Ruokien säilytys pakastimessa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Miljoonakala
Junior Member
Junior Member

Ruokien säilytys pakastimessa

Viesti Kirjoittaja Miljoonakala »

Ei ole tarpeeksi pieniä ruokapurkkeja, jotta kuluisivat lyhyessä ajassa kalojen ruoaksi(Vitamiinia kyllä lisään ruokaan melkein päivittäin)...niinpä olen ajatellut, että pakastaisin ruoat, jos silloin ne säilyisivät paremmin.
Miten hoidan sitten pakastuksen?
Otan purkista pienen määrän johonkin toiseen purkkiin ja laitan sen alkuperäisen purkin pakkaseen ja sieltä sitten otan lisää tarpeen vaatiessa?Vai miten? :roll:
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Jääkaappikin taitaisi olla aika hyvä ratkaisu jos puhutaan hiutaleista tai tabuista ym purkkiruuasta. Pakastinta en ole kokeillut kuin pakasteruuille. :roll: Hmm...
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Jääkaappi on aika kostea paikka säilyttää kuivaruokia, paitsi avaamattomissa purkeissa folion alla olevia. Pakastin on hyvä, vielä kun muistaa antaa pakasteessa olleen purkin lämmetä ennekuin avaa sen ja ottaa ruokaa siihen purkin josta ruokkii.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

ja eikös vanhanajan filmirullakotelot ole hyviä pakastinruoan säilöntään? (siis jos niitä enää missään ylipäätään on). Kuistelen, että silloin joskus, kun minulla oli akvaario niin kehoitettiin säilömään ruokaa sen purkin verran pakkasessa.
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Siis mitä! Pitääkö hiutaleruoat säilyttää kylmässä? Meniköhän multa nyt jotain ohi. Eihän ne kaupassakaan ole missään kylmiöissä. No, tästä kuitenkin tuli mieleen, että kuinkahan kauan avattu hiutale- ym. kuivaruoka säilyy hyvänä?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Ei niitä tarvikkaan säilyttää pakastimessa, mutta se pidentää kuivaruuan säilyvyyttä.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

en minäkään niitä säilytä kylmässä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ostan litran purin, jonka pakastan. Siitä otan sitten viikon, parin annoksen pieneen purkkin.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Ymmärsinkö oikein, että sen kalanruokapurkin voi pakastaa? Mites sitten kun sen kerran avaa (antaa ensin lämmetä) niin voiko sen pistää uudestaan pakkaseen? Eikö ruoka tällöin mene pilalle, kun sitä lämmitetään ja pakastetaan useaan kertaan? Luulin, että hiutaleet tarvitsisi pistää erilliseen pakastusrasiaan.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Ostaessani ison purkin katkapellettejä myyjä neuvoi pakastamaan pienemmissä annoksissa esim. pakastepurkkeihin tai minigrip-pusseihin. Minigripit on siitä hyviä, että voi pakastaa lähes täysin ilmatiiviisti, jolloin ruoka säilyy paremmin pakkasessakin (eihän pakastaminenkaan saa ruokaa ikuisesti säilymään). Sieltä sitten aina sulattaa pussukan kerrallaan. Ei tule sitä ongelmaa, että pitäisi pakastaa, sulattaa, pakastaa ja sulattaa aina uudelleen ja uudelleen.

Kuulemma ainakin noissa pelleteissä alkaa vitamiinit haihtua noin puolen vuoden jälkeen viimeistään purkin avaamisesta, eli hyvä olisi pakastaa. Tietenkään tätä ongelmaa ei ole, jos ostaa pienempiä purkkeja, jotka kuluu nopeammin.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
KirsiKirppu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KirsiKirppu »

mie jaan ruuat oston jälkeen pienempinä annoksina vanhoihin ja pestyihin muovisiin kalanruokapurkkeihin.
marko.markkanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marko.markkanen »

nallu80 kirjoitti: Mites sitten kun sen kerran avaa (antaa ensin lämmetä) niin voiko sen pistää uudestaan pakkaseen? Eikö ruoka tällöin mene pilalle, kun sitä lämmitetään ja pakastetaan useaan kertaan?
Tätä hieman itsekkin ihmettelin. Ehkä joku viisas osaa kertoa syyn purkin lämmittämiseen. Itse ainakin kun olen täyttänyt pikkupurkkia niin ruoka on ollut ehkä noin 10 sek. pois pakastimesta, jonka jälkeen olen loput tuupannut sinne takaisin. Ei ole tullut mieleenkään antaa ruuan välissä lämmetä.
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

marko.markkanen kirjoitti:Ehkä joku viisas osaa kertoa syyn purkin lämmittämiseen. Itse ainakin kun olen täyttänyt pikkupurkkia niin ruoka on ollut ehkä noin 10 sek. pois pakastimesta, jonka jälkeen olen loput tuupannut sinne takaisin. Ei ole tullut mieleenkään antaa ruuan välissä lämmetä.
Ilmeisesti kyse on kosteuden päätymisestä ruokaan. Kaikille tuttu ilmiö lienee vesilasin pintaa tuleva pisarointi saunassa, ja kyse on pohjimmiltaan samasta ilmiöstä.

Eli ilmassahan on tietty määrä haihtunutta vettä (absoluuttinen kosteus). Ilmalla on myös kyky "pidätellä" tiettyä määrää kosteutta, ja tämä kyky on riippuvainen mm. lämpötilasta niin, että viileään ilmaan "mahtuu" vähemmän kosteutta kuin lämpimään (suhteellinen kosteus). Sitten, kun lämmin ilma kohtaa kylmät hiutaleet ja kylmän purkin, niin ilma tietenkin jäähtyy. Tämän seurauksena suhteellinen kosteusprosentti nousee (vaikkaa absoluuttinen pysyy samana), ja purkkiin ja hiutaleisiin tiivistyy vettä.

Jos taas hiutaleiden antaa lämmetä avaamatta purkkia, ei kosteaa huoneilmaa pääse purkin sisälle enne lämpeämistä. Sitten lämpeämisen jälkeen vettä ei enää tiivisty hiutaleisiin.

Edit: lainaukset kohdilleen
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
marko.markkanen
Member
Member

Mutta mites kun kertaalleen sulatettua pakastetta ei saisi pakastaa uudelleen.
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

marko.markkanen kirjoitti:Mutta mites kun kertaalleen sulatettua pakastetta ei saisi pakastaa uudelleen.
Nyt menee pahasti arvauksen puolelle, mutta ilmeisesti hiutaleruokaa ei katsota sulatettavaksi, vaan tapahtuu pelkkä lämpötilanmuutos
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Öhmmömmöm... Miksi se ruoka pitää ensin "sulattaa" ja laittaa takaisin pakkaseen?

Jos purkki on iso, se purkitetaan pienempiin purkkeihin tai vaikka minigrip-pusseihin. Koot ovat sellaisia, että ruoka kestää pari viikkoa. Kun edellinen satsi on loppu, otetaan seuraava pakkasesta jääkaappiin. Jääkaapissa olevasta ruokapurkista ruokitaan kaloja se parin viikon ajan. Kun se on loppu, niin pakkasesta taas uutta ruokaa.

Se ei liene terveellistä laittaa purkkia pakkaseen, sulattaa, laittaa pakkaseen, sulattaa jne.. Kosteutta kerää varmasti ja ruoka menee piloille.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä en edelleenkään laittaisi kuivia kalanruokia pakastimeen vaan jääkaappiin valottomaan paikkaan.

Voisiko olla, että näitä tutkimuksia jääkaappien oletusta kosteudesta on tehty aikana jolloin tekniikka oli vanhempaa, ts. automaattista kosteudenpoistoa ei ollut?
marko.markkanen
Member
Member

maisu kirjoitti:Minä en edelleenkään laittaisi kuivia kalanruokia pakastimeen vaan jääkaappiin valottomaan paikkaan.
Vaikka meidänkin pakastimessa on valo, niin se kyllä sammuu kun oven sulkee.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Olettepa te nyt fiksuja... :D Minun jääkaapissani on vakiovarusteena läpinäkymättömiä, ovihyllyyn istuvia rasioita.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Ajattelin nyt pakastaa tuota ruokaa. Minkä kokoisia Mini-Grip-pusseja kannattaisi käyttää? Ajattelin, että täytyykö mennä ostamaan, kun mulla on vaan puolen litran pusseja. Mistä sen tietää miten paljon sitä ruokaa sinne yhteen pussiin pistää? *tuntee itsensä todella tyhmäksi* :roll:
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Ite ainakin niitä pienimpiä käyttäisin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Isosta purkista otetaan pienempiä ammonksia Purkki siis tyhjennetään heti Minigrip-pusseihin, jotka pakastetaan.
Sitten käytetään pikkupussi kerrallaan. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kaikkein pienimmät Minigrip-pussit ovan oikein näpsiä ruuan pakastamiseen. Päälle voi kirjoittaa, mistä ruuasta on kyse (ja jos oikein haluaa tarkaksi heretä, niin myös päiväyksen :) )

Muutenkin pikku minigripit ovat semmoinen juttu, että kun niitä on tottunut käyttämään yhdessä jos toisessakin hommelissa, ei niitä ilman enää pärjää... 8-)
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

itse ostan nykyään vain ruoat pienissä purkeissa. Olen kyllä ajatellut ostaa mahdollisimman isoissa ja sitten pakastaa juuri noihin kaikkein pienimpiin pusseihin. Surviaiset ja räkmix minulla on ollut pikkupusseissa ja olen ollut tyytyväinen.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Nyt sitten ajattelin pakastaa tuota ruokaa. Onko 50 ml liian iso kerta-annos? Tarkoitan, että sen verran olisi yhdessä pussissa. Se olisi puolikas pienestä ruokapurkista. *tyhmyri jatkaa kyselyä :mrgreen: *
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”