Kirsikkabarbien kutu

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
alfa
Junior Member
Junior Member

Kirsikkabarbien kutu

Viesti Kirjoittaja alfa »

Pakko hehkuttaa: kirsikkabarbini kutevat parhaillaan. Uutta tässä on se, että satuin itse tapahtuman näkemään. Siellä nyt ukko ja akka kiertävät vedensuosikkia ja joka toisella kierroksella "kietoutuvat" yhteen ja suihkauttavat pari munaa veteen. Munat ovat aivan läpinäkyviä ja veden virtaus vie niitä helposti mukanaan. Onneksi minulla on ylitiheä kasvipöheikkö heti etulasin edessä [:I] , mutta minkä sisustuksen taiteellisuudessa häviää saa luonnonihmeinä takaisin.

Ja tiedän kyllä, että kirsikkabarbit ovat niitä helpoimpia kaloja kutemaan vaikka lätäkössä, mutta kyllä se on aina yhtä ihmeellistä. Enkä siirrä heitä erikseen, koska minulla ei ole aikaa eikä laitteistoja kasvattaa poikasia erikseen enkä halua niitä hillopurkkiinkaan tiljata. Akvaario on pieni mutta väljä seura-akvaario, ja siellä ovat muutamat poikaset kavaneet isoksi asti.
Vacca Foeda!
Solum potestis prohibere ignes silvarum!
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Kirsikoiden kutu on kieltämättä kaunista katsella :)
Zessu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zessu »

:) Kirsikat on ylipäätäänkin niin kauniita kaloja, toivottavasti munkin kirsikat innostuisivat kutupuuhiin. Harjoitusta on pikku hiljaa ollut...

Toivottavasti saat ihania kirsikka-vauvoja :P
Akvanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvanen »

Omatkin kirsikkani innostuivat tänään samaiseen puuhaan :D Kirsikat tuskin ovat kovin huolehtivaisia poikastensa suhteen, joten pitäisikö heti kudun loputtua kirsikat siirtää toiseen altaaseen? Onko mahdollisuutta että kirsikkavauvoja jäisi henkiin jos ei osta erityistä ruokaa niille, tai jos kirsikat jättää altaaseen? Joskus löysin suodattimesta, luultavasti seeprakalan poikasen, mutta silloin oli vain yksi allas käytössä joten en voinut muuta kun laittaa sen takaisin. Sitä ei sitten koskaan sen jälkeen nähty.. Kertokaa ihmeessä jos tietoa löytyy [;)]
160l & 63l
satunnainen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Meillä on kyllä ainakin todella tuottoisa kirsikkakanta. Ne kutevat jatkuvasti ja uusia pikkukaloja on ilmestynyt taas viimeaikoina todella paljon. Tiheitä kasvipöheikköjä, siinä kaikki mitä tarvitaan. Poikasia on kasvanut kymmenittäin aikuisiksi ilman mitään erikoisruokintaa, eikä meillä sitten ilmeisesti ole mitään ahmattikalojakaan, jotka söisivät mädin tai poikaset kokonaan pois.
alfa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alfa »

Tuosta kutukerrasta jäi minulle kolme pikkukalaa ilman lisäruokia tai altaasta toiseen siirtoa. Kasvipöheikkö on ilmeisen tärkeä kudun onnistumiselle ja minulle barbit innostuvat kutemaan aina suuremman vedenvaihdon jälkeen, esim. jos edellisestä raikkaan veden tulvasta on kaksi viikkoa vähintään. En vaihda vettä viikoittain, koska minulla on 128l akvaariossa nyt 11 kirsikkabarbia ja pari pohjakalaa, joten allas on lähinnä alimiehitetty. Akva on ollut tominnassa nyt neljä ja puoli vuotta parilla muutolla häirittynä, joten ilmeisesti pikkueliöitä riittää poikasten ruuaksi.
Vacca Foeda!
Solum potestis prohibere ignes silvarum!
akva72
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja akva72 »

Meillä kanssa kirsikat olivat kutu puuhissa toissa päivänä. Lasten kanssa katsottiin, oli se kyllä sööttiä kasottavaa.
Kongotetrat myös ovat olleet samoissa puuhissa. Meillä ei vaan erillistä kutuallasta. Pitäsi varmaan hankkia. :P
korpa82
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja korpa82 »

akva72 kirjoitti:Meillä kanssa kirsikat olivat kutu puuhissa toissa päivänä. Lasten kanssa katsottiin, oli se kyllä sööttiä kasottavaa.
Kongotetrat myös ovat olleet samoissa puuhissa. Meillä ei vaan erillistä kutuallasta. Pitäsi varmaan hankkia. :P
Nii ei muutako toinen allas :D

t: Jukka
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Altaaksihan käy mikä tahansa karkkilaatikko. Tuossa ne voi olla vähän aikaan ennen kuin hiukan siompi allas tulee. Pidin itse platyn poikasia kaksi päivää vanhassa kahvipannussa, ennen kuin uuden altaan sain.
smoltti
Starting Member
Starting Member

Kudetuskonsteja

Viesti Kirjoittaja smoltti »

Minun 8 kirsikkaani (2xu, 6xn) eivät ole ainakaan vielä saaneet jälkikasvua altaaseen. Liekö sitten kutu joutunut vanhempien ja muiden ruokalistalle. Kalat ovat kyllä aika pieniäkin vielä.

Onko kutevat kirsikkanne kuinka suuria ja auttaako elävä ravinto kutuvireen kasvattamiseen? Mielelläni kuulisin joitain jippoja, jos sellaisia olette oivaltaneet.
smoltti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja smoltti »

Enpä huomannutkaan tuota, kun kyselin vinkkejä kudettamiseen. Sinulla kyllä erityisen kutuintoinen parvi siellä.
satunnainen kirjoitti:Tiheitä kasvipöheikköjä, siinä kaikki mitä tarvitaan.
Kuulostaa helpolta. Minulla on altaassa jaavansammalta aika ryteikkö, joten pitäisi siellä jokunen poikanen selvitä.
Zuwih
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Minun kirsikkani kutivat yllättävän pienikokoisina, kokoa oli ehkä 3 cm
toivo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toivo »

Mulla ovat kirsikkabarbit kutemassa parasta aikaa. Huono puoli on että lähden lomalle enkä voi kutua säästää :cry:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”