Malaweista

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Yenni
Starting Member
Starting Member

Malaweista

Viesti Kirjoittaja Yenni »

Juuri mitään en noista tiedä, mutta heräsi yksi pieni kysymys sinihuulimalawiahvenesta. Pärjääkö se normaalissa, pehmeässä ja neutraalissa ns. kraanavedessä? Eräs nimeltämainitsematon tamperelainen eläinkauppa myi tällaisia pehmeävetiseen ja neutraaliin seura-akvaarioon. Olen elänyt siinä uskossa, että malawit vaativat hieman toisenlaista vettä viihtyäkseen. Onko sinihuulimalawiahven poikkeus?
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Ei ole mikään poikkeus. Oikeanlainen vesi kaikille kaloille niin kuin täällä keskusteluista käy ilmikin. Voihan noita suosituksia kaupat antaa, mutta täytyy muistaa, että ne myy mitä vaan ja minne vaan pysyäkseen leivässä. Ei tietysti pidä yleistää koskemaan kaikkia kauppiaita ;). Tuosta luulemastani kaupasta täällä kuitenkin on ollut jo useampikin keskustelu ...
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
PZQ
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja PZQ »

Ei sinihuulimalawiahven mielestäni mikään poikkeus ole. Täytyy muistaa pikkuhiljaa totutella näistä altaista ostettuja kaloja kovempaan veteen takaisin. Varmasti tulevat toimeen pehmeämmässä vedessä, mutteivät ehkä ole niin pitkäikäisiä. Netissä törmää valitettavasti myös silloin tällöin ns. "pehmeän" veden" malaweihin.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Missäköhän kaupassa olin, kun oli kaksi malawiakvaa. Toisessa oli "kovan veden malawit" ja toisessa oli "pehmeän veden malawit"! Että semmottiin... :frown:
ninuska
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Juu, myyvät sujuvasti pehmeään veteen malaweja. Ja Puutorin akvaario sanoo myyvänsä puolet malaweista seura-akvaarioon. Minulla oli ekat sinihuulet seura-akvaariossa, kun sain ne lahjoituksena, enkä tiennyt mitä ne olivat. Päälisinpuolin pärjäsivät hyvin, mutta tuskin pidemmän päälle olisi mennyt niin hyvin. Kovetin veden vähitellen ja tuolla ne ovat iloisesti muiden malawien kanssa samassa altaassa. Ai-niin, se kuuluisa Puutorin akvaario väitti (siis altaan kyljessä olevassa lapussa), että ideaalikovuus olisi GH 22 :mrgreen:
jossuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Nyt on kyllä kaupunki tai liike sekaisin, tai sitten minä. Onko Tampereellakin Puutorin akvaario?
ninuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ninuska »

jossuliini kirjoitti:Nyt on kyllä kaupunki tai liike sekaisin, tai sitten minä. Onko Tampereellakin Puutorin akvaario?
Ei ole kaupunki sekaisin :) . Turussa siis tuo putiikki, mutta kun ärsyttää sen toiminta niin vietävästi. Näitä ns. tavalliseen veteen myytäviä malaweja olen nähnyt useammassakin kaupassa, mutta jotenkin tuo Puutorin toiminta on aika kornia. Myyvät siis tavalliseen veteen ja pytyn kyljessä lukee suositus GH 22. Mistä lie tuon lukeman repineet.
jossuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

Juu, on jotenkin eppäilyttävän tuntuinen putiikki. Tuosta 1.viestistä ja siihen liittyneestä jatkosta vaan sain käsityksen että nyt puhutaan tamperelaisista liikkeistä, ja yhtäkkiä kehissä olikin Puutorin akvaario... mutta se olin sitten minä joka oli sekaisin [;)]
Sillipurkki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Olen Tampereella nimeltämainitsemattomassa keskustan akvaarioliikkeessa törmännyt samaan. Tilasin sinihuulia ja minulta kysyttiin, millaisena kalani haluan.

"Malawit malawina, kiitos". [}:)]
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Tästä...

Viesti Kirjoittaja malawi »

Noi sinihuuliahveineita on muistaakseni viisi erilaista lajia. Ja ovat ulkomuodoiltaan aika erilaisia. Jotkut on ihan kasvatettu eläämään påehmeässä vessö. Esin mun kaverin altaassa on sinihuuleja. Muoto on niillä pyöreämpi ja keltainen väri on tummenpi, kun taas kovanveden sinihuuli on kiiltävä keltainen....
NILI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NILI »

malawi ei ilmeisesti ole ihan tosissaan... [;)] Tietääkseni Labidochromis caeruleuksesta on yleisesti myynnissä kahta eri värimuunnosta, valkoinen ja keltainen. Kauppanimet tietysti vaihtelevat maittain. Laji on käsittääkseni nykyään melko harvinainen luonnossa, joten kaikki suomessa liikkuvat poikaset lienevät viljeltyjä. Tuskin niitä silti on tarkoitettu Amazon-biotoopissa pidettäviksi...
11,5 kg (Rapalalla ja murtovedestä)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”