Pintakasvit

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tuhkasiipi
Junior Member
Junior Member

Pintakasvit

Viesti Kirjoittaja tuhkasiipi »

Pintakasvit ongelmana.
KOlme vaihtoehtoa on
1. pikkulimaska
2.pistia
3.vesihyasintti

eli millaisia kokemuksia?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Pistia leviää kuin rutto ja peittää kokopinnan jos ei karsi kokoajan, samoin pikkulimaska.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Itse kannatan hyasinttiä! Nuo kaksi muuta peittää todella helposti koko pinnan, jollain valo ei pääse läpi. Tai voihan niitäkin aina karsia, mutta oma vaiva sinäkin kun alkaa miettiä mitkä on hyvän näköisiä ja mitkä raskii heittaa pois ym... [;)]
rithiam
Member
Member

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Itse olen tykännyt eniten pistiasta. Pikkulimaska on kuin rikkaruoho, lisääntyy ihan hurjasti ja aina saa olla noukkimassa pois. Pistiaa en ole saanut menestymään mitenkään hurjan hyvin - lisääntyy kyllä mutta jää kovin pieneksi - mutta esim. kaverini hyvin ravinteikkaassa altaassa ja ilmeisesti sopivassa valaistuksessa ne ovat kasvaneet todella suuriksi ja kauniiksi. Vesihyasintin onnistuin tappamaan omasta altaastani, sillä se ei kestänyt ainakaan kansilaseja ja -verkkoja. Pistiakin viihtynee parhaiten avoimessa altaassa. Joidenkin altaassa kasvaa myös liuskavesisaniainen mahtavina kelluvina puskina (ei mulla 8O ).

Tämänhetkinen suosikkini pintakasveista on riccia eli kellustähtisammal, joka kerääntyy kauniiksi palluroiksi yhdessä altaassani. Ja kivoja ovat myös pintaan asti kasvavat kasvit kuten intianvesitähdikki ja konnanputki. Hyviä tiheikköjä kaloille niistäkin muodostuu.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Vesihyasintti ja pistia on kauniita, kasvavat melko isoiksikkin, yleensä ne viihtyvät vain kansilasittomassa altaassa, jossa ei ole loisteputkia paahtamassa lehtiä rikki. Limaska on ikävä vitsaus, josta ei meinaa päästä millään eroon. :)
http://www.saunalahti.fi/pistia/pintakasvit.html
Taju
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taju »

Kiva kuulla...

Nyt kun heivasin jo lataaseeni tuota limaskaa minäkin... :roll:

Onneksi ystävällä on nyt omenakotiloakva, kannan sitten onpuille kylki vääränä, kun kuulemma sitä mielellään syövät.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Xenium
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Xenium »

uskaltaako tota "limanuljaskaa" sitten karsia kerralla enemmän pois, kun taistelukala varmaan haluis sieltä happeakin jostain välistä käydä noutamassa ja välillä tulee oltua viikonloputkin pois. Limaska tosin osaltaan on rauhoittanut muutamaa fisua tankissa, ovat paljon rauhallisempia ku o enempi piiloi.
kukkii se sonta risukasaankin
tuhkasiipi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuhkasiipi »

tuota..akvaariooni tulisi kyllä kansilasit.. eli ei taida käydä nuo hyasintit ja pistiat, ja limaskaa en uskalla koittaa..
luuna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja luuna »

Meillä vesihyasintti leviää kuin rutto vaikka on altaissa kansilasit. Vesihyasintin voi istuttaa myös "löyhästi pohjaan" ja silloinkin ainakin meillä tuo kasvuvauhti on hirmuinen...

Varmaankin lannoitus vaikuttaa myös kasvuvauhtiin...ainakin kerta-annos viikossa PMDD:tä tuntuu pistävän potkua kasveihin.

Muistaakseni meillä on pintakasvina myös Salviniaa ( tällaisella nimellä meille myyty) joka leviää myös todella voimakkaasti.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Entäs salvinia tai amerikan kilpukka? leviävät kyllä, mutta saa pidettyä aisoissa kivasti karsimalla. Ei peitä vedenpintaa niin kuin limaska.

Kansilasien kanssa vesihyasintti ei menesty.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Mulla oli vesihyasintti, mutta onnistuin tappamaan sen. Mulla on allas puoliksi peitetty, siis valaisinkotelon alla on kansilasit ettei mene vettä valaisimeen. Aina se hyasintti kuitenkin jotenkin meni siihen kansilasin alle ja kärventyi. Lopulta se mädäntyi! :frown:

Pistiaa olen koittanut, ei menesty minulla ainakaan. Pikkulimaskaa onkin sitten vaivaksi asti, kun sitä on ties missä! :| Kellustähtisammal kasvaa minulla hyvin, kauniina vihreänä lauttana (varjostaa muuten aika hyvin). Suosittelen kellustähtisammalta.
ap79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ap79 »

Mä suosittelen amerikankilpukkaa ja kellustähtisammalta. Kilpukka leviää hitaammin kuin pistia ja limaska. On lisäksi kauniimman näköinen. Labyrinttikalat tykkäävät omien kokemuksieni mukaan eniten tuosta ricciasta. Limaska on kyllä melkoinen vitsaus, kun sitä kerran altaaseensa saa. Se tukkii pintavirtauksen lähes täysin ja suoraan sanottuna alkaa haista pahalle...
Pullamössö
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pullamössö »

Entäs konnanputki? Leviää vauhdilla, mutta huomattavasti helpompi pitää karsien kurissa kuin pikkulimaska.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

(Hento?)karvalehtikin kasvaa "mukavasti" pinnalla kelluen. Muistelisin ainakin, että sitä sai olla karsimassa kerran viikossa, kun oikein innostui kasvamaan... Mutta on todellakin helpompi kurissapidettävä kuin pikkulimaska!
Jousimies
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jousimies »

itsellä limaska (sekä iso että pieni) valtaavat tuon tuostakin altaan pinnan, rihmakalat tykkää kyllä mutta pistia, salvinia sekä amerikankilpukka luultavasti riittäisivät. kilpukka on hidaskasvuisempana mielestäni kivempi. salvinia ja pistia vähän nopeammin kasvavia, muttei silti riesaksi ainakaan isommissa altaissani.

suosittelen kilpukkaa. kiva kasvi ja ei mikään isoksi kasvava.

ja konnanputki on myös kiva. tosin ei varsinaisesti pintakasvi mutta lehdet ovat kivoja kun pinnalla kelluvat.
karvalehti kasvaa vapaana altaissani ja pienestäkin palasta kasvaa iso köynnäs todella nopeasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”