Mikä levänsyöjä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä levänsyöjä?

Viesti Kirjoittaja mariana »

Pitäisi saada joku levänsyöjä vielä tuonne altaaseen,mikähän sinne mahtuisi? Partista mietin mutta en ole sittenkään varma haluanko sitä. Altaalla on kokoa 325 litraa ja muu kalasto on:

n.35 sinineontetraa
20 mustaneontetraa
9 rusomonnista
6 kulmajuovamonnista
töyhtökääpiöahven pariskunta

pH 6,5
KH 3
GH 5
N03 12,5
N02 0
lämpötila 25-26 astetta

Nuolimonneja mietin mutta luin että tarvitsevat viileämpää vettä? Onko näin vai onko jotain lajia joka menee lämpimässäkin (26 asteessa) ? :roll:

Parvikaloja on kyllä aika paljon mutta allas ei kyllä näytä täydeltä, hyvä kun sinineoneja välillä näkee :D

Ehdottakaas jotain!
JaH
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JaH »

Leväkatkaravut?
Kuva

Viherlevistä ei tarvitse pahemmin huolehtia, kun näitä on akvaariossa.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Yhdyn edelliseen! Parhaita levänsyöjiä, minulla esim. partis söi levää nuorena, vaan nyt rouskuttaa ennemmin miekkakasvin lehteä kuin levää.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
mariana
Senior Member
Senior Member

Noita tarvitsee olla aikas monta että näkyy mitään vaikutusta? No eihän tuolla nyt mitään ihmeellistä levä ongelmaa ole, mutta vähän epäilen että ehtii tulla ennen kuin akvaario löytää tasapainonsa muuton jälkeen. Noita leväkatkarapuja mulla oli edellisessä altaassa kaksi "veljestä" mutta kerran kun altaassa oli lääkitys niin siirsin ne siksi aikaa keittiöön pieneen altaaseen. Sieltä ne olivat yön aikana peräkanaa lähteneet vaellukselle eteiseen. Sieltä ne aamulla löysin n.10 metrin päästä altaasta. Vähän kyllä harmitti kun juuri olivat kasvaneet isoiksi mutta olin toisaalta vähän huvittunutkin kun siinä ne olivat vierekkäin eteisessä. Onneksi vauvat eivät huomanneet niitä minua ennen, olisi tullut vähän erikoinen siirtyminen kiinteisiin ruokiin. :mrgreen:
Täytyy laittaa harkintaan jos niitä hommaisi sitten vähän enemmän.
Onko muita ehdotuksia?
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Edelleen noista katkaravuista: muutama greeni sinne, niin kohta on riittävä levänsyöjäarmeija! :D

Tiikerikotilo (Neritina natalensis) on myös loistava levänsyöjä, lisäetuna se, ettei lisäänny makeassa vedessä, sekä oikein kaunis ulkonäkö.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
mariana
Senior Member
Senior Member

Ne greenit ovat kyllä sen verran pienempiä että luulen niiden päätyvän töyhtökääpiöahventen vatsaan :roll:

Eikö tiikerikotilo tarvitse kovaa vettä ja taitaa tuo mun pH olla myös liian alhainen?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

En kyllä uskoisi greenien joutuvan töyhtöjen ruokalistalle jos niillä vain on tarpeeksi piilopaikkoja.Tosin onhan kaloissakin yksilöitä= toinen laittelee kaiken mahdollisen masuunsa ja toista ei voisi vähempää kiinnostaa.

nimim. leväkatkarapuja lehtikalojen kanssa sekä greenejä toisessa altaassa kääpiörihmakalojen ja tiikeribarbien kanssa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
mariana
Senior Member
Senior Member

Kyllä noita leväkatkarapuja voisin harkita mutta en viitsi kokeilla greeneillä kuinka käy. Ei ne ravutkaan mitään ilmaisia ole jos ottaa paljon. Ja olis niitä rapuja kiva joskus nähdäkin etteivät koko ajan ole piilossa. No,täytyy miettiä... :D
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Leväbarbeja?
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
mariana
Senior Member
Senior Member

Niissä taas mietityttää se että kasvavat niin isoiksi mötiköiksi :roll:
Kylläpäs olen hankala :mrgreen:
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Mikä levänsyöjä?

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

mariana kirjoitti:Nuolimonneja mietin mutta luin että tarvitsevat viileämpää vettä? Onko näin vai onko jotain lajia joka menee lämpimässäkin (26 asteessa) ?
Minä joskus kyselin ottojen sopimisesta lämpimämpään veteen, tässä se keskustelu, josko siitä olisi apua. :)
mariana
Senior Member
Senior Member

Kiitos. No kuinka kävi, otitko niitä ottoja? Mihin lajiin päädyit? Miten viihtyivät tossa 26 asteen lämpötilassa?
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

mariana kirjoitti:Kiitos. No kuinka kävi, otitko niitä ottoja? Mihin lajiin päädyit? Miten viihtyivät tossa 26 asteen lämpötilassa?
No eeeen mä vielä niin pitkälle ole ko. pytyn kalaston kanssa päässyt. :mrgreen: Mutta toisessa altaassa on rescuena tullut täplänuolimonni (en ole ihan varma lajista), 25-26 asteessa eleleepi ja ihan tuo vilkkaasti altaassa liikkuu. Mutta minul ei ole otoista enempää kokemusta, joten en osaa sanoa liikusteleeko sen normaalin verran, vaikuttaa kuitenkin ihan hyvin tulevan juttuun veden lämpötilan kanssa. Altaassa on virtausta ja ilmastus, nekin varmaan lisäävät viihtyvyyttä oton kannalta.
mariana
Senior Member
Senior Member

Niin, on mullakin 2 sisäsuodatinta, ulkosuodatin ja hapetin tuolla että veden luulisi olevan tarpeeksi hapekasta ja virtaavaa.
Täytyy nyt miettiä kaikkia vaihtoehtoja ja tutustua noihin nuolimonneihin paremmin. :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kyllä tuohon lämpötilaan(25 - 26) menee hyvin Otot.
Itselläni ovat menneet jopa kaksseiskassa, tuolloin niistä tulee vain hiukan laiskempia. Muistaa vaan hapekkaan ja virtaavan veden.
Ottopojat syövät levää hyvin, mutta pieniähän ne on, joten tarvitaan ihan kohtalaisen kokoinen parvi.
Tuolla hiukan kerrontaa ja kuvia;
http://www.saunalahti.fi/pistia/nuolimonni.html

Leväkatkoista on myös kokemusta ja ovat ehkä parhaimpia levänsyöjiä Leväbarbin jälkeen. Toki voivat joutua Affenten hypisteltäviksi.
Jos saavat olla altaassa rauhassa ne kyllä tulevat esillekkin, eivät kokoajan piilottele(Ainenkin meidän Pleko-altaan katkat on näkysällä). Katkojakin saa ottaa reilusti että levä pysyy kurissa.
mariana
Senior Member
Senior Member

JOS niitä päätyisin ottamaan niin montako tuonne menisi? Onko tuo täplänuolimonni sitten semmonen laji joka sietäisi paremmin lämpimämpää vettä vai onko kaikilla nuolimonni lajeilla suht samat vaatimukset? Mietin vaan lähikauppojen tarjontaa, että jos niillä on samat vaatimukset niin voin hankkia sitä lajia mitä löytyy?
mariana
Senior Member
Senior Member

Varmaan päädyn ottamaan noita nuolimonneja. Mietin että ne ovat varmaan paras vaihtoehto kun mulla on aika paljon hentolehtisiä kasveja joista ainakaan partis ei onnistuisi levää putsaamaan. Lämpötilakin näyttää pysyvän 25 asteessa kun laskin huoneen lämpötilaa vähän ja otin kansilasit pois.
Montako tuonne mahtuu? :roll: Onko 5-6 sopiva määrä vai liian vähän/paljon?
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

mariana kirjoitti: Onko 5-6 sopiva määrä vai liian vähän/paljon?
Mulla on 325 litraisessa 17 kpl ja ei tunnu paljolta [;)] tosin ne on aika minikokoista mallia. 6 kuulostaa ihan hyvältä.
mariana
Senior Member
Senior Member

No jos sitten aluksi hommaisin 6 kpl. Kun noita parvikaloja on jo noin paljon niin en uskalla kerralla enempää ottaa jos rupeekin näyttämään liian täyteen ahdetulta. :D
Ens viikolla sitten kala ostoksille, kiitos kaikille vastanneille avusta! :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”