Akvaarioseura Raumalle?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Akvaarioseura Raumalle?

Viesti Kirjoittaja Moonwalker »

Olisiko rauman seutulaisilla kiinnostusta kasata kokoon jonkunlainen akvaarioseura? Entä paikallisilla yrittäjillä, olisiko kiinnostusta lähteä toimintaan mukaan?
Kommentteja.
Asiakas on aina oikeassa, mutta hovimestari vielä himpun verran oikeammassa.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Ehdottomasti! Voisin olla aktiivisesti mukana ainakin seuraavat 1,5v, sen jälkeen ei vielä suunnitelmia... Halukkuutta olisi sekä ohjelman suunnitteluun, esitelmien pitämiseen että huutokauppatavaran tuomiseen :)
Vähän kyllä epäilen, ettei raumalaisia akvaariokauppiaita tavoita täältä vaan itse liikkeistä.

Olisi kiva saada akvaarioharrastusta piristettyä Raumalla, liikkeiden ei luulisi ainakaan pahastuvan moisesta, ja jonkinlainen mainos uudesta seurasta olisi hyvä saada liikkeisiin näkyville.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
-jukka-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -jukka- »

Kyllä hilsu varmasti suostuu ;)
Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Enpä usko että taikatassulakaan olis mitään sitä vastaan. Ainakin ne tekee rks:n kanssa tosi tiivistä yhteistyötä. Alennuksia ja yhteishankintoja tms.
Itseltäni ei paljon aikaa touhuun liikene, mutta olisin kyllä innolla lähdössä mukaan.
-jukka-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -jukka- »

Taikatassuista minulla on kyllä todella huonoja kokemuksia :twisted:
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Musta olis kiva olla mukana johtokunnassa, mutta en osaa kokouksien pitoa ja pöytäkirjojen tekoa niin hyvin että ottaisin sen vastuulleni. Itse olen Raumalla asunut vasta niin vähän aikaa, etten tunne sieltä muita akvaarioharrastajia, mutta jos teillä on tuttuja, niin puhukaa ne mukaan :D
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Mikä siellä sun mielestä mättää? Jotain vikaa valikoimissa? Palvelussa? Hinnoissa? Vai jotain muuta?
Oon ollu sen putiikin asiakas jo vuodesta nakki ja vainaa, eikä ole mitään valittamista ollu. Hilsulla olen vieraillut ainoastaan äärimmäisessä hätätilassa.
Enpä viitti kannattaa sellasta firmaa, joka törkeästi rikkoo eläinsuojelulakia myymällä kaloja aivan liian pienistä akvaarioista. Hintataso on kova, verrattuna taikatassuun ja kalojen laatu on taikatassussa erittäin hyvää luokkaa. Toimitukset pelaa hyvin jne. Ei todellakaan mitään valittamista.
Mutta palatakseni aiheeseen, eikö meitä rauman seutulaisia keiku tällä palstalla ku pallokala, jukka ja minä?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Tietääkseni eläinsuojelulaissa ei sanota mitään siitä, minkä kokoisista akvaarioista kaloja saa myydä, vain että kaloja ei saa pitää alle 40l akvaariossa kuin väliaikaisesti, eli akvaarioliikkeessä kunnes kalat saadaan kaupaksi. Eri asia sitten pitää jättimäisiä kaloja, kuten Taikatassun lemmikit, pysyvästi erittäin ahtaassa ja ylikansoitetussa tilassa.

Itse suosin molempia liikkeitä, mutta Taikatassun kalatuntemus on kokemusteni perusteella surkeaa.

Minä en ole koskaan ennen bongannut ketään raumalaisia tältä palstalta. Eli ei niitä taida montaa olla, ainakaan aktiivisia käyttäjiä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Satuin olemaan paikalla kun siellä viimeksi tehtiin eläinsuojelutarkastus. Guramin ja kumppanusten (Riikinkukkokirjoahven, isopurjepleko, muutama seeprakirjo ja joitakin ripsimonneja) olosuhteista huomautettavaa löytyi vain riittävästä suojasta. Päätyivät siihen tulokseen, että puolet altaan seinästä peittää sopivalla esteellä, niin asia on sillä selvä. Kovasti ne kuselivät suodatuksen toteuttamisesta jne. Mutta olivat muuten täysin tyytyväisiä.

Guramista vielä. Kalahan elää luonnossa lähes hapettomissa riisipeltojen kasteluojissa, joissa vesi on joinakin aikoina hyvin alhaalla, ts vesitilavuus aikuista kalaa kohden erittäin pieni. Ja jos ko. kala on elänyt pitkälti yli k20 vuotta siinä akvaariossa, en jaksa uskoa, että se kovin paljon kärsisi. (Kirjallisuuden mukaan kalan keski-ikä on n. 15v) [;)]

Pallokalalta voisin uteliaisuuttani kysyä, miltä osin kalatuntemus on surkeaa? Toinen omistajista viljelee kiekkoja ja lehtikaloja suhteellisen suuressa mittakaavassa. Kirjoahventuntemus varsinkin etelä- ja väliamerikan ahvenista on paras, mihin itse olen koskaan törmännyt. Jaana hallitsee peruskalat erittäin hyvin ja erikoistilanteissa kysytään sitten joko siltä Jannelta tai sitte Teemulta. Jos ei apua löydy talosta, niin sitten turvaudutaan kirjallisuuteen ja internettiin. Yleensä molempiin.
hsilvend
Starting Member
Starting Member

yksi kiinnostunut

Viesti Kirjoittaja hsilvend »

Olisinhan minäkin kiinnostunut seuratoiminnasta, jos jotain ruvetaan junailemaan..
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kolme ihmistä riittää perustamaan akvaarioseura. http://www.aquahoito.info/suomi/akvliit ... o.htm#ala4
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Guramin osalta allastilavuus ja vedensuodatus ehkä ok, mutta en usko että kukaan kehtaisi omalla nimellään täällä kertoa pitävänsä isopurjeplekoa ja riikinkukkokirjoahventa noin pienessä akvaariossa ja sisäsuodattimen varassa. Ja yhtäkään akvaarion seinää ei tosiaan ole peitetty, ei siis edelleenkään, vaikka siitä on jo sanojesi mukaan huomautettu. Eläinsuojelulaissahan sanotaan että kaksi akvaarion seinää tulisi olla peitettynä. Mitä voimme tästä päätellä? Että näyttävät hyvää esimerkkiä asiakkaille?

Ehkä en vain ole koskaan sattunut paikalle silloin kun "Jaana" on ollut paikalla, ja olen saanut huonoa palvelua, ainakin kalojen vaatimuksista tarkemmin kysellessä vastaus on aina jotain "no ei sillä niin väliä". Mutta kyllä sieltä kalanruokaa ja lehtiä voi käydä ostamassa.

Menee kyllä tosi OT:ksi, jospa iänikuisen liikkeiden arvostelun voisi jatkossa laittaa muualle... niin onko vielä muita jotka olisivat lähdössä mukaan kehittämään omaa seuraa?
En sitten tiedä miten suuri tarve seuralle on, mutta sittenhän sen näkisi saadaanko jäseniä. Itse en ainakaan jaksa lähteä esim. Poriin asti seuran perässä, vaikka HAS:iin kuulunkin.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Raumalla en enää asu, mutta käyn melkein viikottain. Hilsulla ja Tt:ssä tulee käytyä melkeimpä joka kerta mutta tavaraa tarttuu mukaan yleensäkin vain ensiksi mainitusta puodista.
Itseäni eräästä toisesta keskustelusta lainaten:
crisse_83 kirjoitti:Minulta on kadonnut arvostus Taikatassuun jo joskus 90-luvun puolella kun vielä Raumalla asuin.
Viimeisin tikki oli kun jokin aika sitten haukkuivat minulle niin pohjalannoitteet( JBL Florapol + kuulat), nestemäisen (PMDD), mattosuodattimen kuin pohjajamateriaalina käyttämäni hienon hiekan.

Minut teilattiin täysin vaikka koitin väittää omaavani itse vain hyviä
kokemuksia mainituista tuotteista. Mielestäni ei ollut oikein asiakasystävällistä toimintaa.
Useamman henkilön kanssa asiaa pohtineena voin kertoa että lopputuloksena mietteistämme seuraava; lopettaisivat tuon akvaario puolen ja keskittyisivät niihin karvoin/höyhenin peitettyihin lemmikkeihin koska niistä tuntuvat jotain tietävän. Testattu asia että myyvät lehtikala parvenkin vaikka 60litraiseen ( kaveri joka nämä haki omistaa oikeasti 400litraisen)...

En myöskään sano että Hilsukaan olisi täydellinen akvaariokauppa, itse olen vain kokenut sen huomattavasti mukavammaksi kaikin puolin! Olen aina saanut hyvää palvelua, terveitä kaloja ja toimivia tuotteita. Se mitä ei löydy tilataan, kuten todennäköisesti sinun tapauksessasi matto.

Tosin jossain keskustelussahan oli asiaa juuri tästä että kaikkia miellyttävää akvaario kauppaa ei tule varmaan koskaan olemaankaan koska kaikkia ei voi miellyttää samat asiat.

Nopeimmin näillä näkymin (halvemmallakin kuin Tt:stä) saat maton tilaamalla sen esim tuolta Helsingin akvaariokeskuksesta. Tai jos sinulla jonkin verran aikaa odottaa niin saksasta tilaamalla kaikki tarvitsemasi samaan hintaan kuin pelkkä pumppu suomesta.
Asian tuntemuksesta kalojen suhteen ei kerro myöskään ne pitkät keskustelut joita olen käynyt suodattimien tehoista/merkeistä, kalojen tilavaatimuksesta Tt:ssä. Hinnat ovat ainakin minun kukkarolleni turhan suuria->pumppu 1000L/h 90€!! Hilsulta sama puolet+/- ja sama lämmittimien hintoja vertaillessa.
Hilsulla myös plussana se että ottaa harrastelijoilta kasveja ja kaloja vastaan ja myös hyvittää niistä!! Jopa niistä miliksistä ja platyistä sekä partiksista!! On aina pirteä ja keskustelee asiakkaan kanssa eikä teilaa tätä ja mielipiteitä, kertoo kyllä omansa ja sanoo suoraan jos ei tiedä asiasta. Tilaa tuotteen jos asiakas pyytää.

No niin riittäköön tämä, seuratoiminta voisi olla mukava saada tuonne raumallekin pyörimään, mutta löytyykö harrastajia enemmän kuin "vaadittu minimi"->3?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Moonwalker
Junior Member
Junior Member

Tää meni nyt taas putiikki vastaan putiikki keskusteluksi, mutta siellä guramialtaasta kyllä löytyy myös eheimin 2217, joten ei se pelkän sisäsuodattimen varassa ole:) Eikä ole koskaan ollutkaan. Ja sen altaan toinen lasi oli osittain peitettynä heti seuraavana päivänä. (Joku on joskus nauranut, että voisin siirtää postiosoitteeni sinne, niin paljon siellä asustelen:)
Tt:stä löytyy myös niitä puolet halvempia pumppuja ja lämmittimiä, mutta piilottavat ne vaan tehokkaasti hyllyn perälle. Vaihteohtoja pitääkin olla. Eli asiakkaalle, joka haluaa ostaa halpaa mutta ei välttämättä hyvää on aina myös tarjolla tälläistä tavaraa. Ne laitteet on siis tasan tarkkaan samoja kun siellä hilsulla.
Mattoja siellä on ollut aina hyllyssä, ainakin sillon kun itse olen siellä käynyt.
Aika oudolta tuntuu tuo kasvinhoitotuotteiden teilaaminen. Itse kun kuitenkin myyvät ko. tuotteita. Myös toi lehtikalajuttu kuulostaa todella oudolta. Ilmeisesti siinä on joko asiakas tai myyjä ymmärtänyt asiat jotenkin väärin. Siitä putiikista ei kovin helpolla kyllä kaloja ainakaan mun kokemusten mukaan ulos lähde. Toisin kun hilsun myymät käärmekalat 60l:n seura-akvaarioon... Tai veitsikaloina myydyt isoteräkalat...

Mutta siihen seura-ajatukseen. Eivät varmaan kumpikaan putiikki pahastuisi, jos sinne veisi ilmoituksen, että sen sorttista toimintaa olisi tarjolla. Itse olisin kyllä kiinnostunut olemaan "osa-aika aktiivi". Lyödään hynttyyt yhteen ja katsotaan mitä saadaan kasaan jooko!

Jollakin varmaan on tietsikalla joku kiva ohjelma, jolla sais tehtyy nätin a-nelosen ja ilmoitukseenhan voisi laittaa vaikka hotmailiin avatun osoitteen, niin ei tarvitse kenenkään henkilökohtaisia tietoja laittaa. Miten on?
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Täältä ilmottautuu yksi erittäin kiinnostunut!

Joissakin määrin voin olla aktiivisestikin mukana, istua vaikka tarpeen vaatiessa hallituksessa tms. Ensimmäistä kokoontumista varten voin tarjota jopa tilat joka meiltä töistä tai sitten jopa mun kotoa. Lupaan keittää kahvit, mutta pullat saatte kyllä tuoda itse:)

Ylläolevaan putiikki vastaan putiikkikeskusteluun haluan ottaa sen verran kantaa, että olen itse taikatassussa töissä. Nämä huimat väitteet lehtikalojen myymisestä pikkupurkkiin ja meidän omien tuotteittemme haukkuminen ei kyllä kuulu ainakaan minun tapoihini. Oman mielipiteeni kyllä kerron ja nekin pohjautuvat aina omiin kokemuksiin:)

Meidän oma guramineitonen Emppu, on elänyt siinä altaassa jo pitkälti yli 20-vuotta. Kalan tarkka ikä ei ole edes tiedossa. Saattapa vanhan emännän ikä lähennellä jopa 30 vuotta. Tullessaan se oli jo täysikasvuinen. Elo altaassa näyttää sujuvan hyvin. Riikinkukkoahven on palavasti rakastunut guramiin ja "kutee" sen kanssa melkeinpä säännöllisesti. Isopurjepleko pelastettiin meille reilu sadan litran altaasta. Kalaan on sen jälkeen tullut pituutta noin 5cm.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Kommentoin vielä... Tt:ssä itse henkilökohtaisesti käydessäni uuden altaan perustamisen tullessa ajankohtaiseksi tiedustelin tuota JBL: Florapolia saadessani kommentin että tuote on täyttä pask.. ja että voivat kyllä tilata mutta myyntiin eivät enää ota.

Hiekka oli ihan pers...tä-> syinä: tukkii suodattimet, vesi sameaa, menee tukkoon...jne. PLAAH!!

Mattosuodatin jonka olimme päättäneet altaaseen laittaa oli kuulemma yksi maailman suurimmista virheistä ja keksintönä täysin kelvoton. Ennen kuin kesä olisi ohi vaihtaisin kuulemma ulkosuodattimeen, en muuten vaihda koska toimii erittäin hyvin!

Minulta ei ole koskaan kysytty altaan kokoa sieltä kalaa ostaessani ja siinä ei todellakaan ole minkään tason väärinkäsitystä lehtikalojen ostossa koska kaverini oli liikkeeseen mennessään kertonut altaansa koon= 60L ja haluavansa sinne miljoonakalojen seuraksi lehtikaloja (6kpl), jotka myyjä lappoi pussiin sen enempiä kyselemättä. Ystäväni ei ollut sitä ennen koskaan asioinut putiikissa joten myyjä ei todellakaan tiennyt altaan todellista kokoa (400L). Ei muuten aio kaverini enää asioida siinä liikkeessä.

Ostin hilsulta aivan saman merkkisen pumpun kuin tuolla Tt:ssä oli, vain huomattavasti edullisemmaksi tuli.
Väärin periaatteessa asiakaskuntaa kohtaan "piilottaa" edulliset tuotteet koska kaikki eivät pysty maksamaan sitä kalleinta hintaa. Ja se että tuote on halpa ei tarkoita välttämättä että se olisi huono.

Ja ainakin viimeksi kun kävin niin ei ollut Gurami allasta mitenkään "peitelty" . Ja siellä oli jotain pieniä tetroja joukossa...

Tt:ssä on omasta mielestäni kumminkin mukavan kattava valikoima koira/kissa/jyrsijä/lintu tuotteita ja tietoakin löytyy, tästä plussat.

No toinen tykkää isistä ja toinen pojasta [;)] .
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

No se on hyvä, että kalat viihtyvät. Akvaario ei silti liene sinunkaan mielestä paras esimerkki ensimmäistä akvaariota hankkimassa olevalle ihmiselle siitä, miten akvaario kansoitetaan? Olen vain tottunut esim. Helsingin suunnalla näkemään eläinkauppojen "showaltaiden" olevan hyviä esimerkkejä kokonaisuudesta, jonka aloittelijakin voi toteuttaa jos rahapussi sallii.

Tarjoudun myös antamaan vaatimattoman asuntolakämppäni kokouskäyttöön näin alkuvaiheessa, jos saadaan porukka kasaantumaan. Tilaa ei ole paljon, mutta aika komea siilikala merivesiakvaariossa luulisi houkuttelevan käymään :D Ala-altaassa tällähetkellä makeavesiakvaario pikkukaloineen.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Teuski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Teuski »

Hilsulla tässä kerrna asioidessani tuli juttua rihmakaloista, ja katselin yhdessä altaassa sinistä rihmaa, jonka evien reunat hieman punersivat. Altaan kyljessä luki vain sinirihmakala, ja kysyinkin että mikäs se tämä on.
Vastauksena tuli sinirihmakala.

Heti vastaamaan että omat sinirhmat kyllä näyttää ihan erilaiselta, ja ne varmasti ovat niitä. Kaloista hetken selitettyäni myyjä hihkaisi: "Ai ne on näitä täällä! Nää on ihan tavallisia rihmakaloja!"
Vähän pisti hymyilyttämään =)

Hilsun akvaarioista en muuten ota kantaa, mutta vähän liian hyvin sisustetuilta tuntuvat myyntialtaiksi. Mahtaa olla mukavaa pyydystää niitä monneja (hilsun termi monnisille ;) sieltä juurakkoryteiköstä =)
Teemu Salonen

Täten kutsun kaikki seuran perustamisesta kiinnostuneet keskiviikkona 26.10 klo 20 asunnolleni vanhaan raumaan.

Osoite: Kuninkaankatu 26, Artessan talo, sisäpihan puolelta portaat ylös. Siinä taikatassua melkeen vastapäätä.

Kahvit keitän ja koitan vaikka jotain pullaakin paistaa jota saa omalla vastuulla maistaa. (Wau ku tuli hieno runo!)

Laittakaatten yv:tä tai muuta viestiä tulemaan tavalla tai toisella että tiedän kuinka monen kymmenen litran taikinan teen. (Myös savumerkit käy sään salliessa:) )

Mikäli olen unohtanut tuona kyseisenä päivänä jonkun menon eli tapahtuma pitää peruuttaa, ilmoitan siitä tänne.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

No äh mä oon just nyt sit syyslomalla enkä kuitenkaan viitti maksaa itseäni kipeäksi sen takia, että matkustaisin kokoukseen. Selvisikö sulle Teemu jo se, että onko vanha yhdistys jo kuopattu?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Teemu Salonen

Koska yhteydenottoja on tullut vähän ja taisi toi "hälytysaikakin" olla vähän lyhyehkö, peruutetaan keskiviikon tapaaminen ja siirretään se myöhemmin tapahtuvaan ajankohtaan.

Ehdotuksia otetaan vastaan.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Seuraavalla viikolla? Kutsun voisi tietysti laittaa tuonne etusivulle moderaattoreiden avulla, koska täältä ketjun sisältä sitä ei moni huomaa.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Toka
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Akvaario toimintaa?

Viesti Kirjoittaja Toka »

Tervehdys

Huomasin et raumalle olis kehitteillä jotain pientä seuratoimintaa onko näin`???

voisin olla kiinnostunut
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

No niin, eli kuten etusivultakin voi lukea, on toisen tapaamisyrityksen vuoro :D

Asiasta ei toistaiseksi tietääkseni ole tiedotettu muualla kuin aw:ssä, joten osallistujamäärä pysyy varmaan aika pienenä, mutta kun/jos seura perustetaan niin laitetaan ilmoituksia ainakin Taikatassuun ja Hilsulle. Missä muualla seuraa kannattaa mainostaa sen saatte kertoa te!
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Voisinkin sysätä seuran toiminnasta saatavaa hyötyä alkuun kysymällä, onko kellään raumalaisella harrastajalla altaassaan muita kuin kierteis- tai omppukotiloita? Ottaisin mielelläni niitä vastaan kotilonkasvatustarkoitukseen, kasvatan ruokaa pallokaloille :D

Jos löytyy niin saisi tuoda tuonne kokoukseen.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”