Kiekon ruokinnasta

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
josefiina76
Starting Member
Starting Member

Kiekon ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja josefiina76 »

Nyt kysyisin vähän ohjeita,miten te syötätte kiekkojanne ja millä ruualla?
Jostain luin että jotkut pitävät välipäivän ilman ruokaa mutta onko se tarpeellista?
Ruokinnan monipuolisuudesta sen verran että miten te mahdollistatte kiekkojen monipuolisen ravinnon saannin? :)
*Kukaan ei ole täydellinen...ja minä olen täydellinen esimerkki siitä*
Mlatvala
Junior Member
Junior Member

Re: Kiekon ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja Mlatvala »

josefiina76 kirjoitti: Ruokinnan monipuolisuudesta sen verran että miten te mahdollistatte kiekkojen monipuolisen ravinnon saannin? :)
erilaisilla ruoilla, kaikkea mitä kiekoille on tarjota.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Vaihdellen sekä kuiva- että pakasteruokia. Kaikenlaista kiekot ainakin meillä syövät. [;)]
josefiina76
Starting Member
Starting Member

Mutta kertokaa..

Viesti Kirjoittaja josefiina76 »

Mä haluaisin siis tietää nimeltä mitä kaikkea niille voi syöttää.Ja tietysti mitä niille ei saa antaa....Olemme vasta aloittelemassa harrastusta kiekkojen kanssa joten siksi me haluaisimme tietää mahdollisimman tarkkaan välttääksemme ongelmilta.
Mistä teidän kiekot pitävät eniten ja miten sen välipäivän pitäminen?
Vai pitääkö kiekoille syöttää juuri sitä ruokaa mihin ne on tottuneet ainoastaan vai voiko niille kokeilla kaikkia ruokia? :roll:

Onko jollakin hyviä linkkejä tai kirjoja kiekkojen ruokinnasta?
*Kukaan ei ole täydellinen...ja minä olen täydellinen esimerkki siitä*
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Voit siis syöttää kiekoille periaattees melkein mitä tahansa; erilaisia hiutaleita, pellettejä, rakeita, kuivattuja/tuoreita/pakastettuja hyönteisiä, itsevalmistettua räx-mixiä, herneitä, katkarapua, kesäkurpitsaa, salaattia...jne. lista on suorastaan loputon ja melkeimpä vain mielikuvitus rajana.
Monipuolisena ruokinnan pidät vuorottelemalla eri ruokia esim. hiutaleita ja herneitä yhtenä päivänä, toisena vaikka sydän-räx-mixiä, kolmantena pellettejä, neljäntenä paasto, viidentenä hiutaleita ja katkarapua, kuudentena surviaista ja seitsemäntenä pellettejä ja salaattia. Siinä viikon menu.

Monipuolinen ruokavalio on aina parempi kuin vain esim hiutaleista koostuva, vai luuletko että jaksaisit itse puputtaa päivästä toiseen perunamuusia ja että saisit siitä kaikki hivenaineet, vitamiinit yms.?
Tarvitsee myös katsoa ettei syötä vain rasvaista ruokaa koska sillä on loppujen lopuksi aivan sama rappeuttava vaikutus kalan elimistöön kuin ihmisenkin.

Kiekkojen ruuan ei ole myöskään pakko olla kelluvaa, meillä syövät kummastakin niin pinnalta kuin pohjasta. Riippuen muusta kalastosta kannattaa tarkkailla huolellisesti että kiekot saavat oman osansa ateriasta koska ovat jokseensakin hitaita syömäreitä. Ja toisaaltaan kannattaa myös vahtia että se pohjakalasto saa myös omansa ja tiputella niitten sapuskat sellaisiin paikkoihin joihin kiekot eivät pääse. Meillä esim. isopurjepleko saa luovuttaa spirulina discinsä jos kiekko ukolla on nälkä.

Paljon lisää samasta aiheesta löydät selaamalla tätä kiekko-osiota tai käyttämällä hakua. Myös googlen avulla löytyy esim. Räxmixin tekoohjeet.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Hiutaleruokaa ei suositella annettavaksi kiekoille, koska se tarjoaa hyvän ravinnon sisäloisille ja saattaa aiheuttaa ummetusta. Kannattaa syöttää kiekoille raemaisia kiekkoruokia, jos kuivaruokaa haluaa syöttää. Kuivaruokapurkki säilyy avattuna 3 kk, jonka jälkeen vitamiinit ovat huvenneet ja ruoka on mahdollisesti alkanut pilaantua.

Vaihteleva pakasteruoka on kuitenkin aina pääruokana kiekkokaloilla, kuivaruoka on vain lisäruokana.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Inia kirjoitti:Hiutaleruokaa ei suositella annettavaksi kiekoille, koska se tarjoaa hyvän ravinnon sisäloisille ja saattaa aiheuttaa ummetusta. Kannattaa syöttää kiekoille raemaisia kiekkoruokia, jos kuivaruokaa haluaa syöttää. Kuivaruokapurkki säilyy avattuna 3 kk, jonka jälkeen vitamiinit ovat huvenneet ja ruoka on mahdollisesti alkanut pilaantua.

Vaihteleva pakasteruoka on kuitenkin aina pääruokana kiekkokaloilla, kuivaruoka on vain lisäruokana.
Minä annan kyllä hiutaleruokaakin kiekoille, tosin syötän niin monenlaista eri kuiva- että pakasteruokaa ettei mitään tule kyllä annettua liian yksipuolisesti. Jo ihan tetrojenkin takia pyrin antamaan hiutaleita. Meillä ei myöskään mikään purkki taida kulua alle tuon 3 kk:n kun niitä on sen verran monta...
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Inia kirjoitti:Hiutaleruokaa ei suositella annettavaksi kiekoille, koska se tarjoaa hyvän ravinnon sisäloisille...
Häh 8O Haluatko tarkentaa tyhmälle?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Hiutaleruokaa ei suositella annettavaksi kiekoille, koska se tarjoaa hyvän ravinnon sisäloisille...

Häh? Haluatko tarkentaa tyhmälle?
"Flake foods produce an easily digestible and nutritious soft food mixture in the intestine that also affords ideal living conditions for many parasites. Since large discus eat a correspondingly large amount of food, providing a diet exclusively of flake foods and food tablets leads to constipation and the deposition of fat in the abdominal cavity and on internal organs."

<Discus health, Dieter Untergasser, 1991.>
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Inia kirjoitti: "Flake foods produce an easily digestible and nutritious soft food mixture in the intestine that also affords ideal living conditions for many parasites. Since large discus eat a correspondingly large amount of food, providing a diet exclusively of flake foods and food tablets leads to constipation and the deposition of fat in the abdominal cavity and on internal organs."

<Discus health, Dieter Untergasser, 1991.>
Vaikuttaisi siltä, että teksti viittaisi siihen, että kun/jos syötetään yksipuolisesti ja pääasiallisesti hiutale- ja tablettiruoilla niin...Eli kuten Inia sanoit, pääasiallisesti pakasteruoilla ja muita kuivaruokia, kuten myös hiutaleita lisänä monipuolistamaan ruokavaliota. Näin luulisin asian olevan, mutten tietenkään voi 100%:lla varmuudella väittää tällä kokemuksella. [;)]
Lunni
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Minulla ainakin pääpaino on kuivamuonalla ja ihan hyvin voivat. Onhan niin monia asioita mitkä voivat horjuttaa kalojen hyvinvointia että ei niitä kaikkia voi täydellisesti eliminoida. Minä taas olen joskus lukenut että verimadoissa ei ole paljonkaan ravinto-arvoa ja niistä voisi tulla loisia...Järkevää siis monipuolinen ruokavalio mikäli kaloille kelpaa.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Miten kauan yleensä annatte pakasteruokapalan sulaa ennen altaaseen laittoa vai annatteko lainkaan? Minä sulantan ehkä n. 5 minuuttia ja annan veitsen kärjellä pieiä hippusia kerrallaan pieneltä "kalojen" lautaselta...
Lunni
Member
Member
Viesti:

Madot olen heittänyt suoraan kun hajoavat mukavasti matkalla pohjaan mutta sydänmössöä sulaneina annospaloina lusikalla..
alini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alini »

Entäpäs jos syöttää pelkkää kiekkomiksiä? Eikö sen pitäisi olla pelkästäänkin tarpeeksi monipuolinen ruokavalio kalaa ajatellen? Itse annan tuon lisäksi sillointällöin pakastettuja öttiäisiä herkkupaloina.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

alini kirjoitti:Entäpäs jos syöttää pelkkää kiekkomiksiä? Eikö sen pitäisi olla pelkästäänkin tarpeeksi monipuolinen ruokavalio kalaa ajatellen? Itse annan tuon lisäksi sillointällöin pakastettuja öttiäisiä herkkupaloina.
Luulen, ettei mikään ravintoarvoltaan rikkaampikaan ruoka ole riittävä pelkästään syötettynä. Suositeltavaa varmasti olisi vaihdella eri ruokia. [;)]
alini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja alini »

Tietääkö joku, varmasti :D
Lunni
Member
Member
Viesti:

Eikös tuo kiekkomix sisällä sydäntä? Tetran opas kertoi että ei ole suositeltavaa pelkkä "liha" - ruoka juuri loisten ja mahdollisten ruuansulatusvaivojen takia. Totta on, ei luonnossa kiekot taatusti porsaan sydäntä syö, se on vaan keksitty kun sillä kasvavat voimakkaasti. Kalathan luonnossa syö toisia kaloja ja jotain kasviperäistä.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Lunni kirjoitti:Eikös tuo kiekkomix sisällä sydäntä? Tetran opas kertoi että ei ole suositeltavaa pelkkä "liha" - ruoka juuri loisten ja mahdollisten ruuansulatusvaivojen takia. Totta on, ei luonnossa kiekot taatusti porsaan sydäntä syö, se on vaan keksitty kun sillä kasvavat voimakkaasti. Kalathan luonnossa syö toisia kaloja ja jotain kasviperäistä.
Kiekkomix, tai miksi kukakin valmistamaansa mössöä kutsuu, on valmistettu mm. NAUDANSYDÄMESTÄ, ei sian.
Käsittääkseni naudansydän on valittu yhdeksi raaka-aineeksi "oikeanlaisen" ravintokoostumuksensa vuoksi.
Mitä se Tetran opas kertoi "lihan" syöttämisen ja loisten yhteydestä 8O

T:Ville
Lunni
Member
Member
Viesti:

Joo, naudansydän se olikin, muistin väärin. Luen sen esitteen uudestaan illalla ja kirjottelen sitten.
JanneH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Tuli tässä mieleen että voiko sydämen korvata esim. naudan tai lampaan maksalla kun lihakaupat jotka sattuu osuun mun duuni matkan varrelle niin ei myy sydäntä. Molempia sortteja maksaa kyllä löytyy tiskiltä.
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
Lunni
Member
Member
Viesti:

Hmm. onhan maksakin ravintorikas...toisaalta suodatin. Antaisin aluksi kuitenkin varovasti, seuraten.
Lunni
Member
Member
Viesti:

Niin, se oli SERA:n opas kalojen ruokinnasta jossa kerrotaan jotakuinkin näin: "kalojen elimistö ei ole sopeutunut sulattamaan eläin peräistä, sulaa vaan osittain ja sulamaton aines on alusta siimaeliöille. Kasvi/kalaperäinen ravinto on soveliasta."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”