Akvaarion sisustus

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

SP
Member
Member

Akvaarion sisustus

Viesti Kirjoittaja SP »

mitenkä te saatte akvaarionne näyttämään niin hyviltä? :mrgreen: minulta taitaa kokonaan puuttua sisustajan lahjat, akvaario näyttää erittäin "köyhältä" ja sisustus muutenkin aika tönköltä [:I] onko mitään vinkkejä? [;)]
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Olisikos sinun mahdollista laittaa kuvaa altaastasi? Löytyisi varmaan apuja ja neuvoja helpommin. :)
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Makujahan on niin monia, varmaan sinunkin akvaariosi on ihan hieno omalla tavallaan. Eihän rumaa akvaariota olekaan (nojoo, hoitamattomat ja vääin hoidetut...) Minua viehättävät tuommoiset runsaskasvustoiset vesipuutarhat.. Eli siihen niksinä PMDD, pohjalannoitteet juuriin sopivin väliajoin, sekä hiilidioksidilevitin.
Kasveja aina yhtä lajia iso puska ýhteen kohtaan, vierelle jotain poikkeavan näköistä. Yleensäkin isoja kokonaisuuksia, esim. kivikasa, ei kivia siroteltuna sinne tänne jne...
Katselemalla noita Oikeiden Akvaristien hienoja akvaarioita saa tämmöinen tavan tallukkakin monta hyvää ideaa!
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Ja sama melkein millainen allas niin itsestä näyttää oma tylsältä ja huonosti sisustetulta muiden omiin verrattuna, kun taas sen akvaario jota ihailet näyttää hänen mielestä tylsältä ja huonosti sisustetulta. [;)]
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

mäkin tykkään "kasvikeitaista". kuvaa voin laittaa myöhemmin. kantoja haluaisin (nyt altaassa kaupasta ostettu ruukku, josta kalat tosin tykkäävät ja keraaminen kanto) jotenkin vaikka on nähny kuvia muitten altaista ja tiedän minkänäköisen altaan haluaisin en osaa sisustaa sitä sellaiseksi :?
tekis niin mieli antaa jollekin tehtäväksi tulla laittamaan mun akvaarion sisustus uusiksi :mrgreen:
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mutta jos joku muu sisustaa ei siitä ole mun mielestä ole niin paljon iloa. Mun mielestä kaikki pitää saada tehä itse (no, saattaisin antaa jonkun muun vaihtaa veden) :mrgreen:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

alussahan voi neuvoa... ja kun pääsee jyvälle sisustuksesta niin sittenhän osaa sisustaa jatkossakin ja muutella.
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

se on kyllä ihan totta.. mutta neuvoja tosiaan kaipailisin. huomenna voin otaa kuvan altaasta sitten näette että se tosiaan on aika köyhä ja muutosta kaipaava.. kun sais vaikka pari kivaa kantoo ja kasvillisuuden kuntoon ni olis ihanaa.. [;)]

ja kasveja mulla on vaikka mitä lajia
mm.
kierteisvallisneriaa (niitä oli enemmän nyt ne on vaan haihtunu jonneki :?)
pari ruusumiekka kasvii
vedensuosikki
intianvesitähdikki
+ jotain joiden nimiä en tiedä [:I]

mutta sellasia puskia ei oikeastaan ole
eli on aika harvaan nuo kasvit
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

milloin perustit akvaariosi?
Lähde rannalle/metsään kävelemään niin hyvässä lykyssä löydät akvaarioosi sopivan kannon. Itse oli n. viikko sitten sienimetässä ja sieniä löysin ehkä 2 litraa, mutta kantoja kannoin selkä vääränä kotia, kun eihän niitä voinut sinne metsäänkään jättää :mrgreen:
Pikku altaani sisustus nyt menikin sen jättikannon takia aikas huonoksi, kun olen yrittänyt sitä ankkuroida pohjaan kiinni.
Oletko muuten aina ostanut vain kaupasta yhden kasvin yhtälajia? itse ostin ihan alussa niin ja akvaario ei näyttänyt senkään vertaa hyvälle. Nykyisin ostan ehkä 3 samaa kasvia tai sitten yhden todella tuuhean ja jaan sen pieniksi taimiksi yhteen isoon kohtaan... toivottavasti ymmärsit, kun tuli kirjoitettua aika sekavasti.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

ymmärsin joo :mrgreen:
akvaario on on ollut minulla käytössä vuoden.. ja oikeastaan olen tehnyt niin että ostan vain yhden [:I] tai sitten useamman mutta aika lailla eri lajeja..
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

itse jaoin juuri "cryptocoryne tropica" nimistä kasvia. Kaupasta olin ostanut ko. kasvia 2 kpl (tuuheita, eli paljon alkuja). Ne jaoin yhden taimen kokoisiin paloihin ja istutin niin suurelle alalle, kuin taimia vaan riitti (n. 20x20cm). Paljon hienommalta näyttää, kuin aikaisemmin, milloin minulla oli vain ne 2 tuuheata pusikkoa.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

mitenkäs tuo hiilidioksidi juttu sitten? itse olen niin höhlä etten ehkä heti rupea väsäilemään itse.. [;)] se kun ilmeisesti on erittäin vaikuttava tekijä kasvien kasvussa..
tosin kasvit pitäisi laittaa aika lailla uusiksi..
kuvan saan toiv. huomenna laitettua :D
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

itsekin olen siihen vielä tutustumassa.
Käy vilkaisemassa vaikka seuraava linkki
http://koti.mbnet.fi/ap85/co2.htm
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Myös rain-:in sekä jarvij:n sivuilla on hyvät ohjeet hiilidioksidin lisäykseen. Ja rain-:in sivuilla muutenkin tosi tuhdisti asiaa kasvien kasvatteluun.
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

nyt sitten niitä kuvia [:I]

http://community.webshots.com/photo/185 ... 9993ZEkTws
koko kuva
http://community.webshots.com/photo/185 ... 0753AwakAT
oikee reuna
http://community.webshots.com/photo/185 ... 0685YcEkal
vasen reuna

pahoittelen kuvien huonoa laatua

eli siis on aika järkyttävä tilanne nyt, ihan suoraan voitte sanoa että on järkyttävä! :mrgreen:

nyt sitten vaan paljon vinkkejä ja ehdotuksia että mitä mun kannattaa tehä että allas miellyttäis silmää enemmän, kiitos!
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

vaihappa tausta yksiväriseen (esim musta/sininen kartonki) se saa jo ihmeen paljon aikaan.
JaH
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JaH »

Ilmeisesti kasvit eivät kasva kovinkaan nopeasti? Vai onko akvaario ollut käynnissä vain vähän aikaa?

Ensin pitää tietty saada kasvit kasvuun:

+Hiilidioksidia (Kiljupönttö porisemaan)
+Lannoitteet (Miekoille ja vallisnerioille pohjalannoitteet + veteen nestemäiset)
+Valoa tarpeeksi (Riittävästi/oikeanlaiset loisteputket)

Sitten kun kasvit kasvaa, päästään itse sisustamiseen. Ehkä parhaiten sisustamaan oppii muiden altaista:

http://showcase.aquatic-gardeners.org/

Tuolta löytyy aivan mahtavia altaita joista saa ideoita sisustukseen. Tai sitten ne vain masentavat hienoudellaan :)
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

allas ollut käytössä n. vuoden.

pohjalannoitetta olen laittanut (savikuulia) ja samoin PMDD:tä

valosta en tiedä koska ostin altaan käytettynä ja siinä oli putki valmiina.. putkessa lukee sylvania aquastar. valot ovat päällä 12 tuntia..

taustan voisinkin vaihtaa mustaan ihan ensimmäisenä ja sitten pitääkin saada se kiljupullo.. [;)]
semmoista vaan että mitenkäs saan tuon taustan vaihdettua kun allas on seinän vieressä? ei ihan kiinni seinässä, siinä on noin 5cm rako..

vallisneria ei oikein ole tuola altaassa menestynyt, sitä on ollut enemmän, on vain hauhtunut pois.. :?
samoin vedensuosikki ei ole kasvanut vaikka vanhassa paikassa (altaan keskellä) se kasvoi niin nopeasti että pitikin pian siirtää tuonne taakse..

oon ihan innoissani, kiitos teiden!, jos tästä vaikka vielä tulisikin jotain :D
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

oletko laittanut nykyisen taustan millä kiinni? itselläni isossa altaassa oli siellä täällä teippiä ja se oli helppo vaan repiä irti lasista (seinä oli minullakin noin lähellä) sitten uusi tausta vaan kiinni ylhäältä ja sivuilta. Tietysti jos välttämättä haluaa laittaa kunnolla sen kiinni niin mönkii akvaarion alle ja sitä kautta liimaa myös alareunan, mutta itse en sitä ole kokenut tarpeelliseksi (pysyy ihan hyvin noinkin kiinni).
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

alakautta en pääse mutta voisin kokeilla tuota juttua koska teipillä minullakin on kiinni. eikä sitä kukaan näe että onko se kuinka hyvin kiinni :D tiädtkö saako jostain niin isoa palaa kartonkia(?) vai pitääkö laittaa kaks palaa? [:I]

kiitos neuvosta!

voin vaikka laittaa uutta kuvaa kun on uusi tausta ja sitten voisi katsoa lisätoimenpiteitä..? [;)]
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

hyvä olisi laittaa uusi kuva, kun olet vaihtanut taustan.
Kartonkia ei saa kun niinä isoina paloina mitä myydään mm. tiimareissa. ei siihen kovin selvää rajaa jää ja kasveillahan pystyy peittämään...
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Niin tai sitten teet leivinpaperista taustan? Sen ei tarvitse olla kuin ylhäältä kiinni. Kun se on vähän irti lasista tulee siihen syvyysvaikutelmaa. Sen voi värittää vaikka liiduilla ja tehdä monesta palasesta. Sitten kun olet värittänyt sen, rypistät ja avaat. Itselläni 6 semmosta arkkia jotka olen niitannut kiinni toisiinsa. Samoin teippi kannattaa niitata leivinpaperiin koska itse teippi ei oikein hyvin pysy paperissa kiinni.
Esim. tässä ketjussa lisää leivinpaperitaustasta.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Minkä kokoinen tuo allas on?

Isoin musta kartonkipala, jonka Tiimarista olen löytänyt on jotain 50 x 60 - tai jotain tota luokkaa, sillä riitti omaan puolimetriä korkeaan korkeuden puolesta mutta pituuteen piti laittaa noin A4:n lyhyen sivun verran jatkoa (80cm allas).
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

allas on n. 74cm x 34cm plus kehykset..

noissa kuvissa mitä marianan laittamassa linkissä oli oli tosi upeita!! koitanpa minäkin tehdä tuommoisen taustan!

eli siis ensin väritetään leivinpaperi vaikka mustalla liidulla ja sitten rypistellään? ja palat ja teippi kannattaa niitata kiinni? ymmärsinkö oikein? [;)]
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

No mulla ei ainakaan pysynyt maalarinteippi leivinpaperissa kiinni, en tiedä pysyiskö joku ilmastointiteippi sitten? Itse tein sillein että niittasin teipin toisen kulman leivinpaperiin ja sitten teipin toinen kulma akvaarioon kiinni, näin ainakin pysyy. :D
Niin ja voi siihen käyttää muunkin värisiä liituja kuin mustaa, mustalla voi tehdä vaikka varjostuksia. Siitä vaan kokeilemaan! :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”