Koska tietää onko kääpörihma naaras vai koiras?

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mirva
Starting Member
Starting Member

Koska tietää onko kääpörihma naaras vai koiras?

Viesti Kirjoittaja mirva »

Kuinka vanhana varmasti tietää kumpaa sukupuolta kääpiörihma on?
Mulla on 2 nuorta ja nyt tuntuu, että toinen alkaa päiväpäivältä näyttämään enemmän koiraalta vaikka olen luullut sitä naaraaksi!? Kummallakaan ei ole värinä esim. selvästi sinistä tai punaista vaan molemmissa raidat ovat haaleita ja pohjaväri on kellertävä.
Tämä,jota luulen nyt koiraaksi on millisnaaraitten kanssa yksin eli sillä ei pitäisi olla mitään syytä esittää naarasta?
Nuorikot ovat toukokuussa syntyneitä.
Ikävä kaupata jollekin, jos kala osoittautuukin olevan eri sukupuolta kuin olen ilmoittanut, jos myyn molempia naaraina?!
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Minulla ainakin kääpiörihmaurokset ovat selkeästi punaisia sinertävine kurkkuineen ja erivärisine raitoineen. Tällä hetkellä naaraat ovat kaikki totaalisen värittömiä, mutta viimeksi kun minulla oli kääpiörihmoja, oli naaras kellertävä vaaleansinertävine raitoineen... Eli todennäköisesti sinulla on naaraita. Kuva olisi kiva varmistus :D

Käsittääkseni värien pitäisi selvitä heti kun kala alkaa näyttää muutenkin lajinsa edustajalta, ainakin niin olen ymmärtänyt, ja omatkin kalani olen tosi nuorina hankkinut ja värit ovat olleet selkeät, tosin vasta kutuasussa ne "puhkeavat kukkaan". Uroksen kyllä erottaa helposti, sillä värit todella ovat selkeät :roll:

Jalostusmuodoista sitten en tiedä lainkaan, mutta oletan että kyseessä on ihan luonnonmuoto [;)]
mirva
Starting Member
Starting Member

Kiitos kovasti! Voin siis rauhassa myydä kalan naaraana.
Ensimmäiset itsekasvatetut, niin ei ole vielä kokemusta. Minulle jäi koko kudusta "peräti" 2 henkiin eli olen ihan tyytyväinen.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Älä sitten syytä minua, jos paljastuu koiraaksi :mrgreen: Ainahan se voi olla joku sekundatapaus :roll:

Kun hankin nuo nykyiset kääpiörihmani, olin varma että joku on vialla, kun naarailla ei ollut niitä raitoja, vaan pikkuhiljaa olen ymmärtänyt, että niin sen kai pääasiassa pitäisikin olla :roll:

Itselläni on tällä hetkellä elossa 8 parin viikon ikäistä kääpiörihmaa, vaan saa nähdä jääkö niistä yksikään henkiin, kun ovat niin mahdottoman pieniä... Vaan eipä ainakaan vielä ole yksikään kuollut, kun alunperin niitä vain 8 pelastinkin :mrgreen:
Aenear
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Aenear »

Pieni tarina:

Ostinpa kerran kääpiörihmahaaremin (1 k + 2 n), jotka olivat jo aikuisia. Elelivätpä sopuisasti yhdessä, pienempi naaraista kuti usein koiraansa kanssa.

Ja sitten... eräänä päivänä, noin 9 kk ostopäivästä, katselin hölmistyneenä kun isompi "naaras" houkutteli pienempää naarasta loistavissa koiraan kutuväreissä puhaltamansa kuplapesän alle 8O . No, poikasiahan siitä syntyi :mrgreen:

Että näin meillä :D
mirva
Starting Member
Starting Member

No, nyt varmistui asia: epäilemäni kala on kuin onkin poika; tänään oli kova kuplapesäntekoharjoitus käynnissä!!
Värit eivät ole kovin voimakkaat, vain punaiset raidat näkyvät selvemmin mutta väri ei ole lähelläkään isukin tasoa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”