Hiekan väreistä/hiekan vaihto

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
itaki
Member
Member

Hiekan väreistä/hiekan vaihto

Viesti Kirjoittaja itaki »

Olen toki selaillut noita vanhoja hiekanvaihtokeskusteluja, mutta tällä asialla olisi hiukkasen kiire.. Eli olen lopun soran vaihtamassa hienompaan hiekkaan akvaarion muuton yhteydessä. Hiekan vaihto ei ole sinänsä se ongelma vaan se MITÄ hiekkaan ostaisin.
Vaatimukset/toiveet:
tonkijaystävällistä
ei liian hienoa hiekkaa, jota joutuisi ikuisuuden pesemään
ei liian vaaleaa.

Eli merkkikohtaisia ehdotuksia otetaan vastaan, muussa tapauksessa suunnistaen biltemaan, akvaarioliikkeissä kun nuo hiekat taitavat olla melkoisissa hinnoissa....

Eli mahtaako kukaan tietää noista hiekan sävyistä, sillä en ihan vaaleaa hiekkaa haluaisi, jossa kaikki kakkakikkareet ja roskat näkyvät heti jo vedenvaihdon jälkeenkin.

Onko hienon hiekan ja ulkosuodattimen kanssa ongelmia tiedossa? Suodattimen sisäänmenoaukon toki koitan sijoittaa johonkin hiekkarajaa korkeammalle.
Entä kierteiset? Saattavatko aiheuttaa haria ulkosuodattimelle mahdollisesti sinne päästessään?

Kiitos :|

Edit: haria tietenkin tarkoittaa tässätapauksessa harmia... :roll:
arto_m
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja arto_m »

Parasta hiekkaa mielestäni saa, kun lampsii soramontulle ämpärin, lapion ja seulan kanssa. Tosin tätä varten pitäisi tietää sopiva soramonttu.

Hiekan imeytymisen suodattimeen olen estänyt niin, että imuputken alle olen pistänyt ison litteän kiven. Eli nurkassa, jossa imuputki on, ei ole pinnassa hiekkaa, vaan vain iso kivi. Hiekkani ei ole niin hienoa, että se kauempaa leijailisi imuputkeen.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Biltema=vaaleaa ei pesua
Optiroc= tummempaa ja paljon pesua
itaki
Member
Member

Hiekkamonttuhan se paras olisi mutta nyt siihen ei vaan yksinkertaisesti ole aikaa ja madollisuutta. Ette arvaakkaan kuinka monta kertaa olen hakannut päätä seinään kun tyhmyyksissäni ei tajunnut / unohdin Lapinreissulla kauhoa mukaan sitä niin kaunista punertavansävyistä rantahiekkaa. [}:)] Se olisi ollut täydellistä.. (ainakin nyt kun sitä siis ei enää ole saatavilla) [;)]
Kiviä tuli noukittua mukaan sitäkin enemmän, säkkikaupalla...

Olisikohan tuo Optiroc pesemisen arvoista... mikä "jyväkoko" ? Se vain että sekä akvaarion muutosta sekä hiekan pesusta ja muusta tulisi selvitä yhdessä päivässä...
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minulla on yhdessä altaassa Kuniston hiekkaa. Se kyllä on akvaariokaupasta, mutta luulisi jonkun muun kaupan myyvän sitä. Se on mukavan ruskeaa, enempi Optirocin tapaista kuin Bilteman. Se on myös himpun verran karkeampaa ja epätasaisempaa, eli ulkonäöltään luonnollisempaa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

itaki kirjoitti:Olisikohan tuo Optiroc pesemisen arvoista... mikä "jyväkoko" ? Se vain että sekä akvaarion muutosta sekä hiekan pesusta ja muusta tulisi selvitä yhdessä päivässä...
Mulla on Optirocin hienompaa hiekkaa (~1mm) ja lykkäsin sen suoraan pussista altaaseen ja pistin veden kiertämään altaaseen ja sieltä pois jatkuvalla syötöllä ja välillä kävin pöyhimässä pohjaa. Tuloksena oli noin 3 tunnin päästä kirkas vesi.... :roll: Mutta eipä ollut kovin hankalaa, eikä meillä ole vesimaksua. Oman tunnon vuoksi lyhensin sen jälkeen parit omat suihkukerrat minimiin (etten ihan olisi niin kamala vesituhlari). ;)

Tämä pesutapa toiminee myös ison saavin kanssa kylppärissä, mutta sittenhän se on jo melkein sama kun pesisi itse. :)
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
itaki
Member
Member

Entäpä onko tuo Kauniston hiekka tonkijoille sopivaa? Tai jokin tietty parempaa.
Onko Optirocista mahdolliset leijumaan jäävät ainekset vaarallisia kaloille, jos niitä ei kaikkea pesemällä pois saa. Kalat tulisi saada akvaarioon kuitenkin saman päivän aikana takaisin.

Mahtaako kaloille tulla liian suuri muutos, kun samalla kerralla vaihtaa pohjahiekat ja veden uuteen? Toki ulkosuodatin seuraa mukana ja yksi isohko kanto ja muutama pienempikin. Tulisiko huomioida joitain tiettyjä seikkoja?
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Optiroc-nimistä firmaa ei ole olemassakaan enää. yritys on nykyään nimeltään Maxit. [;)]

Niin ja mitä itse pesin tuota säkin hienointa optiroccia ja säkin seuraavaa kokoa, niin ämpäriin 1/3-1/4 pohjalle ja käsisuihkulla vaan vettä sinne. Kaataa vedet pois toisen ämpärin kautta (vähemmän viemäriin) ja hyvin onnistui. ~35-40kilossa meni ehkä 1.5h. Ei hirveä homma sinänsä.
----
><////o>
iiputti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Minä tykkään tuosta Bilteman toiseksi hienoimmasta, ja niin tykkää tonkijatkin :mrgreen: Kippasin vaan tyhjään altaaseeen kuivat hiekat ja vettä päälle, that's it. Valaistus vaikuttaa kovasti hiekan sävyyn, eikä tuo biltemakaan niin hirveän vaaleaa ole. Pinnalle olen nakellut muutamia kourallisia pientä-suurta englanninjokisoraa. Sitä tonkijat mielellään mussuttelevat ja säikyttelevät minua heittämällä kiviä lasiin 8O
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
itaki
Member
Member

Sattuuko joku muistamaan Kauniston soran sitä hiukan karkeamman raekokoa? Siis sellaista mitä saa myös akvaarioliikkeestä, mutta ei sitä hienointa....
Muista kaupoista Kauniston soraa on ilmeisesti kolmea eri karheutta saatavilla, osaisipa nyt ostaa sen oikean niistä... :roll:
itaki
Member
Member

Noniin... asia etenee (toivottavasti). Tänään piti hiekat saada ostettua, mutta piti tietysti taas tutkia lisää asiaa...

Eli nyt olisin ostamassa Kokemäen laatuhiekkaa, mutta raekoko vielä mietityttää. Tuosta hienommasta hiekasta (oliko nyt 0,1-0,6) löytyy enemmän kommentteja kuin karkeammasta 0,5-1,2mm, joka minua ehkä kiinnostaisi enemmän.

Millaista tuo 0,5-1,2mm hiekka mahtaa olla käytössä? Viihtyvätkö tonkijat vai kaipaisivatko hienompaa? Tällähetkellä sora taitaa olla 2-3 mm paikkeilla.. ehkäpä jokunen 4mm hippunenkin seassa.

Hiukan karkeampaa hiekkaa akvaarioon haluisin käytännön syistä, hiekan tulisi olla helppohoitoinen.

Kumpa joku nyt vain osaisi sanoa olisiko tuo 0,5-1,2mm toimiva vaihtoehto.....
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Minulla on tuota optirocin karkeampaa (pussissa lukee optiroc) ja toimii hyvin. :)
itaki
Member
Member

Kokemäen 0,5-1,2 hiekkaa tuli ostettua mutta säkkiin sai jäädä. Lukuisista pesukerroista huolimatta mielestäni haisi öljyiseltä tai joltain vastaavalta enkä altaaseeni uskaltanut laittaa.
Kiukku... tämä hiekanvaihtoasia vie kohta yöunetkin. Ensi viikolla taas uutta hiekkaa hakemaan. Kiukku.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Ota tuota optirockia niin loppuu kiukku [;)]
itaki
Member
Member

Olikos tuo Optiroc vaihtanut nimensä Maxitiksi? Kummallakohan nimellä myy hiekkaan nykyään. Raekoko jota haluaisin olisi jotain suuntaan 0,5-1,2. Mitenkähän mahtaa olla nykyisen Optirocin valmistuksen kanssa, saako siinäkin varautua öljyhaittoihin. Optirocia kun eivät kaikki sitäkään suosittele. Tai ehkä yritän vielä kertaalleen löytää jostain sitä Kauniston soraa.

Mitähän mahtavat sanoa rautakaupassa kysyessäni "saanko mä haistaa tuota teidän hiekkaa märkänä" :mrgreen:
Viimeksi sentään tyydyin vain hipelöimään ja tutkiskelemaan rakeen koostumusta, aiheutti hetken ihmetystä sekin :roll:
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

mulla optirocin (maxitin) 0.5-1.2mm hiekkaa.. kyllähän se vähän haisi pesuvaiheessa (en oikein osaa selittää miltä haisi) mutta laitoin kuitenkin akvaarioon ja hyvin on toiminut. ei ole kertaakaan ollut öljyistä pintaa vedessä tai muutakaan.. kalat eivät minulla sanoneet mitään sumeasta vedestä ja seuraavaan päivään mennessä vesi oli jo kirkasta.. ulkosuodattimen reaktiosta en osaa sanoa koskaminulla työn teki sisäsuodatin
jarvimar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jarvimar »

itaki kirjoitti:Mitähän mahtavat sanoa rautakaupassa kysyessäni "saanko mä haistaa tuota teidän hiekkaa märkänä" :mrgreen:
Viimeksi sentään tyydyin vain hipelöimään ja tutkiskelemaan rakeen koostumusta, aiheutti hetken ihmetystä sekin :roll:
Just ajattelin paikallisessa kaupassa pyytää tuota....saa nähdä talutetaanko mua lamppuautoon :mrgreen:

Se olen sitten viikonlopun iltapäivälehdissä minä, josta kerrotaan, että:
Nelikymppinen ukko imppaa märkää hiekkaa rautakaupassa 8O
itaki
Member
Member

Ja lopputulos: Kokemäen mikälie laatusora lensi jorpakkoon, haisi niin epäilyttävältä ja öljyltä. Onneksi löytyi yksi rautakauppa joka myi Kauniston soraa. Tähän olen erittäin tyytyväinen ja niin näyttävät kalatkin olevan :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”