Mihin olette sijoittaneet valot akvaariossa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
Mihin olette sijoittaneet valot akvaariossa?
Siis eteen, taakse vai keskelle? Valon paikalla ei kai ole akvaarion hyvinvoinnin kannalta merkitystä? Tämä tuli mieleeni, kun lisäsin äsken heijastimen, ja nyt edessä oleva valaisinkotelo näyttäisi aika kivalta...
Tosin pitänee vaihtaa nuo putketkin, kun ei näytä valo riittävän lainkaan.
Tosin pitänee vaihtaa nuo putketkin, kun ei näytä valo riittävän lainkaan.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Minulla ei ole valoja joita voi laittaa altaaseen, minulla ne ovat sen yläpuolella
(päivän puujalka)
Silloin kun oli putket, niin niitä oli koko altaan leveydeltä (neljä putkea kahdessa kotelossa). Nyt monimetallit osoittavat suoraan alas rivissä keskellä altaita, paitsi yhdessä altaassa, jossa valo tulee viistosti (näyttää kivalta ja altaassa ei ole vaativia kasveja).

Silloin kun oli putket, niin niitä oli koko altaan leveydeltä (neljä putkea kahdessa kotelossa). Nyt monimetallit osoittavat suoraan alas rivissä keskellä altaita, paitsi yhdessä altaassa, jossa valo tulee viistosti (näyttää kivalta ja altaassa ei ole vaativia kasveja).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Minulla on valaisinkotelo altaan takaosassa. Tai siis päällä mutta.. No äh, tajusitte kuitenkin
Ihan vaan siitä syystä että
a) Molemmissa tankeissa on eniten valoa vaativat nokkoset takana
b) Pienempi on avoallas ja vaikkeivat nuo kääpiöpallot juurikaan (=ollenkaan) hypi niin en halua jättää mahdollisuutta että joku hullu kamikaze-pallo hyppäisi altaan taakse
...ja lisäksi kaloille on hyvä jutella siitä avonaisesta osasta...

Ihan vaan siitä syystä että
a) Molemmissa tankeissa on eniten valoa vaativat nokkoset takana
b) Pienempi on avoallas ja vaikkeivat nuo kääpiöpallot juurikaan (=ollenkaan) hypi niin en halua jättää mahdollisuutta että joku hullu kamikaze-pallo hyppäisi altaan taakse

...ja lisäksi kaloille on hyvä jutella siitä avonaisesta osasta...

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Minulla ei ole kuin yksi reppana kasvivaloputki takana (valaisinkotelossa toki). Kasvit saavat valoa hämärävalon kaltaisesti. Kasvit kasvavat hitaanpuoleisesti, mutta pärjäävät, kalat pitävät tästä valosta (nuoliaisia ja miekkoja + jokunen muu). Silloin kuin hankin tämän kotelon, niin ei ollut muuta tajottavana, kuin yksiputkinen. Nyt näkyy olevan, mutta kovin suurta intoa ei juuri nyt ole vaihtaa.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Suunnilleen keski-takana. Ei siis ihan keskellä. Silleen kuitenkin, että ovat kansilasien päällä, kun allas on etuosastaan avoin. Näin huoltotoimenpiteet on helpompi tehdä kun ei aina tarvitse siirrellä kansilaseja pois paikaltaan.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Pienemmissä altaissa valo on keskiosasta taaksepäin, isommissa altaissa valon paikkaan ei voi vaikuttaa koska niissä on Juwelin valaisinkannet. 120 litraisessa yhdellä putkella ja heijastimella kasvit kasvavat paremmin kuin 160 litraisessa kahdella putkella. Tiedä johtuuko tuo sitten heijastimesta vaiko mistä. Eikai yksi putki heijastimella anna enempää valoa kuin kaksi putkea?
-
- Senior Member
JuuLia kirjoitti:Eikai yksi putki heijastimella anna enempää valoa kuin kaksi putkea?
Ei kai

Tarttis vissiin hommata tohon 60-litraiseen toisen sävyinen lamppu.
Isommassa altaassa valot takana ja haun alla on toinen kotelo etuosaan.
Pienemmässä 54l on valaisinkansi, mutta se on ihan syvältä, altaan keski- ja takaosat turhan hämärät, valaisee kunnolla vaan akvaarion etuosan sekä pöydän ja siksi kaktukset on saaneet nyt nauttia hukkavalosta.
Kunhan saan aikaseksi, teetän altaaseen kansilasit ja hommaan paremman valaistuksen, helpottuu myös huolto, kun kannen huoltoaukko on ihan naurettavan pieni.
Pienemmässä 54l on valaisinkansi, mutta se on ihan syvältä, altaan keski- ja takaosat turhan hämärät, valaisee kunnolla vaan akvaarion etuosan sekä pöydän ja siksi kaktukset on saaneet nyt nauttia hukkavalosta.
Kunhan saan aikaseksi, teetän altaaseen kansilasit ja hommaan paremman valaistuksen, helpottuu myös huolto, kun kannen huoltoaukko on ihan naurettavan pieni.
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
-
- Advanced Member
Jaahas, ja tämähän tietty poiki ajatuksen, että hankkisi toisen samanlaisen valaisinkotelon tuohon... Neljä putkea 180 litraisessa on kuitenkin ehkä liikaa...MikaMet kirjoitti:Itse laittaisin valon tasaisesti , mutta jos vain yksi valaisin ja ei riitä koko altaalle tasaisesti niin etureunaan...näin ainakin kalat saavat valaistuksen katseltaessa...muuten värit jäävät varjoon...
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tämän näköisesti on minun ison akvaarion elohopea valot kiinnitetty, todella toimiva ratkaisu.
Akvaario tosin tuossa kuvassa hieman huonossa hapessa, nykyään jo paljon rehevämpi kasvien suhteen.
Akvaario tosin tuossa kuvassa hieman huonossa hapessa, nykyään jo paljon rehevämpi kasvien suhteen.

Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
180-litraisessa kaksi putkea takaosassa. Taaempana kasviputki, heijastin niin päin, että valokiila suuntautuu taakse. Edempänä olevan putken heijastin on niin, että valokiila osuu eteen päin.
Olen kokeillut valoja edempänäkin altaassa, mutta hiekka on sen verran vaaleaa, että ei näyttänyt hyvältä.
Olen kokeillut valoja edempänäkin altaassa, mutta hiekka on sen verran vaaleaa, että ei näyttänyt hyvältä.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Miten miekkakasvi voi?Valmont kirjoitti:nykyään jo paljon rehevämpi kasvien suhteen.

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy