Partis 60 litraisessa...?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
piperita
Junior Member
Junior Member

Partis 60 litraisessa...?

Viesti Kirjoittaja piperita »

Porukoiden naapureilla on akvaario, joka on kooltaan 40*30*50 (p*l*k)... Olen ollut ymmärtävinäni, että partiksella - on vielä ukko - pitäisi kuitenkin olla isommat asuinsijat? Muita pohjakaloja altaassa ei kyllä olekaan, mutta...?

Kuinka sanoa nätisti, jos näin on? Aiheuttamatta vihanpitoa porukoiden ja naapurien välille... 8O
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

kyllähän jotkut pitävät partista noin pienessä. Itse olen sitä mieltä, että 1 partis/ 100 litraa. Eli tuohon en laittaisi.
Delen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Delen »

Sanot vain rohkeati, ettei kalaa voi pitää tuollaisessa. Kalahan kärsii liian pienessä tilassa. Itsekkin olen käsittänyt, ettei partis mahdu noin pieneen, ainakaan täysikasvuinen.
Freija
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Freija »

Itselläni on partis 60-litraisessa ja hyvin se on siellä pärjännyt. Tosin niin pärjäävät käsittääkseni aika monet muutkin kalat, jotka todellisuudessa vaatisivat isomman akvaarion... (jäävät kitukasvuisiksi tms.) Onneksi akvani on vaihtumassa reilusti isompaan. On varmasti paljon pahempiakin tapauksia, esim. serkuilla oli aikoinaan 30-litrainen ylikansoitettu akvaario, jossa kalastona mm. lehtikaloja. 8O
jehu_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jehu_ »

No mielestäni toi ei vielä ole niin hälyttävää, kuin isosiskon poikaystävän kotona! Siellä on haimonni (kasvaa metrin pituiseksi, tai ainakin kasvaisi, jos olisi tilaa.. :roll: ) 80 litran akvaariossa! 8O
Sanoin siitä, ja tämä fiksu jätkä totesi että "hyvin se tuolla pärjää, ku ei se kasva enempää ku sil on noin vähä tilaa". Haimonni on n. 3/4 sen akvaarion koosta. Luin jostai ulkomaisilta kalasivuilta, että se vaatisi 800 litrasen akvaarion kodikseen. Eli yksi nolla vaan perään vielä.. :|
Kyllä sitä vähän sääliksi käy. Kuono ja silmä ihan harmaina, kun se törmäilee seiniin aina kun siitä joku menee ohi. Siinä on vielä telkkarikin vieressä.. :(
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

eikö tuollaisille asioille voi tehdä jotain? täytyyhän eläinsuojelun tulla jotenkin puuttumaan asiaan (ovathan kalatkin eläimiä).
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

kyllä tuollaseen pitäisi jo puuttua. Oikein puistattaa lukea noita juttuja välillä, että miten tyhmiä ihmiset voivat ollakkaan [}:)]
Agironda
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Agironda »

Ikävän usein noihin vääränlaisiin kaloihin vääränkokoisessa akvaariossa törmää. :( Varsinkin julkisten tilojen akvaariot ovat usein kamalassa kunnossa. :(

Itsekin aikoinaan pidin mitä oudompia kalayhdistelmiä pikkuisissa lasilaatikoissa :roll: Nyt tuntuu pahalta, kun olen hankkinut tietoa enemmän. Esim. perusteellinen akvaarion puhdistus käsitti soran täydellisen pesun, akvaarion kuurauksen, kasvien pesun, vettäkin vaihdettiin n. 90% kerralla. 8O

Nyt olen kypsyttelemässä 250l:n akvaa...
~Agironda~
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

Joo, mun mielestä toi on ihan kauheeta.
Elba
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elba »

Minua kiinnostaisi tietää, että mistä haimonni on ostettu?!? Liikkeiden myyjien täytyisi vähän vahtia minkä kokoiseen piltti-purkkiin ne kalojansa myy!
larasa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja larasa »

Eläinsuojeluvalvojat ovat olemassa sitä varten että he puuttuvat asiaan ilmoituksen perusteella, oli kyseessä sitten hevonen, koira tai kala tms.

http://www.sey.fi/valvojat/valvluekehys.html

Eläimet eivät osaa itse hakea apua.
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Meillä oli myös entisellä työpaikallani akvaario, jota hoiti eräs työntekijämme... Purkin koko oli noin 80 litraa; onneksi siellä uiskenteli vain sinirihmakalapariskunta ja partamonni... Silloin kun se siivottiin (n. 3 kk:n välein) vaihtui vesi n. 80 % , hiekat pestiin, monesti jopa keitettiin! 8O Ja jynssättiin kunnolla suodattimet ja muut... Vaikka siitä sanottiinn (muutkin kuin minä :roll: ) Niin vastaus oli: Minä niin inhoan kaikkia bakteereita ja likaa... [}:)] Pisti kyllä vihaksi, mutta ihme ja kumma: kalat voivat ihan hyvin, ainakin siis ulkoisesti :cry:
salmix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salmix »

Minäkin näin pari vuotta sitten jossain 60-litran akvaariossa kolme täysikasvuista leväbarbia ja ison mustan kultakalan. Aika ahtaalta näytti.
*Vaimoni on tullut hulluksi. Hän on alkanut kasvattaa kaloja altaassa, eikä nykyään enää muusta puhukkaan.*

Ote kirjasta Sinuhe Egyptiläinen
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

larasa kirjoitti:Eläinsuojeluvalvojat ovat olemassa sitä varten että he puuttuvat asiaan ilmoituksen perusteella, oli kyseessä sitten hevonen, koira tai kala tms.
Pitäisiköhän samalla ilmoittaa myös poliisiille ja palokunnalle. "Tulkaa apuun olen nähnyt partamonnin 60 litran akvaariossa".
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onko kukaan edes koskaan kysynyt kaloilta minkä kokoisessa akvaariossa ne viihtyvät?
Onkohan näissä eri kalojen tilantarvesuosituksissa mitään perää? Kyllä parikymmentä vuotta sitten pari kultakalaa pärjäili hienosti alle sadan litran altaassa.
Onkohan tämä vaan keino saada myytyä isompia altaita vai onko kaloista tullut niin mukavuuden haluisia, että pitää olla isompi allas, ettei sairastu..;)

Itse toki toimin näiden suositusten mukaan, mitä eri lähteistä olen saanut ja koitan toimia niin, että kaloilla on hyvä olla.
Mutta onko sille partamonnille sitten hyvä 50cm pitkä, 60cm pitkä, 60l vai 80l akvaario? Isompiakin vaatimuksia ole nähnyt.
Eikö pääasia ole, että kalat ovat terveitä, syövät ja saavat elää rauhassa mahdollisesti häiritseviltä toisilta lajeilta.
Elba
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elba »

Eiköhän ne akvaarion koon suositukset ole tehty kalan koon ja aktiivisuuden mukaan! Ei itselläkään olisi varmaan kiva asua koko elämääsi vessan kokoisessa läntissä. [;)]
larasa
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja larasa »

Viettäisitkö sinä elämäsi mielummin a)vaatekomerossa b)vessassa c)yksiössä
akyttala
Senior Member
Senior Member

Voinpa vaan sanoa, että asumiseni tällä hetkellä vastaan kultakalan pitoa 40 litran altaassa. Ja hyvinhan sitä pärjää, tavallaan jopa kodikkaampaa, kun on ahdasta jne..
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

akyttala kirjoitti:Voinpa vaan sanoa, että asumiseni tällä hetkellä vastaan kultakalan pitoa 40 litran altaassa. Ja hyvinhan sitä pärjää, tavallaan jopa kodikkaampaa, kun on ahdasta jne..
Tämä kultakala on muutamassa (kuvainnollisesti) 40l purkista 1000l akvaarioon, eli yksiöstä tuplakokoiseen kaksioon. Ainakin tuo uusi asunto tuntuu niin tilavalta ja viihtyisältä, että! 2 ihmisen pito 30-neliöisessä asunnossa pitäisi kieltää lailla. Soitanpa ihmissuojeluviranomaiset :mrgreen:

...Niin, ihmettelempä vaan että miksi ihmiset tosiaan haluavat tietää sen minimin missä jotakin kalaa voi pitää? Koska vähintään 50% harrastajista kintaalla viittaa leväbarbin vaatimalle 150cm pitkälle altaalle ja pitävät niitä vaikkapa 120cm altaissa, niin mihin purkkeihin ne joutuisivat jos alasuositus olisikin sen 120cm? Suositukset vaan korkealle, sanon minä. Jokainen saa sitten maalaisjärjellään niitä kyseenalaistaa, jos tahtoo.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Onkohan näissä eri kalojen tilantarvesuosituksissa mitään perää? Kyllä parikymmentä vuotta sitten pari kultakalaa pärjäili hienosti alle sadan litran altaassa.
Ulkomailla kultakala pärjää oikein hyvin sadan litran altaassa. Meinaavat englanninkielisillä foorumeilla pyrtyä kun kertoo haibarbin tilavaatimuksista suomessa. Siellä noin 200l on jo ruhtinaallisesti kuulemma.

No ehkä jenkeissäkin kahdenkymmenenvuoden päästä pidetään kultakaloja vähintään 500 litraisissa. Silloin meillä neontetra ja keltakääpiöahven tarvitsevat jo vähintää 200 litran altaan. Tällöin kaikki me joilla on pieniä altaita nyt saamme puolustella miksi meillä ikinä olikaan kaloja niin pienissä. Samaten isot kalat on varmaan julistettu pannaan, koska kenelläkään ei ole tarjota esim. kiekoille tai lehtikaloille 3000 litran altaita.

Mitä ikinä sinulla onkaan altaassasi, se on liian pienessä. Osta siis sille isompi allas. Miksi ihmeessä pidät sitä tietoisesti noin pienessä, sinulle on nyt kerrottu.
BusinessAngel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja BusinessAngel »

akyttala kirjoitti:Eikö pääasia ole, että kalat ovat terveitä, syövät ja saavat elää rauhassa mahdollisesti häiritseviltä toisilta lajeilta.
Kyllä se vaan niin taitaa olla, että koko ajan ne altaiden minimikokovaatimukset kasvavat... Onhan se niin, että isompi on aina parempi, mut kyllä erittäin usein pienemmässäkin pärjää. Omaa järkeä pitää vaan käyttää ja kokemuksesta oppii. Ihan yhtä hyvin se kala voi kuolla siinä suuressa akvaariossa johonki tautiin, jota ei ois mitenkään voinu estää. Semmosta se vaan on.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Adrianna kirjoitti: Tämä kultakala on muutamassa (kuvainnollisesti) 40l purkista 1000l akvaarioon, eli yksiöstä tuplakokoiseen kaksioon. Ainakin tuo uusi asunto tuntuu niin tilavalta ja viihtyisältä, että! 2 ihmisen pito 30-neliöisessä asunnossa pitäisi kieltää lailla. Soitanpa ihmissuojeluviranomaiset :mrgreen:
Sulla oli sentään 30 neliöö. Meitä on kaksi täällä 26 neliössä.. ;)

Mutta takaisin asiaan.
Minkätakia vielä 10 vuotta sitten suositeltiin monille kaloille kymmeniä, jopa satoja litroja vähemmän tilaa kuin nykyään?
Nytkö vasta on alettu tutkia kalojen luonnollista elinympäristöä, reviireiden kokoa yms? Onhan akvaarioita pidetty aikojen alusta lähtien..
Ehkä kaloita tuntuukin hyvältä asua pienehkössä akvaariossa, ilman vaaroja sun muuta. Tilantarvetta tutkiessa ei varmaan ole otettu huomioon kalan luonnollisia vihollisia, joiden takia ne tarvitsevat isomman liikkuma-alueen. ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”