Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Moi vaan kaikki!
Miten saan mun miljoona yks kotiloa pois akvasta? Niitä on oikeesti yli miljoona.. Ostin yhtenä päivänä akvaariokasveja mun läheisestä akvaariokaupasta. Se nainen, joka paklas ne kasvit sano, että otetaanpa vanhat asukit ensin pois. Mahtoiko tarkottaa kotiloita, sillä seuraavana päivänä löysin mun akvasta yhden ison kotilon. Otin sen heti pois, mutta niitä taisi olla enemmän, koska seuraavana päivänä niitä oli jo ainakin kaksi. Otin ne taas pois ja niin edelleen se sitten jatkui. Tulin eilen Espanjasta ja nyt niitä on miljoona yks. Toivon mahdollisimman nopeasti apua ja mahdollisimman toimivaa apua, sillä haluan ne pois. Inhoan kotiloita (ei millään pahalla kotilot, mutta ei tosiaankaan millään hyvälläkään)!
Kiitos!
Mulla oli sama ongelma kun perustin ton akvan. Ostin kaupasta kasveja ja ylläri tuli miljoona yks kotiloa Semmosia aika pikkusia mutta ei kivoja. Sanoivat että ostaa tuommonen raitanuoliainen. Se kuulema syö niitä. Ja niin ne sitten hävisi. Aina niitä muutamia saattaa näkyä mutta se loppui siihen se niiden lisääntyminen. Se kun tykkää kuulema syödä varsinkin niitä munia. Sitä ennen niitä sai kauhoa paperilla yläreunasta
Meilläkin oli niitä pieniä vaaleita kehäkotiloita vähän aikaa sitten joka paikka täynnä. Jonkun aikaa nypin niitä joka päivä ainakin 50 kpl kerralla, tuntui toivottomalta mutta kannatti. Nyt niitä näkyy enää ihan muutama.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Betula kirjoitti:nypin niitä joka päivä ainakin 50 kpl kerralla, tuntui toivottomalta mutta kannatti. Nyt niitä näkyy enää ihan muutama.
Millään ei ainakaan pieniä kehäkotiloita voi nyppiä sukupuuttoon vähänkään isommasta akvaariosta. Itse myrkytin ne Flubenolilla. Se oli oma seikkailunsa kun kiekkokalat alkoi oireilla. Homma meni kuitenkin hyvin. En välttämättä suosittele tätä myrkytystä.
Se mitä suosittelen on ostettavien kasvien käsittely vaikka tuolla Järven suosittamalla menetelmällä. Varmasti teen sen ensi kerralla, jos joudun ostamaan kasveja akvaarioon. Näistä aiheista (kasvien desinfiointi, kotiloiden myrkytys) on täällä Aqua-webissä riittävästi juttuja.
mysli kirjoitti:Jos nyppiminen tuntuu toivottomalta, niin ohuella letkulla kotilot voi myös lapota pois.
Varmaan kivempaa kuin nyppiminen tai listiminen lasia vasten, mutta oletko päässyt sukupuuttoon vai rajoittamaan populaatiota?
Ei ole ollut tarkoituksenakaan tuhota koko populaatiota, sillä pienet kotilot päätyvät kavereiden pallokalojen herkuiksi. Olen siis ihan tahallani jättänyt osan kotiloista lisääntymään ja jatkamaan sukua. Tosin siitä huolimatta kerran viikossa suoritettu harvennus näyttäisi koituvan kotiloporukan kohtaloksi, sato on kovasti heikkenemään päin.
Kotiloiden kanssahan on se ongelma, että jos niitä haluaa niin eivät elä eivätkä lisäänny vaikka mitä tekisi. Jos taas haluaa niistä eroon niin on lähes toivottoman taistelun edessä. Eli positiivinen asenne on paras kotilomyrkky.
Nyppiminen on ihan tuhoon tuomittu juttu kehäkotiloiden kanssa. Meidän 300-litraisesta akvasta niitä nypittiin jonkun viisaan neuvon mukaisesti 4-5 kuukautta 20-50 kpl melkein joka toinen päivä. Ei merkkiäkään vähentymisestä. Siis ei mitään toivoa. Onnea vaan nyppimiselle.
Viikko sitten pistettiin Flubenol kehiin tujulla annostustuksella 220 mg / 100 litraa. Siis ei sitä 5 % litkua, vaan kunnon kuuri. Seurauksena: kotiloita ei ryömi enää missään. Pohjahiekassa oli tuhansia ja taas tuhansia kuolleita kotiloita. Ämpärin pohja mustana.
Poikasverkoissa olevia monnisia kuoli, isommissa kaloissa ei mitään oireita.
Itse katson kuurin onnistuneen ainakin tähän asti, saa nähdä tuleeko uhreja lissä. Kaikki kasvit aion tästä lähin liotella vuorokauden anti-kotiloaineissa.
Toisaalta varsinaista totuutta aiheeseen liittyen en tiedä, mutta kannattaa kysyä joltain pätevältä ammattilaiselta, ettei tule kalakuolemia Flubenolin takia. Jotkut kalat ovat ilmeisesti toisia herkempiä saamaan siitä vaurioita tai kuolemaankin.