Kookospähkinä akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Joo, kyllä laulu "kuinka saisin rikki kookospähkinän" osoittautui täälläkin hurjaksi liioitteluksi: ihan näpsästi meni pienellä puusahalla, toisellä kädellä pidin tukevasti tiskiallasta vasten ja toisella sahasin.
Soundi oli kyllä aika erikoinen.... Ei kannata tehdä yöllä, jos asuu kerros- tai rivitalossa!
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Eihän se kookoksen rikkominen todellakaan vaikeaa ole. Täälläkin ihan tavallisella sahalla se halkaistiin.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Täällä lyötiin vasaralla ja taltalla sisään se pää jossa ne 3 reikää ovat. Naps, naps ja kookos on auki [;)] Sitten vaan taltalla kaiverretaan sisukset pois ja 1vko ämpäriin likoamaan. Pahin vedenvärjäysinto laantuu siinä ajassa 8-)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

iekku kirjoitti: Ennen akvaristimiestä ja poraa olen turvautunut hyvään onneen ja viskannut pähkinän alas asvaltille kerrostalon parvekkeelta toivoen pähkinän menevän kahteen käyttökelpoiseen osaan.
Toivottavasti ketään ei ollut alla sillä seuraavan päivän iltasanomissa ois ollut juttu:
Nainen tappoi ohi kulkian kookospähkinällä.
Nainen tappoi ohi kulkeneen henkilön kookospähkinällä. Heitto oli niin tarkka että se osui ohikulkiaa suoraan takaraivoon, jonka seurauksena henkilö kuoli luultavasti heti. Nainen väitti teon olleen vahinko mutta tätä hovioikeus ei uskonut. Nainen tuomittiin ehdottomaan vankeuteen 2 vuodeksi taposta. :mrgreen:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

^ :mrgreen:
-KaTa-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja -KaTa- »

Minulla on kookos akvaariossa, siitä sahattiin pala molemmista päistä pois niin että siitä tuli putken mallinen.

Meillä isä sai kätsästi palat irti linkkuveitsen "sahalla" 8O

Ensin puhkaisin kookoksen päässä olevat pikku"reiät" ja valutin nesteet pois. Kiehautin sahauksen jälkeen, ja heitin sitten akvaarioon.

Silloin tällöin kun innostun akuaarion putsauksesta oikein perinpohjin, jynssään "kookosputken" kynsiharjalla.

En mitään karvoja nyppinyt, mutta johonkin ne on täs kadonnu... 8O :roll:
''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
piperita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piperita »

Innostuinpa sitten miekin kookosluolista. Pikkuveikka ystävällisesti teki miun epämäärästen ohjeiden mukaan rautasahalla kahesta kookospähkinästä neljä luolaa. Sisuskin lähti mukavan helposti puukolla pois. Ja hyvin näkyy päällisen "tikut" maistuvan partikselle. Vaikka se nyt syö kyllä mitä vaan.
Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Arvatkaa, kuka meinasi jäädä auton alle hurjastellessaan lähikaupan luokse 7 vaille 9? :DLipsahti muutama kirosana aika äänekkäästi, kun näin kaupan oen sulkeutuvan ja valojen sammuvan. [}:)] Teki siinävaiheessa heittää kivi kaupan ikkunasta läpi ja ottaa mukaan muutaman kookoksen ja heittää rahat tiskille. :twisted:
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Saimpahan tänään kookoksen, sisältö oli homeessa sekä maito oli jotenkin niissä seinissä kiinni semmossena ääh.. Se vaan oli siinä seinässä kiinni, ei nestemäisenä vaan jonakin, minkä sanaa ei tuu mieleen. Uskallanko laittaa akvaatioon 2 keittokerran jälkeen?
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Ei kukaan tiiä.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Laita vaan!! ei se siihen kuoreen vaikuta mitenkään
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Minäkin löysin itsestäni pienen nikkarin ja ostin kookoksen.
Hekumoin koko aamun, että kohta pääsee maistamaan ihan tuoretta kookosta, ai että se voikin olla nannaa... Vihdoin kun sain pähkinään reiän, oli pettymys valtaisa. Se samperin pähkinä oli ihan homeessa, eli se niistä maistajaisista, mutta ainakin kalat saivat itselleen uutta ihmeteltävää.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itsellänikin 1 kolmesta kookoksesta oli läpihomeessa :x

Jäi kookos syömättä, mutta ihan kelpoisa luola siitä tuli.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Taitaa olla huono kookosaika nyt. Mullakin oli kaksi kookosta ihan homeessa kun pari viikkoa sitten askartelin kookosluolia. Tuli ostettua sikoja säkissä, kookoksen sisältöä kun ei näe.. Ellei ole röntgenkatsetta. ;) Tosin eipä se haitannu vaikka kookos oli homeinen, kun kookos on minusta lähes yhtä miellyttävää syötävää kuin rasvaimun jälkituote... Yäks.
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Sepä se. Makuasiaa tässä sivussa yritin selvittää, kun en ole tuoretta kookosta koskaan maistanut.
No, hyvän kookospähkinän metsästys jatkukoon :mrgreen: .
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Muista se röntgenkatse kun seuraavan kerran lähdet ostoksille! ;)
Mun mielestä se kookos ei kyllä maistunut tuoreeltaan mitenkään erilaiselta siihen nähden mitä olen muissa muodoissa kookosta maistellut.
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
menninkäinen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja menninkäinen »

mä "hölskytän" kookosta kaupassa. Yleensä osa niistä hölskyy, osa kolisee, osa ei tee mitään. Oon ajatellu että muut kuin hölskyvät on vanhoja. kerran ostin yhden kolisevan, ja sen sisus oli ihan semmoisena mustana könttinä siellä sisällä, oli homeessa ja haisi pahalle. Olen myös ollut kuvittelevani, että mitä enemmän maitoa, sen helpompi ottaa se valkoinen irti.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Joo, se on juurikin niin, että kookoksen kuuluu hölskyä, muuten se on pilalla. Siis jos sen sisuksen haluaa syödä. Muuten sillä ei ole merkitystä akvaarion kannalta.
Rautasaha on aika näppärä laite kookosluolien teossa. Mulla oli ennen vaan tylsä kirves ja joku tuhannenteränlinkkuveitsihässäkkä joiden kanssa meni ikä ja terveys, mutta rautasahalla ei kauaa nokka tuhise ja saa siistiä jälkeä.
Hiekkapaperilla olen hionut joidenkin luolien pintaa sileäksi, mutta ei sekään ole tarpeellista.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
aqua-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aqua- »

Rautasaha on tosi näppärä vehje taistelussa kookospähkinää vastaan :D
Sisuksetkin lähtee oikein paloina, kun ensin tekee puukolla uria kookoseen ja sitten työntää puukon kovan kuoren ja kookosen väliin.... Ja partikset hoitaakin sittten loput :mrgreen:

Tässä on hyvät ohjeet kookosluolan tekemiseen http://koti.mbnet.fi/ap85/kookos.htm
Yllikki
Starting Member
Starting Member

Kookoksen aukaisu HELPOSTI

Viesti Kirjoittaja Yllikki »

Kookospähkinän aukaisuun/halkaisuun helppo konsti vaikka ei omistaisi mitään teräaseita (ja ainakin turvallinen). Otetaan veitsi (vaikka ihan ateriointiveitsi ei siis välttämättä mikään terävä) toiseen käteen ja kookos toiseen. Alle hyvä ottaa jokin astia, johon neste saa valua.

Pyöritetään kookosta kädessä ja rennolla liikkeellä naputellaan kovasti veitsen selällä eli sillä HAMARApuolella pähkinää ympäri siitä kohdasta josta sen on tarkoitus haljeta. Aikasi sitä naputtelet napakasti ympäri muutaman kierroksen, niin kuori halkeaa naputtelukohdasta kuin itsestään. Ja kaksi siistiä kookospähkinän puolikasta valmiina. Helppo homma, kun ei ole sormet vaarassa, eikä lennä mitään ylimääräisiä säröjäkään mihinkään. Kokeilkaapa!!
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Oho, noinko helposti sen pitäisi mennä? Veitsellä vain naputellaan? 8O
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Ja minä tyhmä oon pähkäillyt ja pähkäillyt, että mistä ihmeestä mä löytäisin kookoksen kuoren akvaarioon... Voi video, ei sit tietty tullu mieleen että ihan ruokakaupassahan noita kookoksia myydään... :roll: :mrgreen:

Ja hiusten väri oli...
317 L (sekala)
Rihmis
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Rihmis »

Mä hankin kookosluolan valmiina akvaarioliikkeestä.
Ne ovat kyllä kivan näköisiä nuo kookosluolat :)
80, 100, 136 ja 230 litraiset, 5 kissaa ja mies, täydellistä
Yllikki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Yllikki »

lafe kirjoitti:Oho, noinko helposti sen pitäisi mennä? Veitsellä vain naputellaan? 8O
Juu ihan oikeasti tuo TOIMII noin. Itse olin kyllä aivan yhtä hämmästynyt kun konstin eka kerran kuulin. Mutta olen kolme kertaa kookoksen halkaissut juuri tuolla konstilla ja onnistunut joka kerta.
Siksihän tuon neuvon tänne laitoinkin kun se on niin helppoa (jos sen tietää)!!

Suosittelen kokeilemaan (kärsivällisesti vain ympäri kookoksen naputtelua ja krats). Kokeilemalla konstia ei voi menettää mitään, toisin kuin rälläkkä- ja vasarakokeiluilla voi menettää vaikka sormen tai saada sirpaleen silmään :roll:
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Kiitos vain Yllikki hyvästä neuvosta, raportoin kunhan löydän kookospähkinän rikottavaksi jotta miten toimii! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”