Voinko tehdä enää mitään? Vajaa kaksi viikkoa sitten lehtikalojen kutu keskeytyi seeprakirjoahventen hätistelyyn ja nyt lehtikalat yrittävät kutea uudestaan, vaan mätiä ei tule kuin tippa kerrallaan. Kalat ovat selvästi turhautuneita - ja lopettelevat yrittämistäkin jo. Ilmeisesti mäti kovettui kalan sisään. Onko se lorun loppu? Pitääkö tästä vetää se johtopäätös, että seepra-ahvenet ja lehtikalat eivät sovi yhteen? Seeproista en luovu - aiheuttavat sen verran mukavaa 'ohjelmaa' altaaseen, että TV joutaisi melkein roskiin
Kun minun lehtikalani kutivat ja tuli vain kolme mätimunaa, joita sitten ruvettiin jo leyhyttelemään niin kyllästyin jo jatkon odotteluun ja lähdin ulos. Tulin parin tunnin päästä takaisin ja koko lehti oli täynnä munia. Että siinä oli vaan sellainen luova tauko.
En ole ihan vakuuttunut, että minun täytyisi luopua lehtikaloista. Kalat vaikuttavat ihan rauhallisilta - vielä.
Seepraahven pariskunta hautoo toista kutuaan - ensimmäisestä jäi eloon 6 poikasta. Tästä lienee kehkeytymässä ongelma??
Altaan koko 250l ja muu kalasto: 2 leväbarbia, partamonneja, 2 matokalaa ja 2 rusoahventa. Hieno hiekkapohja, paljon kasveja ja kantoja.
Niin lehtikalat tekivät yhden onnistuneen kudun juuri ennen seeprojen ensimmäistä kutua...
Niin ja toki partikset kutevat koko ajan...
On ihan pakko mainita, että akvaariota olen harrastanut täysin itsekseni jo 15 vuotta.
Mitä maksaisit lehtikalapariskunnasta? (ikää noin 2v)
Partiksiin varmaan kohta hukut jos et rajoita niiden kutupuuhia, samaten kuin seeproihin Seeproissa on myös se otettava huomioon että kaikki yksilöt eivät välttämättä ole yhtä sopuisia kuin nykyisesi, ja jahka poikasia on tarpeeksi voi tulla pahojakin riitoja... En tiedä miten hyvin noille seepran poikasille on menekkiä, vuonna 2000 ei ollut yhtään.