Päivän hyvä työ

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SonjaSelena
Member
Member

Päivän hyvä työ

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Kävimme eilen vierailulla tapaamassa yhtä ihmistä paikallisen mielenterveysyksikön osastolla. Oleskelutilassa oli aivan järkyttävä akvaario! En osaa ihan tarkasti sanoa, leveyttä oli kai joku metrin verran, sellainen perusakvaario.. Koko akvaario kärsi niin pahasta vihersamennuksesta, että hyvä että takaseinää näki. Akvaariossa oli kaksi suurta leväbarbia, kaksi partamonnia, yksi suuri viiksellinen monni, en ole vielä löytänyt, kuka se olisi ((jos joku tietää, missä on hyvin kuvia, olisin kiitollinen vinkistä)) yksi neontetra, yksi jokumuutetra, samannäköinen kun neo, mutta punainen, sinistä evissä, yksi tetra, jonka arvelisin olevan mustatetra, yksi albiino((vissiin kupari))monninen, kolme platya..

Ensin tyydyin kauhistelemaan akvaariota ja meinasin jo pelkuruuttani kävellä ulos pelkästään suru puserossa, mutta sitten otin itseäni niskasta kiinni ja etsin hoitajan. Kysyin ensin, että kuka hoitaa akvaariota, hän sanoi, että oikeastaan he kaikki yhdessä. Kerroin, että harrastamme mieheni kanssa enemmälti akvaarioita, ja että heidän altaassaan on vihersamennusta, kaloja, jotka ovat liian isoja sinne, kaloja, jotka ovat parvikaloja, ja tarvitsisivat lajikumppaneita ja kaloja, jotka tarvitsevat aivan toisenlaiset vesiolot. Kerroin, että olen valmis, aivan vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi, tekemään vesitestit altaasta ja etsimään tiedot kaloista ja auttamaan kalaston kuntoonsaamisessa. Hoitaja ei vaikuttanut kovin innostuneelta asiasta, joten sanoin, että minuun saa yhteyttä tämän siellä olevan henkilön kautta, jos he haluavat apua akvaarion kanssa. Olen nyt tulostanut hoito-ohjeet kaloista, jotka sain tunnistettua ((se toinen neontetranoloinen kala ja se iso monni vielä uupuvat, en löytänyt kuvia, joitten avulla tunnistaisin ne)) ja vien ne maanantaina sinne osastolle. Samalla aijon pyytää purkillisen sitä akvaarion vettä, jotta voin tehdä siitä vesitestit.

Pelotti valtavasti huomauttaa asiasta. varsinkin kun olen todella arka, mutta tällä hetkellä tunnen oloni aika ylpeäksi itsestäni, kun kerrankin huomautin asiasta ja tarjouduin auttamaan sen korjaamisessa, enkä vain kävellyt pois ja murehtinut asiaa itsekseni. :D
jossuliini
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!
Ihailen rohkeuttasi.
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Kyllä! Pienet teot voivat olla suuria, ja niin se maailma paranee. Hyvä SonjaSelena! Kyllä hoitajatkin varmasti innsituvat kun huomaavat miten paljon upeampi altaasta tule kun sen saa kuntoon ja kalavalikoiman sopivaksi. Onnea projektille!
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Onnea vaan rohkaistumisesta! Tuo oli sinulta tosi suuri teko, jos olet luonteeltasi arka. Toivottavasti sieltä löytyy joku muu hoitaja tai henkilökunnan jäsen, joka innostuu asiaan. Ja jos ja kun laitatte altaan kuntoon, ja he näkevät miltä akvaario voi näyttää, niin varmasti innostuvat. Varmuuden vuoksi ota vielä "ennen" ja "jälkeen" kuvat vakuudeksi!
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Oiskos se monni haarniska/panssarimonni? Hatunnoston arvoinen suoritus muuten SS!! :D
SonjaSelena
Member
Member

Minä olen nyt eilisen illan ja tämän aamun selannut niin paljon monnejen kuvia, etten enää edes muista, miltä se näytti :( Kokoa oli joku... ehkä viitisentoista senttiä? no, eiköhän se selviä maanantaina :D Ajattelin tarjoutua, että ottavat minuun yhteyttä, jos heillä on tulevaisuudessakaan mitään ongelmia sen altaan kanssa, niin minä 'kummeilen' sitä akvaariota :D
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Hienoa SonjaSelena! :D

Me toteutimme Maximovesin kanssa samankaltaisen projektin Lahdessa lastenpolilla ja on kyllä ollut vaivan arvoista! Me löysimme onneksemme polilta erittäin innostuneen akvaarionhoitajan, joka on nyt ottanut hienosti vastuun akvaarion hoidosta. Nyt olen taas käynyt polilla useammin, koska siellä oli vaikeuksia, mutta normaalisti riittää puhelintuki ja sillointällöin paikanpäällä käyminen.

Ensiarvoisen tärkeää on löytää sieltä osastolta joku henkilö, joka innostuu akvaariosta. Siitä se lähtee. Todella hienoa että välität ja olet rohkea! :D
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
neo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neo »

Minulla oli äskettän vähän sama tilanne. Lastentarha, 200l ja miljoona erilaista kalaa. Kun uskaltauduin kysymään kuka sitä hoitaa, minulle esiteltiin henkilö joka oli sanomansa mukaan pitkän linjan akvaarioharrastaja. ylpeänä esitteli rakentamiaan "huvimajoja" kuparista ja muovihelmistä joista kalat kuulema NIIN tykkäävät. Oli sen verran iso ja ponteva tyttö etten uskatanut kuin vähän piipittää vastaan.. :(
werdy
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja werdy »

Onko se akva EKKS:ssa? Millä osastolla? Psyk.puolella vissiin siis... En oo huomannut vaikka on tullut käytyä (ei kuitenkaan oman pään asioissa..).... Voin jelppiä jos tarvit apua rojektissa?
SonjaSelena
Member
Member

Se oli juu psyk. puolella... öööm... muistaakseni tuo mies sanoi, että se on osasto ykkönen, se oli siellä oleskelutilan nurkassa, vastakkaisessa, kuin telkkari, sellaisessa syvennyksessä((missä oli pöytä, muutama tuoli, yksi nojatuoli, lavuaari ja se akva)). En minäkään sitä oikeastaan huomannut, ennenkuin oltiin ihan siinä lähellä. Totta kai apu on aina mukavaa :) Tuo nyt ei äkkiseltään vielä näytä niin isolta projektilta, mutta eihän sitä ikinä tiedä :D Maanantaina varmaan olen vähän viisaampi.
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kala vedessä »

Loistavaa! Erinomaista toimintaa!
Takuulla kaikki ovat ihan innoissaan sitten kun olet laittanut tuon akvaarion kuntoon!
Kotona on minun ilokseni ja muun perheen riesaksi 240 litranen purkki
Puukiipijä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Puukiipijä »

Hyvää työtä. Itse en kesäisin hattuja käytä, joten pitää nostaa huivia.

Olisipa minullakin tuollaista rohkeutta. 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”