Uarun kudetus

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Uarun kudetus

Viesti Kirjoittaja Mr Heckel »

Uaru amphiacanthoides kudetus olisi toiveissa. Olisiko kenelläkään kokemusta? Vesiarvot, sukupuolien tunnistus, jne.
Markku Savolainen
Harrastuksen kohteena: Luonnon kiekot vuodesta 1982 ja Altumit 1997 alkaen.
-Antti-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Antti- »

Jos tähän American Cichlid Associationiin liittyisi, pääsisi lukemaan aiheesta englanninkielisen artikkelin, vanhat lehdet PDF-muodossa jäsenille.

http://www.cichlid.org/BBIndex/BB121.html

Antti
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Onko todellakin niin, että Suomesta ei löydy tietoa Uarujen kudetuksesta?
Markku Savolainen
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

MarkkuS kirjoitti:Onko todellakin niin, että Suomesta ei löydy tietoa Uarujen kudetuksesta?
Näyttäisi Akvaarioliiton viljelylistalla olevan kultamerkkikala, joten sen mukaan ei taida olla ihan helppoa.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvliit ... s8.htm#5.6
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Juha-62
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Juha-62 »

Ostin aikoinaan kutuparin Terolta Leppävaarasta. Samalla tuli hankituksi yksi allas lisää ( 317 litraa ). Uarujen herkkua oli toisesta altaasta karsitut vallisnerian lehdet pätkittyinä n. 2cm paloiksi. Pakasteruoat kelpasivat myös. Samoin Tetran vihreät "kasvis"-hiutaleet. Kutupaikaksi Uarut valitsivat suurehkon tasaisen liuskekiven, joka nojasi melko pystysuoraan takalasia vasten. Tämä oli minulle yllätys, koska oletin niiden kutevan vaakasuoralle alustalle Oskujen ja Helmiksien tapaan. Uarut hoitivat kutuaan pari päivää, mutta sitten se aina mystisesti katosi. Turussa oli kaksi Uarua äskettäin Uusi Akvaario -nimisessä liikkeessä, mutta ne oli jo (onneksi ?? ) varattu.
Dam...di di dam
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Juha-62 kiitos tiedoistasi. Vielä kysyisin kutuparisi kokoa? Entä onko sinulla
muistissa vesiarvoja kutuajalta? PH kiinnoistaisi eniten ja sähkönjohtokyky myös. Minun Uarut ovat n. 17cm pitkiä. Hankin ne 15.3.-05 tulitikun mittaisina
n. 5cm:nä. Arvioisin kalojeni olevan vasta n. 9 kk:n ikäisiä. Erittäin todennäköistä on, että kalani ei vielä ole saavuttanut kutukypsyyttä. Vielä kiinnostaisi Uarujen "kuturavistus" poikkeaako esim. Lehtikalojen, Kiekkojen tai Sateenkaarikirjoahvenen ravistuksesta. Minun Uaruilla näyttäisi olevan
edellä mainituista kaloista poikkeava kuturavistus? Pään ravistus on hyvin
"lyhyt", ja tavallaa erillisiä, samalla selkä- ja peräevät supistuvat. Voihan olla, että ravistus vielä "voimistuu" kun pari saavuttaa kutuiän. Vielä sekin epävarmuus on tunnustettava, että kalat voivat myös olla samaa sukupuolta.
Markku Savolainen
Juha-62
Starting Member
Starting Member

Naaras oli suurempi n. 24 cm ja uros muutaman sentin pienempi. Vesiarvoista PH oli hieman alle 7 ja muita arvoja en mittaillut, mutta kalat näyttivät olevan OK. Samalla lailla ravistelivat ja supistelivat eviään kuin mainitsit. Toivotaan että olisi eri sukupuolta ja kutu onnistuisi. Miten Uarusi muuten käyttäytyy, nahistelevatko ? vai tulevatko hyvin toimeen keskenään ? Mitä syötät niille?
Dam...di di dam
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Eivät varsinaisesti nahistele. Toinen, minkä olen mieltänyt koiraaksi, voi joskus hiukan "tuuppaa" toista, mutta ei mitenkään väkivaltaisesti. Olen kasvattanut nämä kalat etupäässä naudansydämmellä, johon on lisätty Mysistä ja muita tarvittavia aineosia. Olen sen hankkinut nykyään valmiina
kauppiaaltani. Tämä kyseinen ravinto on tarkoitettu etupäässä kiekkokaloille.
Kasvis osan hoidan lehtisalaatilla. Lisäksi surviaista sekä "lasimatoa". Viimeksi mainitut olen lisännyt ravintoon vasta viimeviikkoina.
En edellisessä yhteydessä huomannut kertoa, että kuoppaa on kaivettu pari
viimeistä viikkoa. Kiduskansia eivät ainakaan vielä "pullistele" toisilleen. Oliko
sinun Uaruilla havaittavissa tätä käytöstä.
Kysyisin vielä kutualustan "puhdistuksesta", oliko selvästi havaittavaa. Missä
vaiheessa ( montako päivää ) kuturituaalia. Oliko sinun Uaruilla peräevässä
eroja, tarkoitan koiraalla pitempi, viirimäisempi terävä päästään. Näin ollen naarraalla olisi "pyöreämpi". Minun molemmilla kaloilla on "terävät" peräevät.
Mikä viittaisi, että ne olisivat koiraita?
Markku Savolainen
Juha-62
Starting Member
Starting Member

Kuoppia kaivelivat minullakin ja samanlaista ystävällistä "tuuppailua" pitivät. Kiduskansia ei pullisteltu missään vaiheessa. Kiven puhdistusta ja kuopan kaivuuta kesti useamman päivän ennen varsinaista kutua. Kuoppien kaivelua harrastivat enemmän kuin kiven puhdistusta. Minun Uaruilla oli molemmilla terävän malliset perä- ja selkäevät. Uskoisin että vähintään toinen sinun kaloistasi on naaras. Tuskin kaksi urosta kaivelisi kuoppia ?
Dam...di di dam
Mr Heckel
Junior Member
Junior Member

Minä kirjoitin väärin edellisessä osassa. Kysymys on nimenomaan selkäevän
terävästä kärjestä. Eikä niinkään peräevän.
Markku Savolainen
jau cat
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jau cat »

Joskus vuonna miekka ja kilpi oli altaassani Uaru-pari, koiras n.25cm ja naaras hieman pienempi, kutivat useita kertoja poikastuoton jäädessä hyvin pieneksi, laukaiseva tekijä näytti olevan tehoruokinnan jälkeinen veden äkillinen hapantuminen, allas oli täynnä juurakoita, jotka jostain syystä vuosien jälkeen yhtäkkiä alkoivat purkaa humushappojaan veteen, samalla myös Uarut alkoivat kutea, pahimmillaan PH laski 4.5 tuntumaan senaikaisilla litkuilla mitattuna. Elettiin siis 80-lukua. Altaan koko ei sinänsä näyttänyt olevan merkittävä tekijä, koska ne kutivat 200 litraisessa altaassa ripsimonnien kanssa. Siis ripset eivät kuteneet, olivatpahan vain samassa altaassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”