Liuskatestit (manailua ja todellisia ongelmia)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

Liuskatestit (manailua ja todellisia ongelmia)

Viesti Kirjoittaja Kala vedessä »

Olen koko akvaarionpitoaikani mittaillut vesiarvot Tetran liuskatesteillä. "jaahas, pH on ihan hyvä kun se on noin 7...", vaan tosiaan täältä luin että nuo liuskatestit voivat pettää. Kaivoin siis jostain esiin tippatestin, jonka olin kai aikoinaan ostanut. Ja niin selvisi että todellisuudessa pH:ni on n. 8.5 ! [}:)]
Ei ihme jos kalat kuolevat ja lehtikalat eivät tykkää ja vaikka mitä! :x
Kun alkujärkytyksestä selvisin, aloin miettiä miten selviäisimme tästä. Voisimme siis käyttää jotain pH miinus aineita, mutta entä tulevaisuudessa? Ilmeisesti oma vetemme on sellaista, että kun siihen lisää vedenparannusainetta, niin lukemat kipuavat tuonne kahdeksaan, sillä koko ajan kun minulla on ollut akvaario, on lukamat olleet samat!

Miten tästä eteenpäin? Miten saan pHn pysyvästi alaspäin? :(
En haluaisi kuitenkaan koko kalastoa vaihtaa ja hankkia tilalle tuossa pHssa selviäviä kaloja. :cry:
Kotona on minun ilokseni ja muun perheen riesaksi 240 litranen purkki
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minulla on sama ongelma, ja joka vedenvaihdon jälkeen pitää happamuutta säätää. Toistaiseksi on ollut käytössä Lotus pH-minus, en suosittele: aika kallista kun joutuu käyttämään tosi suuria määriä. Nyt olen uuteen veteen lisännyt vähän askorbiinihappoa, se on auttanut myös vähän.

Hiilidioksidi laskee pH:ta jonkin verran, ei tosin paljoa. Mutta se on hyväksi kasveille. Onko sinulla käytössä hiilidioksidilevitin?
Juurakot yms. laskevat myös pH:ta, mutta luultavasti joudut silti käyttämään jotain pH-minusta (tai rikkihappoa, on halvempaa, mutta minä en ole vielä uskaltanut...) vedenvaihtojen yhteydessä.

Vinkki: tetran tippatestiä voi säästää huomattavasti, kun testaa vajaa 1ml akvaariovettä/1 tippa litkua... Minulla menisi muuten pullo kuussa, kun on kaksi allasta, joiden ph:ta pitää kytätä.
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

ParratonMonni kirjoitti:Minulla on sama ongelma, ja joka vedenvaihdon jälkeen pitää happamuutta säätää. Toistaiseksi on ollut käytössä Lotus pH-minus, en suosittele: aika kallista kun joutuu käyttämään tosi suuria määriä. Nyt olen uuteen veteen lisännyt vähän askorbiinihappoa, se on auttanut myös vähän.

Hiilidioksidi laskee pH:ta jonkin verran, ei tosin paljoa. Mutta se on hyväksi kasveille. Onko sinulla käytössä hiilidioksidilevitin?
Juurakot yms. laskevat myös pH:ta, mutta luultavasti joudut silti käyttämään jotain pH-minusta (tai rikkihappoa, on halvempaa, mutta minä en ole vielä uskaltanut...) vedenvaihtojen yhteydessä.

Vinkki: tetran tippatestiä voi säästää huomattavasti, kun testaa vajaa 1ml akvaariovettä/1 tippa litkua... Minulla menisi muuten pullo kuussa, kun on kaksi allasta, joiden ph:ta pitää kytätä.
meillä on yksi iso juurakko (voin laittaa kuvan jos haluatte). Hiilidioksidilevitintä ei ole.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Laimea, noin 1,5% rikkihappo on huomattavasti halvempaa kuin nuo pH-miinukset yms.
Sitä voi lisätä aluksi 10 litraan vettä vaikka ämpärissä, jotta selviää montako tippaa tarvitaan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: ***** liuskatestit (manailua ja todellisia ongelmia)

Viesti Kirjoittaja mariana »

Kala vedessä kirjoitti:Olen koko akvaarionpitoaikani mittaillut vesiarvot Tetran liuskatesteillä. "jaahas, pH on ihan hyvä kun se on noin 7...", vaan tosiaan täältä luin että nuo liuskatestit voivat pettää. Kaivoin siis jostain esiin tippatestin, jonka olin kai aikoinaan ostanut. Ja niin selvisi että todellisuudessa pH:ni on n. 8.5 !!! [}:)] [}:)]
Ei ihme jos kalat kuolevat ja lehtikalat eivät tykkää ja vaikka mitä! :x :x :x
Kun alkujärkytyksestä selvisin, aloin miettiä miten selviäisimme tästä. Voisimme siis käyttää jotain pH miinus aineita, mutta entä tulevaisuudessa? Ilmeisesti oma vetemme on sellaista, että kun siihen lisää vedenparannusainetta, niin lukemat kipuavat tuonne kahdeksaan, sillä koko ajan kun minulla on ollut akvaario, on lukamat olleet samat!

Miten tästä eteenpäin? Miten saan pHn pysyvästi alaspäin? :( ....
En haluaisi kuitenkaan koko kalastoa vaihtaa ja hankkia tilalle tuossa pHssa selviäviä kaloja.... :cry:

Tuli vaan tuosta mieleen kun sanoit , että olit kai joskus aikoinaan ostanut tippatestin. Kuinka vanha se testi on? Käsittääkseni nuokin vanhenevat eivätkä ole enää luotettavia jos päiväys on mennyt. Paljonkos teidän hanaveden pH on jos nousee noin korkealle akvaariossa? Meillä hanaveden pH on n.8 ja se laskee akvaariossa suunnillen 7 paikkeille ilman mitään hiilidioksidi levittimiä tms. :|
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

Re: ***** liuskatestit (manailua ja todellisia ongelmia)

mariana kirjoitti:
Kala vedessä kirjoitti:Olen koko akvaarionpitoaikani mittaillut vesiarvot Tetran liuskatesteillä. "jaahas, pH on ihan hyvä kun se on noin 7...", vaan tosiaan täältä luin että nuo liuskatestit voivat pettää. Kaivoin siis jostain esiin tippatestin, jonka olin kai aikoinaan ostanut. Ja niin selvisi että todellisuudessa pH:ni on n. 8.5 !!! [}:)] [}:)]
Ei ihme jos kalat kuolevat ja lehtikalat eivät tykkää ja vaikka mitä! :x :x :x

Miten tästä eteenpäin? Miten saan pHn pysyvästi alaspäin? :( ....
En haluaisi kuitenkaan koko kalastoa vaihtaa ja hankkia tilalle tuossa pHssa selviäviä kaloja.... :cry:

Tuli vaan tuosta mieleen kun sanoit , että olit kai joskus aikoinaan ostanut tippatestin. Kuinka vanha se testi on? Käsittääkseni nuokin vanhenevat eivätkä ole enää luotettavia jos päiväys on mennyt. Paljonkos teidän hanaveden pH on jos nousee noin korkealle akvaariossa? Meillä hanaveden pH on n.8 ja se laskee akvaariossa suunnillen 7 paikkeille ilman mitään hiilidioksidi levittimiä tms. :|
Vajaa 2 vuotta. Liian vanhaa?

Hanavesi on jotain 7.5, en tajua miksi kohoaa noin ylos akvaariossa :(.
Voiko kivet ym vaikuttaa mitään? meillä on yksi pihalta otettu tavallinen kivi akvaariossa.
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

ParratonMonni kirjoitti:Nyt olen uuteen veteen lisännyt vähän askorbiinihappoa, se on auttanut myös vähän.

Heikkoja happoja ei kannata käyttää pH-arvon alentamiseen, vaan tarkoitukseen on syytä käyttää vahvoja happoja (happoja, joiden happovakio on suuri).

Otetaan esimerkiksi heikkona happona etikkahappo (CH3COOH). Heikko happo dissosioituu veteen heikosti. Tämä tarkoittaa sitä, että veteen joutuessaan happo hajoaa vain osittain happamuutta aiheuttaviksi oksoniumioneiksi – osa aineesta säilyy vesiliuoksessa siis happomolekyyleinä, jotka sinänsä eivät ole happamia. Etikkahapon happovakioiden mukaan etikkahappopitoisessa vedessä, jonka pH-arvo on 4,74, puolet etikkahaposta on protolysoituneena oksoniumioneiksi ja puolet esiintyvät etikkahappomolekyyleinä. Jos tällaista happoa lisätään akvaarioveteen, laskee ensin veden pH-arvo. On kuitenkin huomioitava, että hapon joutuessa tekemisiin kalan solujen kanssa, protolyysireaktio alkaa edetä myös niiden sisällä laskien pH-arvon tässä esimerkissä arvoon 4,74. Tämä on luonnollisesti kalalle kohtalokasta.

Jos puolestaan pH-arvon laskemiseen käytetään vahvaa happoa, jonka protolysoitumisaste on suuri, voidaan olla varmoja siitä, että lisätty happo on vapauttanut itsestään kaikki happamuutta aiheuttavat oksoniumionit jo vesiliuokseen, eikä protolyysi enää jatku kalan ja tietenkin akvaarion muiden eliöiden soluissa enää tästä pidemmälle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että vahvoja happoja käsiteltäessä harrastajan ei tarvitsisi olla huolellinen. Yliannostelulla voi helposti tappaa kaikki akvaarion eliöt kaloja myöten. Täytyy siis tietää, mitä on tekemässä.
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun kasvit ovat käyttäneet saatavissa olevan hiilidioksidin, ne alkavat käyttää vetykarbonaatteja hiilenlähteenään. Tuolloin muodostuu emäksisempiä karbonaatteja ja pH nousee.

Tarkistappa siis iltapäivällä onko akvaariossa riittävästi hiilidioksidia. Sde tapahtuu mittaamalla pH ja karbonaattikovuus. Taulukosta, joita löytyy netistä, voit sitten tarkistaa, missä mennään. Kovin tarkkaa pitoisuutta et siten saa, mutta käytännön kannalta toki riittävän.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

jarvij kirjoitti:Kun kasvit ovat käyttäneet saatavissa olevan hiilidioksidin, ne alkavat käyttää vetykarbonaatteja hiilenlähteenään. Tuolloin muodostuu emäksisempiä karbonaatteja ja pH nousee.

Tarkistappa siis iltapäivällä onko akvaariossa riittävästi hiilidioksidia. Sde tapahtuu mittaamalla pH ja karbonaattikovuus. Taulukosta, joita löytyy netistä, voit sitten tarkistaa, missä mennään. Kovin tarkkaa pitoisuutta et siten saa, mutta käytännön kannalta toki riittävän.
Ahaa... tajusin jotain, toivottavasti se riittää. Eli pH on liuskatestien mukaan 7.2 ja tippatestien mukaan 8. Karbonaattikovuus taas on liuskan mukaan6-10, ei siitä oikein ottanut selvää.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Ville K. kirjoitti:
ParratonMonni kirjoitti:Nyt olen uuteen veteen lisännyt vähän askorbiinihappoa, se on auttanut myös vähän.

Heikkoja happoja ei kannata käyttää pH-arvon alentamiseen, vaan tarkoitukseen on syytä käyttää vahvoja happoja (happoja, joiden happovakio on suuri).
Joo, jäi sanomatta, että käytän tuota askorbiinihappoa vedenparannusaineena ensisijaisesti, toisarvoisesti näyttää vaikuttavan myös happamuuteen.
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

Käytin nyt sitten sitä pH miinus mömmöä (tosin käytin sitä kyllä vähemmän kun annostuksissa käskettiin, mutta tuntui tehoavan..), ja nyt pH on n. 7.2-7.5 tippatestin mukaan. Ongelmana vaan on, että tuon pH miinus aineen käyttö tulee pitkällä aikavälillä aika kalliiksi. Nyt jouduin kerralla käyttämään puolisen purkkia, ja jos ainetta joutuu laittamaan joka vedenvaihdon yhteydessä niin huhhuh... :|
Voisiko jonkinlainen hilidioksidilevitin auttaa...? Vai pitääkö jatkaa tuon pH mömmön kanssa lotraamista?
PimpBot9000
Member
Member

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Pidä kilju-hiilidioksidilevittimellä Ph aisoissa ja hommaa rikkihappoa, jolla vedenvaihdon yhteydessä säädät uuden veden tavoitearvoon. Toimii muuten hyvin, mutta olen huomannut, että kiljupönttö ei pidä välttämättä happamuutta kovin stabiilina.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

PimpBot9000 kirjoitti:Pidä kilju-hiilidioksidilevittimellä Ph aisoissa ja hommaa rikkihappoa, jolla vedenvaihdon yhteydessä säädät uuden veden tavoitearvoon. Toimii muuten hyvin, mutta olen huomannut, että kiljupönttö ei pidä välttämättä happamuutta kovin stabiilina.
Ok... Ja mitäköhän tuollainen huvi mahtaa maksaa? :?
Jut-ta
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jut-ta »

Mulla itellä tippatesti on WANHA(ja näyttä pH:n sitäkin enemmän päin honkii) :roll:.
Liuskalla oon tesmannu, pidän PALJON luotettavampana.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

eipä se kiljupönttö paria euroa kalliimmaksi kuussa tule, laske vaikka ite:
- 1 l keitettyä vettä
- 4-5 dl sokeria
- 2-4 rkl liivatetjauhetta
- 1tl hiivaa/ kuivahiivaa
riittää siis noin kk, ja tää on sit "liivatteella hidastettu käyminen"
(ja ohje on noin ohje, sillä käitän ite hidastamatonta käymistä, sillä tuntuu tehokkaammalta)

Ongelma vois kyllä ratketa laskemalla kH-rvoa, sillä se on aika korkea, onko yhtä paljon hanavedessä?? Eihän ole akvassa mitään mikä voisi nostaa karbonaattikovuutta??

Mielestäni on kyllä helpompaa hommata omaan akvaan sopivat kalat, kuin ruveta värkkäilemään vesiarvoja..Itse kyllästyin, kun synnyttävä-akvas piti nostaa GH:ta, yhessä laskea pH:ta ja kolmannessa nostaa kh:ta...joten siirtelimpä kalaset uusiksi :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”