Kasvien postitus
Valvoja: Moderaattorit
Kasvien postitus
Yritin hakea vanhaa aihetta siitä, että kuinka kasveja postitetaan mutta en onnistunut löytämään ainakaan käyttämilläni hakusanoilla.
Joten siis kertokaas mulle miten te postitatte kasveja?
(miten pakkaatte jne..?)
Joten siis kertokaas mulle miten te postitatte kasveja?
(miten pakkaatte jne..?)
Itse olen postitellut jo yli kymmenen kirjettä, joissa on ollut kasveja. Ensin otan kasvit altaasta ja käärin juuret kosteaan vessapaperiin. (Jos siis niissä on juuret. Sen jälkeen vain laitan kasvit pakastepussiin ja pussin solmuun. Pussi vain kirjeeseen, kirje kiinni ja lähettäjän ja vastaan ottajan nimet päälle. 

Pussiin ei tarvitse eikä kannata laittaa vettä sen suurempia määriä, ilmankosteus on tarpeeksi suuri (kunhan pussi on tiiviisti suljettu) jotta kasvit pysyvät hyvinä. Itse toimin siten, että "tungen" (lue: ujutan mahdollisimman varovasti
) kasvit pakastepussiin, painelen varovasti ilman pois pussista ja sitten teippaan kiinni. Sitten kasvit kuplamuovilla vuorattuun kirjekuoreen ja postiin. Hyvinä ovat tulleet perille asti tällä menetelmällä, kuulemma. 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Viimeksi pistin kasvit minigrip pussiin, jonka vielä teippasin kiinni. Sitten pujotin sen tyhjän taloupaperirulla sisään ja sanomalehteä eristeeksi. Paperirulla toivottavasti suojelee kasveja littaantumasta kovin pahasti.
Teho voi sitten kertoa millaisessa kunnossa kasvit tulivat perille. Postikuluja tuli 1.30€.
Teho voi sitten kertoa millaisessa kunnossa kasvit tulivat perille. Postikuluja tuli 1.30€.
Itse lähettelen kasveja cd-koteloissa (ei kannata sitten mitään hirmuisen herkkiä tai isoja lähettää noin). Mutta siis ihan tavallisen talouspaperirullan hylsyn sisällä? Varmaankin vähän litistettynä, sillä ihan pyöreänä se on yli 3 senttiä paksu ja siitä pitäisi laskuttaa maksikirjeen hinta silloin.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mä olen lähetelly sellaisessa n. 10x10x20 cm kokoisessa pahvilaatikossa. Ensin virittänyt tukevan muovipussin laatikon sisään ja reunat suuakon yli. Sitten vaan laittanut kasvit suoraan akvaariosta muovipussiin. Mukana tulee sen verran vettä kun tulee. Kun kaikki rehut on kyydissä, hönkäisen muovipussiin ilmaan ja laitan kuminauhalla pussin suun kiinni (kuten jos pakkaisi kaloja).
Tällaisin paketteja on lähtenyt useita kymmeniä. Ei ehkä sataa vielä, mutta monta-monta olen postiin kiikuttanut. Sanottavaa ei ole tullut, mitä viime jouluna, kun paketti jumittui jouluruuhkaan (olipa fiksu veto laittaa siihen aikaan vuodesta paketti matkaan).
Ai niin, siitä tuli mieleeni. Ei kannata laittaa enää torstaina ja perjantaina pakettia meneen, ettei se jää viikonlopuksi postin hoiviin.
Tällaisin paketteja on lähtenyt useita kymmeniä. Ei ehkä sataa vielä, mutta monta-monta olen postiin kiikuttanut. Sanottavaa ei ole tullut, mitä viime jouluna, kun paketti jumittui jouluruuhkaan (olipa fiksu veto laittaa siihen aikaan vuodesta paketti matkaan).
Ai niin, siitä tuli mieleeni. Ei kannata laittaa enää torstaina ja perjantaina pakettia meneen, ettei se jää viikonlopuksi postin hoiviin.
Sitä pussia ei muuten kannata likistellä aivan ilmattomaksi, sillä kyllähän kasvitkin tarvitsevat happea. Tuollaisessa "ilmattomaksi" painellussa pussissa kasvit kuolevat ja pilaantuvat huomattavasti nopeammin, jos pussia ei syystä tai toisesta avata muutamassa päivässä pakkaamisesta.Mörkö kirjoitti: Itse toimin siten, että "tungen" (lue: ujutan mahdollisimman varovasti) kasvit pakastepussiin, painelen varovasti ilman pois pussista ja sitten teippaan kiinni.
Hyviä vinkkejä on tullut, mutta yksi asia askarruttaa?
Mten tuo ilman lämpötila vaikuttaa kasvien kuntoon? Nyt kuitenkin alkaa olla jo välillä aikas viileää ja varsinkin talvella, kun pakkasta on. Itse olen kotona "töissä"
ja käyn postin miltei samoin tein,kun se tulee, mutta mites muuten kuljetuksen aikana - Miten pitkiä aikoja kasvipaketti joutuu olemaan kylmässä ulkona? Hetkellinen puketin kuljetus ulkoilmassa ei kasveja tapa,sen ymmärrän tietty.
Mten tuo ilman lämpötila vaikuttaa kasvien kuntoon? Nyt kuitenkin alkaa olla jo välillä aikas viileää ja varsinkin talvella, kun pakkasta on. Itse olen kotona "töissä"
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
itse suosittelen kuplapussia ja kirjettä (ei hennoille kasveille) tai sitten pakastepussia ja tavallista kirjettä (pussiin on puhallettu ilmaa hieman)
Noin lähettämällä on tullut minulle perille, kaikkein parhaimmin säilyneet kasvit.
Noin lähettämällä on tullut minulle perille, kaikkein parhaimmin säilyneet kasvit.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-
- Advanced Member
Jos puhaltaa paljon sinne ilmaa niin pussi vie paljon tilaa. Joutuu lähettämään isomman paketin. Kulut nousevat jne.
Ei sillä ilmalla ole muuta tarkoitusta, kuin pitää kasvit ilmavina, jotta ne ei litistyisi matkalla.
Ei sillä ilmalla ole muuta tarkoitusta, kuin pitää kasvit ilmavina, jotta ne ei litistyisi matkalla.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
Itse olen käyttänyt kasvien postittamiseen pakastuspussiax2, jossa hieman ilmaa. Pakastuspussit kuplapussiin ja matkaan. Kierteisiä olen postittanut pitsakotelosta askarrellussa "pahvilaatikossa", josta tein sen kokoisen että sopii postiluukusta sisään. Kätevää, halpaa, eikä tartte pelätä että kierteiset litistyy