Montako platya?
Valvoja: Moderaattorit
Montako platya?
Tervek! Hävitin lehtikalani pois ja olen miettinyt tilalle platyja. Käykö helmirihmojen kanssa? Montako ois sopiva? Yleensä kaikki sanoo että yksi uros ja kaksi naarasta, mutta ajattelin että menestyiskö yksi uros ja esim. 3-4 naarasta? Saisi mukavaa värikirjoa...
Altaan koko on 240 l ja kasveja on kohtuullisen runsaasti.
HEH...Eipä kaupassa maininnut mitään tuosta vedenkovuudesta, mutta saman suuntasta ajattelin itse. Kaupassa sano: Kyyylllläää ne kääääyy...
Oisko hyviä vinkkejä jostain muusta joka ois värikäs, suunnilleen samoja kokoja ja kävis tuohon. Oon pitänyt vettä n. 26 asteisena. En kaipaa lisää tetroja kun toisessa pienemmässä altaassa on jo kardinaaleja. Ja ko. isommassa jo inkkareita...
Oisko hyviä vinkkejä jostain muusta joka ois värikäs, suunnilleen samoja kokoja ja kävis tuohon. Oon pitänyt vettä n. 26 asteisena. En kaipaa lisää tetroja kun toisessa pienemmässä altaassa on jo kardinaaleja. Ja ko. isommassa jo inkkareita...
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tuota noin, taas ollaan tiukkoja...
Arvostamani Fishbase-sivusto kertoo tiukkaa tekstiä: pH range: 6 – 8; dH range: 5 - 19. Näin ollen platyt ja helmirihmakalat sopivat mainiosti samaan altaaseen, kunhan kovuus on hiukan suurempi kuin tuo 5 ja pH ainakin 7. Helmirihmakala ei ole nipo lämmön suhteen, niin kuin ei platykaan, kunhan ei mennä alle 24 asteen.
Asko, kerropa tarkemmin akvaariostasi.
Arvostamani Fishbase-sivusto kertoo tiukkaa tekstiä: pH range: 6 – 8; dH range: 5 - 19. Näin ollen platyt ja helmirihmakalat sopivat mainiosti samaan altaaseen, kunhan kovuus on hiukan suurempi kuin tuo 5 ja pH ainakin 7. Helmirihmakala ei ole nipo lämmön suhteen, niin kuin ei platykaan, kunhan ei mennä alle 24 asteen.
Asko, kerropa tarkemmin akvaariostasi.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Jaahas...Ostin viime vuoden joulukuun alussa Juwelin 240 litrasen ja olen sitä pikkuhiljaa sisustellut. Tällä hetkellä kasveja on aika mukavasti: vallisneriaa, melalehteä, kääpiöruohoa, miekkakasvi, vedensuosikkia, vesiruttoa ja pari muuta joiden nimiä en just nyt muista. Kaloja on 3 kpl helmirihmaa, 5 kpl leväbarbeja, 13 kpl inkkareita ja yksi partamonnin möllykkä. Lehtikaloja oli myös mutta niiden kanssa oli jatkuvasti ongelmia...Oli 2 kpl raidallisia, kullanvärinen ja musta. Raidalliset menestyi hyvin mutta sattumalta raidallisesta ja mustasta tuli pari ja juuri mustalla oli koko ajan pitkissä evissä homeen näköisiä tupsuja ja evät katkeilivat poikki. Samoin muissa evissä oli samanlaisia pallukoita. Saattoi olla että johtui myös helmirihmojen jatkuvasta "muilutuksesta" ja siitä johtuvasta stressistä, mut kuka tietää...???
Vettä olen pitänyt n. 26 asteisena ja laskenut parin viikon välein letkulla suoraan vesijohdosta, enkä ole pitkään aikaan mitannut arvoja. Viimeksi kun mittasin niin ei ollut kovinkaan merkittäviä heittoja arvoissa. Taisi olla kovuudet jossain kolmen huitteilla...
Pienempi on 70 litrainen. Siinä on kasveja huomattavasti enemmän ja kaloja 26 kardinaalitetraa ja taistelukala...
Siinä vähän taustoja...
Alotteluahan tämä vielä on mutta oppia ikä kaikki...![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Vettä olen pitänyt n. 26 asteisena ja laskenut parin viikon välein letkulla suoraan vesijohdosta, enkä ole pitkään aikaan mitannut arvoja. Viimeksi kun mittasin niin ei ollut kovinkaan merkittäviä heittoja arvoissa. Taisi olla kovuudet jossain kolmen huitteilla...
Pienempi on 70 litrainen. Siinä on kasveja huomattavasti enemmän ja kaloja 26 kardinaalitetraa ja taistelukala...
Siinä vähän taustoja...
Alotteluahan tämä vielä on mutta oppia ikä kaikki...
-
JukkaV
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllähän nuo asiasi ovat melko hyvin. Leväbarbit saattavat olla hiukan ahtaassa. Platyt kyllä sopivat altaaseen, mutta tarjoaisin ruusutetraparvea. 
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).