Vallisneriasta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
haiska
Junior Member
Junior Member

Vallisneriasta

Viesti Kirjoittaja haiska »

Onko vallisnerian leviäminen pitkin pohjaa ihan tyypillistä tuolle kasville?

Minulla oli alunperin muutama tupsu sitä tuolla yhdessä kulmassa, ja nyt se on jo levinnyt (muutaman kk aikana) koko takalasin mitalta eteenpäin.
Siis kasvattaa 3-5 lehden, tupsuja aina 5cm välein. Tuo rimpsu näyttää vain jatkavan matkaansa, on jo altaan toisessa reunassa, sivulle päin menossa (siis ihan lasia myöten menee).
Korkeutta eivät juuri kasva, tuollasta 10-15cm mittaista lehteä niissä pikkutupsuissa vaan.

(toivottavasti joku ymmärsi sepostukseni...ja osaisi valoittaa kyseisen kasvin sielunelämää..) :D
Minun ei tarvitse tietää ehdotonta totuutta.
Kukaan ei tiedä.
Kunhan tiedän sen verran että tulen toimeen...
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

On se ihan normaalia :D Niin tekee täälläkin. Kyllä se sitten hetken päästä kasvaa sitä korkeuttakin, valitettavasti :roll: Valtaa nimittäin koko pinnan hyvinkin nopeasti estäen valon pääsyn akvaarioon :frown:
jorge13
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jorge13 »

Ainakin täällä korkeutta/pituutta (ihan miten päin vaan) kertyy metrin verran, jollei vähän ylikin.
Ja kasvuvauhti on aikas reippaanlainen.
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Vasta viikko sitten karsin omasta 300-litraisesta vallisneriaa:
Ensin revin puolet pois (oli levinnyt koko takaseinän mitalle). Sitten keräsin loput nippuun ja napsautin saksilla raakasti poikki niin, että nyt ulottuvat vain veden pintaan saakka. Näyttää akva ihan toiselta, kun valokin pääsee taas sinne. Ämpärillinen siitä tuli ylimääräistä :mrgreen:. Valitettavasti vaan meni kompostiin, kun en uskalla jaella eteenpäin enkä siirtää toisiin altaisiini. Tässä akvassahan riehui pari kuukautta sitten kidusmatoepidemia ja sitä en tosiaan ala levittämään eteenpäin kun ei voi olla varma, että on kokonaan hävinnyt. Kyllä vähän harmitti...

Muoks: Lähtee alkuun hitaasti kasvamaan, mutta kun vauhtiin pääsee, niin saa pitää varansa, ettei valtaa koko allasta! Tarvitsee pohjalannoitusta.
haiska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja haiska »

Selvä.
Mutta olikos se nyt niin, että vallisneriaa pitää katkoa ihan juuresta, ei siis leikata päästä osaa pois?
Minun ei tarvitse tietää ehdotonta totuutta.
Kukaan ei tiedä.
Kunhan tiedän sen verran että tulen toimeen...
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Toisilla vallisneria alkaa murjottaa saksilla parturoinnista, toisilla ei. Kukaan ei tiedä, miten juuri sinun akvaariosi vallut käyttäytyvät... Oma kokemus on ollut, että katkaisukohta alkaa helposti kasvaa rihmalevää (mutta sitä nyt kasvaa moneen muuhunkin paikkaan). Juuresta katkaisu on varminta, mutta voithan sä jossain reunassa kokeilla muutaman vallun saksimista ja katsoa, mitä tapahtuu.

Mulla kierteisvallisneria on jäänyt 15-20-senttiseksi, tiikerivallulla meni aikaa kuukausikaupalla ennen kuin alkoi kasvaa pituutta eikä vain levinnyt ympäri akvaariota.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Mulla on kaikissa 3 akvaariossa vallisneriaa ja kasvaa muuten tosi oudosti. Sillon kun mulla oli vaan 2 akvaariota (420 litranen ja 98 litranen) niin vallisneria kasvo aivan mieletöntä vauhtia siinä pienemmässä. Nyt kun niitä on 3 (85 litranen tuli lisäksi) niin kasvaa parhaiten pienimmässä eikä keskimmäisessä.

Saas nähdä miten käyy kun toi 85 litranen vaihtuu 128 litraiseksi, että josko se parhaiten kasvava on taas siinä 98 litraisessa :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”