"Uuden" akvaarion omistajan suuria ongelmia
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
"Uuden" akvaarion omistajan suuria ongelmia
Akvaario on ollut minulla "jo" noin kaksi vuotta ja kaikenmoisia ongelmia on eteen sattunut. Uimarakontulehdus(?) epidemia(t) tappoivat kaloja enemmän kun olisin osannut uskoa, tuloksena että viidestä lehtikalasta jäljelle jäi yksi. Ennen tätä lehtikalat olivat aina olleet koko akvaarion "pomoja", ne tulivat ensimmäisinä syömään, olivat aina etulasin tuntumassa itseään esittelemässä jne. Viimeinen lehtikala kun jäi yksin, kääntyi tilanne toisin päin: muut kalamme jahtasivat tätä lehtikalaraasua. Se näkyi selvästi lehtikalan kehityksessä: se ei kasvanut enää näiden kuukausien jälkeen, siltä syötiin eviä aina kun silmä vältti ja muuta sellaista.
Viimeisen viikon ainakin lehtikalamme on piileskellyt suodattimen takana, eikä ole suostunut tulemaan edes syömään. Tänä aamuna se kuitenkin tuli syömään, ja vetäsi siinä huvikseen klassiset uimarakontulehduksen merkit: se ui pää alaspäin, törmäili seiniin jne. "Voi ei, joko TAAS?" olivat ensimmäiset ajatuksemme: olimme jo selvinneet kahdesta uimarakontulehduksesta, ei taas, ei taas... Emme halua että kaloja kuilee taas, eikä akvaarioon viitsi ottaa uusia kaloja jos siellä on joku tauti. Toki saattoihan tuo olla joku liian tressin merkki, vai toivonko turhia?
Akvaarioon olisi kuitenkin saatava nopeasti uutta kalastoa, koska nyt 240 l. akvaariossa on vain parvi kirsikkabarbeja ja keltabarbeja, sekä muutama monni. Emme ole tätä ennen uskaltaneet olla varmoja edellisten tautien katoamisesta, ja nytkö taas tuli uusi?
Mitä mieltä olette: tänään kun menemme eläinkauppaan, ostammeko samalla muutamia kasveja ja kaloja, ja mitä ostamme, vai jätämmekö taas haaveeksi ja annamme akvaarion "kuihtua pois".
Viimeisen viikon ainakin lehtikalamme on piileskellyt suodattimen takana, eikä ole suostunut tulemaan edes syömään. Tänä aamuna se kuitenkin tuli syömään, ja vetäsi siinä huvikseen klassiset uimarakontulehduksen merkit: se ui pää alaspäin, törmäili seiniin jne. "Voi ei, joko TAAS?" olivat ensimmäiset ajatuksemme: olimme jo selvinneet kahdesta uimarakontulehduksesta, ei taas, ei taas... Emme halua että kaloja kuilee taas, eikä akvaarioon viitsi ottaa uusia kaloja jos siellä on joku tauti. Toki saattoihan tuo olla joku liian tressin merkki, vai toivonko turhia?
Akvaarioon olisi kuitenkin saatava nopeasti uutta kalastoa, koska nyt 240 l. akvaariossa on vain parvi kirsikkabarbeja ja keltabarbeja, sekä muutama monni. Emme ole tätä ennen uskaltaneet olla varmoja edellisten tautien katoamisesta, ja nytkö taas tuli uusi?
Mitä mieltä olette: tänään kun menemme eläinkauppaan, ostammeko samalla muutamia kasveja ja kaloja, ja mitä ostamme, vai jätämmekö taas haaveeksi ja annamme akvaarion "kuihtua pois".
-
- Starting Member
-
- Starting Member
-
- Advanced Member
Voi kun kuulostaa tutulta tuo "joo kyllä sopii" kauppiaan suusta, sen varmaan jokainen akvaarioharrastaja on saanut kuulla...
Minulle olisi myyty lehtikaloja 45cm korkeaan akvaarioon, ja niille kaveriksi neontetroja, tiedät kyllä, kuinka siinä olisi käynyt!
Ihan aloittelija olen itsekin, enkä siksi ala tässä neuvomaan, vaan anna tämän linkin akvaarionhoitoon ja tämän kaloihin
Minulle olisi myyty lehtikaloja 45cm korkeaan akvaarioon, ja niille kaveriksi neontetroja, tiedät kyllä, kuinka siinä olisi käynyt!
Ihan aloittelija olen itsekin, enkä siksi ala tässä neuvomaan, vaan anna tämän linkin akvaarionhoitoon ja tämän kaloihin
-
- Starting Member
kiitosParratonMonni kirjoitti:Voi kun kuulostaa tutulta tuo "joo kyllä sopii" kauppiaan suusta, sen varmaan jokainen akvaarioharrastaja on saanut kuulla...

Ajattelin tässä, että pitäisikö sittenkin suurentaa vanhoja parveja (jotka ovat kutistuneet niin, ettö toisessa parvessa on 5 ja toisessa 4 kalaa) kun hommata kokonaan uusia parveja?
-
- Advanced Member
Minä lämpimästi suosittelisin entisten parvien kasvattamista! Iso parvi on aina komeampi, ja kalat voivat paremmin. Itselläni on neontetraparvi ja loistotetraparvi, allas on 180 litraa, niin ei kummastakaan saa oikein suurta (18 ja 9), vähän harmittaa. Kun olisi vain yksi parvikala, niin saisi tosi näyttävän parven!
-
- Starting Member
Joo, kaloillakin olisi varmaan mukavempaa niin. Mutta sitä vana mietin, että mitäs pitäisi lehtikalalle tehdä, ja pitäisikö hankkia muutama iso kala uiskentelemaan. Entä mitä pitäisi tehdä kahdelle kardinaalitetralle, jotka ovat näistä kahdesta vuodesta selvinneet elossa?ParratonMonni kirjoitti:Minä lämpimästi suosittelisin entisten parvien kasvattamista! Iso parvi on aina komeampi, ja kalat voivat paremmin. Itselläni on neontetraparvi ja loistotetraparvi, allas on 180 litraa, niin ei kummastakaan saa oikein suurta (18 ja 9), vähän harmittaa. Kun olisi vain yksi parvikala, niin saisi tosi näyttävän parven!
Kotona on minun ilokseni ja muun perheen riesaksi 240 litranen purkki
Katso nyt ainakin sen lehtikalan tilanne loppuun asti, ennenkuin hankit uusia kaloja tai teet mitään muutakaan. Keltabarbeistakin tulee suhteellisen isoja ja näyttäviä kaloja kunhan ovat aikuisia, joten et välttämättä mitään suurempaa lajia edes tarvitse, itse ainakin vain kasvattaisin parvia. Ne kaksi kardinaalitetraa antaisin olla vain.
Mutta jokin syy olisi ihan hyvä löytää noiden lehtikalojen sairastumiseen. Eli kiinnostaisi tietää millaiset vesiarvot ja hoitorutiinit altaassa on? Eli kuinka usein ja kuinka paljon vaihdetaan vettä ja millaisia muita hoitotoimenpiteitä tehdään.
Akvaariokauppiasta harvemmin kannataa kalastojen suhteen uskoa ollenkaan, tokihan ne myyvät ihan sitä mitä suostut ostamaan. Kauppias se on kalakauppiaskin. Ei tuo akvaario ole pois kuihtumassa, vaikka vähän aikaa olisi vähemmänkin kaloja, kasveja toki voi ostaa, mutta itse hankin nekin mielummin muilta harrastajilta, kuin kaupasta.
Mutta jokin syy olisi ihan hyvä löytää noiden lehtikalojen sairastumiseen. Eli kiinnostaisi tietää millaiset vesiarvot ja hoitorutiinit altaassa on? Eli kuinka usein ja kuinka paljon vaihdetaan vettä ja millaisia muita hoitotoimenpiteitä tehdään.
Akvaariokauppiasta harvemmin kannataa kalastojen suhteen uskoa ollenkaan, tokihan ne myyvät ihan sitä mitä suostut ostamaan. Kauppias se on kalakauppiaskin. Ei tuo akvaario ole pois kuihtumassa, vaikka vähän aikaa olisi vähemmänkin kaloja, kasveja toki voi ostaa, mutta itse hankin nekin mielummin muilta harrastajilta, kuin kaupasta.
Dixi et animam levavi.
-
- Starting Member
Akvaario puhdistetaan kerran viikossa, vettä otetaan kerralla pois 1/3 (joskus enemmän).mysli kirjoitti:Katso nyt ainakin sen lehtikalan tilanne loppuun asti, ennenkuin hankit uusia kaloja tai teet mitään muutakaan. Keltabarbeistakin tulee suhteellisen isoja ja näyttäviä kaloja kunhan ovat aikuisia, joten et välttämättä mitään suurempaa lajia edes tarvitse, itse ainakin vain kasvattaisin parvia. Ne kaksi kardinaalitetraa antaisin olla vain.
Viidestä lehtikalasta yksi oli hiukan outo, se söi yhen toisen. jäljellä olevista neljästä viimeisin uimarakontulehdus (joka sai alkunsa ihan huonosta hoidosta) tappoi kolme. Yksi jäi henkiin, ja siitä nyt ei ota selvää mikä sitä vaivaa. Aamulla näytti hiukan oudolta, mutta nyt se näyttäisi taas olevan elämänsä kunnossa. Sellainen se on ollut Aaronin (lehtikala) kuoleman jälkeen koko ajan: arka, pelokas ja hiukan outo muutenkin. Uimarakon tulehdusta en epäilisi, koska nyt akvaariota on hoidettu täysin asiallisesti (olimme silloin kun uimarakon tulehdus tuli 1½ kuukauden lomamatkalla Kreikassa, eikä akvaarion hoitajamme käynytkään hoitamassa kaloja niin hyvin ja niin usein kun lupasi

Meillä oli aikanaan myös levänuoliaisia, pitäisiko niitä ottaa taas pari?
Kyllä ne monnit levänsyöjiksi riittävät, oletan että ovat partamonneja?
Jos muut asukkaat kerran yksinäistä lehtikalaa kiusaavat, niin ehkä olisi parempi antaa se pois, olettaen tietysti, että kala on terve. Ainakaan lisää lehtikaloja en hankkisi, ellei tuo allas sitten ole sen 50 senttiä korkea, jolloin sopuisa pariskunta saattaisi mennäkkin.
Ihan varmasti altaaseen saa kivan kalaston ihan vain kasvattamalla noita olemassaolevia parvia. Vaikka alkuun ehkä viiden lehtikalan jälkeen allas voi pienempien kalojen kanssa tyhjältä näyttääkkin. Toisaalta viisi lehtikalaa tuonkokoisessa akvaariossa on kyllä ollut jo ylikansoitusta. Erityisesti noita kirsikkabarbeja hankkisin hyvän ja näyttävän parven, ovat oikein kauniita pieniä kaloja.
Jos muut asukkaat kerran yksinäistä lehtikalaa kiusaavat, niin ehkä olisi parempi antaa se pois, olettaen tietysti, että kala on terve. Ainakaan lisää lehtikaloja en hankkisi, ellei tuo allas sitten ole sen 50 senttiä korkea, jolloin sopuisa pariskunta saattaisi mennäkkin.
Ihan varmasti altaaseen saa kivan kalaston ihan vain kasvattamalla noita olemassaolevia parvia. Vaikka alkuun ehkä viiden lehtikalan jälkeen allas voi pienempien kalojen kanssa tyhjältä näyttääkkin. Toisaalta viisi lehtikalaa tuonkokoisessa akvaariossa on kyllä ollut jo ylikansoitusta. Erityisesti noita kirsikkabarbeja hankkisin hyvän ja näyttävän parven, ovat oikein kauniita pieniä kaloja.
Dixi et animam levavi.
-
- Member
- Viesti:
Nimenomaan kirsikkabarbeilla ja keltabarbeilla saattaa olla taipumusta muiden kalojen evien ym. ulokkeiden nyppimiseen ja siksi en ihmettele yhtään lehtikalan ahdinkoa.
Kirsikoita altaaseen mahtuu vallan mainiosti lisääkin, mutta keltabarbeja en hankkisi kovinkaan montaa tuon kokoiseen altaaseen, koska kasvavat melko suuriksi. Itselläni on 432 litraisessa akvassa 10 kpl keltaparbeja ja jo nyt näyttää vilkkaalta, vaikka kalat eivät ole vielä kovin suuria.
Levänuoliaisista voisin sanoa sen verran, ettei niitä kannata enää hankkiakaan. Ne myös kasvavat melko kookkaiksi ja saattavat vanhemmiten olla ärtsyjä niitä monnejasi kohtaan. Myös monnit (ovatko siis partamonneja?) saattavat ahdistella toisiaan altaassasi, jos niitä on kovin monta tuon kokoisessa akvaariossa. Omassa ex-240 litraisessani oli aikoinaan viisi naaras-partamonnia ja jo niistä yksi tuli yli laidan, koska muut ahdistelivat sitä. Siispä lahjoitin vielä yhden pois. Nyt minulla on enää kolme partamonninaarasta ja nekin kahdessa eri altaassa.
Millainen suodatus altaassasi on? Onko suodatin altaan sisällä vai ulkona vai onko se peräti mattosuodatin (jolloin se sijaitsee myös altaan sisällä)? Onko sinulla tietoa miten paljon vettä se kierrättää tunnissa? Olisi hyvä jos suodatin kierrättäisi koko altaan vesimäärän muutaman kerran tunnissa lävitseen. Akvaarion hoidossa säännölliset rutiinit ovat ilman muuta paremmat kuin epäsäännölliset. Tosin liian innokas ei kannata olla! Akvaarion tasapainotila saattaa järkkyä, jos esimerkiksi suodatinta puhdistetaan putipuhtaaksi liian usein. Suodatin kun sisältää osan akvaarion tärkeistä bakteereista.
Kirsikoita altaaseen mahtuu vallan mainiosti lisääkin, mutta keltabarbeja en hankkisi kovinkaan montaa tuon kokoiseen altaaseen, koska kasvavat melko suuriksi. Itselläni on 432 litraisessa akvassa 10 kpl keltaparbeja ja jo nyt näyttää vilkkaalta, vaikka kalat eivät ole vielä kovin suuria.
Levänuoliaisista voisin sanoa sen verran, ettei niitä kannata enää hankkiakaan. Ne myös kasvavat melko kookkaiksi ja saattavat vanhemmiten olla ärtsyjä niitä monnejasi kohtaan. Myös monnit (ovatko siis partamonneja?) saattavat ahdistella toisiaan altaassasi, jos niitä on kovin monta tuon kokoisessa akvaariossa. Omassa ex-240 litraisessani oli aikoinaan viisi naaras-partamonnia ja jo niistä yksi tuli yli laidan, koska muut ahdistelivat sitä. Siispä lahjoitin vielä yhden pois. Nyt minulla on enää kolme partamonninaarasta ja nekin kahdessa eri altaassa.
Millainen suodatus altaassasi on? Onko suodatin altaan sisällä vai ulkona vai onko se peräti mattosuodatin (jolloin se sijaitsee myös altaan sisällä)? Onko sinulla tietoa miten paljon vettä se kierrättää tunnissa? Olisi hyvä jos suodatin kierrättäisi koko altaan vesimäärän muutaman kerran tunnissa lävitseen. Akvaarion hoidossa säännölliset rutiinit ovat ilman muuta paremmat kuin epäsäännölliset. Tosin liian innokas ei kannata olla! Akvaarion tasapainotila saattaa järkkyä, jos esimerkiksi suodatinta puhdistetaan putipuhtaaksi liian usein. Suodatin kun sisältää osan akvaarion tärkeistä bakteereista.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
-
- Starting Member
Ovat partamonneja.
Suodattimen tehosta en tiedä, enkä oikein mistään muustakaan, sillä se oli akvaariossa valmiiksi kun akvaarion ostimme. Se tavallaan kuuluu kiinteästi akvaarioon: siinä on sellainen ruma musta kotelo jonka sisällä sitten se suodatinhärveli ja lämmitin ovat. Onko se akvaarion merkki nyt joku Rena tai sinne päin, en tiedä. Sain akvaarion näet lahjaksi, joten en ollut itse edes valitsemassa sitä
. Sukulaiseni ostivat kimpassa sellaisen purkin, kun olin jo kauan unelmoinut omasta akvaariosta. Sanoin etukäteen, että alle 200 litrasta en halua, ja tämän he sitten hommasivat
.
Kävimme akvaariokaupassa kysymässä että mitä mielä kauppias on. No kuulema pitäisi ottaa yksi monni lisää (heillä kun sattuu löytymään juuri sopiva), samoin kun yksi kirsikkabarbi olisi hyvä (heillä oli jäänyt jostain ryhmästä yksi yksinäinen) ja myös sateenkaarikaloja ehdotti meille (kallein kala koko kaupassa)...

Suodattimen tehosta en tiedä, enkä oikein mistään muustakaan, sillä se oli akvaariossa valmiiksi kun akvaarion ostimme. Se tavallaan kuuluu kiinteästi akvaarioon: siinä on sellainen ruma musta kotelo jonka sisällä sitten se suodatinhärveli ja lämmitin ovat. Onko se akvaarion merkki nyt joku Rena tai sinne päin, en tiedä. Sain akvaarion näet lahjaksi, joten en ollut itse edes valitsemassa sitä

Kävimme akvaariokaupassa kysymässä että mitä mielä kauppias on. No kuulema pitäisi ottaa yksi monni lisää (heillä kun sattuu löytymään juuri sopiva), samoin kun yksi kirsikkabarbi olisi hyvä (heillä oli jäänyt jostain ryhmästä yksi yksinäinen) ja myös sateenkaarikaloja ehdotti meille (kallein kala koko kaupassa)...

-
- Starting Member
Siis monnia? Voihan sitä aina harkita, mutta hankkimaan en menisi. Ainakaan varsinaiselle levänsyöjälle ei enää luulisi olevan tarvetta. Paljonko muuten tuolla pohjalla nyt on kalastoa, ensimmäisessä viestissä ainakin lukee vain, että "muutama monni"?Kala vedessä kirjoitti: voisiko vielä yhtä monia harkita?
Dixi et animam levavi.
-
- Starting Member
kaks pikkuista monnia, leviä näyttäisi silti olevan ihan liikaa. mokomat eivät edes tee hommia, yleensä vaan makoilevat jossain kannon kolossa.mysli kirjoitti:Siis monnia? Voihan sitä aina harkita, mutta hankkimaan en menisi. Ainakaan varsinaiselle levänsyöjälle ei enää luulisi olevan tarvetta. Paljonko muuten tuolla pohjalla nyt on kalastoa, ensimmäisessä viestissä ainakin lukee vain, että "muutama monni"?Kala vedessä kirjoitti: voisiko vielä yhtä monia harkita?
-------------
No niin, eli korjaillaas vähän noita lukuja.
Tällä hetkellä on enää 3 keltabarbia, tuo neljä ei pidä paikkaansa.
Sen lisäksi on 6 kirsikkabarbia, hommasimme yhden lisää
Monneja löytyy 2, laiskoja tosin ovat

Toistaiseksi mukana hilluu myös 1 lehtikala, tosin en tiedä kuinka kauan se on mukana kuvioissa.
Muokkaus:
eipäs ole noin(kaan). Lehtikalaa ei enää ole, se meni eilen niin huonoon kuntoon (makoili pohjalla, ei pystynyt uimaan ja muut söivät sitä) että päätimme lopettaa sen kärsimykset. Unohdin tuosta edellisestä listasta kardinaalitetrat joita meillä on vielä 2 jäljellä. Eli nyt meillä on 3 pikkiriikkistä parvea ja 2 pikkuista monnia 240 l. altaassa...
Minä suosittelen että seuraat akvaariota noin kuukaude tuolla kalamäärällä ja sitten, jos kaikki on hyvin niin mahdollisia lisähankintoja. Varmistaaksesi että akvaariossa ei olisi mitään tautia vielä piilossa ja että uusi kirsikka on kunnossa. Ja sinä aikana voi sitten tehdä runsaasti tutkimuksia netissä mikä voisi olla seuraava liike, ennenkuin menee akvaarioliikkeeseen. 

-
- Advanced Member
-
- Starting Member
Pakko tässä on hiukan odotellakin, koska tänään muutamalla kirsikalla havaittiin pilkkutauti... osittainen vedenvaihto, lääkettä perään ja sitten ei auta kuin toivoa parasta...aco kirjoitti:Minä suosittelen että seuraat akvaariota noin kuukaude tuolla kalamäärällä ja sitten, jos kaikki on hyvin niin mahdollisia lisähankintoja. Varmistaaksesi että akvaariossa ei olisi mitään tautia vielä piilossa ja että uusi kirsikka on kunnossa. Ja sinä aikana voi sitten tehdä runsaasti tutkimuksia netissä mikä voisi olla seuraava liike, ennenkuin menee akvaarioliikkeeseen.
Voi nössö! Pari kertaa minun purkissani on ollut tuota tautia. Ei kun lääkkeet sinne ja sinertävää akvaariota ihastelemaan.
Onneksi siitä on jo monta vuotta. Taudit silleen hillitsee kalaostosinnostusta... Lappoa ennen lääkitystä tuota pohjaa kunnolla, tai jos lääkkeet jo ovat purkissa niin jälkikäteen. Taudin itiöt luuraavat myös siellä.
Niin ja lötköistä monneista ei kannata uskoa että minkä itse näkee päivällä on totuus. Monnit ovat usein urakoimassa yöllä, kun omistaja jo nukkuu sikeästi. Oma monni on sellainen. Välillä se jää itse teossa kiinni, kun valot on sammutettu ja istun laiskana pimeässä huoneessa odottamassa hammaspesuvuoroa. Näkee miten se selvästi ajattelee, minua huomattuaan, että HUPS, nyt se näki ja ruokaa annetaan huomenna varmaan vähemmän tämän takia.

Niin ja lötköistä monneista ei kannata uskoa että minkä itse näkee päivällä on totuus. Monnit ovat usein urakoimassa yöllä, kun omistaja jo nukkuu sikeästi. Oma monni on sellainen. Välillä se jää itse teossa kiinni, kun valot on sammutettu ja istun laiskana pimeässä huoneessa odottamassa hammaspesuvuoroa. Näkee miten se selvästi ajattelee, minua huomattuaan, että HUPS, nyt se näki ja ruokaa annetaan huomenna varmaan vähemmän tämän takia.