Kekkilän turveharkko?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Kekkilän turveharkko?

Viesti Kirjoittaja totoro »

Tulipa juuri mieleen, että voisinko ostaa turveharkon ja laittaa turvetta sukkahousuun ja sitten ulkosuodattimeen? Toimiiko kys. juttu veden vesiarvojen alentajana? Kekkilän sivuilta luin, että turveharkko ei sisällä mitään lisäaineita, kerätään suoraan suolta. Jos ostaisi yhden harkon (joka muuten on 27 litraa turvetta), niin ei varmaankaan joka kerta tarvitsisi ostaa uutta? Ja miten usein sukkahousun sisältö sitten pitäisi vaihtaa? Ja Kodin ykkösen sivujen mukaan yksi paketti, jossa on kolme harkkoa, maksaisi 12,90 euroa, joten ei kallista... :roll:
einars
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja einars »

Itse olen käyttänyt Kekkilän Luonnonturvetta niin suodattimessa kuin keittänyt siitä "uutetta", alentaa pH:ta tehokkaasti (riippuu tietenkin myös kovuudesta, jota se samalla alentaa). Helpommaksi osoittautunut minun kohdallani tuo keitos, sillä sitä voi annostella tarkemmin ja ei tarvitse huolehtia ja tutkailla, milloin pitää sukkisturvepatruuna vaihtaa. 65 litran säkki tuota Kekkilän turvetta maksoi 3,20, joten ei se todellakaan kallista ole.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Kerrotko einars valmistuksesta, millaiset määrät ja keittoajat? Ja ennen kaikkea millaisilla määrillä olet saanut pH:n alenemaan?
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Löytyy sekä turvetta että turveharkkoja. Molempia olen käyttänyt. Turpeella on myös ikävät puolensa; on sellaista tomua, että tukkii helposti joka paikan. Harkko on siitä kiva, että siitä voi leikata ns. suodatin levyjä tai kostuttaa ne niin, että niitä voi laittaa esim. akvaarion pohjalle (kutuakvaariot yms.).
einars
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja einars »

Sarkka kirjoitti:Kerrotko einars valmistuksesta, millaiset määrät ja keittoajat? Ja ennen kaikkea millaisilla määrillä olet saanut pH:n alenemaan?
Jep, eli lähtökohta pH on n. 7.8 paikkeilla, kH alle 4. Tavoitteena on saada pH 6.5-7.0 välille. Sitten reseptiin. Tämä on tällainen laiskanmiehenversio. Eli 10 litran ämpäriin n. 3 litraa turvetta. Vedenkeittimellä kiehuvaa vettä päälle n. 4 litraa. Hämmennys ja niin kuumaa kuin hanasta tulee ämpäri täyteen. Sitten vain jähdyttely ja laskeutuminen yön yli. Näillä keinoin litkun pH on jossain 4-4.5 paikkeilla (kannattaa siis olla varovainen annostelussa). Sitten ei muuta kuin vaimon kaapille sukkahousujahtiin ja ne toisen ämpärin päälle. Varovasti kaataen melkein kirkasta (mutta kuitenkin rusehtavaa) litkua niin paljon toiseen kuin uskaltaa. Hävitetään todistuskappaleet ja sitten vain uskottavasti aamulla päivitellään, että mihin sukkahousut ovat jälleen kadonneet. Tätä litkua minulla menee tavoitteen saavuttamiseen n. 1 l / 100 l vedenvaihtojen yhteydessä, eli ämpärillinen riittää minulla n. kuukaudeksi ja sen aikaa tuntuu ihan hyvin säilyvänkin.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Suurkiitokset einars. :)

Kokeilin viikonloppuna tehdä turvelitkua, mutta ainakaan noin pieni määrä (muutama desi) ei vaikuttanut 200 l altaani pH-arvoon juuri lainkaan. Tippatestillä saattoi hyvällä tahdolla, kun tarkkaan katsoi ja loput kuvitteli :mrgreen: , havaita hienoisen värimuutoksen vihreästä kellertävän suuntaan.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

No, ei varmasti vaikuta.. Puhutaan litroista, jotta vaikuttaa.. Itse olen suodattanut turvetta 450-litraiseen 40 litran verran turvevettä, kunnes lopulta kyllästyin hommaan ja vaihdoin rikkihappoon. Turvetta käytän nykyään tosin edelleen ulkosuodattimessa - tai itse en olekaan varma, on paljon mahdollista, ettei turvetta tällä hetkellä ole lainkaan :roll:

Turvevedev tehoon myös vaikuttaa se, kuinka kauan pidit turvetta siinä vedessä. Jos vain kastelit turpeen, niin vesi on edelleen samaa vettä, jos kaadoit kiuhuvan kuumaa vettä turpeen päälle ja annoit veden olla ämpärissä pari päivää aina silloin tällöin sekoittaen, niin varmasti turpeesta on jo uuttunut aika lailla tavaraa irti. Sekoittaminen on tärkeää, jottei vesi pääse pilaantumaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mihin muuten parustuu käsitys, jotta turveuute alentaa veden kovuutta? Jotenkin siis kalsium- ja magnesiumionien pitoisuuden pitäisi vedessä alentua. Siis mihin ne menevät/sitoutuvat?

Turve itsessään saattaa alentaa veden kovuutta, koska turpeella on heikko ioninvaihtokyky. Kalsiumia ja magnesiumia sitoutuu turpeeseen, jossa ne vaihtuvat oksoniumioniin. Samalla pH laskee hieman.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Kerrotkos VilleJ tuosta rikkihaposta - laimennatko sitä ensin veteen ja lorotat sitten laimennusliuosta akvaarioon vai miten? Saako rikkihappoa apteekista? Mikä on sen laimennussuhde vai myydäänkö se valmiiksi laimennettuna?
Aika tuhtia tavaraa käsittääkseni tuo rikkihappo, en ole uskaltanut kokeilla siinä pelossa että syövytän kaiken lähistöllä olevan liian tuhdilla annostuksella. Ohjeita turvalliseen rikkihappoliuoksen käyttöön?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ehkäpä minäkin vastaan.

Käytetään noin 1,5% rikkihappoa, jonka kulutus esimerkiksi 10 litraa kohti selvitetään ensin.
Käyttö suoraan akvaarioon ei ole suotavaa, sillä rikkihappo vapauttaa hiilihapon karbonaateista, ja kun hiilihappo on poistinut vedestä, pH nousee jälleen. Jos akvaariossa on lisäksi kalkkia hiekassa tai kivissä, niin homma vaikeutuu entisestään. Kalkkia liukenee lisää ja karbonaateista poistuu hiilihappoa jne.

Siis varovasti ja hitaasti. Ensin on siis anennettava veden haponsitomiskykyä eli alkaliteettia ja vasta sitten pH alenee pysyvämmin. Hiilihappoa voi olla liikaa kalojen kannalta ennekuin se poistuu.

Syy: vahvana happona rikkihappo vapauttaa heikon hapon, hiilihapon suoloistaan, karbonaateista ja vetykarbonaateista.
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/happam.php
Tässäkin siis pätee: täytyy tietää mitä tekee, miten tekee ja miksi tekee. 8-)
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Apteekissa myydään (jos myydään). Sitä voi pyytää suoraan laimennettuna esim. 5-10%:n liuos, joka on edelleen syövyttävävää - että jos vaatteille roiskahtaa, niin reikä tulee, ellet välittömästi saa vaatetta veteen, silloinkin todennäköisesti jää jäljet näkyviin.

Itse olen tyypillisesti annostellut jonkusen 4 ml:aa 50 litraa vettä n. 9,5 % rikkihappoa. pH laskenut noin 8,2:sta alta seiskan.

Tuollaisen alta 15%:n rikkihappoliuoksen käyttöön riittää, että suojaat kädet hyvin - esim. nitriilihanskat tai ihan vain apteekista saatavia "lääkärinhanskoja", joita voi käyttää useammankin kerran, jos riisuu ne varovasti käsistään pois hajottamatta niitä. Suojalasit on hyvä laittaa silmien suojaksi, jottei happoa vahingossakaan roiskahda silmille.

Juhlavaatteita ei kannata käyttää, vaan jotain vanhempia huonoja vaatteita. Helposti voi roiskauttaa päällensä happoa, jolloin vaatteet ovat menneet.

Kun ostat apteekista ko. laimennettua rikkihappoa, pyydä käyttöturvallisuustiedote mukaan - antavat sen kyllä varmasti muutenkin. Lue huolella se etenkin onnettomuustapausten kohdalta.

Varminta happo on siis pyytää jo valmiiksi laimennuttuna 5-10% ja suojautua asianmukaisesti sitä käytettäessä. Happo annostellaan aina vaihtoveteen, ei koskaan suoraan akvaarioon.

Itse toimin esim. seuraavasti:

1) vettä saaviin noin 50 litraa
2) pH kohdalleen rikkihapolla (9,5%)
3) Tetra AquaSafea loraus
4) hetken aikaa pyöritetään vettä saavissa
5) vesi akvaarioon

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”