Liian vähän nitraattia kasveilla?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kilpukka
Starting Member
Starting Member

Liian vähän nitraattia kasveilla?

Viesti Kirjoittaja kilpukka »

Perustin kesällä ensimmäisen akvani, 63 l. Melko pian siirsin kuitenkin kaiken vähän isompaan,98 litraseen. Minulla on sekalaisia kasveja; karvalehteä, keihäslehtiä, jaavansammalta ja -saniaista ja konnanputkea ostin tässä myös, mutta kasvit ei ole lähteneet minkäänlaiseen kasvuun, kituvat vaan ja levättyvät :? Pohjalla on hiekkaa, olen laittanut jonkun pohjalannoitetabun ja nestemäistä ravinnetta veteen. Valoa tulee kahdesta Aqua Glo putkesta yhteensä 40 W. On myös ikkuna lähellä, yritän pitää vähän verhoja edessä. Olen miettinyt, mikä tässä estää noita kasveja kasvamasta. Hiilarilannoituksestakin olen lukenut näiltä sivuilta, voisihan sitä kokeilla :) Joskus mittailin vedestä nitraatin määrää, mutta testi näytti nollaa. Kokeilin sitten Substralilla, toimiiko se testi, ja testihän räjähti punaiseksi! Eilen katsoin sitä nitraattia ennen vedenvaihtoa, ja se näytti 5 mg nitraattia. Olen vaihtanut noin 20 l vettä viikossa. Kaloja on: 6 kuparimonnista, 2 nuolimonnia, 8 mustaneontetraa, 6 neontetraa ja 2 katkista. Rajottaako tuo liian alhanen nitraatin määrä kasvien kasvua? Miten sitten saisin sopivasti nitraattia, eikö yleensä ole ongelmana se, että sitä on liikaa? Aloittelija tässä tälläistä kyselee...kiitos vastauksista :) Ps. Mihin ne keihäslehdet pitäisi laittaa, voiko pitää hiekassa, ja käyttääkö ne pohjalannoitetta?
elämä voittaa...aina
laksotin
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja laksotin »

Minulla oli 140litrainen allas. Nyt perustamassa 250l.
Ei ollut leväongelmia pienemmässä, mutta kääpiökeihäslehtien (Anubias nana) lehtiin tuli levää. Kasvoivat myös hyvin hitaasti ja ilmeisesti siksi levä tarttui lehtiin. Ravinteista pohjaa suositellaan eri lähteissä. Laitoin juurille sellaisia ravinnepalloja. Leväbarbit eivät näyttäneet välittävän ko. kasvin lehtien puhdistamisesta. Adoptoinkin ne suurempaan akvaarioon, kun kasvoivat niin isoiksi.

Uusi juttu minullekin tuo hiilidioksidilevitin. 8O Olisiko jolloin tietoa jakaa ko. hommasta?
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

laksotin kirjoitti:Uusi juttu minullekin tuo hiilidioksidilevitin. 8O Olisiko jolloin tietoa jakaa ko. hommasta?
Keskusteluja on ollut paljonkin ainakin tuolla tekniilla-puolella. Hakua kehiin ja johan löytyy :)
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”