Seeprakala ja siniseeprakala?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piiax
Starting Member
Starting Member

Seeprakala ja siniseeprakala?

Viesti Kirjoittaja Piiax »

Eläinkaupassa tänään pyörähdin ja kaloja ihastelin. Uusi parvi pitäisi 130 litran akvaan saada. No seeprakaloja siinä katselin, ja huomasin samassa altaassa kauniin vaaleansinisiä seeprakaloja. Altaan hintakyltissä luki seeprakala ja siniseeprakala. Kuitenkin hinta taisi olla sama molemmilla.

Kysyin niistä siniseeprakaloista, että kuin isoksi kasvaa ja kävisikö minun akvaariooni jne. Hänen mielestään kävisi, eivät kasva kovin isoiksi ehkä noin 6 cm... 8O

Mutta mutta... nyt näistä siniseeproista olen lukenut ja eiväthän ne missään nimessä mahdu meikäläisen altaaseen! Sekoittiko myyjä siniseeprakalat tavallisiin seeprakaloihin, vai onko "tavallisista" seeprakaloista olemassa tälläinen vaaleansininen versio? Valaiskaahan hieman minua näiden raitapaitojen kanssa!! :mrgreen:

En onneksi näitä kaloja vielä ostanut, kun ajattelin asiaa ensin hieman täällä netissä tutkailla.
Mindi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mindi »

Tästä linkistä saat vähän lisää tietoa:

http://users.tkk.fi/~lsarakon/lajit/siniseep.html

Niin ja tästä yksi vaihtoehto, jos kiinnostaa:

http://users.tkk.fi/~lsarakon/lajit/hohtosee.html ja kuvia:
http://www.mare2000.it/Pescidolce/albolineatus.htm
Piiax
Starting Member
Starting Member

Kiitos Mindille! Mutta vielä kaipiaisin lisää kuvia millaisia erilaisia versioita seeprakaloista on.

Tosiaan nuo meidän eläinkaupan seeprakalat ihmetyttää, että ovatko siniseeproja vai vain joku "versio" tavallisista. Olivat kovasti kauniita ja ottaisin heti jos eivät siis ole juuri näitä suureksi kasvavia siniseeproja. Ne kun eivät mahdu minun purkkiin! :mrgreen:

Minkä hintaisia siniseeprat ovat? Ajattelin että olisi kalliimpia kuin tavalliset, mutta tosiaan tuola eläinkaupassa olivat molemmat saman hintaisia. Siksi mietin että ovatko tosiaan siniseeproja vai ei... :?
Mindi
Junior Member
Junior Member

Kysyin niistä siniseeprakaloista, että kuin isoksi kasvaa ja kävisikö minun akvaariooni jne. Hänen mielestään kävisi, eivät kasva kovin isoiksi ehkä noin 6 cm... 8O (<--Lainaus....en taas hallinnut toimenpidettä oikein...)

Mielestäni myyjä on nyt sotkenut seeprat keskenään! Kuten linkeistä varmasti huomasit. Siniseepran pituus 12cm ja hohtoseepran 6cm.
Hohtoseeprasta löydät lisää tietoa ja ehkä kuviakin vielä googlettamalla latinan nimen: Brachydanio Albolineatus
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Jos 130 litrainen allas on 80 cm pitkä, niin mieluiten ei hohtoseeprakaloja. Tarvitsee mielestäni enemmän kiihdytysrataa uintiriemulleen. Paljon sopivampia tarjokkaita esim. tavallinen seeprakala, rubiiniseeprakala, "leopardiseeprakala" sekä täpläseeprakala.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mindi
Junior Member
Junior Member

Tosiaan! En huomannu ottaa altaan kokoa huomioon. Hölmö minä! Itellä 240:nen! No mut onpahan nyt noidenkin seeprojen ero ihmetelty....:roll:
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Mindi kirjoitti:Tosiaan! En huomannu ottaa altaan kokoa huomioon. Hölmö minä! Itellä 240:nen! No mut onpahan nyt noidenkin seeprojen ero ihmetelty
Heh. Juurikin näin, mutta (se legendaarinen mutta) altaan kokokin on niin suhteellinen käsite. Olen itse harkitsemassa ihanaisia hohtoseeprakaloja n. 140 litraiseen pyttyyn. Kuulostaa vähän naftilta asumukselta, mutta purkki onkin 125 cm pitkä pötkylä. Vaikea päättää, onko tankki sopiva vai ei :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
akvaariossa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja akvaariossa »

Piiax kirjoitti:Mutta vielä kaipaisin lisää kuvia millaisia erilaisia versioita seeprakaloista on
Kyllä noita seeprakalaversioita löytynee. Googlettamalla löytyy kuvat :)
- rubiiniseeprakala
- Danio pathirana
- siniseeprakala
- seeprakala
- hohtoseeprakala
- leopardiseeprakala
- täpläseeprakala
- rusoseeprakala
http://www.transfish.de/news/Daniok.jpg

Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Eräässä taannoisessa Akvaristissa oli erittäin kattava artikkeli seeprakaloista. Jotkut liikkeet myy vanhojakin Akvaristeja, kannattaa napata jos löytyy. Seeprakalat ovat järjestään aika isoa porukkaa, ainoastaan muutama laji on pienempiä ja soveltuvat pienehköön altaaseen. Nämäkään eivät mielestäni sovi ihan mihin pikkupurkkiin tahansa niiden vilkkauden takia. Erittäin kauniita kaloja ovat kuitenkin kaikki 8-)
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Piiax
Starting Member
Starting Member

Juu kylläpä noita löytyi monenlaisia! Kertakaikkiaan ihania kaikki! :D Ikäväpuoli on vain tuo akvaarion koko joka kovasti rajoittaa kalojen hankintaa... :(

Tuntuu että kaikki lajit mistä kiinnostun ja mitä haluaisin on aina liian isoja... Pakko kai alkaa harkitsemaan isompaa allasta! :mrgreen:
Mindi
Junior Member
Junior Member

Piiax kirjoitti: Tuntuu että kaikki lajit mistä kiinnostun ja mitä haluaisin on aina liian isoja... Pakko kai alkaa harkitsemaan isompaa allasta! :mrgreen:
Älä välitä! Tuttu tunne! Ja se seuraavakaan ei riitä..jne...! :roll:
Kun sille "pirulle antaa sen pikku rillin...." [;)]
Meikä on jo naureskellut, että "jos tuosta tuon seinän purkais!" [;)]
Toisaalta pienetkin useamman yksilön parvikalat ovat kauniita ja eloisia kun "kansan" valitsee oikein ja sellaisen näyttävän/värikkään parven tai pari. Lohtu se on pienikin lohtu... :roll:
Piiax
Starting Member
Starting Member

Vieläköhän joku lukisi tätä...??

Olen nyt sitten etsinyt sitä isompaa akvaa (200-300l), mutta enpä ole vielä löytänyt (siis käytettyä) :( No vähän pienempää mulle tarjottiin edullisesti ja nyt mietin otanko vai jätänkö. Eli kyseessä on noin 170 litrainen, mitoiltaan n. 95x45x40cm. Miten on noiden siniseprojen kanssa, riittäisikö? Vähän taitaa olla nafti. En tiedä mikä ihme siniseepra pakkomielle mulla on... :mrgreen:

Mitäs muuten olette mieltä kannattaako vaihtaa vain 40 litraa isompaan, vai odottelenko että löydän sen reilu 200 litraisen? Minkäslaista kalastoa voisi ajatella tollaiseen 170 litraiseen. Ehdotuksia!!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Jos niitä siniseeproja tahdot, niin odottele rauhassa sitä isompaa, pitkulaisempaa allasta. Kyllä valtakunnan täytyy olla kalojen koon ja luonteen mukainen ;)

Tuosta altaan vaihtamisesta (130 -> 170) on vähän hankala sanoa. Mitat eivät muutu kovinkaan paljoa, mutta onko allas muuten jotenkin "parempi"? Tyylikkäämpi, paremmassa kunnossa tms?

Sinuna pitäisin molemmat altaat ja hankkisin sitten sen siniseeprojen lukaalinkin ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”