Voi hyvä jarvij. Minusta sinusta on ollut erittäin paljon apua kehittämässä akvaarioharrastusta. Itse olen ollut muutaman vuoden ulkomailla harrastamatta akvaarioita ja yllätyin miten asiat ovat muuttuneet. Muistan ennen lähtöäni kun olit vasta tuomassa ideaa mattosuodattimista.jarvij Lähetetty: 16:40, 08.10.2005 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Pittääköhän harkita mikrostooppikuvienkuvien julkistamista.
Tosin aloitin Tanganjikasivuston laatimisen, jotta tanganjika-ahventen kysyntä kasvaisi. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Ideoin myös mattosuodattimen mutta hanttiin pantiin. Ideoin akvaarion kalatonta kypsyttämistä, mutta hanttiin pantiin. Ei oikein jaksa innostaa panostaa, kun tietää että hanttiin pannaan.
Nyt olen saanut nähdä, että jotkut akvaarioliikkeetkin käyttävät mattosuodattimia akvaarioissa ja ne ovat todella suosittuja. Tämä kalaton kypsyttäminen on minulle myös aivan uutta ja erittäin kiinnostava. Ja mielestäni on ihmeellistä, että niin monet haluavat kokeilla sitä.
Luulempa, että on juuri sinua kiittäminen tämän suuntaisesta kehityksestä. Joten älä sano, että kaikki on turhaa kun purnataan, kun olet kuitenkin saanut paljon aikaan. Ihminen on kummallinen eläin. Ensimmäiset rohkeat kokeilevat ja sitten muut seuraavat perässä. Kehitys vie aina aikaa.
Mitä noihin mikroskooppeihin tulee, on asia kaksipiippuinen. Ensinnäkin ne koetaan erittäin kalliiksi laitteiksi ja siksi niiden ostaminen pelkkään akvaariokäyttöön tuntuu ylivoimaiselta. Lisäksi ajatus kalojen leikkelemisestä saa varmasti monen vatsat kääntymään ja ohjausta tarvitaan, mutta kuka sitä antaa..
Kaikesta huolimatta on selvää, että mikroskooppitutkimuksesta kiinnostuneet ns. hard-core akvaristit hyötyisivät ja oppisivat enemmän, mikäli tunnistuskuvia olisi saatavilla.
Tässä vielä toisaalla ollut TiHe'n linkki muutamiin kuviin
http://www.fishdoc.co.uk/video/fishmovies.htm