Akvaariokauppiaista

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

minelan
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja minelan »

Mielestäni myöskin kauppias tekee väärin, jos on tietoinen asiasta ja kyllähän hyvä kauppia kyselee, millaisiin olosuhteisiin kala tulee.

Useasti varmasti on niin, että alkuun halutaan haalia mahdollisimman paljon kaloja akvaarioon ja se tieto niinden yhteensopivuudesta, tilan tarpeesta jne. tulee myhemmin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Plasebo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Plasebo »

Vierailin tässä hiljattain yhdessä nimeltä mainitsemattomassa liikkeessä, jossa asioi yksi jos toinenkin ihminen tyyliin "mulla ei oikein nuo edelliset kalat menestyneet, nyt tytär pyysi tuomaan jonkun vaaleanpunaisen kalan". Myyjä tiedusteli akvaarion kokoa, joka kyseisellä asiakkaalla oli 130 litraa, ja suositteli sitten pusukalaa, koska ne "ainakin ovat vaaleanpunaisia" :roll:. Asiakas lähti tyytyväisenä kassan kautta pussissaan ainakin yksi pusukala, mahdollisesti kaksikin. Sama myyjä suositteli ottamaan albiinomonnisia ainakin kaksi kappaletta samaan altaaseen, kun se on kerran parvikala...
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Täytyy laittaa tännekin yhdestä vanhasta keskustelusta kopypastetus kun olen vieläkin niin otettu paikallisemme toiminnasta.
Olen todella ylpeä paikallisesta akvaariokauppiaastamme. Salakuuntelu ei ole kai hyvien tapojen mukaista, mutta kuuntelin kuitenkin. Minua ennen kalatiskillä oli rouva, joka halusi ostaa 50-litraiseensa jotakin kivoja kaloja. Kertoi, että akvaariossa on ennestään monni (toden näköisesti kai partamonni). Ensimmäiseksi hän iski silmänsä perhoskirjoahveniin ja halusi niitä parven. Myyjä sanoi, että nämä ahvenet vaatisivat, reviiritietoisia kun ovat, vähän isomma akvan...aika diblomaattista. Seuraavaksi rouva kääntyi lehtikala-akvaarion puoleen, ja halusi 2 sellaista. Sitten minua alkoi hekotuttamaan, koska myyjä sanoi aivan suorilta, että "emmyy". No puolustelihan se sita tietenkin, mutta tuo oli ensimmäinen sana. Lopulta rouva lähti kotiin 2 pussin kanssa. Toisessa oli 6 kardinaalitetraa ja toisessa taistelukalakoiras, ja kaikki olivat tyytyväisiä.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

millia kirjoitti:Täytyy laittaa tännekin yhdestä vanhasta keskustelusta kopypastetus kun olen vieläkin niin otettu paikallisemme toiminnasta.
Olen todella ylpeä paikallisesta akvaariokauppiaastamme. Salakuuntelu ei ole kai hyvien tapojen mukaista, mutta kuuntelin kuitenkin. Minua ennen kalatiskillä oli rouva, joka halusi ostaa 50-litraiseensa jotakin kivoja kaloja. Kertoi, että akvaariossa on ennestään monni (toden näköisesti kai partamonni). Ensimmäiseksi hän iski silmänsä perhoskirjoahveniin ja halusi niitä parven. Myyjä sanoi, että nämä ahvenet vaatisivat, reviiritietoisia kun ovat, vähän isomma akvan...aika diblomaattista. Seuraavaksi rouva kääntyi lehtikala-akvaarion puoleen, ja halusi 2 sellaista. Sitten minua alkoi hekotuttamaan, koska myyjä sanoi aivan suorilta, että "emmyy". No puolustelihan se sita tietenkin, mutta tuo oli ensimmäinen sana. Lopulta rouva lähti kotiin 2 pussin kanssa. Toisessa oli 6 kardinaalitetraa ja toisessa taistelukalakoiras, ja kaikki olivat tyytyväisiä.
Mikä liike kysymyksessä ? :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
alakiuttu1989
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alakiuttu1989 »

Täältä näitä lakimiehiä löytyy, mutta teillä ei ole p....a vertaa tietoa laista se minun täytyy sanoa vaan. Ostaja siinä tekee virheen kun ei tutki asiaa vaan luottaa myyjään, mutta myyjä ei saa myydä tahalleen mitä sattuun. Myyjä ei ole pakko otaa vastaan tätä kalaa tässä tapauksessa. Siis tästä mitä minä kirjoitin. En ole lakimies itsekkään. Mutta tämä liian nuorille ja tietämättömille myyntihän on kiellettyä. Ja kauppias ei saa myydä !0 vuotiaalle kalaa pelkästään sen takia että tämä haluaa sen. Vanhemmille myös satikutia.
Syö kalaa, niin näkö palaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mutta kun myy, niin myy. Ostajakaan ei tiedä mitä saa:
http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/vastuu.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
NannaJ
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NannaJ »

Ei minusta ole pakko ollakaan lakimies voidakseen keskustella laeista. Nehän kuitenkin säätelevät meidän jokaikisen iikan elämää, joten kyllä meidän kaikkien on lupa niitä pohtia. Varsinkin tällaisessa kaikkien eläinystävien sydäntä lähellä olevassa kysymyksessä kuin eläinten hyvinvointi on mielestäni ihan luonnollista, että puhutaan myös siihen liittyvästä lainsäädännöstä.

Lait kehittyvät jatkuvasti ja niissä on aina puutteita, porsaanreikiä ja tulkinnanvaraisuuksia. Sen näkee hyvin jo tässä keskustelussa siteeratuissa lainpätkissä. Lain lopullinen tarkoitus selviää vain oikeudenkäynneissä, joissa sitten ratkaistaan mitä lailla on tarkoitettu. Kalakaupasta tuskin löytyy oikeustapauksia... Se voi olla osasyynä myös siihen, että jotkut kauppiaat eivät juuri jaksa asiaan liittyviä lakeja lukea/ noudattaa.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Alkaa olemaan jo aika raivostuttavaa, kun työnsä puolesta saa kuulla mitä eräs nimeltäsanomaton akvaarioliike onnistuu myymään 50-100l akvaariopakettehinsa aloituskaloja..

Tässä eräs esimerkki 100l akvaariopaketin aloituskaloista.. En muista tarkalleen mitä pakettiin oli myyty, mutta alla on jotain.. (Niin siis jälkeenpäin voi sitten lisätä uusia)

4- lehtikalaa
3- tiikerinuoliaista
4- leväbarbia
1- "imumonni-pleko" (Tummaleväpleko)

Myöskin kyseisessä liikkeessä myydään (surutta?) (tietämättä?) asiakkaille samankokoiseen akvaarioon kultakaloja, miekkapyrstöjä, taistelukaloja.. Ja kaikkihan sopivat yhteen.. Kypsytyksestä ym. ei liikkeessä ole varmastikkaan mitään hajua..
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Jääpala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Tässä miedän lähellä olevalla paikkakunnalla on aika surkea eläinkauppa. Akvaariot oli levässä ja osassa kasvit rehotti ihan julmetusti. Akvat oli todella huonosti sisutettu; pari kasvia ja puunkarahka/kivi ym. Pari suodatintakin oli niin tukossa, etteivät edes vettä puhaltaneet ulos! Melkeinpä jokaisessa akvaariossa oli ainakin yksi sairas kala. About 60l akvassa oli varmaan 10 partamonnia + muita kaloja! Siellä oli myös joku lähemmäs 20cm pleko tms. joka hätyytteli koko ajan jotain ihme rapua tms. Että vihastuttaa! :x
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Sitä minä olen miettinyt, että jos vaikkapa lehtikalanpoikasta pidetään kuin kukkaa kämmenellä siellä kasvatuspaikassaan (äärimmäisen tarkat ruokinta -ja akvaarion siivousajat, todella vaihteleva ja monipuolinen ravinto, iso kasvatusallas jne.) ja sitten se myydään "tavalliselle" akvaristille, niin olisiko odotettava elinikä lyhyempi ja kurjempi kuin jos sitä olisi kasvatettu "ei niin yliaktiivisesti". Eli se olisi sopeutunut jossain määrin siihen, että vednvaihto voi myöhästyä vaikka 3 päivää ja että pääosa ruuasta on vaan sitä tavallista purkkiruokaa. Tietenkihän sitä toivoo, että oma kasvatti pääsee hyvään kotiin, mutta vaikutelma henkilöstä voi pettää. Vähän niin kuin lapsena ei saisi maistella mitään, eikä silitellä "likaisia" eläimiä eikä hyppiä kuralätäköissä jne. Ja aikuisena olisi sitten allerginen melkein kaikelle, eikä puolustuskykyä löytyisi tavallisiinkaan tautibakteereihin ollenkaan.
susa.h
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susa.h »

Täysin OT:na mutta akvaario fanin tekstiin viitaten..mies on allerginen tavalliselle huonepölylle..Mutta eihän hänen äitinsä imuroi kuin 3-4kertaa viikossa..Teki sitä ennen miehen syntymää ja tekee vieläkin..

Joten jos ihiset voivat näin herkistyä,niin miksi eivät sitten eläimet.. [;)]
Onhan allergisia eläimiäkin..
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

alakiuttu1989 kirjoitti:Ostaja siinä tekee virheen kun ei tutki asiaa vaan luottaa myyjään, mutta myyjä ei saa myydä tahalleen mitä sattuun.
Hih hih! Ööh, tota 27 kiloa pois kolmessa viikossa... Näitä pillereitä syömällä laihdut 3 kiloa yössä "Hämmästyin aamulla, kun..."

Mä vaan mietin, missä ne kaikki anorektikot "mallit" ovat, kun kaiken maailman laihdutusvalmisteita löytyy, mutta siitä huolimatta suomalaiset vain lihovat ja lihovat.
Myyjä ei ole pakko otaa vastaan tätä kalaa tässä tapauksessa. Siis tästä mitä minä kirjoitin. En ole lakimies itsekkään. Mutta tämä liian nuorille ja tietämättömille myyntihän on kiellettyä. Ja kauppias ei saa myydä !0 vuotiaalle kalaa pelkästään sen takia että tämä haluaa sen. Vanhemmille myös satikutia.
No, ensimmäinen lause kiteyttää ja selittää lopun vuoropuheestasi.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

pleko_88 kirjoitti:Alkaa olemaan jo aika raivostuttavaa, kun työnsä puolesta saa kuulla mitä eräs nimeltäsanomaton akvaarioliike onnistuu myymään 50-100l akvaariopakettehinsa aloituskaloja..

Tässä eräs esimerkki 100l akvaariopaketin aloituskaloista.. En muista tarkalleen mitä pakettiin oli myyty, mutta alla on jotain.. (Niin siis jälkeenpäin voi sitten lisätä uusia)

4- lehtikalaa
3- tiikerinuoliaista
4- leväbarbia
1- "imumonni-pleko" (Tummaleväpleko)

Myöskin kyseisessä liikkeessä myydään (surutta?) (tietämättä?) asiakkaille samankokoiseen akvaarioon kultakaloja, miekkapyrstöjä, taistelukaloja.. Ja kaikkihan sopivat yhteen.. Kypsytyksestä ym. ei liikkeessä ole varmastikkaan mitään hajua..

On ärsyttävää todella. En tajua kuinka myyjät kehtaavat tehdä noin. Tekevät työkseen jotain, josta eivät tiedä mitään tai johtavat asiakkaita harhaan (tai ainakin yrittävät).
Valitettavasti ainakin Tampereella suurin osa liikkeistä on tätä linjaa. Myyjät eivät tiedä mitään siitä mitä myyvät, ja jos sattuvat jonkun verran tietämään, kaupanteon takia jättävät kertomatta. Siksi kannattaakin neuvoa jokainen tamperelainen aloittelija Coral Aquariumiin, joka on kylän ainoa asiallinen liike nykyisin.

Kun otsikko on "Akvaariokauppiaista", taidan purkaa tähän miten eräs liike on saanut hermoni menemään:

Olipa kerran eräs kauppa, joka oli ennen hyvä, siellä tiedettiin asioista riittävästi ja siellä myytiin terveitä kaloja.
Pulju vaihtoi omistajaa, ja homma on laskenut tasoaan pohjalukemiin. Myyjät/omistajat koittavat syöttää asiakkaille vaikka minkälaista puppua. Liikkeen akvaarioissa on ilmeisen huono valaistus, joten kalojen silmien ja ihon tarkastaminen liikkeessä on mahdotonta, näyttävät terveiltä tuossa valossa. Olen vienyt muutamaan kertaan kaloja tuolta kotiin, kerran silmät olivat täynnä loisia ja eräässä paha samettitauti, ja toisissa kaikkea epämääräistä oiretta, mitkä eivät hämärässä ole näkyneet. Olen siis kolmesti ostanut sieltä sairaita kaloja(Ei siellä taida nykyään muuta ollakaan). Olen vienyt sairaat kalat aina takaisin. Yhdellä kerralla otettiin takaisin ilman mukinoita, mutta rahaa ei saanut takaisin, vaan sillä piti ostaa jotain liikkeestä.
Viimeisellä kerralla sitten kun vein sairaan kalan takaisin, niin myyjä koitti uskotella minulle, että "ei tuo tuosta mihinkään tartu ja kala pärjää, vie kotiin vain" Tasan varmasti olisi tarttunut. Paha samettitauti ja lisäksi näytti olevan jotain muutakin vialla, mikä ei taaskaan ollut hämärässä kaupan valossa näkynyt. Kysyin myyjältä: "Mistä tiedät ettei tarttuisi? Oletko diagnosoinut tämän joksikin tarttumattomaksi?" Myyjä mumisi vain: "No en nyt sillain tiedäkään, mutta luulen ettei se tartu". Myyjä ei myöskään osannut sanoa mitään, mitä kala voisi sairastaa. Koomista.
Yritti, että olisin vienyt sairaan kalan takaisin kotioni tartuttamaan muita tai olisin saanut ostaa kalliit lääkkeet siksi, että hän oli myynyt sairaan eläimen huonossa valaistuksessa edellisenä päivänä. Se oli sitten viimeinen pisara. Kuinka kehtaakin, kun itsekin varsi hyvin tietää, että tuo ei pidä paikkaansa ja huomaa, että asiakas ei ole huijattavissa.
Sitten jos liikkeestä meinaat ostaa kasveja ja kysyt niistä jotain, mumiseva vastaus on: "Enmävaantiiä". :|
Ensimmäinen kerta, kun toivon jonkun yrityksen menevän konkurssiin. :twisted:
Fishy fella.
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Tässä ketjussa ovat haukkuja saaneet puolin ja toisin niin myyjät kuin ostajatkin.

Ihan pakko taas avata sanainen arkkuni... :roll:

Palveluammatissa olevan ihmisen - esim. akvaariokauppiaan - tulisi mielestäni olla jonkin verran tilanteen tasalla joka asiakkaan suhteen. Jos asiakas astelee ovesta sisään ja sanoo "Ostaisin yhden kultakalan" voi kauppias olettaa, että asiakas tietää mitä on ostamassa, ja on osannut ottaa asioista selvää. Tällöin mielestäni vastuu on ostajalla, eikä kauppiaalla.

Kun kaupan ovesta astuu sisään vaikkapa 10-vuotias lapsi, joka kysyy "Millaisia kaloja voin ottaa 100l akvaarioon, siellä on nyt miljoonakaloja" on mielestäni kauppiaan vastuulla myydä oikeanlaisia kaloja.

Nämä olivat tietenkin ääriesimerkkejä, mutta kauppiaan vastuulla on mielestäni sanoa, jos ei osaa neuvoa. Lisäksi kauppiaan vastuulla on olla suoraan ja tahallisesti tarjoamatta vääränlaisia kaloja esim. akvaariopakettien aloituskaloiksi.

Akvaariokauppias on myyjä, ei salapoliisi. Hän ei saa ongittua asiakkaasta tarpeellisia tietoja, ellei tämä ole niitä halukas kertomaan.

Se on muuten oikeasti vaikea asia, tämä kommunikaatio... :)
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Tuska
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tuska »

Olen samaa mieltä kuin edellinenkin, ei vastuu-kysymykseen ole niin helppo antaa yhtä vastausta. Itse kyselen aina todella tarkkaan ennen kuin ostan jotain uutta lajia, mitä minulla ei ennen ole ollut - ja yleensä hylkään kalat, jotka vähänkään eivät mielytä (minua ja muita kalojani) jossain suhteessa. Kävelen vaikka ovesta ulos tyhjin käsin. Jotkut taas viettävät aikaa katselemalla kaloja ja ostavat 30 l-kultakalamaljaansa sen kalan joka on kivoimman näköinen. Oli se sitten metriseksi tai 4-senttiseksi kasvava kala. Kun asiakas itsevarmasti ilmoittaa haluavansa juuri tämän kalan, olettaa kauppias hänen tietävän mitä ostaa.

Toinen asia on väärällä nimellä myydyt kalat. Jotkut kaupat keksivät kaloilleen mitä ihmeellisempiä nimiä. Ei ole helppo tietää, että mitäköhän kalaa tämä nyt oikeasti tarkoittaa, ja jos lajit ovat kovin samannäköisiä,saattaa mennä ostajalta 5 ja 50-senttinen laji sekaisin. Joskus kaloja, mm. plekoja, myydään aivan väärällä nimellä. Itselleni myytiin 100-litraiseen akvaarioon tummaleväpleko, joka tunnetusti kasvaa melkein puolimetriseksi. Kalalla kävi hyvin, on tällä hetkellä n. 20 cm ja asuu 180-litraisessa altaassa, odottaa muuttoa yli 700 litraiseen.

Lainsäädännöstä sen verran, että kaikkia eläimiä kohdellaan aivan kuten mitä tahansa tavaraa kaikissa muissa lakipykälissä paitsi eläinsuojelulaissa. :roll: Eli siis myös kuluttajansuojelulaki koskee kaloja. Kuten eläinsuojelulakikin.

Täytyy vielä koiraihmisenä kommentoida tätä, että akvaarionpitoon tarvitaan enemmän tietoa kuin koiran hankintaan. Ei pidä paikkaansa. Koiran pitoon tarvitaan toki hyvin vähän tietoa, mutta onnellisen koiran pitoon tarvitaan hyvin paljon tietoa käyttäytymisestä ja koulutuksesta. Kuinka moni koira kärsiikään siitä, että ne yrittävät käyttäytymisellään kertoa jotain omistajalleen, joika pikkaisenkaan asiaan perehtymättömänä ei ymmärrä mitä koira yrittää kertoa ja syyttää koiraa ongelmakoiraksi, vaikka koiran ainut ongelma on puupääomistaja. Akvaariotakin voi pitääö hyvin vähäisellä tiedonmäärällä, mutta "onnellisen" akvaarion pitoon tarvitaan roppakaupalla tietoa. Ruokinnastakin on hyvä tietää, mutta nykyisin kun on kaiken maailman täysravinnot, ei ole välttämätöntä osata muuta kuin katsoa millä merkillä koira voi parhaiten.
Pulipuli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Kuopiossa kävin ystäväni kanssa paikan "parhaassa" akvaarioliikkeessä ostamassa ystävälleni kynsisammakoita. Kerroin ystävälleni, että kynsisammakoitahan ei saa pitää kalojen kanssa, koska niiden kakka on myrkyllistä kaloille, ettei hän harkitsisi kaloja samaan altaaseen.. Tiskillä ostotilanteessa ystäväni kysyi sitten, voiko sammakoita pitää kalojen kanssa, kun eräs kaveri näin vihjasi (siis mä :mrgreen: ). Tähän kauppias sitten: "Kyyyllä niitä saa kalojen kanssa pitää. Se joka sulle on sanonu, ettei saa, ei kyllä tiedä mistä puhuu.. Ei se kakka ole sen myrkyllisempää kuin kalojenkaan."
Vähän mulla alkoi kiehua, ja teki mieli maistattaa sille kauppiaalle vähän kynsisammakon kakkaa kun siinä ystäväni takana kuuntelin. Muutenkin paikka oli ihan omituinen.. Oskareita, joitain levytetroja ja julmetun isoja juovaokamoneja ja plekoja samassa 400 litran myyntialtaassa, jossa suodatin oli ihan tukossa.. Lisäksi altaassa oli lappu, jossa luki: Juovaokamonni, 15 cm. Altaan yksi juovaokamonneista oli kullä yli 20 senttinen.. huoh.. Lisäksi yhdessä pienessä myyntialtaassa oli jotain yli 20 palettikalaa.. Ja paikkaa tituleerataan kuopion parhaaksi. joopa joo.
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”