Magneettiraaputtimista.
Valvoja: Moderaattorit
Magneettiraaputtimista.
Olen kuullut, että magneettiraaputtimista, joita käytetään puhdistamaan akvaarion laseja, jää naarmuja. Onko tämä totta? Ja jos on, millätavoin olisi helppo puhdistaa akvaarion laseja? Vinkkejä tulemaan. 

-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Vanhalla luottokortin reunalla sopii kokeilla. Ellei se auta niin sitten vanhalla kunnon parranajokoneen terällä. Niitä näkyy vieläkin olevan myynnissä. 

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Luottokortilla olenkin puhdistellut muutaman kerran, muttakun se lika tulee siihen niin nopsasti takaisin, että hupsis vaan. Siksi ajattelin tuota magneettiraaputinta, kun se olisi niin kätevä, ettei kättänsä tarvitse edes kastaa. Mutta jos naarmuja jää, niin en oikeen uskalla. Ja vaikka naarmuja jäisikin, kyllä vahingossa minä varmaan tällaisena sählänä aiheuttaisin kamalat naarmut.

![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ota kelluva raappa. Itselläni naarmut tulivat altaaseen kun innokas akvaarionhoitaja (äitikkä) raappasi levää laseista, tiputti raapan, iski sen takaisin lasiin kiinni ja jatkoi raaputtamista
...Muutama puhallushiekanmuru tekee rumaa jälkeä lasille. Kelluva raappa ei tipu pohjahiekkaan ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Toki sillä kelluvallakin raapalla kannattaa muistaa, ettei ihan pohjahiekan rajaan saakka rappaa... Nimittäin sinne voi kyllä silloinkin jäädä hiekanmuru väliin... Mutta muuten sillä kyllä ei saa naarmuja aikaiseksi.
Tosin itse olen nyt valinnut varrellisen "leväraaputtimen", se on ainakin varmempi tapa välttyä naarmuilta, eikä ole edes kovin kallis
Siis minun mielestä 
Tosin itse olen nyt valinnut varrellisen "leväraaputtimen", se on ainakin varmempi tapa välttyä naarmuilta, eikä ole edes kovin kallis

Ja minulla käytössä vanha jäsenkortti, sellainen kuin pankkikorttikin. Toimii ja on aivan ilmainen!Knirppu kirjoitti:Tosin itse olen nyt valinnut varrellisen "leväraaputtimen", se on ainakin varmempi tapa välttyä naarmuilta, eikä ole edes kovin kallisSiis minun mielestä

Magneettiraapathan eivät tehoa kovempaan levään jota lasien pintaan kasvaa mutta ovat ihan kätevä tapa irrottaa pehmeitä kakkoja ilman että tarvitsee avata allasta.
Kovat laikut sitten kaipaavat järeämpää poistotapaa.
Mielipuoli - se puoli joka mielii (:
saram.aamukaste.org
saram.aamukaste.org
Totta!! Ja sellainenhan se mun varrellinen raappa onkinsaram kirjoitti:Magneettiraapathan eivät tehoa kovempaan levään jota lasien pintaan kasvaa mutta ovat ihan kätevä tapa irrottaa pehmeitä kakkoja ilman että tarvitsee avata allasta.

-
- Junior Member
Kyllä se ihan kätevä on se magneettinen, sitä vaan pitää osata käyttää oikein
. Jos se tippuu pohjaan, niin eikö kannattaisi nostaa se ylös ja vaikka huuhdella hanan alla niin ei jää hiekanjyviä väliin? Eikä välttämättä kannata kaapia sillä aivan läheltä pohjaa. Ja voihan sen sitten vaikka ottaa kokonaan pois akvaariosta, jos on yli-innokkaita raaputtelijoita vaikka kylässä käymässä.
Jos on sorapohja, niin luulisin että silloin magneettinen on turvallisempi lasille (kuin jos olisi hiekkapohja), kun eivät ole niin pieniä ja huomaamattomia ne "jyväset".

Jos on sorapohja, niin luulisin että silloin magneettinen on turvallisempi lasille (kuin jos olisi hiekkapohja), kun eivät ole niin pieniä ja huomaamattomia ne "jyväset".
-
- Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS
- Sukupuoli: Nainen
Minulla on leväsksrapoja ja ovat toimineet hienosti akvaariossani! Poistavat levänkuin levän akvaarion laseista kuhan vähän jynssää sitä siinä paikoillaan...
Mutta naarmun naarmua ei akvaarioissani ole!
Joskus erehdyin poikasaltaaseen laittamaan tuon mangeettileväskrapan ja aloin sillä sitten vetelemään edestakaisin (poikasallas on muovinen) En ole sen jälkeen enään pahemmin leväraappaa siellä käyttänyt... Joten todistetusti se naarmuttaa ainakin muovipintaa... Mutta pelkkä raappa ei naarmuta lasipintaa! (se tarvitsee siihen parihiekanjyvää...)

Joskus erehdyin poikasaltaaseen laittamaan tuon mangeettileväskrapan ja aloin sillä sitten vetelemään edestakaisin (poikasallas on muovinen) En ole sen jälkeen enään pahemmin leväraappaa siellä käyttänyt... Joten todistetusti se naarmuttaa ainakin muovipintaa... Mutta pelkkä raappa ei naarmuta lasipintaa! (se tarvitsee siihen parihiekanjyvää...)
Phanny