Kimalaispallokala (kaikki tänne vaan)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
muumin
Starting Member
Starting Member

Kimalaispallokala (kaikki tänne vaan)

Viesti Kirjoittaja muumin »

Minä juuri tässä n. viikko sitten ostin kimalaispallokaloja kaksi kappaletta. Molemmat tosi ihania ja söpöjä. ruokana he saavat surviaisia ja nyt olen myös hakenut kaupoista kotiloita. hyvin on maistunut molemmat. Olisi hauskaa jos täällä olisi ihmisiä jolla on kyseisiä kaloja ja kertoisi kokemuksia tai muuten vaan tietoa, kuvia yms. kaikkea esim hampaiden leikkuusta ja niin edelleen! :D
muumi <3
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Varmaan tuolla haku-toiminnolla löydät parhaiten noita kokemuksia, niitä kuitenkin aika monella riittää. Hampaidenleikkuusta on tämmöinen ohjeistus ainakin olemassa, vanhoista viesteistä löytyy sitten aiheesta lisääkin keskustelua.
http://jumi.lut.fi/~siniluht/akvaario/hampaidenleikkuu/

Kotiloita kannataa alkaa kasvattelemaan itsekkin, myös marmoriravulla saa tuotettua hyvää elävää ja kovaa ravintoa pallokaloille.
Dixi et animam levavi.
muumin
Starting Member
Starting Member

mysli kirjoitti:Varmaan tuolla haku-toiminnolla löydät parhaiten noita kokemuksia, niitä kuitenkin aika monella riittää. Hampaidenleikkuusta on tämmöinen ohjeistus ainakin olemassa, vanhoista viesteistä löytyy sitten aiheesta lisääkin keskustelua.
http://jumi.lut.fi/~siniluht/akvaario/hampaidenleikkuu/

Kotiloita kannataa alkaa kasvattelemaan itsekkin, myös marmoriravulla saa tuotettua hyvää elävää ja kovaa ravintoa pallokaloille.
Juu tuota harmi vaan muttei oikee noita kokemuksia ole ollut : ( haluisin kovasti jos täällä löytyisi??
muumi <3
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä hakua käyttämällä niitä kokemuksia löytyy, pitää vain vähän selata. Hakusanalla kimalaispallo* löytyy 214 osumaa ja jos etsinnän rajaa osioon muut kalat ja eliöt, niin tuloksena on vieläkin 124 keskustelua. Eli on noista otuksista jo paljonkin foorumiin kirjoiteltu, siksi ehkä jokainen kimalaispallojen omistaja ei enää uudelleen jaksa uteluihin vastata. [;)]

Mutta jos omia kokemuksiani lyhesti tähänkin viestiin toistan, niin suloisia ja etenkin vilkkaita pieniä petoja ovat. Arvostavat selvästi tilaa ja seuraa sekä mielenkiintoista sisutusta, josta kotiloita metsästellä. Kova ruoka auttaa ehkäisemään hammaspulmia, jotkut ovat onnistuneet saamaan nuo syömään katkarapupellettejä ja tetran rakeitakin, omani eivät koskaan oppineet kuivalle ruualle. Lohi, katkarapu, vesikirput, mysis ja surviaiset ovat hyviä pakasteruokia. Vitamiinien lisäämisestä pallokalojen ruokaan tai suoraan veteen, on hyviä kokemuksia muillakin kuin minulla. Itselläni on käytössä JBL:n Atvitol.

Pienillä (ja isoillakin) palloilla on lähes loputtomiin venyvä vatsa ja aina nälkä, nämä kalat saa helposti syötettyä todella tukevaan kuntoon. Reilu ruokinta vaatii seurakseen hyvät vedenvaihdot. Suodatustakin saa olla ihan kunnolla, kimalaisilla tuntuu olevan tapana huvitella uimalla suodattimen virtausta vastaan. Edestakaisin lasia vasten pörrääminen taas on jonkinlainen stressireaktio, jota löytyy muiltakin pallokaloilta.

Jos jokin pallojesi käytöksessä tai elinolosuhteissa erityisesti askarruttaa, niin kysy toki. Muuten tyydyn vain varoittamaan, että kun pallokaloihin kerran kunnolla hurahtaa, niin muut kalat ei enää oikein ole mitään. Valtaavat hiljalleen ensin yhden altaan ja sitten toisenkin, joskus jopa kavereiden kalasto alkaa hiljalleen muuttua yhä enemmän pallovoittoiseksi...
Dixi et animam levavi.
muumin
Starting Member
Starting Member

Joo! mulla on se vaan kanssa askaruttanut että ne mun pallot tykkää hirveesti mennä suodattimen vastavoirtaa. eikai oo mikää hätä? Ja tosiaan must tuntuu jo et mä oon ihan liian rakastunu niihin jo nyt. Tiiätkö syökö ne mitä kotiloita meillä ainakin kierteiskotilot hetkessä. Että voiko altaaseen laittaa omppuja? siis omppukotiloita. Ja mitä ne ravut on mitä syö?
muumi <3
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Aikuista omenakotiloa ei kimalaispallo saa tapettua kerralla, todennäköisemmin vain kiusaa kotiloparan henkihieveriin. Eli en suosittele yhdistämään. Kaikki pienet kotilot, jotka ruuaksi kelpaavat, ovat hyviä. Mitä pienempiä, sitä parempi, sillä silloin kalat todennäköisemmin pureskelevat myös kuoren rikki, eivätkä tyydy näykkäämään vain pehmeää osaa.

Tuo suodattimen virtausta vasten uiminen on ihan normaalia "leikkiä" näille, hyvä vain jos altaasta siihen löytyy mahdollisuus. Minkä kokoinen akvaario muuten on ja millaista seuraa kimalaisilla siellä on? Vaikka aika kiltistä pallosta onkin kyse, niin joitakin kaloja kohtaan voivat nämäkin olla häijyjä.

Marmoriravuistakin löytyy reilusti tietoa hakemalla, tässä jotakin alkuun.
http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais ... armori.php
On helppo kasvattaa omassa lajialtaassaan ja lisääntyy runsaasti, pienet poikaset ovat mainiota ruokaa mm. pallokaloille.
Dixi et animam levavi.
muumin
Starting Member
Starting Member

No allas on nyt vasta sata mutta lokakuussa ois tarkotuksessa semmonen 250l ja siel on nyt partamonni sekä 7 tikrubarbii mut ne oli isomassa nyt taas pienemässä ja pian taas isomassa : )

ainiin siis syöks noi pallot marmori rapuja elävältä???
muumi <3
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä vain, pienet marmoriravut ovat ihan elävänä oivaa ravintoa niitä syöville kaloille. Isompaan altaaseen voi sitten kimalaisia hankkia enemmänkin, itselläni oli aikanaan vain kolme, mutta mitä sittemmin olen isompia parvia nähnyt, niin porukassa viihtyvät paremmin.

Kannattaa tuota tiikeribarbien ja kimalaisten yhteiseloa tarkkailla, että miten sujuu, en muista onko jollakulla ollut jo kokemustakin kyseisestä yhdistelmästä.

Satalitraisesta saa jo oivan marmorirapujen kasvatusaltaan, jos sen aiot itselläsi pitää.
Dixi et animam levavi.
muumin
Starting Member
Starting Member

juup. ne on pärjänny hyvin molemmat on suhtautunu hyvin toisiinsa ne ovat niikuin aluksi liikkunu parvessa ja se oli hassun näköstä mutta pallot löysivät nyt tosiaan suodattimen virran : )
muumi <3
muumin
Starting Member
Starting Member

oliko sulla niitä ryhmä tai siis kannattaisiko niitä olla parvi?
muumi <3
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Minulla kimalaisia oli vain kolme, mutta uskallanpa väittää, että mitä isommalla porukalla saavat elää, niin sitä tyytyväisemmiltä vaikuttavat. Eli kyllä suosittelen ihan kunnollisen kokoisen parven hankintaa.
Dixi et animam levavi.
muumin
Starting Member
Starting Member

okei. mutta myös sitä että jos ne parveen laittaa päteekö sääntö yksi koiras loput naaraita??
muumi <3
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Kimalaisista ei voi nykytiedon perusteella erottaa sukupuolia...
muumin
Starting Member
Starting Member

ai? mä en tiennyt ku oon lukenu jostain et urokset vihasia jos on niiku monta yhessä muttta tuo taisi olla aikas puppua. ootkos itse ikinä leikannu hampaita tältä elukalta?
muumi <3
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

muumin kirjoitti:oon lukenu jostain et urokset vihasia jos on niiku monta yhessä muttta tuo taisi olla aikas puppua.
Tämä toki saattaa päteä kimalaisiinkin mutta kun ei niistä sukupuolia erota avaamatta kalaa niin jää arvailuksi äksyily sukupuolesta vai yksilöstä. Punapyrstöpallokaloissa sukupuolieron näkee päältäkin ja käytöksessä on selvä ero, koiraat ovat paljon reviiritietoisempia. Meillä 112-litraisessa koiraat pitivät majaansa eri päädyissä. Ruokailuaikaan suvaitsivat toisiaan melko hyvin koska ruokaa oli yllin kyllin tarjolla.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
Fifi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fifi »

Meillä majailee tällä hetkellä 15 kimalaista, kuusi timanttipuikkokalaa sekä yhdeksän katinkultamonnia 320 litran akvaariossa. Nykyisin akvaariossa vallitsee hyvä tasapaino. Kimalaisemme ovat eri-ikäisiä ja kokoisia. Suurin on noin 9-10 cm ja pienin 3-4 cm. Niiden uimista altaan päästä päähän on kiva seurata. Varsinkin, kun akvaario on 160 cm pitkä. Vauhtia riittää.
muumin
Starting Member
Starting Member

onks sulla kuvaa siitä isosta?
onkse siis sterissii jos ne ui ylös alasin lasia?
muumi <3
MarjaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MarjaR »

muumin kirjoitti: onkse siis sterissii jos ne ui ylös alasin lasia?
Ei ole stressiä, vaan tyypillistä uintia ja pörräämistä kimalaisilta.
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
muumin
Starting Member
Starting Member

okei. minulla ne sitä tekevät. ja minun palloille kelpaa kaikki kuivaruoat tabletit diskus ja kotilot ei oikein muutakun kierteissarvi.
muumi <3
jukkaviivi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jukkaviivi »

Käykö lyhentämiseen sellaiset (ihmisten)kynsileikkurit? Kimalaisella on häntineen päivineen mittaa n.4cm, jotenkin ajatuskin kynsisaksien tunkemisesta sen millin kokoiseen suuhun vähän ihmetyttää.. Voiko näin pienen hampaita edes leikata? Saa syötyä ainakin vielä,mutta suuhun ei näe yhtään koska hampaat ovat kokoajan edessä. suu ei myöskään liiku. Saako suun jotenkin enemmän ammolleen..?
RPekka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RPekka »

jukkaviivi kirjoitti:Käykö lyhentämiseen sellaiset (ihmisten)kynsileikkurit? Kimalaisella on häntineen päivineen mittaa n.4cm, jotenkin ajatuskin kynsisaksien tunkemisesta sen millin kokoiseen suuhun vähän ihmetyttää..
En usko että onnistuu, ohuet sakset ovat paljon mahtuvammat. Ne myslin kimalaiset eivät olleet kovin paljoa suurempia kun hän niiltä hampaat typisti. Täältä lisää tietoa.
Hän joka sanoo ettei koskaan pidä antaa periksi, ei hyväksy elämän realiteetteja.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

RPekka kirjoitti: Ne myslin kimalaiset eivät olleet kovin paljoa suurempia kun hän niiltä hampaat typisti.
Jos oikein tarkoiksi ruvetaan (ja miksipäs ei ruvettaisi?) niin pallosista yksikään ei meillä yli nelisenttiseksi ehtinyt kasvaa, tuli näet mitattua eväkkäät ennen kuoppaamista. Ovat siis olleet aika pieniä silloinkin, kun hampaat leikattiin.

Kyllä nukutetun kimalaisen suuta saa varovasti avattua kun hampaita lyhentää, neilikkaöljy tekee kalasta(kin) melkoisen rennon. Tosin minä lykkäisin leikkaamista vielä jos kala kerran syötyä saa, mitä pidemmät hampaat ovat, sitä todennäköisemmin ne katkeavat itsestäänkin.
Dixi et animam levavi.
maariaz
Starting Member
Starting Member

Kimalaispallokalan hampaiden pituus

Viesti Kirjoittaja maariaz »

Olen kerran leikannut n. 7 cm kokoisen kimalaispallokalani hampaat. Operaatio meni omasta stressistä huolimatta ihan hyvin, mutta jäin miettiämään hampaiden pituutta. Leikkasin nimittäin vain terävimmän kärjen pois ja nyt jo näyttää, että voisi leikata uudestaan. Videoista tai kuvista en ole onnistunut näkemään, kuinka lyhyiksi hampaat uskaltaa/on mahdollista leikata. Löytyykö täältä kokemuksia tai neuvoja?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kimalaispallokala (kaikki tänne vaan)

Viesti Kirjoittaja narm »

Mä olen leikannut punapyrstön hampaat.Aika lyhyet tuli,mutta neiti sai taas syötyä.
MarjaR
Junior Member
Junior Member

Re: Kimalaispallokala (kaikki tänne vaan)

Viesti Kirjoittaja MarjaR »

Meillä kimalaisilta hampaat leikkattiin ihan reilulla kädellä, niitä sai muutenkin olla noin 3kk välein leikkaamassa. Leikatessa hammasta jätettiin noin 2-3 mm jäljelle. Kyllä ne hampaat siitä kasvavat ja pehmeämpää ruokaahan kimalainen pystyy syömään ihan lyhyeilläkin hampailla
Elämää eivät ole ne päivät, jotka ovat menneet vaan ne, jotka ovat jääneet mieleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”