Mehiläismonni & kyhmybanjomonni

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Mehiläismonni & kyhmybanjomonni

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Ostin tänään 2kpl mehiläismonneja ja 2kpl kyhmybanjomonneja.
Kyhmybanjot ovat "tuttuja" ennestään ja sopivat käsittääkseni hyvin tuohon 800-litr. akvaarion pohjalle (plekojen, monnisten ja affenten seuraksi).

Mutta entäpä mehiläismonnit?
Liikkeen info-lapun mukaan se kasvaisi 7cm aikuismittaan. Onko mahdollista?
Muuta nimeä en huomannut ottaa ylös kuin tuon mehiläismonnin.
Yritin googlettaa, mutta en löytänyt apuja. Haku-toiminnolla löysin kommentin, jonka mukaan joku mehiläismonni-laji voi olla todellinen peto, etenkin toisia kaloja kohtaan.
Tuon luettua rupesi hirvittämään, että mitä tuli ostettua. :roll:
Eihän 7cm aikuiskoon saavuttava voi hirmuinen peto olla? Vai voivatko ne edes jäädä niin "pieniksi"?

Ajattelin sijoittaa nuo mehiläismonnit 600-litr. akvaarion pohjalle plekon, monnisten ja katinkultamonnien seuraan. Altaassa asustaa myös pieniä & keskikokoisia rubiinitetroja.
Voivatko ed. mainitut asukkaat olla vaarassa, mikäli sijoitan mehiläismonnit sinne?

Auttakaa hyvät ihmiset, jos teillä vain on kokemuksia/tietoa mehiläismonneista.
En siirrä niitä vielä pysyvään kotiin, alku kuluu karanteenissa.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Itselläni niitä mehiläismonneja on 5 taisitkin lukea sen minun aiheen. Siitä, miten petoja ovat, ei ole hajuakaan, sain ne nimittäin tässä pari viikkoa sitten siinä akvaariopaketissa. Katselimme ensin, että niillä olis ollu "imusuu" mutta eipäs ollutkaan, suu on kyllä aika iso.
monni720l
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja monni720l »

Mehiläismonnit ovat oikein vekkuleita pieniä otuksia. Nämä yleensä myynnissä olevat mehiläiset tosiaan kasvavat n. 7-8 cm mittaisiksi eli ovat oikein näppärän kokoisia.

Petokalojahan ne ovat, mutta eivät mitään hurjia tappokoneita. Pienimmät rubiinitetrasi saattavat olla vaarassa, mutta eivät mehiläiset välttämättä jaksa niitä 600l altaassa jahdata, mikäli ruokinta on riittävää. Jos akvaariossasi on paljon piiloja, tuskin pääset monnejasi kovin usein ihailemaan. Omani olivat melko tehokkaasti hukassa 1,5 vuotta 720l altaassa. Öisin niitä tosin näkee ruokaa etsimässä.
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Yleisimmin myynnissä olevat mehiläismonnit ovat tosiaan niitä pieniä microglanis ihirengi -tyyppejä, jotka jäävät 5-7cm mittaisiksi, eivät siten mitään hirmuja ole. Syövät ehkä pieniä poikasia, mutta tuskin aikuisia pikkukaloja.

Tuolta Planet Catfish -sivustoilta kyllä löytyy tommoisia 25-40cm lajeja, mutta lienevät harvinaisia akvaarioissa. Katso tuolta sivuilta vaikka pseudopimelodidae -lajit niin löydät varmaan omasi.

Yksi syy sekaannuksiin mehiläismonnien suhteen on sekin, että kimalaismonni ja mehiläismonni menevät sekaisin kun englanninkielessä mehiläismonni on bumblebee catfish ja suomen kimalaismonni (Pseudomystus siamensis) on aasialainen laji joka kasvaa huomattavasti isommaksi ja on selvä petokala. Noita kimalais/mehiläiskuvioisia lajeja löytyy kyllä tosi paljon muitakin, mutta varmaan 90% varmuudella sulla on noita pikkuisia.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mastacembalus kirjoitti:Yleisimmin myynnissä olevat mehiläismonnit ovat tosiaan niitä pieniä microglanis ihirengi -tyyppejä, jotka jäävät 5-7cm mittaisiksi, eivät siten mitään hirmuja ole. Syövät ehkä pieniä poikasia, mutta tuskin aikuisia pikkukaloja.
Mehiläismonni on minulla yrittänyt syödä aikuisen taistelukalan, ja tässä tapauksessa lopputulos oli sama yrityksellä kuin olisi ollut onnistuneellakin suorituksella eli vainaja tuli pikkukalasta. Noilla on vahvat leuat ja ne hyökkäävät kyllä.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Hui kauhistus.
Uskallankohan niitä pulauttaa tuonne 600-litr. pohjalle olleskaan.
En halua ruumiita enkä ahdistusta/stressiä nykyisille asukkaille.

Näyttävät tuolla karanteeni altaan pohjalla hyvinkin leppoisilta, ei niitä uskoisi hurjiksi pedoiksi. Kokoa otuksilla on nyt 6-7cm, leveyttä pari senttiä.

Tulevan altaan pohjalla on myös muutama piikkisilmä, ne eivät kai olisi niin suuressa vaarassa, nopeita kun ovat.

Niin ja voisiko tuota mahd. petomaisuutta kompensoida "runsaalla" ja monipuolisella ruokinnalla?
jataju
Starting Member
Starting Member

Kimalaismonni

Viesti Kirjoittaja jataju »

Minulla oli kimalaismonneja (juuri näitä aasialaisia) 600-litraisessa akvaariossa. Ne piilexivät päivät, mutta hanakasti hyökkäsivät ruokinta-aikaan.

Ne olivat petoja. Nyt ne ovat toisaalla, kun vaihdoin koko kalaston.

Ne pärjäsivät oikein hyvin isojen etelä-amerikkalaisten kirjoahventen kanssa, mutta imumonnit hävisivät pikku hiljaa. Luulen, että nämä tekivät niistä selvää, koska kirjoahvenet eivät päivisin tehneet imumonneille mitään, mutta yöstä en tiedä....

Seura-akvaarioon en kyllä panisi sen enempää kimalais- kuin mehiläismonniakaan, jota minulla ei ole ollut, mutta rajuna veikkona sitäkin pidetään, sillä vaikka ne eivät saisi rauhaa rakastavia kalasia syötyä, niin ne voivat stressata kuoliaaksi pikkukalat.

:?
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Ei voi olla mahdollista, miten minä tuommoisia menin ostamaan?! :cry:

Eikö kenelläkään ole rohkaisevia kokemuksia mehiläismonneista?
Laitanko nuo tuonne akvaarioon vai en?
Maisu
Elite Member
Elite Member

Nii-i, aina pitää ensin selvittää lajin ominaisuudet ja vasta sitten tehdä ostopäätös eikä päinvastoin.

Et nyt ole kovin tarkkoja tietoja antanut lajeistasi joten on mahdotonta sanoa muuta kuin että rubiinitetrojen kanssa en ainakaan mehiläismonneja päästäisi samaan altaaseen, piikkisilmäkin voi mennä vahingossa yöaikaan välipalaksi ja monniset saattavat olla edestäpäin nieltynä vaarallisia mehiläiselle itselleenkin, mutta taatusti houkuttelevia nukuskellessaan pitkin pohjia. Luulisin että monnisten panssaripinta suojaa niitä jonkin verran sivuilta tulevilta hyökkäyksiltä mutta nehän eivät mitään viilipyttyjä ole jos altaassa on jotain pelottavaa ja purema voi aina olla kohtalokas vaikka ei johtaisikaan syödyksi tulemiseen. Ahveniisi en ota kantaa koska niiden lajia et ole kertonut. Kääpiöahvenet ovat mehiläismonnille ruokakokoa, aikuinen timanttikirjoahven alkaa olla siinä rajoilla että ehkä ei enää.

Kukaanhan ei liene selvittänyt miten hyvin nuo yöaktiiviset pedot näkevät ja mikä osa hyökkäyspäätöksen synnyssä on pelkällä hajuaistimuksella, joten kukin voi itse päätellä kannattaako mitään sellaista yöllä nukkuvaa kalaa, josta saa jotenkin puremaotteen, laittaa samaan altaaseen.

Rubiinitetra ja kyhmybanjomonnikaan ei sitten ole mikään pomminvarma yhdistelmä, ihan vain vinkiksi jos nyt ajattelit siirrellä kaloja enemmänkin altaasta toiseen.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Uskomatonta luettavaa. Siis ihanko oikeasti 7cm pituinen kala koittaa syödä lähes itsensä kokoisia kaloja? Ja onnistuu? Enpä taida sitten ostaa mehiläismonneja vaikka olen niitä pitkään himoinnut. Voi harmi.

Onhan kyseessä nyt tämä kala?
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Kyllä ne noita juuri ovat, joihin linkki viittaa.
Ja nyt kun olen niitä seuraillut, niin kyllähän niiden suu jo jonkin kokoinen on. Kummalta se kuitenkin kuulostaa, että ne toisia kaloja pystyisivät hotkimaan, mutta toki uskon kokemuksesta syntyneeseen sanaan.
Eli ongin ne huomenna tuolta karanteenista ja kiikutan johonkin eläinkauppaan.

Tästä opin, että kaupan lappuihin on turha luottaa, samoin kuin kauppiaan sanaan.
Faunattaren lajikuvauksessa luki;
Rauhallinen, seura-akvaarioon sopiva, aikuiskoko 7cm.
Ja erikseen vielä kysyin, että eihän tuo varmasti ole häijy muita kohtaan.

Plaah, tuntuupa taas varsin turhauttavalta. Tyhmä pää, siitä kärsii kaikki!

Ja mitä kyhmybanjoihin tulee, niin ne pääsevät tuohon suureen akvaarioon eri affenten, monnisten, piikkisilmien ja plekojen seuraan. Altaaseen on vasta suunnitteilla tetraparvi, joka täytynee olla kooltaan hiukan rubiinitetraa suurempi.
Maisu
Elite Member
Elite Member

thapsus kirjoitti:Uskomatonta luettavaa. Siis ihanko oikeasti 7cm pituinen kala koittaa syödä lähes itsensä kokoisia kaloja? Ja onnistuu?
Ei sen tarvitse aina onnistuakaan, jos huomaat niin olen kirjoittanut että puremakin riittää. Lisäksi tuo 7 cm on minusta pikkuisen alakanttiin, mutta en ole tullut omia mehiläismonnejani mitanneeksi sillä niitä näkee kovin harvoin kunnolla. Kiva ja kaunis lajihan tuo kuitenkin on, sillä vain on omat vaatimuksensa seuran suhteen kuten useimmilla muillakin kalalajeilla.
SiriusAng
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja SiriusAng »

Meillä on muutama noita (n.4-5cm).. toistaiseksi on mennyt ihan hyvin.. jonkin verran niitä näkee päivisinkin (lue lähinnä ruoka-aikaan) öisin pääosin sutaavat sinne tänne tuolla.. Itselläni (tämä ei ole suositus, minä vain raportoin ;)) on noiden seurana albiinomonnisia ja ainakaan vielä en ole nähnyt kenenkään saaneen päähänsä yrittää niiden syömistä, mistään suunnasta (albiinot eivät ole vielä järin isoja vasta n. pari senttisiä). Albiinot eivät myöskään vaikuta järin kiinnostuneilta noiden liikkeistä vaan jököttävät siinnä missä nuokin.

Enemmän arveluttaa pistävätkö poskeensa lajikumppaninsa kun yksi noista on kasvanut huomavasti rivakammin kuin muut. Pleco Chipsit nuo nielevät kevyesti kokonaisena muiden nenän edestä joten ruokaa saa lapata aika runsaasti että kaikki saavat, luulen että hieman isompikin ruoka mahtuisi voisin testata katkaravulla.. :roll: Mut raportoin jos tulee ongelmia..
Mastacembalus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Mastacembalus »

Aika hurja tuo taistelukalan kohtalo kyllä... Minä uskaltaisin silti laittaa nuo monnit suunnittelemasi kalaston kanssa, koska tetrat eivät kai yleensä nuku paikoillaan pohjalla(?). Uskoisin että tuo taistelukala menee kuitenkin yksittäistapaus-kategoriaan. Monnisia nuo eivät varmasti pysty syömään. Runsas ilta/yöruokinta estänee vahingot myös.

Jostain luin että mehiläismonnit viihtyvät pienissä ryhmissä, joten tuskin ne kannibaaleja ovat.
Lanatar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lanatar »

Mehiläismonnista ei kokemuksia, mutta akvaarioharrastuksen alku aikoina ostamani kimalaismonni söi 10 kappaleen neontetraparveni yhdessä yössä.... [}:)] kimalaismonni kiikutettiin kauppaan alta aikayksikön. Ei enää toista kertaa samaa erehdystä.
MaisaLu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MaisaLu »

Nytpä menee puurot ja vellit sulavasti sekaisin... Ostamasi kalat ovat mehiläismonneja (Microglanis Poecilus) eivätkä kimalaismonneja.
Vaatimukset: pH7.3, kovuus 10, lämpö 25C, koko aikuisena 7cm, alkuperä E-Amerikka.
Kalat ovat olleet minulla useita kuukausia ja asustaneet muutaman eri tetralajin (sitruuna- ja kuparitetrojen), sekä muutaman corydoras-suvun monnisten tovereina. Minkäänlaisia ongelmia ei minun hoivissani ole esiintynyt. Lukuunottamatta sitä, että nämä hauskannäköiset heput ovat päivisin piilossa, eivätkä saa ansaitsemaansa huomiota osakseen.
Otan mielelläni kalat takaisin, jos asia sinua hirvityttää.

Kauppias Maisa
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Mehiläismonneistahan olen koko ajan kirjoitellutkin/kysellyt. Joku muu tuossa mainitsi kimalaismonneistaan. En minä.

Ja mitä noihin ostamiini mehiläismonneihin tulee, niin en aio ottaa riskiä nykyisen kalastoni suhteen. Mehiläiset pääsivät tänään uuteen kotiin, itselleni en "uskaltanut" niitä jättää. Kovasti harmitti heistä luopua, hurjan nättejä kun olivat. Ehkä jonain päivänä kalasto on vielä sellainen, jotta kys. lajia uskaltaisi huoletta pitää ja ihailla.

Ja itseäni minä tämän asian tiimoilta soimaan kun en ottanut asioista enempää selvää ja tein liian äkkipikaisen ostopäätöksen.
Kauppiaalle kiitos äärimmäisen ystävällisestä palvelusta! :D
monni720l
Junior Member
Junior Member

Mymmeliä on nyt ehkä hivenen turhaan peloteltu. Mehiläismonnit eivät ole aggressiivisia, ja minä olisin uskaltanut laittaa mehiläiset hänen kalastonsa jatkoksi. Olisi pitänyt ehkä mainita, että pidin itse mehiläisiä punapäätetrojen, taistelukalojen ja monnisten kanssa ilman minkäänlaisia ongelmia. Kauppias antoi oikeaa tietoa, joten hänen toimintamallistaan en löydä mitään vikaa. Kimalaiset ovat asia aivan erikseen.

Pääasia, että monnit nyt kuitenkin löysivät uuden kodin, eikä kenenkään tarvitse stressata kalastonsa puolesta :D
Maisu
Elite Member
Elite Member

Minä olen puhunut koko ajan nimenomaan mehiläismonnista, joka on täysin kiistatta peto. Se että minkä kalan kanssa isosuisen petokalan yhdistää on tietysti jokaisen oman omantunnon varassa.
monni720l
Junior Member
Junior Member

Jep, maisu on oikeassa. Omaa harkintaa on osattava käyttää kalastokysymyksissä ja tehtävä niin kuin parhaaksi näkee kalojensa kannalta.
KalaKissa
Senior Member
Senior Member

Re: Mehiläismonni & Kyhmybanjomonni

Viesti Kirjoittaja KalaKissa »

Minulla on noita mehiläismonneja 4kpl oon miettiny et lisääntykö ne akvaariossa ? Tulee välillä valon ollessa päällä niin pyörähteleen jos tarjolla on herkkuruokaa. 2klp on melko isokoisia(8-10cm) ja toiset 2kpl on melko pienehköjä (5cm)... Mutta ittellä ei oo ollu niiden kaa mitää ongelmaa, ihan kivoja ovat vaikka harvoin näkyvillä :D Olis kiva saada kuvia muiden mehiläisistä jos niistä nyt kuvaa saa (itte en oo vie saanu otettua). :mrgreen:
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Re: Mehiläismonni & Kyhmybanjomonni

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Mehiläis- ja kimalaismonneja on molempia 5 kpl n. 500l akvaariossa, oikein mukavia kavereita, monnisia ja selkäuimareita ei yksikään ole hättyytellyt, selkäuimarit hengailevat samassa saviputkessakin kuin mehiläismonnit. Pienin selkäuimari on semmoinen 2cm ja mehiläismonnit/kimalaismonnit ovat 5-7cm. Samassa altaassa on myös ollut salamanteriplekoja, perhosplekoja, L-033, jne. No problem. Itse suosittelen näitä! :mrgreen:
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
bluefish1
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Re: Mehiläismonni & kyhmybanjomonni

Viesti Kirjoittaja bluefish1 »

Kysyn tässä, että sopivatko nuo Banjomonnit ja Mehiläismonni yhteen? Oma monnilajini on Microglanis iheringi ja se elelee yksin altaassa, mutta haaveissa olisi ottaa myös Banjomonneja, niin kysyn, että sopivatko samaan altaaseen? Lisäksi vielä, että lisääntyvätkö ollenkaan tai kuinka hyvin yleensä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”