200 L
lamput 2 x 30 W "vihreä ja punainen"
Lämpötila 25C
Suodatin Eheim 2226 lattiasuodatin
Juuri mittasin nitraattipitoisuuden ja se oli 10 mg/l
Vettä vaihdetaan noin 60-70 l joka viikko (joskus voi olla 2 kertaa kolmessa viikossa, mutta pyritty joka viikko).
Kaloja on 2 lehtikalaa, 2 partamonnia, 2 piikkisilmää, 7 mustaneontetraa, 2 tiikerinuoliaista (ostettiin akvaariokaupasta, jossa ei niistä näköjään paljoa tiedetty, koska myöhemmin kuultiin etteivät oikein sovi tällaisiin seura-akvaarioihin - hyvin on kuitenkin mennyt) ja 2 monnista.
Mustaneontetroja oli 10, mutta 3 niistä kuoli jo aiemmin. Syyksi osottautui silloin liian suuri nitraattipitoisuus. Mutta nyt on lähtenyt monniset kuolemaan. Toissapäivänä kuoli yksi ja tänään toinen. Olen yrittänyt tutkia kalat tarkkaan kun olen akvaariosta pois ottanut, mutta mitään näkyvää en ole havainnut. Alkaa kuitenkin huolestuttaa onko akvaarisossa jotain pielessä. Muita kaloja olen tarkkaillut myös. Yhdessä mustaneontetrassa on mahassa "punaista", näyttäisi siltä, kuin sen yksi evistä olisi irronnut ja se kohta punottaisi. Muissa kaloissa ei mitään näkyvää, ovat aktiivisia ja syövät hyvin.
Mitä kannattaisi seuraavaksi lähteä tarkistamaan? Ph? Happi? Jos monniset jatkavat kuolemista, kannattaisiko kala viedä jollekin tutkittavaksi? Tänään kuollut monninen oli ensin kannon alla kuolleena, tai niin luulin. Kun lähdin poistamaan kalaa ja siirsin kantoa se heräsikin uimaan. Hetken se kyyhötti pohjalla, lähti haukkaamaan happea ja pyöri holtittomasti alas. Tunnin päästä se oli kuollut lopullisesti.
Akvaario on muuten aika hyvässä kunnossa, noin silmämääräisesti. Ei ole levää ja kasvit jaksavat hyvin. Kotiloita oli hieman, mutta tiikerinuoliaiset pitävät kannan kurissa.
Tuntuu kurjalta kun en osaa tehdä mitään