Vedenvaihto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
riinapiina
Starting Member
Starting Member

Vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja riinapiina »

Pitääkö vesi hapettaa ennen vaihtoa vai voiko sinne laittaa suoraan kraanavettä. Jos laitetaan suoraan kraanavesi niin pitääkö silloin lisätä jokin aine mukaan.

8O
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Minä ainakin lasken suoraan letkulla hanasta altaaseen.
Ja lisään vedenparannusainetta joka kerta.

Tuosta vedenparannusaineesta kyllä ollaan monta eri mieltä. Jotkut käyttävät, jotkut eivät. Jos vesi on hyvänlaatuista niin ei pakosti tarvitse lisätä mitään ainetta ollenkaan.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Suoraan hanasta. Enkä käytä mitään vedenparannusaineita, hyvin pärjää ilmankin ja säästää siihen muutoin menevät rahat johonkin oikeasti hyödylliseen.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Vakuuttelua!

Säännöllinen veden vaihto viikottain, n. puolet akvan vedestä pois ja uutta suoraan raanasta tilalle. En käytä veden parannus aineita koska kunnan vesi on vähäkloorista, puhdasta ja putket hoonattuja.
Helene
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Helene »

marDH kirjoitti:Vakuuttelua!

Säännöllinen veden vaihto viikottain, n. puolet akvan vedestä pois ja uutta suoraan raanasta tilalle. En käytä veden parannus aineita koska kunnan vesi on vähäkloorista, puhdasta ja putket hoonattuja.
hmmm.. onkohan puolet hieman liikaa? minulle on ainakin sanottu että korkeintaan yksi kolmasosa.. en sitten tiedä, minä en uskaltaisi vaihtaa noin paljoa kerralla :roll:
Silloin tällöin saan kohtauksen olla hieno nainen, mutta onneksi se ei koskaan kestä kovin pitkään!!
jalmari17
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jalmari17 »

Ei se vedenparannusaine maltaita maksa... Kumma kun jotkut valmiita maksamaan akvasta yms. tekniikasta suuriakin summia ja sitten yksi vedenparannusaine (joka maksaa noin 10€ 250ml; isommassa edullisempaakin, ja jota käytetään 5ml/10l) onkin sitten liian kallista.

Tämä täällä iäisyysväittelyaihe; kahta koulukuntaa löytyy. Itselleni kauppias sanoi myös ettei se ole välttämätön. Mutta ne jotka eivät käytä, heillä tuntuisi olevan enemmän ongelmia akvaarionhoidon kanssa tai ongelmat tulisivat voimakkaampina.

Itse siis käytän, aloittelija kun olen, ihan varmuuden vuoksi. Ja kun ei ole mitään syytä olla käyttämättäkään.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minä käytän parannusainetta, tähän saakka pelkkää Aqua Sfea (halvempiakin on!!!) nyt olen alkanut kokeilla myös askorbiinihappoa (3€ pussi riittää tuhansiin litroihin).

Kaupungin vedessä on kloramiinia, joten en riskeeraa. On ollut ikäviä esimerkkejä, kun samasta paikasta tulleita elukoita on laitettu tämän kaupungin käsittelemättömään veteen, eivät pärjänneet. Käsitellyssä vedessä ei mitään ongelmia.

Olennaista on, millaista on se vesi, mitä kraanasta tulee!
seppov
Junior Member
Junior Member

Varmasti käytän veden parannusainetta.

Viesti Kirjoittaja seppov »

Olennaistahan tässä on se todella millaista on hanasta tuleva vesi, aina voi kysellä kuntansa vesihuollolta mitä vedessä on jos ei löydy nettisivuilta. Kun raakavesi lämpenee muuttu myös ainemäärät ja aineet vesilaitoksilla.Myös raakavesilähteet vaihtelevat isojen kuntien alueella.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”