Kalkkikivireaktorin "kivet"

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies

Kalkkikivireaktorin "kivet"

Viesti Kirjoittaja Cai »

Ostin vihdoinkin kalkkikivireaktorin mallia "käytössä jo ollut." Mukana tuli sormipaksusta kalkkikiveä. Odottaa vain akvaarion "päivitystä" joka tapahtuu parin viikon kuluttua. Olen huomannut että moni harrastaja-kolleega on lisännyt muutakin (magnesiumpalloja?) reaktoriinsa. Kysyisinkin, mitä käytätte, mitä kokemuksia? Ja mielellään saa kommentoida myös itse varsinaista kalkkikivimeediaa. Suosituksia (esim missä olisi vähän fosfaatteja)?
t. Cai
Niilo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Niilo »

Tästä toivoisin vielä vinkkejä kun itsekin olen samassa tilanteessa... Onko jotain hyväksi havaittuja materiaaleja kalkkireaktoriin? Grotech ainakin valmistaa magnesium rakeita. Missä suhteessa sitä ja kalkkikiveä käytetään?
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Itse käytän ja suosittelen muillekin korallimurskaa. Tuntuu liukenevan helpoiten ja on edullista.
Niilo
Starting Member
Starting Member

Löysinkin Grotechin mahgnesium-rakeiden suhteen vanhasta threadista. Kuulemma 10% reaktorin tilavuudesta, ja loput korallimurskaa.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Kannattaa muistaa että CaCO3/CO2 reaktori ei tuota oikeassa suhteessa Ca/Alk jos haluaa välttämää lisätä Mg-pitoista materiaalia reaktoriin. Tällöin kannattaa silloin tällöin mitata Ca++ pitoisuus ja säätää sitä CaCl2 pohjaisella aineella jotta tasapaino säilyy.

IMHO magnesiumia ei kannata lisätä reaktorin kautta (jos sitä nyt ylipäätään tarvitsee lisätä lainkaan...)
Niilo
Starting Member
Starting Member

Joo, no lähinnä ajattelin vaan varuilta tilata itselleni tuota, jos magnesium arvot alkaisivat laskea. Se käsittääkseni on aika yleinen ongelma kun Ca/Alk arvot heittelevät? Toisaalta voisihan sitä nestemäisenäkin lisätä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”