Käyttääkö kukaan ruokasuolaa akvaariovedessä?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Käyttääkö kukaan ruokasuolaa akvaariovedessä?
Palstaa selatessa tajusin, että oma akvaarioni on välttänyt kaikki kalataudit jo monta vuotta ja mietin, että mahtaako asiaan vaikuttaa se, että eräältä akvaarioharrastaja-kauppiaalta sain aikoinaan vinkin, että laitetaan akvaarioon ruokasuolaa (ei jodipitoista) 1 tl/10 l vettä aina vedenvaihdon yhteydessä. Aiemmin kaloja vaivasi sitkeä valkopilkkutauti, joka oli yleensä lääkityksen jälkeen kuukauden poissa ja palasi uudelleen. Tämän suola-kokeilun jälkeen ei ole ollut yli 10 vuoteen mitään kalatauteja. Enkä ole huomannut, että siitä mitään muutakaan haittaa olisi ollut.
Onko kukaan muu kokeillut tai kuullut tällaisesta?
Onko kukaan muu kokeillut tai kuullut tällaisesta?
Minä kokeilin tällaista alkuaikoina kauppiaan ehdotuksesta, kun altaassa oli mm. synnyttäviä hammaskarppeja. Ihan hyvin meni aluksi, mutta monniset kuolivat vain kahden vuoden iässä. Vasta siinä vaiheessa sain tietää että monnien kanssa ei saisi käyttää suolaa ollenkaan, kun ovat suomuttomia ja siksi kovin herkkiä sellaiselle. Silloin lopetin suolan käytön. Eipä ole tauteja ollut sen jälkeen, eli turhaa oli monnien tappaminen.
No, opinpa ainakin olemaan uskomatta ihan kaikkea mitä kauppias sanoi.
Jos minä saan vastata sanin kysymykseen, niin ne kasvit mitä minulla silloin oli kasvoivat ihan hyvin. Altaassa oli mm. vesisaniaisia, vallisneriaa ja jaavansaniaista.

Jos minä saan vastata sanin kysymykseen, niin ne kasvit mitä minulla silloin oli kasvoivat ihan hyvin. Altaassa oli mm. vesisaniaisia, vallisneriaa ja jaavansaniaista.
Re: Käyttääkö kukaan ruokasuolaa akvaariovedessä?
En nyt oikein jaksa uskoa, että 1tl 10 litraa kohden pitäisi taudit pois. Vaikka pilkkutauti on yleinen, ei sitä kuitenkaan esiinny pääakvaarioissa kuin harvoin ja silloinkin yleensä siten, että se "hankittu" sairaus eli uusia kaloja ei olla karanteenattu.Lanatar kirjoitti:ruokasuolaa (ei jodipitoista) 1 tl/10 l vettä aina vedenvaihdon yhteydessä.
Re: Käyttääkö kukaan ruokasuolaa akvaariovedessä?
Ehkä mulla on sitte vaan ollu hyvää tuuriaVilleJ kirjoitti:En nyt oikein jaksa uskoa, että 1tl 10 litraa kohden pitäisi taudit pois. Vaikka pilkkutauti on yleinen, ei sitä kuitenkaan esiinny pääakvaarioissa kuin harvoin ja silloinkin yleensä siten, että se "hankittu" sairaus eli uusia kaloja ei olla karanteenattu.Lanatar kirjoitti:ruokasuolaa (ei jodipitoista) 1 tl/10 l vettä aina vedenvaihdon yhteydessä.

Niin kyllähän esimerkiksi partamonni varmasti tuon suolan määrän kestääkin, jotkut yksilöthän pärjäävät ilmeisesti murtovedessäkin. Morrgan puhui monnisista, ne epäilemättä ovat herkempiä.Lanatar kirjoitti:
Itsellä en kyllä huomannut monnien kärsineen, mutta se johtui ehkä siitä, etten tee vedenvaihtoa kovin usein (n. kerran kk:ssa 350 l akvaariossa) ja jos lisään suolaa joka toisella kerralla, niin sitä ei pääse kertymään akvaarioon niin merkittäviä määriä.
Kovin harvaa on tuo vedenvaihto, paljon tasaisempana se veden laatu pysisi vaihtamalla vettä joka viikko, kuten useimmat harrastajat. Itse en suolaa ole lisännyt akvaarioon ikinä, en jaksa uskoa, että siitä varmuuden vuoksi käyttämällä olisi mitään hyötyä, haittaa voi ollakkin.
Dixi et animam levavi.