128l kalasto ?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
HEZZU
Member
Member

128l kalasto ?

Viesti Kirjoittaja HEZZU »

Vieläkö joku muistaa minut? Kirjottelin tänne joskus vuosi sitten viimeksi :roll: (viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit 54434 :P )

Minulla on yhä tuo 128l akvaario jossa on tällä hetkellä 7 kardinaalitetraa (ennen 10, mutta kolme vanhaa kuoli), 5 mustatetraa, 6 kuparimonnista ja partamonni. Minulla oli myös kirjoahven (en muista enää mikä kirjoahven) pariskunta, mutta ne olivat jotenkin masentuneita, eivät tulleet syömään ja nyt niitä ei näy missään.. Oli ne minulla yli vuoden.

Veden vaihdan nykyään kerran kahdessa viikossa, ei ole aikaa joka viikko. Näyttäähän tuo riittävän.

Akvaario näyttää jotenkin tyhjältä, siksipä kysynkin voisinko ostaa jotain kaloja lisää? Ajattelin ostaa kardinaalitetroja ja mustatetroja vähän lisää. Sopisiko vielä yksi kalalaji noiden lisäksi akvaarioon?
-HEZZU-
vellu-m
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vellu-m »

et kai vaan kerralla kaikkea vettä vaihda!?!? :?
Akvaarion pitää olla näyttävä!!
HEZZU
Member
Member

vellu-m kirjoitti:et kai vaan kerralla kaikkea vettä vaihda!?!? :?
Oliko tämä vitsi? En..
-HEZZU-
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Mustatetroistahan kasvaa aikamoisia jönttejä :mrgreen: , joten niiden määrää en lisäisi. Lisää kardiaalitetrojen määrää, voisit ainakin viisi ottaa lisää. Olisi komeampi parvi.
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: 128l kalasto ?

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

HEZZU kirjoitti:
Veden vaihdan nykyään kerran kahdessa viikossa, ei ole aikaa joka viikko. Näyttäähän tuo riittävän.
Vähän OT mutta mielenkiinnosta kysyisin että kuinkahan kauan aikaa tuon n. 60 litran veden vaihto vie aikaa? 10 Minuuttia ? [;)]
Minulla menee tuon 450 litraisen vedenvaihtoon viikottain n. 25 minuuttia.
Pienempiin altaisiin vaihdan vettä useammin, vähän niinkuin "ohi kulkiessa".
Aikaahan riittää siihen mihin tahtoo...eikö? :roll:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itse vaihdan 400 litraseeni vettä (karsien myös kasveja) telkkaria katsoessa, jos muuten on kiirettä. No mutta asiaan.
Kasvata sitä kardinaali parvea. Uusia lajeja tuonne en ottaisi.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
itaki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja itaki »

OT minä taasen olen huomannut vaihtaneeni TVn tuijottelun akvaarion tuijotteluun ja sitä tulee hoidettua sitä mukaan kun huomaa jotain hoidettavaa olevan :)
Viimeksi eilen illalla huomasin taas muutaman tunnin tuijotelleeni takaisin tuijottelevia pallokaloja.. o_O vs 8O
Näin se vie mukanaan...
HEZZU
Member
Member

Tigeri kirjoitti:
HEZZU kirjoitti:
Vähän OT mutta mielenkiinnosta kysyisin että kuinkahan kauan aikaa tuon n. 60 litran veden vaihto vie aikaa? 10 Minuuttia ? [;)]
Minulla menee tuon 450 litraisen vedenvaihtoon viikottain n. 25 minuuttia.
Pienempiin altaisiin vaihdan vettä useammin, vähän niinkuin "ohi kulkiessa".
Aikaahan riittää siihen mihin tahtoo...eikö? :roll:
Ei siinä kauaa mene. En ole ikinä katsonut kelloa, ehkä 15min. Vaihdan aina 2/3 vedestä.

Ostin kardinaalitetroja 6 lisää, sekä 2 mustatetraa. Kyllä se nyt passaa.
-HEZZU-
mape
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mape »

Tigeri kirjoitti:Minulla menee tuon 450 litraisen vedenvaihtoon viikottain n. 25 minuuttia.
Nyt on ihan pakko kysyä, että miten on mahdollista vaihtaa vesi noin nopeasti 8O ?. Minulla on 315 litraa ja johan se veden valuminen pois kestää paljon enemmän kuin 25 minuuttia, saati sitten takaisinpäin, kun hiljalleen pitää valuttaa, ettei tule kuplia. Uskon kyllä, mutta ihmettelen, että mitä teen mahdollisesti päin honkia :mrgreen: .
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

mape kirjoitti:
Tigeri kirjoitti:Minulla menee tuon 450 litraisen vedenvaihtoon viikottain n. 25 minuuttia.
Nyt on ihan pakko kysyä, että miten on mahdollista vaihtaa vesi noin nopeasti 8O ?. Minulla on 315 litraa ja johan se veden valuminen pois kestää paljon enemmän kuin 25 minuuttia, saati sitten takaisinpäin, kun hiljalleen pitää valuttaa, ettei tule kuplia. Uskon kyllä, mutta ihmettelen, että mitä teen mahdollisesti päin honkia :mrgreen: .
Tarpeeksi paksua letkua niin vesi liikkuu rivakasti eikä tule kuplia ;) Tosin en muista kuplia tulleen ohuemmallakaan letkulla. Kaiken muun huollon kuten kasvien karsimisen, mahdollisen levän raaputtelun yms. voi tehdä samalla kun vesi valuu. Ja tosiaan katsoa vaikka telkkaria samalla jos ei muuta keksi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Henkilökohtainen ennätykseni vedenvaihdossa on noin tasan tunti.
Tässä ajassa saa siis vaihdettua puolet vedestä 310-, 250-, 98-, 71-, 63- ja 40-litraisiin altaisiin.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

En minäkään hoksaa kuinka se noin nopeasti hoituu. Minulla ei ole kuin pieniä altaita toistaiseksi, 128, 108, 96, 53 ja aikaa menee aina jotakuinkin 2 tuntia. Jaa no, tietysti kun ei ole mitään hienoa systeemiä vaan vesi liikkuu ämpäreillä...
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Mulla menee 32L, 60l ja 95L altaiden vedenvaihtoon (vaihdan n. puolet) aina n. tunti...! :x Vaihdan kahden sankon kanssa (sankot 10L) vettä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”