Miten kiinnitän taustakuvan?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Miten kiinnitän taustakuvan?

Viesti Kirjoittaja beetle »

Heh, tämän tyhmempää ei varmaan voi edes kysyä mutta, millä tuo akvaarion taustakuva kannattaa kiinnittää?? :?
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

Itse olen kiinnittänyt teipillä ulkopuolelle: yläreuna koko matkalta teipattuna, sivuista ja alareunasta sieltä täältä teipattuna. Jää ilmarakoja, jotta kosteus ei kertyisi lasin ja taustakuvan väliin. On myös helppo vaihtaa, jos haluaa :)

Saatavillahan on myös liimaa, jolla taustakuvan saa siististi liimattua
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

myös minä olen laitanut teipillä. Olenkin miettinyt, että miten minä ottaisin tuon ison altaan kuvan pois ja vaihtaisin kartonkiin.
Minkäs väristä kartonkia suosittelette? olen itse ajatellut jotakin tummansinistä.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Niin itse myös teipillä laitan ja aika usein taustakin vaihtuu [;)] On sen verran helppo vaihtaa....
Tapionpoika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tapionpoika »

wantukka kirjoitti:myös minä olen laitanut teipillä. Olenkin miettinyt, että miten minä ottaisin tuon ison altaan kuvan pois ja vaihtaisin kartonkiin.
Minkäs väristä kartonkia suosittelette? olen itse ajatellut jotakin tummansinistä.
Suuri Akvaariokirja tms. kertoi taustojen väreistä jotenkin näin:

Meriakvaarioon sininen tai vihreä (meren värit)
Makeavetiseen ruskea tai musta (maa, kallio)

...ja kyllähän tumman taustan voisi kuvitella tuovan sellaista syvyyttä akvaarioon.

Toivottavasti tästä oli apua, vaikka itse en ole omaa tankkiani vielä edes saanut pystyyn =)
saram
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saram »

Itse käyttäisin mustaa kartonkia, näyttää mielestäni mukavimmalta. Ja takalasi peittyy kuitenkin levään jos ei sitä sieltä sitten rapsi pois ja musta ei laikkuinakaan sieltä alta pilkottaessaan häiritse.

Ja teipillä on kiinni.
Mielipuoli - se puoli joka mielii (:
saram.aamukaste.org
-sanna-
Member
Member

Eikö voisi laittaa mustan kartongin ja siihen leikkaa päälle ruskeastakartongista semmosen "kalliomaisen" jutskan... :roll:
Tai miten sen selittäis :mrgreen: kukaan ei tainnut meinaan ymmärtää!
Siiset taustas oisi molempia värejä silleen jännästi. 8-) No, kyllä mä varmaan laittaisin ennemmin musta, kasvit voisi olla kivan näkösiä, sitten akvassa.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Joistakin akvaarioliikkeistä saa liimaa, joka on nimenomaan tarkoitettu taustakuvan liimaamiseen. Kyseinen liima on vesiliukoista, joten taustakuvan saa myös kivuttomasti pois niin halutessaan.
Ainakin itselläni taustakuva on pysynyt paikoillaan ilman ongelmia, päinvastoin kuin teippivirityksilläni.

Ainakin Helsingin akvaariokeskuksessa on kyseistä liimaa ollut.
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Ulkopuolelle liimattuna hommaan käy myös vesiliukoinen (joka kodista löytyvä?) EriKeeper [;)]

Ei tarvinnut montaa tippaa per sivu ja tausta on pysynyt jo kuukausia hyvin eikä ole irronnut pienistä roikeista huolimatta. Lähtee kyllä irti jos haluaa ja liimausjäljet katoavat märällä rätillä.
-sanna-
Member
Member

Olen myös miettinyt liimaamista joskus, mutta sitten on aina tullut mieleen josko se ei lähde ollenkaan pois! :mrgreen: Nyt varmaan jo uskallan kokeilla. [;)]
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Sen verran vinkkinä vielä että laita liimaa vain reunoille, keskellä lasia sille ei ole tarvetta ja sotkee vain hienon taustan :D
-sanna-
Member
Member

Ok. Jos tulee ongelmia, että taustakuva esim. rikkoutuu kun yritän irrottaa, niin lähetän sulle laskun. :mrgreen:
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

-sanna- kirjoitti:Eikö voisi laittaa mustan kartongin ja siihen leikkaa päälle ruskeastakartongista semmosen "kalliomaisen" jutskan...
Tai miten sen selittäis kukaan ei tainnut meinaan ymmärtää!
Kokeile leivinpaperitaustaa, tein itse sellaisen ja omasta mielestäni varsin mukavannäköinen siitä tulikin! :D
Haulla löytyy aikaisempia keskusteluja leivinpaperitaustoista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”