Velipoika väittää, että meillä on Launeella (Lahti) niin hyvä vesi, ettei tarvii vedenparannusaineita akvaarioon ollenkaan. Voiko olla? Uskonko veikkaa?
Saattaisin vaikka uskoakin. Ei sitä vedenparannusainetta täällä pääkaupunkiseudun tuntumassakaan tule käytettyä kun kiekkopytyssä ja sielläkin ihan vaan varmuuden vuoksi.
En teidän vettä tunne, mutta kaikkialla, esim. Maskussa, missä itse asun, ei minkäänlaisia vedenparannusaineita tarvita Selvitä vaikkapa vesilaitokselta, millainen vesi teilläpäin on
Lahdessa on todella hyvä vesi, eli ei sitä vedenparannusainetta välttämättä tarvita. Itse olen kuitenkin käyttänyt sitä varmuuden vuoksi aina,kun on ollut pikku poikasia kasvamassa. Ehkä turhaan, en tiedä, olenpahan saanut sillä itselleni mielenrauhan ainakin sen suhteen.
Kokeile. Jos otukset alkavat murjottaa vedenvaihdon jälkeen, niin ehkä parempi lisätä. Täällä Kuopiossa on niin huono vesi, että kotiloaltaaseen on pakko laittaa vedenparannusainetta, tosin en käytä niin pajoa mitä ohjeessa sanotaan.
Mutta Lahden vesi ainakin 80-luvulla oli todella hyvää, ja miksipä se laatu siitä olisi muuttunut. Hiekkaharjujen pohjavettä.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Barbi+Ken kirjoitti:Velipoika väittää, että meillä on Launeella (Lahti) niin hyvä vesi, ettei tarvii vedenparannusaineita akvaarioon ollenkaan. Voiko olla? Uskonko veikkaa?
Vai heitääkö populaatio veivinsä, jos uskon...
Minusta ongelmaa pitäisi lähteä purkamaan sitä kautta, että selvittäisit, millaista vettä vesijohdosta tulee. Tämä puolestaan tapahtuu ottamalla yhteyttä paikalliseen vesilaitokseen.
Vedenparannusaineiden ideahan on sitoa klooria ja/tai suojata kalojen limakalvoja. Mikäli vesijohdovedessä on häiritseviä pitoisuuksia klooria, minä käyttäisin klooria sitovaa vedenparannusainetta - ja tuskin tuolloin limakalvosuojastakaan olisi haittaa. Mikäli vedessä ei ole häiritseviä pitoisuuksia kooria, käyttäisin itse jotakin limakalvosuojaa vain suurissa vedenvaihdoissa ja poikasten vedenvaihdoissa. Mikäli vesi on kunnallista vesijohtovettä, raskasmetalleja ei myöskään tarvitse pelätä - Suomessa yleensäkin ei juurikaan tarvitse.
Vedenparannusaineen käyttö ei ainakaan ole turhasta. Itse olin pitkään käyttämättä VPA:ta (=VedenParannusAine), mutta varsinkin keväällä talousveden laatu (kalojen kannalta) ei aina ole niin hyvää.
Jossain välissä tulin käyttäneeksi VPA:ta säännöllisesti vedenvaihdon yhteydessä ja huomasin, etteivät kalat juuri enää reagoineet vedenvaihtoon. Aikaisemmin suurempi vedenvaihto sai helposti kalat silloin tällöin "törmäilemään" kasvien lehtiin, kantoihin tai kiviin. Ts. vedessä on jotain joka ärsyttää kaloja. VPA:ta käytettäessä tätä ei tapahtunut.
Nykyään käytän VPA:ta, tosin vain alta puolet valmistajan suosittelemasta määrästä.
Eduiksi voidaan lukea, että on mahdollisuus tehdä suuriakin vedenvaihtoja ilman, että se vaikuttaa kaloihin sen kummemmin. Se on kuitenkin suhteellisen pieni meno verrattuna mahdollisiin kalakuolemiin.
Viimeksi eilen vaihdoin vettä kahteen akvaarioon. Vesi tuoksui poikkeuksellisen paljon kloorille, lähti hyvin vahva kloorin tuoksu, kun laskin vettä saaviin käsittelyä varten. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä 50%:n vedenvaihtoa ilman VPA:ta.
Mutta kukin tyylillään... Nykyisin itse käytän, enkä juuri vähättele sen käyttöä, vaikka jossain vaiheessa pidinkin sitä melko turhana.
Vaikka kyse onkin kunnallisesta vedestä, on vesi varmasti puhdasta lähtiessään vesilaitokselta. Lopulta se, millaista vettä hanasta tulee, riippuu täysin siitä, mitä kautta se vesi virtaa. Joissakin taloissa on täysin uudet vesiputket, eikä ne aiheuta muutoksia vedessä lainkaan, joissakin taloussa vesiputket ovat siinä kunnossa, että kaipaavat jo vaihtamista.
Jos ei kuitenkaan halua käyttää VPA:ta, niin suosittelen kuitenkin käyttämään sitä pienten poikasten, herkkien kalojen ja karanteenin kanssa. Ainakin heidän, jotka eivät VPA:ta käytä, olisi hyvä seurata vesilaitoksen kotisivuja ennen vedenvaihtoa, jossa tiedotetaan mahdollisista putkistojen pesuista, korjauksista ja muutoksista talousvedessä - jos nyt muistanevat aina ilmoittaa niistä ajoissa. Myös oma nokka ja makuaisti kertoo, jos jotain suurempaa muutosta on vedessä havaittavissa.