Laitan nyt kyselyä tällekin palstalle kun täältä näyttää muutenkin löytyvän pallokeskusteluja.
Olen perustamassa/perustanut ~100litraisen akvaarion johon olen ajatellut asukeiksi hankkia lähinnä kääpiöpallokaloja. Akvaariossa on uusi sisäsuodatin, lämmittimet, hiilidioksidilevitin ja muut tarpeelliset laitteet. Pohjahiekka on pienirakeista hienoa hiekkaa ja kasveja tulee olemaan suhteellisen runsaasti. Kääpiöpallojen seuraksi mietin jonkin aikaa pandakääpiöahvenia mutta olen tuosta ajatuksesta toistaiseksi luopunut. Piikkisilmiä minulle suositeltiin yhtenä vaihtoehtona mutta ne eivät minulle kovin tuttuja vielä ole.
Kalasto tulisi olemana seuraavan tyyppinen;
Kääpiöpallokaloja
Kimalaispallo?
Katinkultamonneja
Piikkisilmiä?
(kotiloita)
Lähinnä kalaston määrä on nyt hakuisessa ja siihen haluaisin vinkkejä. Allas tulisi toimimaan lähinnä kääpiöpallojen ehdoilla, mukana voisi olla kimalaispallo/palloja mikäli tuo tila niille riittää. Varmaa vastausta tähän en ole vielä saanut. Mahtaako muita pieniä makean veden pallokaloja olla?
Olisin kiitollinen myös muista lajiehdotuksista kääpiöpallojen seuraksi, aiempaa kokemusta minulla kuin ei niistä ole.
Ruokinta tulee varmastikin olemaan oma juttunsa. Kovasti toivon kääpiöpallojen tottuvan osittain myös kuivaruokaa syömään jotta ruokinta helpottuisi esim mahdollisilla matkoilla ollessani.
Mikä mahtaa olla kääpiöpallokalan oletettu keski-ikä, ainakaan minä en muista tuohon tietoon vielä törmänneeni.
Kiitän mahdollisista vastauksista, vielä on hetki aikaa kertoa vinkkejä kaloja odotellessa..
Kääpiöpallokaloja hankkimassa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Kimalaispallo kasvaa liian suureksi tuossa altaassa ja viihtyy paremmin parvessa. Sen sijaan voisit ottaa punapyrstöpallokaloja esim 1 koiras+ 2 naarasta, tosin ongelmia saattaa ilmetä noin pienessä tilassa, ja punapyrstöt voivat näykkiä muita lajeja.
Kääpiöpalloille sopii kavereiksi esim. murisijarihmakalat tai korurihmakalat, minä olen pitänyt molempia kääpiöpallokalojen kanssa.
Korurihmoja näyttää olevan tällähetkellä hyvin saatavilla, ne ovat kauniin värisiä ja jäävät pienemmiksi kuin murisijarihmakalat. Niiden kanssa ei kannata pitää sitten punapyrstöjä, joten valitse mielummin jompi kumpi: pallolaji tai muu laji.
Piikkisilmät ja katinkultamonnit jättäisin suosiolla pois, pallokalat näykkivät niiden pyrstöjä/selkää. Tilalle joku kestävämpi monni, partis tai joku pienempi laji, joka on tarpeeksi paksunahkainen.
Kääpiöpalloille sopii kavereiksi esim. murisijarihmakalat tai korurihmakalat, minä olen pitänyt molempia kääpiöpallokalojen kanssa.
Korurihmoja näyttää olevan tällähetkellä hyvin saatavilla, ne ovat kauniin värisiä ja jäävät pienemmiksi kuin murisijarihmakalat. Niiden kanssa ei kannata pitää sitten punapyrstöjä, joten valitse mielummin jompi kumpi: pallolaji tai muu laji.
Piikkisilmät ja katinkultamonnit jättäisin suosiolla pois, pallokalat näykkivät niiden pyrstöjä/selkää. Tilalle joku kestävämpi monni, partis tai joku pienempi laji, joka on tarpeeksi paksunahkainen.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Kiitos vastauksestasi.
Tämä on juuri tätä...
Tieto tuntuu olevan niin monta kuin vastaajaakin (ainakin melkein) ja tuo onkin yksi syy miksi tulin mielipiteitä täältäkin utelemaan. Ihastuin noihin kimalaispalloihin ja kaupasta kysellessäni sain vastaukseksi että kyllä altaaseeni mahtuisi. Kuitenkaan en tuohon varauksetta luottanut..
Ykkösenä listallani ovat kääpiöpallokalat tai vastaavat, niitähän varten olen altaan perustanutkin. Mitään monen lajin kaaosta en halua vain selkeästi päättää etukäteen kenelle on tilaa ja kenelle ei.
Rihmakalat ovat minulle aika tuntemattomia, lähinnä olen aiemmin ollut tekemisissä pienehköjen kirjoahventen kanssa jotka viehättävät minua enemmän. Punapyrstöpallokalan olemassaoloon törmäsin vasta jokin aika sitten koittaessani kartoittaa mahdollisia asukkaita, senkään käytöstävoista ei juurikana ole tietoa. Tulisiko se kuitenkin noiden kääpiöpallojen kanssa toimeen?
Katinkultamonnien sanottiin olevan kääpiöpalloakvaarioon sopivia, tiedä sitten siitä. Itse en ainakaan osaa keksiä muuta pienehköä pohjakalaa joka ei paljon kasveja tuhoaisi.
Akvaarioni alkaa olemaan lähiaikoina kypsynyt joten ihan näillä hetkillä olisi tuon kalaston hankkiminen ajankohtaista. Tietäisi nyt sitten vain mitä....
Äsken huomasin akvaariossa kiermurtelevan kaksi pienenpientä valkoista "matoa"
(en tähän hätään muista nimeä vaikka olenkin sen kuullut). Edellisen altaan perustamisesta on sen verran aikaa että hämmästys oli suuri.. kai ne sieltä joku popsii aikoinaan ja toivottavasti aihetta hätään ei ainakaan ole...?
Jokohan se uusi kalasto pian alkaisi selkiytymään.
Tämä on juuri tätä...

Ykkösenä listallani ovat kääpiöpallokalat tai vastaavat, niitähän varten olen altaan perustanutkin. Mitään monen lajin kaaosta en halua vain selkeästi päättää etukäteen kenelle on tilaa ja kenelle ei.
Rihmakalat ovat minulle aika tuntemattomia, lähinnä olen aiemmin ollut tekemisissä pienehköjen kirjoahventen kanssa jotka viehättävät minua enemmän. Punapyrstöpallokalan olemassaoloon törmäsin vasta jokin aika sitten koittaessani kartoittaa mahdollisia asukkaita, senkään käytöstävoista ei juurikana ole tietoa. Tulisiko se kuitenkin noiden kääpiöpallojen kanssa toimeen?
Katinkultamonnien sanottiin olevan kääpiöpalloakvaarioon sopivia, tiedä sitten siitä. Itse en ainakaan osaa keksiä muuta pienehköä pohjakalaa joka ei paljon kasveja tuhoaisi.
Akvaarioni alkaa olemaan lähiaikoina kypsynyt joten ihan näillä hetkillä olisi tuon kalaston hankkiminen ajankohtaista. Tietäisi nyt sitten vain mitä....
Äsken huomasin akvaariossa kiermurtelevan kaksi pienenpientä valkoista "matoa"

Jokohan se uusi kalasto pian alkaisi selkiytymään.
Kerrompa kuulumisia ja yksi kysymyskin olisi.
Viisi ensimmäistä kääpiöpallokalaa saapuivat tänään. Muutaman tunnin oleilun jälkeen ajattelin kokeilla upottaa pienen palan surviaisia pohjalle. Heti laitettuani käden akvaarioon saaapuivat kaksi ensimmäistä palloa maistiaisille =)
Ei siis turhaa arkailua kun ensitutustumisella syövät kädestäkin. Olin jo varautunut parin päivän nälkälakkoon mutta kovin tyytyväisiltä ja hyvinsyöneiltä nuo nyt näyttävät.
Tästä hyvä jatkaa..
Lämpötilasuositukset tiedän mutta mihin lämpötilaan olisi mittari paras säätää? Kokeneet kertokoon..
Viisi ensimmäistä kääpiöpallokalaa saapuivat tänään. Muutaman tunnin oleilun jälkeen ajattelin kokeilla upottaa pienen palan surviaisia pohjalle. Heti laitettuani käden akvaarioon saaapuivat kaksi ensimmäistä palloa maistiaisille =)
Ei siis turhaa arkailua kun ensitutustumisella syövät kädestäkin. Olin jo varautunut parin päivän nälkälakkoon mutta kovin tyytyväisiltä ja hyvinsyöneiltä nuo nyt näyttävät.
Tästä hyvä jatkaa..
Lämpötilasuositukset tiedän mutta mihin lämpötilaan olisi mittari paras säätää? Kokeneet kertokoon..
itaki kirjoitti:Kerrompa kuulumisia
Viisi ensimmäistä kääpiöpallokalaa saapuivat tänään. ..
Mitenkäs ovat kääpiöpallokalat viihtyneet?
Mitäs muita kaloja hankit?
Meillä poitsu haluaa kanssa noita pallokaloja
ja vaimo haluisi partamonnin. Tuliko ne sulle?
sopivatko yhteen?
Mitäs muuta kannattaa laittaa 128l
kuin pallokaloja ja partamonnia (ja kuinka paljon molempia)
[quote="Lepuski
sopivatko yhteen?
kuin pallokaloja ja partamonnia (ja kuinka paljon molempia)[/quote]
Meillä ainakin partamonni ja kääpiöpallot tulevat hyvin toimeen keskenään. Survarikasalle saapuessaan meidän pikkupartisneiti on kingi ja pallot antaa tilaa, tiedä sitten ovatko tuolla saaneet poskipiikeistä maistiaisia. Pallot eivät kyllä kiusaa partista ollenkaan.
Tuohon kuinka monta niitä altaaseen laittaisin, itselläni on samankokoisessa altaassa 10 kääpiöpalloa ja yksi partamonni (niinhän se menee että yksi partis per 100l). En kyllä enempää laittaisi sen verran hyvin "täyttävät" akvaarion alan. Kaikille riittää sitä omaa tilaa eikä reviiritaisteluja ole juurikaan käyty, löytäneet jokainen oman paikkansa.
sopivatko yhteen?
kuin pallokaloja ja partamonnia (ja kuinka paljon molempia)[/quote]
Meillä ainakin partamonni ja kääpiöpallot tulevat hyvin toimeen keskenään. Survarikasalle saapuessaan meidän pikkupartisneiti on kingi ja pallot antaa tilaa, tiedä sitten ovatko tuolla saaneet poskipiikeistä maistiaisia. Pallot eivät kyllä kiusaa partista ollenkaan.
Tuohon kuinka monta niitä altaaseen laittaisin, itselläni on samankokoisessa altaassa 10 kääpiöpalloa ja yksi partamonni (niinhän se menee että yksi partis per 100l). En kyllä enempää laittaisi sen verran hyvin "täyttävät" akvaarion alan. Kaikille riittää sitä omaa tilaa eikä reviiritaisteluja ole juurikaan käyty, löytäneet jokainen oman paikkansa.