Pintakasvit
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Pintakasvit
Pintakasvit ongelmana.
KOlme vaihtoehtoa on
1. pikkulimaska
2.pistia
3.vesihyasintti
eli millaisia kokemuksia?
KOlme vaihtoehtoa on
1. pikkulimaska
2.pistia
3.vesihyasintti
eli millaisia kokemuksia?
Itse olen tykännyt eniten pistiasta. Pikkulimaska on kuin rikkaruoho, lisääntyy ihan hurjasti ja aina saa olla noukkimassa pois. Pistiaa en ole saanut menestymään mitenkään hurjan hyvin - lisääntyy kyllä mutta jää kovin pieneksi - mutta esim. kaverini hyvin ravinteikkaassa altaassa ja ilmeisesti sopivassa valaistuksessa ne ovat kasvaneet todella suuriksi ja kauniiksi. Vesihyasintin onnistuin tappamaan omasta altaastani, sillä se ei kestänyt ainakaan kansilaseja ja -verkkoja. Pistiakin viihtynee parhaiten avoimessa altaassa. Joidenkin altaassa kasvaa myös liuskavesisaniainen mahtavina kelluvina puskina (ei mulla
).
Tämänhetkinen suosikkini pintakasveista on riccia eli kellustähtisammal, joka kerääntyy kauniiksi palluroiksi yhdessä altaassani. Ja kivoja ovat myös pintaan asti kasvavat kasvit kuten intianvesitähdikki ja konnanputki. Hyviä tiheikköjä kaloille niistäkin muodostuu.

Tämänhetkinen suosikkini pintakasveista on riccia eli kellustähtisammal, joka kerääntyy kauniiksi palluroiksi yhdessä altaassani. Ja kivoja ovat myös pintaan asti kasvavat kasvit kuten intianvesitähdikki ja konnanputki. Hyviä tiheikköjä kaloille niistäkin muodostuu.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Vesihyasintti ja pistia on kauniita, kasvavat melko isoiksikkin, yleensä ne viihtyvät vain kansilasittomassa altaassa, jossa ei ole loisteputkia paahtamassa lehtiä rikki. Limaska on ikävä vitsaus, josta ei meinaa päästä millään eroon. 
http://www.saunalahti.fi/pistia/pintakasvit.html

http://www.saunalahti.fi/pistia/pintakasvit.html
uskaltaako tota "limanuljaskaa" sitten karsia kerralla enemmän pois, kun taistelukala varmaan haluis sieltä happeakin jostain välistä käydä noutamassa ja välillä tulee oltua viikonloputkin pois. Limaska tosin osaltaan on rauhoittanut muutamaa fisua tankissa, ovat paljon rauhallisempia ku o enempi piiloi.
kukkii se sonta risukasaankin
-
- Junior Member
Meillä vesihyasintti leviää kuin rutto vaikka on altaissa kansilasit. Vesihyasintin voi istuttaa myös "löyhästi pohjaan" ja silloinkin ainakin meillä tuo kasvuvauhti on hirmuinen...
Varmaankin lannoitus vaikuttaa myös kasvuvauhtiin...ainakin kerta-annos viikossa PMDD:tä tuntuu pistävän potkua kasveihin.
Muistaakseni meillä on pintakasvina myös Salviniaa ( tällaisella nimellä meille myyty) joka leviää myös todella voimakkaasti.
Varmaankin lannoitus vaikuttaa myös kasvuvauhtiin...ainakin kerta-annos viikossa PMDD:tä tuntuu pistävän potkua kasveihin.
Muistaakseni meillä on pintakasvina myös Salviniaa ( tällaisella nimellä meille myyty) joka leviää myös todella voimakkaasti.
-
- Advanced Member
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla oli vesihyasintti, mutta onnistuin tappamaan sen. Mulla on allas puoliksi peitetty, siis valaisinkotelon alla on kansilasit ettei mene vettä valaisimeen. Aina se hyasintti kuitenkin jotenkin meni siihen kansilasin alle ja kärventyi. Lopulta se mädäntyi!
Pistiaa olen koittanut, ei menesty minulla ainakaan. Pikkulimaskaa onkin sitten vaivaksi asti, kun sitä on ties missä!
Kellustähtisammal kasvaa minulla hyvin, kauniina vihreänä lauttana (varjostaa muuten aika hyvin). Suosittelen kellustähtisammalta.

Pistiaa olen koittanut, ei menesty minulla ainakaan. Pikkulimaskaa onkin sitten vaivaksi asti, kun sitä on ties missä!

Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Mä suosittelen amerikankilpukkaa ja kellustähtisammalta. Kilpukka leviää hitaammin kuin pistia ja limaska. On lisäksi kauniimman näköinen. Labyrinttikalat tykkäävät omien kokemuksieni mukaan eniten tuosta ricciasta. Limaska on kyllä melkoinen vitsaus, kun sitä kerran altaaseensa saa. Se tukkii pintavirtauksen lähes täysin ja suoraan sanottuna alkaa haista pahalle...
-
- Junior Member
itsellä limaska (sekä iso että pieni) valtaavat tuon tuostakin altaan pinnan, rihmakalat tykkää kyllä mutta pistia, salvinia sekä amerikankilpukka luultavasti riittäisivät. kilpukka on hidaskasvuisempana mielestäni kivempi. salvinia ja pistia vähän nopeammin kasvavia, muttei silti riesaksi ainakaan isommissa altaissani.
suosittelen kilpukkaa. kiva kasvi ja ei mikään isoksi kasvava.
ja konnanputki on myös kiva. tosin ei varsinaisesti pintakasvi mutta lehdet ovat kivoja kun pinnalla kelluvat.
karvalehti kasvaa vapaana altaissani ja pienestäkin palasta kasvaa iso köynnäs todella nopeasti.
suosittelen kilpukkaa. kiva kasvi ja ei mikään isoksi kasvava.
ja konnanputki on myös kiva. tosin ei varsinaisesti pintakasvi mutta lehdet ovat kivoja kun pinnalla kelluvat.
karvalehti kasvaa vapaana altaissani ja pienestäkin palasta kasvaa iso köynnäs todella nopeasti.