Huomenna tulee akva!

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
josefiina76
Starting Member
Starting Member

Huomenna tulee akva!

Viesti Kirjoittaja josefiina76 »

Huomenna siis meille tulee akva ja nyt kiinnostaisi tietää suodattimista,valoista yms yms...minkälaista tekniikkaa kannattaa hankkia kiekkoaltaaseen?
Esimerkiksi kannattaisiko kiekkoaltaaseen laittaa hiilidioksiidi eli C2O levitin?
Minkälaisia kasveja suositte kiekkoaltaassa?Onko niillä paljonkin väliä?
Mitä muita välttämättömyyksiä kannattaisi ostaa valmiiksi?Esim lääkkeitä ruokaa tai vedenparannusainetta?
*Kukaan ei ole täydellinen...ja minä olen täydellinen esimerkki siitä*
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Ensimmäinen akvaariosi? Juurikohan kannattaa kiekkoja ensimmäiseen puoleen vuoteen edes harkita... mikäli siis tuore ja kypsyttämätön allas?
-=Rami=-
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Onhan akvaarion kypsyttämisasiat tuttuja? Jos ei, niin nyt sitten kiireen vilkkaan opiskelemaan. En myöskään suosittele ottamaan kiekkoja juuri perustettuun akvaarioon, sillä kiekot ovat herkkiä kaloja ja vesiarvojen romahteluja eivät juurikaan siedä. Lisäksi ovat varsin kalliitta "oppikaloiksi".

Kiekkoaltaan kasvit valitaan kasvien lämmönsietokyvyn mukaan. Koska kiekkoaltaassa lämmöt tulee olemaan siellä 30:n asteen tienoilla, asettaa se kasveille melkoisia rajoituksia. Esim. tropica.com:n sivuilta löytyy haulla kiekkoaltaaseen sopivia kasviksia. Valaistus sitten kasvien vaatimusten mukaan. Itse suosin erilaisia miekkakasveja kiekkopytyssä.

Kannattaa vielä kahlata tuota kiekkokalat-osaston kirjoittelua. Sieltä saat paljon käyttökelpoista tietoa.
josefiina76
Starting Member
Starting Member

Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen

meillä molemmilla on ollut monenkin kokoisia altaita (akvojen koot välillä 60-1100litraa)ja kaloja.Eli kyllä kaikenlainen akvoihin liittyvä on tuttua mutta olemme ensimmäistä kertaa hankkimassa kiekkoja ja toivomme välttävämme niihin liittyviä ongelmia.
Oletus on se että mittaamme päivittäin veden arvoja.
Tarkoitatko kypsyttämisellä akvaarion suodattimen biologista toimintaa?
Oletko todella sitä mieltä että biologisen toiminnan alkaminen tai kehittyminen kestää todellakin puoli vuotta????
Onko tästä jotain tieteellistä tutkimusta että näin se todellakin on?
Tässä kohtaa minä kysyin valaistuksesta ja suodatuksesta,eli minkälaisia suodattimia KIEKKOALTAASEEN suosittelette?
Me olemme muuten jo tilanneet 10kiekkoa ja mietinnässä on plekot,joista meillä on kokemusta(esim.isopurjeplekot,mustaokamonnit,helmiripsimonnit yms yms)
Nyt vaan tuli sellainen tunne että kannattaako täältä kysyäkkään neuvoa koska heti leimataan aloittelijaksi tms.
Mutta osaisiko joku sanoa siitä hiilidioksidilevittimestä että kannattaako se laittaa akvaan?(Jos joku ystävällinen voisi valaista tätä asiaa)
Kun tässä uudelleen lämmittelen ts muuton seurauksena päätin laittaa akvan uuteen uskoon ja siirtyä kiekkoihin.Mielestäni on mukava vaihtaa ajatuksia ja tietoa muiden harrastajien kanssa jolloin kaikki voi saada uusia ideoita ja huomata että asioita voi tehdä myös toisin.
Nyt kiinnostaa mitkä esim eheimin suodattimet sopisi 900litraiseen kiekkoaltaaseen ja tarvitseeko siihen hiilidioksidilevitintä?Koska tekniikka menee koko ajan eteenpäin,ottaisin mielelläni vastaan tietoa minkälaisella tekniikalla kiekkoaltaanne toimii:Koska meidän suodattimet ovat olleet seura-akvassa,on suodatustehoa varmasti liikaa eikä liian vähän.Ja Koska meidän suodattimet ovat vanhempaa mallia,siksi me kyselemme mikä nykyän on hyvä yms?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Re: Ei ole ensimmäinen eikä viimeinen

Viesti Kirjoittaja rsy »

josefiina76 kirjoitti: Oletko todella sitä mieltä että biologisen toiminnan alkaminen tai kehittyminen kestää todellakin puoli vuotta????
Onko tästä jotain tieteellistä tutkimusta että näin se todellakin on?
Nyt vaan tuli sellainen tunne että kannattaako täältä kysyäkkään neuvoa koska heti leimataan aloittelijaksi tms.
No eihän nyt alkamiseen/kehittymiseen mene pahimmassakaan tapauksissa kuin muutama viikko, jos asiaa tarkastellaan nitrifikaatio-toiminnan kannalta.

Väittäisin kuitenkin, että altaan 'lopullisen balanssin etsimiseen' menee puolisen vuotta, jos tyhjältä pöydältä aloitetaan. Tämä on kokemusperäistä tietoa, jota en tieteellisesti pysty todistamaan, mutta mutta...

Ja mitä tulee viestiesi muihin kysymyksiin, niin niistäkin minulla löytyy ainoastaan kokemusperäistä tietoa eli eipä niistä sen enempää.

Niin ja mitä tulee ehdotukseesi aloittelijaksi leimaamisessa, niin ensimmäisen viestisi perusteella oli aika helppoa vetää virheellinen johtopäätös tämän suhteen. Vai mitä itse olet mieltä?

Kiekoista... no niistä en tiedä mitään... kuin korkeintaan sen mitä olen tältä palstalta lukenut.

Onnea kiekkoilijan urallesi/nne!
-=Rami=-
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lunni »

Kyllä tuo hiilidioksidilevitin ihan hyvä on olla, mutta se on kasveja varten, oli kalat mitä lajia tahansa. Ilman levitintä voi olla ongelmia kasvien vehreän kasvun ja levien kanssa, kuten minulla. Suodattimesta en ehdota mitään kun tuota samaa hieman pienempään altaaseen pohdin minäkin. Tärkeää kirkas vesi (tehokas sisäsuodatin roskien keräykseen). Liian pienirakeinen hiekka ei sido roskia ---> leijailevat vedessä.
tmpitkan
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tmpitkan »

Meillä oli aluksi pari kuukautta kotitekoinen hiilidioksidin levitin, mutta en huomannut kasvien tai levien suhteen mitään eroa. Levää ei ole ja kasvit kasvaa rehottaa, saa jakaa viikoittain tutuille, vaikka nyt ei siis ole hiilidioksidi lisäystä. Suodatusta ei varmaan voi liioitella kiekko altaassa. Meillä ulkosuodattimien lisäksi mattosuodatin ja iso Eheimin sisäsuodatin.

Meillä kasveista viihtyvät erinomaisesti kaikki vallisneriat, melalehdet, miekkakasvit, rusolehti, anubiaat ja tiikerilumme ja aaltolumme.
jumase
Senior Member
Senior Member

Re: Huomenna tulee akva!

Viesti Kirjoittaja jumase »

josefiina76 kirjoitti:Huomenna siis meille tulee akva ja nyt kiinnostaisi tietää suodattimista,valoista yms yms...minkälaista tekniikkaa kannattaa hankkia kiekkoaltaaseen?
Tuolta löytyy jonkinlaista perustietoa kiekkoaltaan tekniikasta ja erityisesti toimivan kasvialtaan perustamisesta kiekkojen ehdoilla.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minulla kesti useita kuukausia, ennen kuin akvaarion vesiarvot (lähinnä ph) tasaantui eli tässä tapauksessa rupesi laskemaan edes seiskan pintaan ilman jokapäiväistä rikkihapolla säätämistä. Siinä kiekotkin sairastelivat kertaalleen kun ph:ta yritti laskea ja aina se nousi takaisin korkeampiin lukemiin. Silloin minulla ei vielä ollut kunnollista CO2-systeemiä, sellainen kannattaa jo tuon kokoiseen altaaseen hankkia. Kasvit tarvitsevat sitä ja se laskee ph:ta eikä tarvi lutrata ph:ta laskevien rikkihappojen yms. kanssa.

Kyllä mielestäni sellainen muutama viikko (nitriitti) kannattaa altaan antaa olla toiminnassa ennen minkään kalan laittoa sinne. Mutta sehän onnistuu jos laitatte kiekot karanteeniin niin silläkin aikaa iso allas saa toimia ja pystytte seurailemaan/vakauttamaan arvoja. Se CO2-systeemikin kannattaa hankkia heti kasveille ja ph:lle. Kun nitriitti on kertaalleen noussut huippuunsa ja sen jälkeen laskenut (altaan "ruokkiminen" kalanruoalla vaikkei kaloja olekaan kypsytysvaiheessa) nollaan, ei enää ole myrkytysvaaraa kaloilla. Muut vesiarvot vaan kohdalleen sitten...

Suodatuksena minulla on (500l) 3 Eheimin 2226 ulkosuodatinta, ei sisäsuodattimia. On tietysti osaksi makuasia miten suodatuksensa järjestää. Toiset käyttävät mattosuodattimia, toiset ulkosuodattimia, toisilla on ehkä ulkosuodatin ja sisäsuodattimia lisäksi.

Ps. Tuolta saat ohjeita altaan kypsytykseen: http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php
josefiina76
Starting Member
Starting Member

Päätimme...

Seuraavaksi AGA:lta kaasupulloa eli hiilihapposäiliötä tilaamaan...Mistä löytyy sopivat tasaus-ja säätöventtiilit?Millaisia vaihtoehtoja kannattaisi harkita levitintä hankkiessa?Lisäksi kiinnostaisi tippalaskuri ja takaiskuventtiili.Ajastin olisi varmasti myös hyvä olla,tässä tapauksessa olisi hyvä olla ph:n arvoa mittaava anturi ja siihen liitetyn automaattisen säätömekanismin.Mistä tuollaisen kokoonpanon voi hankkia?Millaisia arvoja (CO2:n pitoisuuksia)teidän kiekkoaltaissa on mitattu?
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Minä koitan neuvoa vaikken tiedä kiekoista vielä juuri mitään. Omassa altaassani on co2-laitteisto pH:n säätelyyn(aqua-medic) sekä samalla kasvien lannoitukseen. Ollut käytössä 2004 alusta. Olen siihen tyytyväinen. 2kg:n pullo co2 riittää 2kk. pH:n pidän 6,5 Rio Nanay-kiekkojen vuoksi, toiset pitävät samoja kiekkoja yli 7 vedessä ilman ongelmia.
Katso tuo viimeistä edellinen Akvaristi-lehti jossa juttua jonkun kiekkoilijan kasvialtaasta. Sillä näytti olevan jotkut co2-vermeet ja rehut näyttivät kasvavan ihan hyvin.
Kiekoille vaihdat vettä vähän päivittäin tai par kertaa viikossa n.puolet jolloin ne voivat hyvin. Jos sinulla ei ole co2 systeemiä vielä, käytä lannoittamatonta turvetta veden pH:n pudottamiseen. Itsellä paras tekninen työkalu kiekoilleni on Hannan pH/mS-mittari. Se kertoo lähes kaiken paitsi kiekkojen sukupuolen.
Muista vielä näin lopuksi että limppusi voivat parhaiten +30 asteisessa tankissa, ei 29 tai 28. Ei kompromisseja muiden kalojen vuoksi. Itsellä muita kaloja tuossa lämmössä ovat partiksia, pari porsaankokoista levistä(kun niitä ei saa kii) ja nippu piikkisilmiä.
Kasveina miekkoja kaikenlaisia, lumpeita ym.
Jos ylläolevasta on sulle jotain apua niin kiva!

Kari
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”