Ehdotuksia kalastosta 480-litraseen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marttis
Starting Member
Starting Member

Ehdotuksia kalastosta 480-litraseen

Viesti Kirjoittaja marttis »

Tulipa sitten hommattua 480-litranen akva, jossa tuli mukana neljä oskaria, niilinhauki ja joku tukeva pohjakala 8O . Nyt on oskarit vietynä Siniriuttaan ja niilinhauki etsii kotia vieläkin.

Tarkoitukseni olikin laittaa pikkukaloja akvaarioon, mutta kun olivat isot oskarit niin alkoikin himoittaa vähän isommat kalat. Olisiko teillä antaa vinkkejä mitäs keksisin akvaan? (kunhan saan niilinhauen pois). Kiekot olisivat näyttävän näköisiä, mutta epäilen kykyjäni hoitaa niitä( olen saanut tietoa että ei ole ns. helpoimpia kaloja hoitaa).

Lehtikaloja aluksi mietin, mutta nyt en tiedäkään haluanko, vaikeata..).
Voisiko joku kertoa mitä kaloja on suunnilleen samankokoisessa akvassa, ettei jäisi akva ihan ilman kaloja :(

Kalastopohdinnat täällä Alkeissa, kiitos - Lisa -
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Mitkä ovat altaan mitat? 480-litraa kun voi olla niin monella lailla rakennettu, allas voi olla kaksi metriä pitkä ja matala, tai sitten korkea ja lyhyempi. Altaan mittasuhteiden tietäminen helpottaa kalojen ehdottelua.
marttis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marttis »

Altaan mitat on 160x55x55.
L M
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja L M »

Minulla 140x60x60 senttisessä altaassa asustelee seuraavaa:

-Lehtikaloja 6kpl (ovat vielä nuoria, joten saatan joutua karsimaan parvea parien muodostuttua)
-Sinikirjoahvenia 5kpl
-Leväbarbeja 6kpl
-Mustatetroja 11kpl
-Partamonneja 2kpl

Tulevaisuudessa hankin altaaseen vielä plekon tai pari, kunhan ensin löydän jonkun huippuhienon lajin.

Mielestäni kokonaisuus on oikein kaunis ja harmoninen, vaikka ensin ajattelin näyn olevan tylsä kun valtaosa kaloista esiintyy harmaissa ja mustissa raidoissa. Mutta juuri tuo värien yhteen sopivuus ja erilaiset hillityt raitapaidat tekevät näystä ihanan rauhallisen. 8-)
I like them fresh!
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Itse olen ihastunut avainkirjoahveneen, joka on rauhallinen ja aikuisena noin 16 senttiä pitkä. Ei siis kovin suuri, mutta kuitenkin todella ihastuttava kala! Itse en sellaista (vielä) omista, mutta ehkä vielä joskus... (paraskin sanomaan kaikkea ihanaa kalasta jota ei edes omista :mrgreen:) Plekot voivat kasvaa lajista riippuen suhtkoht suurikokoisiksi.
Elämä on rankkaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Eloisia sateenkaariaffenoita, keltabarbeja, leväbarbeja...? :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”