Kotilot riesana

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

omassa akvaariossa kotilot eivät ole levinneet riesaksi asti. Ja saapahan noissa hiekkapohjaisissa altaissa ollakin kotiloit möyhimässä hiekkaa.
Kerää vain niitä ahkerasti pois tarkkaan päivittäin niin luulisin niiden pysyvän ainankin kurissa.
Flame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Flame »

Pääsin kotiloista "eroon" kun annoin ne eräälle henkilölle joka tarvitsi niitä kalan ruokana. nytten niitä ei ole näkynyt.
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Minulla on riesana 85-litraisessa altaassa pikkuiset, hm... postitorvikotilot? Ne rei'ittävät kasvit ikävästi. Mutta valtaosa kotiloista on kuitenkin kierteisiä, jotka siellä saavat ollakin. Eli myrkky/kotilonsyöjä ei käy... :| Litistän niitä sormilla sieltä päivittäin kun näen, mutta täytynee ottaa kasvit pois ja huuhdella niitä. Auttaisiko aluna tähän?
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

ovatko kotilot olleet asialla niiden reikien kanssa? nyt lähtee akvastani "huonot kotilot" veks. Intiaanivesitähdikki on nimittäin reikäinen osittain.
Jousimies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

wantukka kirjoitti:ovatko kotilot olleet asialla niiden reikien kanssa? nyt lähtee akvastani "huonot kotilot" veks. Intiaanivesitähdikki on nimittäin reikäinen osittain.
Intiaanivesitähdikillä tarkoittanet intianvesitähdikkiä? Se on siis se tavallinen ja melko helposti akvaariossa kuin akvaariossa (ei koske merivesi eikä kovan veden altaita) kasvava laji. Sen lehdet reikiintyvät helposti liian vanhan veden johdosta. Minkä kokoinen allas sulla on ja kuinka useasti vaihdat vettä siihen?
Ruusu
Member
Member

Meidän altaassa on intianvesitähdikkiä, jättivesitähdikkiä ja kääpiökeihäslehteä. Kaikilla on pieniä reikiä lähes kaikissa lehdissä. En tiedä, mutta arvelin sen johtuvat samanaikaisesti ilmestyneistä pienistä, kierukan näköisistä kotiloista. Kierteissarvet kun eivät kasveja syö. Vettä vaihdan puolet viikoittain. Vai olisiko valekatinkultamonni asialla - ei kai?
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

"Kävin eläinkaupassa kyselemässä siitä kotiloita tappavasta aineesta. Onko kellään kokemuksia sen vaikutuksista kaloihin?"(En näkäjään osannu käyttää sitä lainaus juttua, aloittelija kun olen)

Minä kokeilin sitä kotilontappaja-ainetta (sorry vaan). Ennen ku olin tästä sivustosta kuullutkaan, niin piti vaan luottaa "kaikenmaailman" myyjiin :D

Tuloksena oli, että yksi kasvilajini "mätäni" kokonaan :x ja kotilot jatkoivat elämistään :( Eli en suosittele kokeilemista kenellekkään...
Ruusu
Member
Member

Minkänimistä tuo kotilontappaja-aine on? Petri suositteli Flubenol-tahnaa, onko joku kokeillut sitä?

(P.S. tuo lainaus onnistuu helpoiten tuosta viestin yläoikeassa kulmassa olevasta namiskasta "Lainaa" [;)] )
swordtail
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja swordtail »

Älkää ikinä kokeilko mitään kotilontappoaineita! Pahimmassa tapauksessa kasvit kuolee ja kotilot jää.
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Ruusu kirjoitti:Minkänimistä tuo kotilontappaja-aine on? Petri suositteli Flubenol-tahnaa, onko joku kokeillut sitä?

(P.S. tuo lainaus onnistuu helpoiten tuosta viestin yläoikeassa kulmassa olevasta namiskasta "Lainaa" [;)] )
Joo, sitähän mä kokeilin, mutta kun poistelin siitä osia, niin taisin poistaa jotain tärkeää :D

Mulla se aine oli Limnacid-nimisiä tippoja, jota annosteltiin 1 tippa per litra...
Tapionpoika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapionpoika »

oke nyt mua alkaa entistä enemmän epäilyttämään toi kotilohomma.
Mulla oli joskus skidinä kotilo (semmone hieno keltanen) silloisessa
altaassa, nii viikon päästä koko helvetin allas oli täynnä läpinäkyviä
pieniä poikasia. Niitä ei saanu ei sitte millään pois kaikkia sieltä.
Sinä hetkenä Tapio Tapionpoika, 15, vannoi, ettei ikinä enää koskisikaan
kotiloihin, mutta nyt tääl foorumissa sanotaan tyyliin että älä osta ees
kaloja, osta pelkkiä kotiloita, ne on hyviä ! Mikä on totuus ? Onko
olemassa kotiloa, joka esim ei lisäänny, tai jonka poikasia syö
kirjoahvenet tai monniset ? Inhottaa ajatus että hienon tankin pilaa
kotiloarmeija, josta sittemmin muodostuu ongelma jota ei saa ikinä kuriin.

Ajattelin, jospa kotilon hiekanmöyhennystehtävän pystyis joku monnislaji
hoitamaan ja levansyönnin esim partamonnit ? kokemuksia ? ideoita ?
alfa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alfa »

Minä käytin perinteistä "liiskaa vasten lasia tavattaessa"-metodia pari kuukautta eikä akvaariossani ole ollut kotiloita kohta kahteen vuoteen. En tosin ole ostanut uusia kasvejakaan tänä aikana. Ajattelin vaihtaa pohjan soran hiekkaan ja olenkin jo tilannut kierteisiä ystävälliseltä lahjoittajalta täältä. Olen ymmärtänyt ettei hiekkapohjaa voi edes kuvitella ilman kierteisikotiloita, jotka ovat hiekalle kuin kastemadot mullalle, somewhat disgusting but mostly usefull, kait. Tosin rain:in kuvaukset ompuista ja seeprakotiloista ovat saaneet minutkin harkitsemaan ihan vapaaehtoista kotiloiden hankintaa.
Vacca Foeda!
Solum potestis prohibere ignes silvarum!
veer@
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja veer@ »

Kysympä minäkin kotilokysymyksen,
meillä kun on 2 allasta, toisessa kierteisiä ja toisessa ei, kumpi parempi, eli siirtää niitä kierteisiä hiekkapohjaiseen altaaseen vai olla siirtämättä?? Minäkin olen tullut siihen käsitykseen että ne on hyvä asia - siis kierteiset (ja omput :) ) ?
Tapionpoika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapionpoika »

Niin vai onko kierteissarvet hiekkapohjassa vaan sen takia ettei sitä
tarttis ite kääntää koskaan ? Kyllähän voisi kuvitella että yksi partamonni
syö paremmin levät pois kuin kymmenen kotiloa, ja vedenvaihdon
yhteydesä voi vähän pöyhäistä pohjaa. Antaako joku pohjaa tälle ?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tapionpoika kirjoitti:Onko olemassa kotiloa, joka esim ei lisäänny, tai jonka poikasia syö
kirjoahvenet tai monniset ? Inhottaa ajatus että hienon tankin pilaa
kotiloarmeija, josta sittemmin muodostuu ongelma jota ei saa ikinä kuriin.
Esimerkiksi tiikerikotilo ei lisäänny akvaario-oloissa, ja omenakotilon lisääntymistä voi säädelä poistamalla vedenpinnan yläpuolella olevat munaryppäät.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”