Kypsytys: Mihin sitä nyt pitäisi uskoa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
väittääkö täällä joku että on ainoa tapa tuo kalaton kypsennys? kyllähän niitä on monia päästäkseen samaan lopputulokseen. Itse olen kuitenkin ymmärtänyt, että vaikka kalat eivät kuolekaan juuri silloin nitriitti myrkytykseen, niin siitä jää niihin ikuiset arvet. Eli sisuskaluihin tulee jotain häikkää mikä lyhentää kalojen elinikää.
Ne järven sivut täytyy lukea monta kertaa jotta niitä ymmärtää. Siis itse kun olen niin tyhmä... sen voin myöntää...
Ne järven sivut täytyy lukea monta kertaa jotta niitä ymmärtää. Siis itse kun olen niin tyhmä... sen voin myöntää...
-
- Junior Member
Huoh. Bakteeriaineen tarkoituksena kai onkin, että nitriittiä ei tule--->ei vaurioita. Ja tuo että pidetään akva vaan toiminnassa tavallista pidempään ilman kaloja, sillä on tarkoitus myös sama. Olenko kannattanut jossain vaiheessa kalallista kypsytystä (allas pystyyn, odotetaan vähän aikaa, lisätään muutama pioneeriakala tuottamaan jätettä, jotta bakteerikanta kehittyy). En.
Aika myrkyttynyt ilmapiiri täällä...
Kenties nitriittiä?
)
^
/
/
/
Tuo oli sitten vitsi....![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kenties nitriittiä?

^
/
/
/
Tuo oli sitten vitsi....
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ymppi toimivasta akvaariosta, jossa ei ole kalatuberkuloosia piievänäkään. Ei ole isommin mieltä kypsyttää uuteen akvaarioon samalla kalatuberkuloosikanta.
Tosin vakavatkaan piilevät kalataudit eivät juuri palstalaisia hetvauta.

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Kokeileppa vaikka näitä: http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/
Tosin määritys yleensä edellyttää mikroskooppia ja/tai näytteiden lähettämistä EELAan, jos ja kun oma tietotaito ei siihen riitä.
Ohjeita tulle kun diagnoosi on varma. Arvaamiseen en ryhdy.
Yleensä diagnoosi on valitettavasti kaikkea muuta kuin varma.
Tosin määritys yleensä edellyttää mikroskooppia ja/tai näytteiden lähettämistä EELAan, jos ja kun oma tietotaito ei siihen riitä.
Ohjeita tulle kun diagnoosi on varma. Arvaamiseen en ryhdy.
Yleensä diagnoosi on valitettavasti kaikkea muuta kuin varma.
-
- Junior Member
Kyllä minua ainakin. En vaan ole lähtenyt tuollaiseen ymppi toisesta akvaariosta-kypsytykseen, koska en näe siihen mitään tarvetta. Mitenkäs sen sitten tietää, onko sitä piilevänä? Tappamalla kala ja lähettämällä EELA:an? Niin ja kuinka yleinen tauti tuo on? (Ettei terve kala vain menetä henkeään tautihysterian takia?) Eikös sitä voi tulla kaupasta uusien kalojen ja kasvien ym. mukana?jarvij kirjoitti:Ymppi toimivasta akvaariosta, jossa ei ole kalatuberkuloosia piievänäkään. Ei ole isommin mieltä kypsyttää uuteen akvaarioon samalla kalatuberkuloosikanta.
Jättivesitähdikkiä+muita kasveja kaupan, kysy!
-
- Elite Senior Member
- Viesti:
Katsoin että Sinulla oli riittävät ohjeet! Kyseistä lääkettä (kloramiini) en itse ole käyttänyt. Vaatii melkoista veden laadun muuttamista.
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/ ... oramii.php
http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/ ... oramii.php
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
-
- Junior Member
- Viesti:
Kannatit eli et, mutta sen kuitenkin suoritit ainakin tämän ketjun ensimmäisen viestisi perusteella. Kuukausi on suht lyhyt aika kypsymiseen, vaikka kasvien mukana tullutta pientä bakteerikantaa olisi aktiivisesti ruokkinutkin. Kun kalallisen kypsytyksen tekee pienellä kalamäärällä eikä liikaruoki kaloja voi nitriittipiikki tulla myöhään ja jäädä pitkäksi ja matalaksi. Jos pioneerikalat ovat kestävää kantaa, on varsin todennäköistä, että suuri osa niistä jää tällöin henkiin.Akvaariofani kirjoitti:Olenko kannattanut jossain vaiheessa kalallista kypsytystä (allas pystyyn, odotetaan vähän aikaa, lisätään muutama pioneeriakala tuottamaan jätettä, jotta bakteerikanta kehittyy). En.
Tuskin ne silti siitä matalastakaan nitriittipitoisuudesta erityisesti nauttivat...

-
- Junior Member
Minulla oli tuolloin jo bakteeriainetta, mutta en voi täysin takuuseen mennä, laitoinko sitä vai en, todennäköisesti kyllä. Kalat eivät kuolleet, ja näyttivät pirteiltä koko ajan (muistaisin kyllä, jos ongelmia olisi tullut, merkitsin kaikki mahd. ongelmat mm. levänkasvun alkamisen muistiin). Ja jos sitä nitriittiä olisi ollut, kai se olisi jotenkin käytöksessäkin näkynyt. Eli Polarit, tuo on vain sinun olettamuksesi, että kalani olisivat kärsineet, vailla minkäänlaista todistuspohjaa. Vai kävitkö mittaamassa akvaarioni arvoja?[;)]Polarit kirjoitti:
Kannatit eli et, mutta sen kuitenkin suoritit ainakin tämän ketjun ensimmäisen viestisi perusteella. Kuukausi on suht lyhyt aika kypsymiseen, vaikka kasvien mukana tullutta pientä bakteerikantaa olisi aktiivisesti ruokkinutkin. Kun kalallisen kypsytyksen tekee pienellä kalamäärällä eikä liikaruoki kaloja voi nitriittipiikki tulla myöhään ja jäädä pitkäksi ja matalaksi. Jos pioneerikalat ovat kestävää kantaa, on varsin todennäköistä, että suuri osa niistä jää tällöin henkiin.
Tuskin ne silti siitä matalastakaan nitriittipitoisuudesta erityisesti nauttivat...
Eikä tarkoitukseni ole ollut ärsyttää, vaan tuoda suvaitsevaisuutta erilaisiin näkökantoihin ja toimintamenetelmiin, mitä ihmisillä on. En näköjään onnistunut

Jättivesitähdikkiä+muita kasveja kaupan, kysy!
Olisi kiva tietää, miten nitriitti kehittyi päivien aikana ja millainen kalasto siellä akvaariossa oli:Tallulah kirjoitti:Itse olemme käyttäneet kolmeen altaaseemme bakteerivalmistetta. Ohjeiden mukaan sitä on altaaseen laitettu ja seuraavana - tai jopa samana - päivänä sitten kalat. Yksikään kala ei ole kuollut.![]()
Pienimpään (neljänteen) altaaseen emme laittaneet mitään litkuja ja hyvin sielläkin kalat voivat, yhtään ei ole hengestään päässyt. Että meillä ainakin tuo bakteerivalmiste toimii enkä jatkossakaan rupea "aikaani tuhlaamaan" perinteiseen kypsytykseen.
- akvaarion koko
- kuinka monta kalaa sinne laitettiin aluksi
- mitä kaloja ne olivat
- kuinka korkealle nitriitti nousi, ennen kuin laski
Oleellista on juuri se, kuinka suuri se akvaario oli ja kuinka monta kalaa. Iso akvaario, yksi pieni neontetra. Tuskin tulee nitriittiä mitattavissa määrin

Esimerkiksi kääpiöahvenista loistokääpiöt eivät siedä nitriittiä lainkaan. Haukkovat suu ammollaan, mikäli altaaseen alkaa kertymään nitriittiä. Muutos nitriitittömään veteen auttaa välittömästi. Nitriitin sietokyky on hyvin lajikohtaista.
-
- Junior Member
- Viesti:
Luultavasti on sama laitoitko bakteeriainetta vai et, eläviä typpibakteereja siitä aineesta tuskin paljoa tuli. Ja jos niitä vähiä bakteereja ei ruoki, ei kunnon kantaa (eli puskuria ammoniumille ja nitriitille) pääse muodostumaan ennen kalojen tuloa. Kärsimyksestä en puhunut mitään eikä kohtuullinen (ei tappava) nitriittimäärä näy kaikkien kalojen käytöksessä mitenkään.Akvaariofani kirjoitti:Minulla oli tuolloin jo bakteeriainetta, mutta en voi täysin takuuseen mennä, laitoinko sitä vai en, todennäköisesti kyllä. Kalat eivät kuolleet, ja näyttivät pirteiltä koko ajan (muistaisin kyllä, jos ongelmia olisi tullut, merkitsin kaikki mahd. ongelmat mm. levänkasvun alkamisen muistiin). Ja jos sitä nitriittiä olisi ollut, kai se olisi jotenkin käytöksessäkin näkynyt. Eli Polarit, tuo on vain sinun olettamuksesi, että kalani olisivat kärsineet.
Ja suvaitsevaisuudesta puheen ollen: sitä kannattaa vaatia muilta vasta silloin, kun pystyy itse vastaamaan asiaan asialla ja jättämään "myrkyttynyt ilmapiiri" -tyyliset heitot erimieltä oleville väliin.
-
- Junior Member
Ja tuo myrkyttynyt ilmapiiri-heitto oli vaan vitsi....
Enkä tarkoittanut sitä vain niille, jotka ovat eri mieltä. Sitä paitsi mitä pahaa on olla toista mieltä kuin joku toinen on, minusta on vain hyvä, että löytyy erilaisia näkemyksiä. Alan jo kyllästyä tähän koko aiheeseen, itse olen sitä mieltä mitä olen ja ja te muut saatte olla minun puolestani ihan mitä mieltä vain tahdotte olla. Ja jos näkisin pihallani afrikannorsun, uskoisin sen, vaikka kuinka selittäisitte, että afrikannorsujen elinalue käsittää vain sen ja sen alueen siellä ja siellä ja niin edelleen. Että se siitä.

Olen kypsyttänyt vasta kaksi akvaariota. Molemmat kalattomasti. Ensimmäiseen käytin "bakteeriainetta" ja koska en omistanut silloin vielä mitään testejä, akvaarioliikkeen herra teki mittaukset pari kertaa viikossa vesinäytteistä joita hänelle vein. Vaikka "bakteeriainetta" oli reilu yliannos ja ruokinta säännöllistä, suostui akvaarioliikkeen pitäjä mymään minulle ensimmäiset kalat vasta neljän viikon kuluttua. Asiasta en silloin mitään ymmärtänyt, mutta ilmeisesti vasta tällöin arvot olivat kohdallaan.
Toisen akvaarion kypsytin vanhasta altaasta otetulla suodattimella ja kaikella mahdollisella sisustusaineksella hiekasta kasveihin. Mittailin arvoja ja alle kahdessa viikossa nitriitti oli 0.
Ilmeisesti "bakteeriaine" ei toimi, vaan on jälleen yksi keino rahastaa tietämättömiä.
Toisen akvaarion kypsytin vanhasta altaasta otetulla suodattimella ja kaikella mahdollisella sisustusaineksella hiekasta kasveihin. Mittailin arvoja ja alle kahdessa viikossa nitriitti oli 0.
Ilmeisesti "bakteeriaine" ei toimi, vaan on jälleen yksi keino rahastaa tietämättömiä.