Typerintä mitä olette kuulleet akvaariosta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Typerintä mitä olette kuulleet akvaariosta
Eli ajattelin avata tässä puoliksi hupailumielessä ketjun koskien sitä, mikä on typerintä mitä olette ikinä kuulleet akvaariosta - ammattilaisen tai kokeneen harrastajan suusta. Jos lukuun otettaisiin kaikki harrastajat, tulisi tietysti täysiä järjettömyyksiä... Aloitan ketjun seuraavilla huomioilla:
1) 180 L altaassa oli taistelukalauros, neontetroja ja partamonni. Kauppias olisi myynyt sinne kääpiö- & helmirihmakalaa + vielä tiikerinuoliaisen (1 kpl) kotilonsyöjäksi... Sikäli kun rihmakalojen päälle ymmärrän (ja tikrunuoliaisten) olisi seurauksena ollut verilöyly.
2) Eräässä lehdessä eräs kauppias sanoi vaihtavansa akvaarionsa "teemaa" pari kolme kertaa vuodessa... En muista suositteliko suoraan muille, mutta tämän kaltaisen kuvan sai että piti järjestelyä kovasti hyvänä. Entäs mitä niille "poistokaloille" sitten tehdä? Tai entäs kalataudit - tuommoinen jatkuva uusien kalojen tuontihan maksimoisi tartuntariskit?
1) 180 L altaassa oli taistelukalauros, neontetroja ja partamonni. Kauppias olisi myynyt sinne kääpiö- & helmirihmakalaa + vielä tiikerinuoliaisen (1 kpl) kotilonsyöjäksi... Sikäli kun rihmakalojen päälle ymmärrän (ja tikrunuoliaisten) olisi seurauksena ollut verilöyly.
2) Eräässä lehdessä eräs kauppias sanoi vaihtavansa akvaarionsa "teemaa" pari kolme kertaa vuodessa... En muista suositteliko suoraan muille, mutta tämän kaltaisen kuvan sai että piti järjestelyä kovasti hyvänä. Entäs mitä niille "poistokaloille" sitten tehdä? Tai entäs kalataudit - tuommoinen jatkuva uusien kalojen tuontihan maksimoisi tartuntariskit?
semmosta
Olen aikalailla aloittelija ja omistan 65 l akvan. Mulle suositeltiin taistelukala + neontetrat + miljoonakalat ja muutama monni pohjalle. Et ikinä arvaa kuka pöljä meni ja osti. Meni kaks päivää ja yksi miljoonakala oli syöty. Taisto jahtas kaikkia koko ajan. Vein kalan kauppaan pussissa takas ja laitoin tiskille, Ottivat takaisin, antoivat rahat ja sanoi, että on viallinen yksilö. Ettei ole ikinä kuullut, että olisi taisto käynyt miljoonakalojen kimppuun. Nyt löyty tämä foorumi ja täältä saa onneks apua 

-
- Advanced Member
Ensimmäinen akvaarioni reilu 20 vuotta sitten oli 63 litraa ja sen asukkeina edelleen Helsingissä kalakauppaa pitävän omistajan suositus: 2 sinirihmaa, 5 tiikeribarbia, parvi platyja, parvi neontetroja, parvi miljoonakaloja, 2 piikkisilmää, 2 täplämonnista. Ja pohjalle pussillinen soraa. Ostin (tai isä osti) koko paketin altaineen, kaloineen päivineen samalla kertaa. Toivottavasti "tuotetietous" on kasvanut vuosien varrella tuossa liikkeessä ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
Eikö näitä "kauppias myi sitä ja tätä tämän ja tämän kokoiseen altaaseen"-keskusteluja ole jo ihan tarpeeksi?
Mutta enivei. Tiedän yhden liikkeen, josta voit ostaa melkein mitä tahansa melkein mihin tahansa. Eikä aina ole oikein varmuuttakaan, että mitä saat. Siis kalojen nimet eivät ihan välttämättä ole ajantasalla. Lähinnä tuon liikkeen meininkin huvittaa, tekniikkaa sieltä on hyvä käydä ostamassa.

Mutta enivei. Tiedän yhden liikkeen, josta voit ostaa melkein mitä tahansa melkein mihin tahansa. Eikä aina ole oikein varmuuttakaan, että mitä saat. Siis kalojen nimet eivät ihan välttämättä ole ajantasalla. Lähinnä tuon liikkeen meininkin huvittaa, tekniikkaa sieltä on hyvä käydä ostamassa.

400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-
- Advanced Member
Tänääm kuulin kaikkein typerintä kun olin kyselemässä allaspaketteja, sitten tuli puheeksi myös jalustat, myyjä väitti että 240 litrasen voi semmoisenaan laittaa siihen, eikä mitään levyjä ja styroksia/solumuovia tarvitse. Sitten toisessa liikkeessä väitetään, että kyllä taistoja, miljoonakaloja ja rihmakaloja voi pitää samassa altaassa. Sitten altaan omistaja ihmettelee mystisiä kala kuolemia.
-
- Junior Member
Naurettavin juttu tuli eilen biologian-opettajamme suusta.
Hän väitti kivenkovaan ,että hänen akvaarioissaan on paljon lisääntyviä viiksimonneja. Heti kun hän puhui paljon lisääntyvästä monneista arvasin,että kyse oli partamonnista.Kinastelimme siinä vähän aikaa ,kunnes sain käsiini akvaario-oppaan.Sieltä sitten löytyi kuva hänen "viiksimonnistaan" , joka oli oikeasti partamonni.Jo meni open naaamataulu punaisksi,mutta siltikään hän ei myöntänyt "viiksimonninsa" olevan se tavis partis.Oli opella hauskan näköinen ilme
Hän väitti kivenkovaan ,että hänen akvaarioissaan on paljon lisääntyviä viiksimonneja. Heti kun hän puhui paljon lisääntyvästä monneista arvasin,että kyse oli partamonnista.Kinastelimme siinä vähän aikaa ,kunnes sain käsiini akvaario-oppaan.Sieltä sitten löytyi kuva hänen "viiksimonnistaan" , joka oli oikeasti partamonni.Jo meni open naaamataulu punaisksi,mutta siltikään hän ei myöntänyt "viiksimonninsa" olevan se tavis partis.Oli opella hauskan näköinen ilme

Lahjoitetaan tummaleväpleko Joutsenossa. Kiire! Ota yhteyttä yv:nä
-
- Advanced Member
No kyllä se lajimääritys: "lehtikala on kääpiörihmakala, ei se kasva tuon isommaksi" (n. 2-3 cm)on varmaan pohjat... Lehtikala nyt on kuitenkin niiiiiiin tavallinen kala, että olettaisi myyjän edes siitä jotain tietävän...
Sitten siinä keskustelunomaisesti sanoin, että niin, sehän on kirjoahven, niin myyjä tähän, niin, kirjoahvenet kuuluvat rihmakaloihin
...
Sittemmin en tässä liikkeessä asioidessani ole kysynyt mitään, olen vain luetellut, mitä haluan. Hyvin ystävällinen on palvelu aina.
Sitten siinä keskustelunomaisesti sanoin, että niin, sehän on kirjoahven, niin myyjä tähän, niin, kirjoahvenet kuuluvat rihmakaloihin

Sittemmin en tässä liikkeessä asioidessani ole kysynyt mitään, olen vain luetellut, mitä haluan. Hyvin ystävällinen on palvelu aina.
-
- Advanced Member
Varmaankin yks kamalimmista jutuista on varmaankin tämä: Meillä on 60-lirainen allas, jossa oli kaksi kultakalaa ja toinen kuoli, voinko ottaa yksinjääneelle kultakalalle kaveriksi lehtikalan
? Lisäksi altaassa oli ainakin 5 partamonnia niin ja ei yhtään elävää kasvia, muovikasveja kylläkin
.

Hyvin harvat elävät tänään -useimmat valmistautuvat elämään huomenna.
-
- Member
- Sukupuoli: Mies
Tämä ei nyt liity akvaarioon vaan surullisen kuuluisaan kultakalamaljaan.
Oli äidinkielen tunti ja tehtävänä oli lukea kirjasta muutama sivu. No minä sitten reippaana lukemaan ja luettuani ensimmäisen sivun näin sen. Seuraavalla sivulla oli kuva pienestä kaksipyrstöisestä kultakalassa maljassa, jossa oli muutama hassu kasvi ja pohjalla soraa.
Kuvan ympärillä oli kirjoitettu kala usealla uralilaiseen kielikuntaan kuuluvalla kielellä.
Luokassa oli hiljaista (koska luettiin), kun minä rupesin selittämään vieressä istuvalle kaverilleni että kuinka surkea tapaus tuokin on ja että mitään kalaa ei saisi pitää maljassa. Opettaja sitten tietysti kuuli keskustelumme ja sanoi nauravalla äänellä, että: "Miksi kaloja ei saisi pitää maljoissa?"
Minä sitten ällistyneenä siihen vastasin, että se on jopa Suomen laissa kielletty, eikä opettaja tietenkään uskonut minua.
Otin sitten asiakseni selvittää sen että se todella on lainvastaista. Nyt vaan en löydä sitä lakisivustoa, josta tämä kävisi ilmi.
Oli äidinkielen tunti ja tehtävänä oli lukea kirjasta muutama sivu. No minä sitten reippaana lukemaan ja luettuani ensimmäisen sivun näin sen. Seuraavalla sivulla oli kuva pienestä kaksipyrstöisestä kultakalassa maljassa, jossa oli muutama hassu kasvi ja pohjalla soraa.
Kuvan ympärillä oli kirjoitettu kala usealla uralilaiseen kielikuntaan kuuluvalla kielellä.
Luokassa oli hiljaista (koska luettiin), kun minä rupesin selittämään vieressä istuvalle kaverilleni että kuinka surkea tapaus tuokin on ja että mitään kalaa ei saisi pitää maljassa. Opettaja sitten tietysti kuuli keskustelumme ja sanoi nauravalla äänellä, että: "Miksi kaloja ei saisi pitää maljoissa?"
Minä sitten ällistyneenä siihen vastasin, että se on jopa Suomen laissa kielletty, eikä opettaja tietenkään uskonut minua.
Otin sitten asiakseni selvittää sen että se todella on lainvastaista. Nyt vaan en löydä sitä lakisivustoa, josta tämä kävisi ilmi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Minun käsittääkseni ei ole lain vastaista, ei oikeastaan edes eläinsuojelulain mukaan, valitettavasti. Asiasta on olemassa vain suosituksia.Mustamolli kirjoitti:Tämä ei nyt liity akvaarioon vaan surullisen kuuluisaan kultakalamaljaan.
eläinsuojelulaki
lait & suositukset
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Yhdellä tutulla on 50L akva jonka vesi haisee ja on kauhesti levää
( kaloja kuolee ). Sitten kun sanoin että ehkä kannattaiosi siivota ja hoitaa akvaa useammin niin arvatkaa mitä tämä sanoia. Että ei noin isoa akvaa tartte siivota kuin kerran 1 VUODESSA
! Mä olin silleen että voi herran jumala..
( kaloja kuolee ). Sitten kun sanoin että ehkä kannattaiosi siivota ja hoitaa akvaa useammin niin arvatkaa mitä tämä sanoia. Että ei noin isoa akvaa tartte siivota kuin kerran 1 VUODESSA

5L, 5L, 15L, 63L, 128L
-
- Advanced Member
- Viesti:
Jatkoa edelliseen viestiini...
akvaarioon sopimattomia kaloja
Rääkyn sivut
kultakala
Faunatar
Tuolta myös joitain suosituksia/ vaatimuksia kultakalanj suhteen ja ainahan sen epäilevän aatun voi ohjata tänne lukemaan vanhoja keskusteluja aiheesta/kysymään niistä mieltä askarruttavista seikoista.
Haulla löytyy esim. keskustelu "Bongaa kultakalamalja"
akvaarioon sopimattomia kaloja
Rääkyn sivut
kultakala
Faunatar
Tuolta myös joitain suosituksia/ vaatimuksia kultakalanj suhteen ja ainahan sen epäilevän aatun voi ohjata tänne lukemaan vanhoja keskusteluja aiheesta/kysymään niistä mieltä askarruttavista seikoista.
Haulla löytyy esim. keskustelu "Bongaa kultakalamalja"
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Eräässä eläinkaupassa olisin ostanut taistelukalauroksen 160 litraiseen purkkiini. Siitäkös myyjä kauhistui ja alkoi sanella, että niin "suuressa" akvaariossa se tulee araksi eikä näyttäydy. Sitten hän esitteli minulle jotain 20 litraista akvaariota, joka oli heillä "juuri" tarjouksessa. Että siellä se taistis sitten viihtyisi. Piruuttani aloin kertoa myyjälle eläinsuojelulaista ( Kaloja ei alle 40 litraiseen ). Siihen hän totesi: "Ei se voi kaikkia kalalajeja koskettaa, kun niitä kaloja on tosi paljon." Ja pah! Sai kalat jäädä sinne kauppaan!
Lopettanut a-webissä käynnin. Hyvinhyvinhyvin harvoin satunnaisesti vierailen.
Sori vaan, mutta sen täytyy olla ihan dille._Sheila_ kirjoitti:Yhdellä tutulla on 50L akva jonka vesi haisee ja on kauhesti levää
( kaloja kuolee ). Sitten kun sanoin että ehkä kannattaiosi siivota ja hoitaa akvaa useammin niin arvatkaa mitä tämä sanoia. Että ei noin isoa akvaa tartte siivota kuin kerran 1 VUODESSA! Mä olin silleen että voi herran jumala..

Kyllä se laissakin on kielletty. Annoit itsekin linkin eläinsuojelulakiin, jonka 4 §:ssä sanotaan:crisse_83 kirjoitti:Minun käsittääkseni ei ole lain vastaista, ei oikeastaan edes eläinsuojelulain mukaan, valitettavasti. Asiasta on olemassa vain suosituksia.Mustamolli kirjoitti:Minä sitten ällistyneenä siihen vastasin, että se on jopa Suomen laissa kielletty, eikä opettaja tietenkään uskonut minua.
eläinsuojelulaki
lait & suositukset
Ei kaikkea tarvitse aina ilmoittaa tarkasti litroissa. Malja ei ole millekään kalalle pitkän päälle "riittävän tilava".Eläinsuojelulaki kirjoitti:Eläimen pitopaikan on oltava riittävän tilava, suojaava, valoisa, puhdas ja turvallinen sekä muutoinkin tarkoituksenmukainen ottaen huomioon kunkin eläinlajin tarpeet. Eläimen pitäminen tarpeetonta kärsimystä tuottavalla tavalla on kielletty.
Tässä on vähän sama juttu kuin siinä, kun matkapuhelimen käyttö kiellettiin autoillessa. Monet valittavat, että miksi matkapuhelimen käyttö kiellettiin, kun sallittua kuitenkin on räplätä radiota, käyttää kannettavaa tietokonetta ja vaikka syödä. Nuo eivät kuitenkin ole sallittuja, vaikkei niitä ole erikseen kielletty. Auton hallintaa haittaava toiminta ajon aikana on kielletty.
Ei se malja ole sallittu vain siksi, että nimenomaan sitä ei ole erikseen kielletty. Se ei ole riittävän tilava, ja siksi se on kielletty.
http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html
Tuolla kohdassa "Liite 10 Kalat"
"Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa." ja litratkin mainitaan tarkaan, eli aina vähintään 40l.
"Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa." ja litratkin mainitaan tarkaan, eli aina vähintään 40l.
Kannattaa lukea, mitä siellä päätöksen alussa sanotaan:pietini kirjoitti:http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html
Lainaamasi teksti "Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa." ja "Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa." ovat molemmat kursiivilla. Eli ne ovat päätöksessä määritelty suosituksiksi, jotka eivät ole sitovia.Liitteet sisältävät myös suosituksia, jotka on kirjoitettu kursiivilla. Suositukset eivät ole sitovia.
Eipä taida laista tai viranomaisten määräyksistä löytyä kirjaimellisesti kieltoa pitää kaloja alle 40-litraisessa. Toisaalta ylle olen jo kirjoittanut kantani: Liian pieni on liian pieni ja siten kielletty.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tämän takia juuri epäilen sitä että onko se täysin ja totalisesti laissa kielletty, että ovat nimenomaan nuo minimi litrat per kala ja minimi allaskoko suosituksia.arto_m kirjoitti:Kannattaa lukea, mitä siellä päätöksen alussa sanotaan:pietini kirjoitti:http://www.mmm.fi/el/laki/F/f23.html
"Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa." ja litratkin mainitaan tarkaan, eli aina vähintään 40l.Lainaamasi teksti "Kalaa ei pidetä pyöreässä vesimaljassa." ja "Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa." ovat molemmat kursiivilla. Eli ne ovat päätöksessä määritelty suosituksiksi, jotka eivät ole sitovia.Liitteet sisältävät myös suosituksia, jotka on kirjoitettu kursiivilla. Suositukset eivät ole sitovia.
Eipä taida laista tai viranomaisten määräyksistä löytyä kirjaimellisesti kieltoa pitää kaloja alle 40-litraisessa. Toisaalta ylle olen jo kirjoittanut kantani: Liian pieni on liian pieni ja siten kielletty.
Itse halveksin noita kultakalamaljoja ym. liian ahtaita asumuksia, liian täyteen ahdettuja... *vilkaisee tuskastuneena yhtä allastaan, toivottavasti muutto pian*
Oikeasti pitäisi saada joka kalalajia kohtaan määritetyt tarkat ja lainalaiset standardimitat altaalle johon saa laittaa tms. Jos lähdetään katsomaan vaikka samaan tapaan kuin hevosilla
Hevosen yksittäiskarsinassa on oltava tilaa vähintään:
Hevosen säkäkorkeus (m) Karsinan pinta-ala (m²)
enintään 1,08 ----------------------- 4,0
> 1,08, mutta enintään 1,30 ----------------5,0
> 1,30, mutta enintään 1,40---------------- 6,0
> 1,40, mutta enintään 1,48 ----------------7,0
> 1,48, mutta enintään 1,60----------------8,0
> 1,60 -------------------------------------- 9,0
Mutta ei sen puoleen että eläinsuojeluvalvojat kylläkään mittanauhalla noita karsinoita mittaa ja vertaa siihen säkäkorkeuteen, joten miksi välittäisivät tehdä sitä kaloillakaan.
Minun käsittääkseni kun tämä kaikki on vain suositusta, ei mikään tarkka laki jonka noudattamisesta saisi sakkoja, vankeutta tai eläintenpitokiellon. Jos väärässä niin korjatkaa toki.
akvaario on tarvittaessa varustettava kannella tai peitelasilla siten, että kalat eivät pääse hyppäämään sieltä pois. Akvaarion yhdellä sivulla on oltava näkösuoja, jollei akvaarion kasvillisuus tai muu sisustus anna kaloille riittävää suojaa. Akvaarion veden määrän, laadun, lämpötilan, vesipinta-alan ja veden syvyyden on oltava sopivat ottaen huomioon kalalaji, kalojen koko ja lukumäärä. Vettä on vaihdettava tai puhdistettava säännöllisesti siten, että sen laatu pysyy hyvänä. Kuollut kala on poistettava akvaariosta välittömästi.
Akvaarion sisustuksen ja pohjamateriaalin on oltava kaloille sopiva. Kaloilla on tarvittaessa oltava sopivia piiloutumispaikkoja.
Kalaryhmiä, -parvia ja -lajeja yhdistettäessä tai luotaessa uusia kaloja ryhmään on erityistä huomiota kiinnitettävä kalojen yhteensopivuuteen ja kalojen parvikäyttäytymiseen.