250-litraisen kalastoa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Agironda
Starting Member
Starting Member

250-litraisen kalastoa?

Viesti Kirjoittaja Agironda »

Olen vasta kypsyttelemässä 250-litraista akvaariotani. 10. päivä on menossa ja vasta tänään vedessä oli nitriittiä (0,5mg/l).

Muut arvot: NO3 25 mg/l, NH3/NH4 5,0 mg/l, PH 7, GH 3, KH 2-3.

Pohjana Bilteman hiekkapuhallushiekkaa yht. 50 kg. Kasveja on jonkin verran, mm. argentiinanvesiruttoa, karkeaviuhkalehteä, kierteisvallisneria (huonokuntoinen), intianvesitähdikki, vesisalaatti (?), joku muu pieni etualan kasvi sekä joku punertava, hieman karkeaviuhkalehteä muistuttava kasvi.

Lämpötila on nyt n. 29 astetta. Lämmitintä en ole vielä käyttänyt.

Kysyn nyt siis, että mitä kaloja sinne kannattaisi hankkia? Lähinnä toivoisin ehdotuksia, yhdistelmiä. Olen vasta aloittelija tässä akvaarioharrastuksessa, joten mitään vaikeahoitoisia en uskalla hankkia.

Ai niin, akvaarion mitat ovat: Pituus 110cm, korkeus 50cm, leveys 45,5cm.
~Agironda~
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Lämmitin siis kuitenkin löytyy? Eli voit ottaa lämpöisessä viihtyviä lajeja, sillä ei tätä hellettä ikuisuuksiin kestä ja sitten akvaarionkin lämpötila laskee.

Jos vaikka rihmakaloista lähtisi liikkeelle, tässä Kaakkois-Aasialainen kalasto, joka sopii vesiarvoihisi kunhan lämpö on siinä 26-28 astetta (normaalisti):

3 helmirihmakalaa tai huulirihmakalaa tai juovarihmakalaa (1 koiras ja 2 naarasta)
8 korurihmakalaa
14 rusokiilakylkeä
5 harlekiininuoliaista
8 leväkatkarapua

Toinen vaihtoehto suuntautuu Etelä-Amerikan mantereelle, lämpötila myös 26-28:

2 loistokääpiöahventa
20 punapäätetraa
8 marmoritapparakalaa
8 helomonnista
2 helmipartamonnia
Agironda
Starting Member
Starting Member

Paljon kiitoksia, molemmat kuulostivat mielenkiintoisilta...

Muita ehdotuksia..?

Partamonnin haluaisin ainakin... Piikkisilmistä pidän myös.

Niin, toki lämmitin löytyy! [;)]
~Agironda~
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Miten akvaariosi vesi on noin lämmintä? Jos lasket lämpötilaa parilla kolmella asteella, niin kalastovaihtoehdot laajenevat. Harvat kalat nimittäin kestävät tuollaista lämpötilaa (rihmakalat ja jotkut kirjoahvenet ja plekot rakastavat tosin lämpöä!).

No minä olen hullu ja ehdotan sulle seeprakirjoahven pariskuntaa. Et tosin voi ottaa paljoa muita kaloja, paitsi esim. partamonnin tai pari, sillä seeprat ovat melko äreitä. Mutta todella kauniita kaloja ne ovat! ja helppo saada lisääntymään (tämä voi tietty olla ongelmakin, ellei akvaarioliikkesi ota vastaan poikasia). Ja ennen kaikkea seeprakirjot ovat persoonallisia! kasvisi tosin saatetaan syödä, mutta sehän on hauskaa kun ruoka maistuu kaloille. No ei nyt kannata ottaa aivan tosissaan tätä mutt itse ole niin ihastunut seeproihin, että varmasti hankin niitä! [;)]
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Minä taas kannatan piikkisilmien hankintaa, tosi söpöjä otuksia! :D

Ja sinulla on hiekkaakin pohjalla. Piikkisilmät viihtyvät myös lämpimässä vedessä ja vesiarvotkin ovat piikkisilmille sopivat altaassasi. Piikkisilmiä kannattaa minun mielestäni hankkia ihan reippaasti, 5 vähintään, jolloin ne tykkäävät mellastaa ja sohia pitkin allasta yhdessä. Saa niitä vähemmänkin pitää, mutta mun mielestä on kivempaa kattoa tollaista isoa kasaa, kun ne on jossain juurakon alla kaikki samassa. Mulla on 13 piikkisilmää ja jos vaan olis isompi allas niin ottaisin toki enemmänkin (180 litranen allas nyt, 120x50x30 cm.). Tohon vois vielä ehkä mahtua 2 piikkisilmää, mutta en ole varma tuleeko sitten jo ahdasta. Altaassa ei ole muita kaloja.
Agironda
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia!

Minäkin olen ihmetellyn veden lämpöä. Tuossa se vain pysyttelee 27-29 asteen tienoilla. Siinä se on ollut koko ajan. Kun laitoin akvaarioon ensimmäisen veden, oli lämpö 24 astetta. Aurinkokaan ei altaaseen paista. Voiko valaisin lämmittää vettä noin paljon? Öisin lämpö nimittäin laskee vähän.

Oletan kuitenkin, että lämpö laskee, kunhan ilmat viilenevät.

Piikkisilmiä olinkin ajatellut hankkivani parven.

Täytyy sanoa, että on todella vaikea päättää, mitä kaloja lopulta ottaa. On niin paljon kauniita... Ja kun akvan koko on noinkin reilu, on valinnanvaraa ihan liikaa. :roll:

Olisiko jossain hyviä kuvia noista em. kaloista? Esim. helomonnisesta en löytänyt kuvaa mistään
~Agironda~
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Minulla on myös lämpötila 29 C, vaikka lämmittimet ovat pois päältä. Altaassani ei ole myöskään kansilaseja. Jos hankit piikkisilmiä, niin kansilasien tulee olla tiiviit, jolloin altaan viilennys helteillä vaikeutuu. Ota tämä huomioon. Muu kalasto siis myös lämpöä kestäviä. Tetroista kardinaalitetra, punapäätetra, kirsikkatetra, sitruunatetra, timanttitetra, korutetra ja monnisista:

-Corydoras sterbai
- C.concolor
- C.robinae
- C.adolfoi
- C.duplicareus
- C.gossei
- C.haralddschultzi
- C.davidsandsi
- C.nattereri
- C.panda
- C.similis

Monnisista löydät kuvia planet catfishista.

Jos myöhemmin innostut plekoista, niin useille lajeille lämmin vesi on ihanteellista.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Agironda kirjoitti:Olisiko jossain hyviä kuvia noista em. kaloista? Esim. helomonnisesta en löytänyt kuvaa mistään.
goolella onnistuu http://64.233.183.104/search?q=cache:RR ... inen&hl=fi ihan vaan hakusanalla helomonninen

myös planetcatfish.com on kova sana monnilajeja kartoitettaessa.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Inia kirjoitti: Jos hankit piikkisilmiä, niin kansilasien tulee olla tiiviit, jolloin altaan viilennys helteillä vaikeutuu. Ota tämä huomioon.
Tämä yksi allekirjoittautuu sellaiseksi, joka ei pidä piikkisilmäaltaassaan kansilaseja. Tai no onhan takana kansilasit loisteputkivalaisimen takia, mutta etulaseja ei ole.
Minulla ei ole yksikään piikkisilmä loikannut, tai edes yrittänyt hyppiä ulos altaasta. Mutta kannattaa ainakin aluksi koittaa, onko sinulle sattunut tulemaan ne vaikeimmat hyppyveijarit.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Hyvinhän tuonne pyttyysi sopisi vaikkapa haaremi huulirihmakaloja, partamonni (tai kaksi naarasta), parvi upeita helmimonnisia sekä parvi intiaaninsulkia :P
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Agironda
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia hyvistä ehdotuksista!

Eilen siis ostin akvaariooni ensimmäiset kalat. 12 kiilakylkeä ja 5 piikkisilmää.

Haluaisin vielä ottaa partiksen ja taistelukalan... Mitähän muuta noiden kanssa voisi pitää? Kovasti ihastuin kaupassa mustaneontetroihinkin. Liikaa vaihtoehtoja! :twisted:
~Agironda~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”