Köyhän miehen "versio"

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Marabou
Starting Member
Starting Member

Köyhän miehen "versio"

Viesti Kirjoittaja Marabou »

Onkos kukaan kokeillut tälläistä malawialtaalla, elikkäs rakentanut ns. "merivesiakvaariota" mutta malawiakvaarioon. Eli ei esim. elävää kiveä eikä siis oikeita koralleja, vaan esim. silikonikoralleja. Ja jos joku on kokeillut jotain muuta malawialtaansa sisustuksessa kuin kiviä tai malawijärven luonnollista "sisustusta", olisi mukava nähdä kuvia.
-Trust your instincts, be yourself-
Izze
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Izze »

Poikasaltaassa on mulla haarakkeista kivikorallin runkoa tuomassa suojaa pienemmille poikasille, jotka todella viihtyvät sen suojissa jos isompia yksilöitä on samaan aikaan altaassa (tuntuu toimivan paremmin kuin kivien kolot). On visuaalisesti ihan kivan näköinen, tosin valkoinen pinta levääntyy hetkessä ja sen puhdistaminen raaputtamalla on mahdotonta tuon haaroittuneisuuden takia. Eli väri on oikeasti ruskean virhertävä.
Waltteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Waltteri »

Joskus näkee altaita, joissa on tavoiteltu "merivesitunnelmaa" laavakivillä, sinivaloilla, valkoisella hiekalla sekä värikkäillä kaloilla.

Tuollainen kokonaisuus esim. kirkkaan oransseilla estheraeilla sekä sinisillä demasoneilla voisi olla aika näyttävä. Voittaa ainakin levättyneet keinokorallit. :mrgreen:
Marabou
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marabou »

Ajattelin jo, että mut haukutaan pystyyn, kun kysyn :) . Ihana nähdä, että avarakatseisia ihmisiä on vieläkin olemassa! :mrgreen:
-Trust your instincts, be yourself-
JB
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JB »

Myös minä olen käyttänyt poikasakvaarion sisustuksessa kuollutta korallia jota olen poiminut sukellusreissulla merenpohjasta. Siinä on tosiaan hyvin piilopaikkoja tarjolla.

Varsinaisen malawiakvaarion sisustuksessa olen käyttänyt valkoista tufakiveä (=laavatuhkakivi?), joka ei tietenkään enää ole valkoista. Levä muuttaa värin nopeasti harmaaksi. Hiekkana on korallimurska joka on melkein valkoinen. Tätä eräs akvaariokauppias neuvoi harrastusta aloittaessani käyttämään pohjahiekkana.

Tuosta korallihiekan käytöstä aina silloin tällöin kuulee kritiikkiä tällä palstalla: "ei ole luonnollinen malawin pohjamateriaali", "liian vaaleaa ahvenille" jne. Ovat varmasti ihan oikeassa siinä. Pyrkimyshän olisi aina mahdollisimman hyvään vastaavuuteen luonnollisen ympäristön kanssa.

Kuitenkin, mielestäni korallihiekka on ihan hyvännäköinen ratkaisu ja tankki tosiaan näyttää aikalailla meriakvaariolta. Kalatkaan eivät näytä kärsivän säikkyydestä valon takia. Koska korallihiekka maksoi vielä aika penteleesti niin en ole ruvennut hiekkaa vaihtamaankaan.

Jos nyt kuitenkin perustaisin malawiakvaariota, niin ehkä laittaisin tummempaa hiekkaa. Kalojen omat värit voisivat ehkä olla siinä tapaukessa kirkkaammat, mene ja tiedä. Bilteman hiekkapuhallushiekka on sentään vähän tummempaa ja näyttävän näköistä. Sitä minulla on toisessa tankissa oskareilla. Toimii siellä hyvin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hatunnosto kauppiaalle, joka osasi tehdä turhasta rahaa. 8-)
Tavallinen hiekka ja tavalliset kivet. Malawin ympäristö ei liene edes tuliperäinen, kuten kivujärven ympätistö. Siellä noita laavakiviä saattaapi ollakin.
Malawissa vois olla samanlaista kuin viereisessä tanganjikassakin: http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... ivikko.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
JB
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JB »

Kyseinen akvaariokauppias ei ollut expertti malaweiden suhteen joten en syytä häntä. En usko että hän ahneuttaan hiekan minulle myi. Eri akvaariokauppiaat pääkaupunkiseudulla on selkeästi erikoistuneet erityyppisiin akvaarioihin.

Nyt kun on itsekkin harrastanut useamman vuoden, niin minusta paras malawiosaaminen on liikkeissä NL-Aqua ja Siniriutta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”