Pieniä omituisia otuksia akvaario täynnä
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Pieniä omituisia otuksia akvaario täynnä
Omituisia otuksia, kooltaan n. 1-2 mm, parveilee 85-litraisen akvaarion pohjan tuntumassa, ja laseissakin niitä liikkuu. Minusta ne näyttävät artemiantoukilta, ja liikkuvatkin reippaan oloisesti sätkien, samalla tavalla kuin artemian toukat. Ne ovat kuitenkin valkoisia enkä ole muutenkaan laittanut altaaseen artemiaa. Jos ne eksyvät kierteissarvikotiloiden kuoren alle, niin kotilo vetää ruumiinsa äkkiä sisään, ikään kuin sähköiskun saaneena. Mitä nämä otukset voisivat olla?
Kaloja ei ole, mutta kierteisiä on ja yksi pieni sinirapu. Vesi on keskikovaa, gH 10 ja pH 7.5, lt 27. Allas on ollut keväästä asti käytössä koko ajan.Rapu tuli meille muutama päivä sitten, samoin kuin joitakin kasveja.
Kaloja ei ole, mutta kierteisiä on ja yksi pieni sinirapu. Vesi on keskikovaa, gH 10 ja pH 7.5, lt 27. Allas on ollut keväästä asti käytössä koko ajan.Rapu tuli meille muutama päivä sitten, samoin kuin joitakin kasveja.
Paitsi että noita otuksia ei Ruusu kuvannut matomaisiksi. Itselläni näyttää olevan jokunen tuommoinen nykivästi liikkuva otus kasvialtaassani ja ne näyttävät kovasti hankajalkaisilta, niitä löytyy varsinkin kalattomista altaista kun ei ole kaloja syömässä niitä. Haulla toki löytyy lisää tietoa, käytä vaikka hakusanaa hankajalkai*, niin löytyy muutama aihe. Vesikirppujakin periaatteessa voisi altaista löytyä, myös kaikenmoisia muita harmittomia ötököitä 

-
- Advanced Member
Joo, näiden kalattomien akvaairioiden ongelma näyttää olevan juuri erilaisten öttiäisten näkyminen... Kala-altaassahan nuo joutuvat heti ravintoketjuun. Kaikenlaisia ötököitä siellä altaassa elelee, ja jostain syystä (=liikaruokinta?) aina ilmiintyvät välillä. Ja kotilot ja ravutkan ei tuommoisten päälle ymmärrä.
Joskus olen miettinyt, että jos laittaisi pariksi päiväksi jonkin kalan tuonne syömään nuo öttiäiset pois, mutta taitaisi kuitenkin olla kalalle liian stressaavaa.
Joskus olen miettinyt, että jos laittaisi pariksi päiväksi jonkin kalan tuonne syömään nuo öttiäiset pois, mutta taitaisi kuitenkin olla kalalle liian stressaavaa.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Okei, eli ei mitään kamalia jättipolttiaiseliöhybrideiksi kasvavia toukkia...
Näitä ei tosiaan tuolla isommassa altaassa ole. Mikähän kala näitä söisi? Lehtikalalle nämä ovat kai liian pieniä, monniset? Leväbarbit? Tetrat? Eipä meillä muita kaloja oikeastaan olekaan. Joku miljoonakalahan voisi noita napsia, mutta en tiedä hankkisinko niitä vain näiden öttiäisten takia. Ja kun on tuo rapukin...
edit: löysin vanhoja keskusteluja, joissa kuvaillaan samanlainen otus:
Tämä
ja tämä
ja tämä.
Varsinkin tämä otus ilman munaryppäitä saattaisi täsmätä. Olin katsovinani että otuksilla on kaarevat tuntosarvet ja häntä haarautuu kahtia.

Näitä ei tosiaan tuolla isommassa altaassa ole. Mikähän kala näitä söisi? Lehtikalalle nämä ovat kai liian pieniä, monniset? Leväbarbit? Tetrat? Eipä meillä muita kaloja oikeastaan olekaan. Joku miljoonakalahan voisi noita napsia, mutta en tiedä hankkisinko niitä vain näiden öttiäisten takia. Ja kun on tuo rapukin...
edit: löysin vanhoja keskusteluja, joissa kuvaillaan samanlainen otus:
Tämä
ja tämä
ja tämä.
Varsinkin tämä otus ilman munaryppäitä saattaisi täsmätä. Olin katsovinani että otuksilla on kaarevat tuntosarvet ja häntä haarautuu kahtia.