Mikseivät harvinaisemmat synnyttävät kiinnosta?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kun korjaa typon, niin sitten löytyy: Alfaro cultratus.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Ok, olen ilmeisesti nähnyt tuon version jossakin. Alfaro cultratus on ollut jossakin myös...

Pahoittelen maisu, ei ollut tarkoitus teettää turhaa työtä. :(
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

No problem.

Ei ollenkaan ruma fisu muttei minun tyyliäni kuitenkaan. Jotain niitä endlerin miljoonakaloja voisi harkita.
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Löysinpä Googlen kuvahaulla tämmöisen kuin "Xiphophorus multilineatus". Mikäs tämä on suomeksi ja mistä tuommosia saa? On mukavan sininen kala..

Myös muut siniset synnyttävät kiinnostaisivat, mitäs olisi olemassa ja mistä löytyy?
Moby Dick
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Moby Dick »

Belonesox belizanus-, eli alligaattorikala-akvaario lienee jo silkkaa toiveajattelua? Kyllähän ne harvinaisemmatkin lajit kiinnostavat, sattuu vain olemaan vakavia ongelmia saatavuuden kanssa.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Sinänsä erikoista, että kaiken maailman muita kaloja tuntuu olevan saatavilla, mutta nämä ovat melkein saamattomissa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

.. Mutta entäs ne siniset synnyttävät?
adaina
Member
Member

Viesti Kirjoittaja adaina »

Minua kiinnostaa ja kotona uikin 128 litraisessa Poecilia sp. endlersejä, poikasiakin on jo viitisenkymmentä. Näistä on osa tulossa myyntiinkin, kunhan vielä vähän kasvavat ;)
Otin tuossa kuviakin näistä, pitää siirtää nettiin joku päivä.
Moby Dick
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Moby Dick »

Täytyy kysyä kun aihe nyt on koskee harvinaisempia hammaskarppeja, voisiko joku heittää linkin johonkin hyvään kääpiöhammaskarppia koskevaan tietopakettiin. Osaan kyllä käyttää googleakin, mutta luottaisin enemmän asiantuntijan suosittelemaan lähteeseen, kuin sattumalta löytyneeseen.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Kääpiöhammaskarppi kiinnostaisi minuakin, kuin myös "endlerit", mutta kun tietoa löytyy vähänlaisesti niin ei vielä uskalla niitä hankkia. Varsinkin vesiarvot ja lämpötilan haluaisin tietää ennen kuin laittaisin pytyn pystyyn.
killitys
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja killitys »

Olen etsinyt moskiittokalaa (Gambusia affinis) bongausketjussa, mutta ei tunnu löytyvän. Jos siis kukaan on lajia jossakin nähnyt, niin olisin kiitollinen tiedosta...

JK: kääpiöhammaskarppi ei ole vesiarvojen suhteen erityisen kranttu. Elää ja lisääntyy ihan kraanavedessäkin, mutta tykkäisi tietysti kovemmasta. Lämpötila 20-29 astetta.
Vedetto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

Kiinnostaa.. Mutta kaikilla eivät altaan koot ja vesiarvot aina täsmää...
Itse haluaisin mutaman harvinaisenkin hammaskarpin mutta platykatras ei salli... :|
Terveisin: Vedetto
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vedetto, miten olisi muutama kyttyräkala?
adaina
Member
Member

Minulla ja aiemmalla omistajalla on endlersit olleet vedessä jonka pH on 7,5 ja lämpötila n.24 (ei lämmitintä), vaikka olen ajatellut nostaa lämpötilaa vähän, kun monilla sivuillä väitetään luonnossa asuvan 27 asteisessa vedessä.

Tosi sieviä pikku kaloja ovat :D
adaina
Member
Member

Laitoin pari kuvaa omista endlerseistäni nettiin:
http://photobucket.com/albums/y88/adaina/
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mites nyt nämä endlerit mitä täällä on useammallakin myynnissä tai tulossa myyntiin, ovatko ne eri alkuperää? Onko endlereissä eri näköisiä muotoja eri esiintymispaikkojen suhteen vai saako kaikkia löytämiään yksilöitä risteyttää keskenään tuoreen veren saamiseksi?
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Minulla on ollut endlereitä puolisen vuotta, mitään en ole vedelle tehny. Samaan vettä ku muillekin. Kestävää kantaa tuntuu olevan. Emokaloista 7, vaan 1 kuollut. Omalla hölmöilyllä niitä saa tapettua, ei oikein muuten.

Väri muunnoksia on muutamaa "samoista" vanhemmista

1. suht täydellinen kaksoismiekka
Kuva

2.alamiekka, enemmän tai vähemmän pienemmässä miekassa väriä
Kuva

3.ylämiekka

4.valkosävytteinen
ei ole kuvaa vielä, kiva helmiäis valkoinen väri, yritän saada kuvattua noita kaloja lähiaikoina

Mulla on myynnissä endleriä, nyt alamiekkamalliset halvalla pois.

Mulla on toisella emonaaraalla myös kaksoismiekan väriä hieman. Nyt yritän saada naaraalle paremmin väriä pintaa laittamalla urokseksi kunnon piirteet omavan kalan.

tässä kuvaa eri väreistä
Kuva
Kirsi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kirsi »

Kyllä nuo tällä hetkellä täällä pyörivät endlerit taitavat olla kaikki täältä peräisin, eli ovat samaa sukua.
Itselläni on kahta eri kantaa ja kyllä niitä saa ja jossain välissä on pakkokin sekoittaa.
Näillä kahdella eri kannalla on kyllä väreissä jonkin verran eroja.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Tässä pari tanskalaisten tokaharrastajien suosittamaa sivua:
http://www.goodeiden.de/html/england.html
http://www.goodeids.com/index.php

Sitten on löytynyt selatessa nämä, joissa melko paljon tietoa:
http://www.fischhaus-zepkow.de/gruppe_l ... rende.html - saksaksi
http://aquatom.chez-alice.fr/poissons.htm#a - ranskaksi

Tokat ja ympäristö:
http://home.clara.net/brachydibble/Fish ... bitats.htm

:D
marbleangel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marbleangel »

Varmasti kyllä monia kiinnostaisi mutta täälläpäin ongelmana ainakin tuo hyvin suppea tarjonta eli akvaarioliikkeissä on vain sitä "peruskamaa". Jos sitten jotain tuollaista hienompaa haluaisi niin täytyisi ne tilata ja hinta olisikin sitten sen mukainen..eli monelta jää tekemättä! Täytyy siis tyytyä siihen mitä saa..! :roll:
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Tuota... Koitin äsken etsiä tietoja endleristä. Eikös se ole ihan pikkuinen kala? Voisiko sen laittaa reilu 50l altaaseen elämään? Jonkun sivuston mukaan se kasvaa 2-3 cm pitkäksi, niin eikös se ainakin sen koon puolesta kävisi?

Kun mä en yhtään osaa päättää, että mitä mä siihen altaaseeni laitan. Haluisin saada esille kaikki mahdollisuudet, ettei sitten harmita jälkeenpäin, jos löytyykin vielä joku kivempi kalanen.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Kiinnostustahan kyllä löytyy, ja olisikin kiva saada altaaseensa joku kala, jota ei ihan joka iikalla olekaan. Mutta ensinnäkin tarjonta on todella vähäistä, varsinkin kun kiertelee näitä ihanan runsaita :roll: P-Suomen, Norjan ja Ruotsin eläinkauppoja... Toinen asia on tietenkin hinta, joka erikoisempien kohdalla hirvittää. Ja kolmas asia on tieto; noista kun ei tahdo löytyä tietoa, mistä ne ovat kotoisin, millaisissa vesissä ne elelevät, miotä syövät ym ym...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Mynnika
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mynnika »

Mua kiinnostais kaiken maailman kalat, just nää synnyttävät hammaskarpit. Mutta kun "viljelen" (siis en sillai tosissaan) milliksiä niin... Ja vaikka kuinka haluisin, niin oon vasta 12, ja vaikka kokemusta on jo monen vuoden takaa, niin ei noi eksoottisemmat oo vielä mua varten. Ja noista kaikista harvinaisimmista lajeista kun on niin vähän tietoa, ettei oikien tiiä miten niitä pitäis hoitaa...
Elvis taisto: Ostettu 8.7.2004 ja kuoli 18.2.1006 =( Tulossa miljoonakalaviljelmä Elviksen vanhaan akvaarioon. Olkkarissa "iso" akvaario (102 l)
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Muistutan synkalat-listasta, jonka avulla voi vaikka päättää yhteistilauksista. :)
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Mikä ihme on synkalat-lista?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”