Ou jee noin 60 miljoonan poikasta

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

WidIT
Starting Member
Starting Member

Ou jee noin 60 miljoonan poikasta

Viesti Kirjoittaja WidIT »

Eli tänään tuli noin 60 miljoonakalan poikasta ja kaikki saatiin poikaspurkkiin.
Ruokana hiutaleet kovasti murskattuna. eikö? Kuinkas kauan pitää niiden asustella poikasaltaassa?

Kaikki tieto kasvatuksesta tännepäin kiitos.

ihan olivat 8O näköisiä :mrgreen:
suck my skateboard
Vedetto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

Niin pitkäöän niiden kannattaa asustella että ovat niin isoja että eivät mene isoimmastakaan suusta alas. noin 2 senttiä saattaisi olla hyvä!
Murskatut hiutaleet ovat hyvvää ruokaa mutta vielä parempaa olisi poikasruoka!
ONNEA POIKASTEN KANSSA!
Terveisin: Vedetto
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Vinkkinä että pakastettu bosmidia maistuu pienille millisten poikasille ja antaa tervetullutta vaihtelua kuivaruoalle.
toothpick
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja toothpick »

Olen säästänyt kalanruokapurkkien pohjalle jääneet jauhot ja syöttänyt sitä milliksen poikasille jotka eivät vielä murskattua hiutaletta pysty syömään. Ei ehkä ole kaiken maailman vitamiinit tallessa, mutta onhan se parempi kuin ei mitään.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Olen säästänyt kalanruokapurkkien pohjalle jääneet jauhot ja syöttänyt sitä milliksen poikasille jotka eivät vielä murskattua hiutaletta pysty syömään. Ei ehkä ole kaiken maailman vitamiinit tallessa, mutta onhan se parempi kuin ei mitään.
Itsekin kokeilin joskus tuota, mutta se tuntui samentavan veden niin, että luovuin siitä. Kuivaruokina syötän ihan kalanpoikasille tarkoitettua ruokaa, muuten artemiaa ja ihan pienille poikasille likoeläimiä (mm. kääpiörihmat)
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MatamiMimmi »

Täällä ihan vasta-alkaja kyselee kans, kun viikonloppuna elämäni ensimmäiset kalat akvaariooni sain.. Miljoonakaloja olivat tuoneet, itse kun en ennättänyt kiireisten matkaan kaloja edes hakemaan tai neuvoja kyselemään.. Kolme tyttöä ja kolme poikaa olivat liikkeestä laittaneet... Ja sanoneet että yksi raskaana... Hiuksia päästä kiskomatta ajattelin, et voi pyhä jysäys... ne poikaset menee varmaan parempiin suihin, kun enhän minä osaa niitä kuitenkaan hengissä pitää...

Antakaa vinkkiä aloittelijalle, onko mitään tehtävissä, ja kuinka.. kauanko kalat edes ovat raskaana... minkälainen "lapsiasunto" pitäisi olla jne jne jne.. voi olla että jostain löytäisin tietoakin, mut kysyn nyt tässä kun näkyy sama laji olevan esillä...
30 litrasta se lähti, n.90 litraisessa pysyi tovin, 180 komeilee nyt, mutta isompaa mieli halajaa...
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Miljoonakaloja on hyvä pitää 2-3 naarasta per koiras, muuten koiraat jahtaavat naaraita koko ajan eivätkä tyttöparat saa hetkeäkään rauhaa. Jos molempia sukupuolia on, niin ovat kaikki naaraat varmasti raskaana. Ei niitä syyttä kutsuta miljoonakaloiksi. ;) Jos on pieni akvaario, saattaa tulla ongelmia poikastulvan kanssa.

Millikset voivat parhaiten kun pH on 7.5-8 ja kokonaiskovuus (GH) yli 10. Kovettamisesta löytyy paljon juttua haulla, jos sitä tarvitsee tehdä.

Naaraat ovat raskaana noin kuukauden. Kun synnytys lähestyy, naaras yrittää löytää rauhallisen paikan jostakin ja vatsan profiili muuttuu hieman neliskulmaiseksi. Jos löytyy paljon kasveja, poikaset selviävät hengissä ilman erillistä allasta. Niitä voi ruokkia hienonnetuilla hiutaleruoilla ja vaikkapa pakastetulla bosmidialla (bosmideilla?). Semmoisia kelluvia poikassysteemejä löytyy, mutta itse en suosittele ainakaan niitä muovisia laatikoita sen jälkeen kun täällä eräänä aamuna löytyi pari kuollutta millistä sen ja lasin väliin tukehtuneina.
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Taisin olla hieman hätiköivä ton lisääntymisen suhteen, ymmärsin kun luinkirjoituksia et pian mulla voi olla todella ryysis noista kaloista...

Ihmetellyt olen kaupan toimintaa, kun ilmoittanut olen etten MITÄÄN tiedä mutta halu oppia on suuri, miksi he sitten laittoivat tuollaisen epäsopivan lukumäärän noita kaloja.. ehkä pari tyttöä pitää lisää sit hankkia. vai mitä olette mieltä??

Yksi tyttö, pienin joukosta, hakeutui eilen illalla useaan otteseen nurkkaan, en tiedä miksi. yksi poika siinä sit vartijoi, hyvät vai pahatko lie mielessä en tiedä...

Nyt harmittaa vietävästi että itse olen taas toisaalla ja akvaarioni on miehen kotona.. enkä pääse kyylimään "koiranpennun lailla" akvaarion viereen :roll:
30 litrasta se lähti, n.90 litraisessa pysyi tovin, 180 komeilee nyt, mutta isompaa mieli halajaa...
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Jaa-a, kauppiaista on puhuttu ennenkin. Ei ne kauppiaat välttämättä kaikkea tiedä, varsinkin jos sattuu olemaan kauppa joka erikoistuu enemmän muihin eläimiin. Ihmettelin minäkin suuresti kun vähän aikaa sitten platyja ostaessani sanoin haluavani kaksi naarasta ja yhden koiraan ja myyjätyttö ei yhtään tiennyt miten erottaa sukupuolet. Synnyttävät kun sentään ovat kaloja joista sen ihan helposti näkee.

Mikä on altaan koko? Se olisi hyvä tietää ennen kuin menee lukumääriä suosittelemaan.
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Pieni. Siis käytännössä liian pieni.... 30 litrainen... puolustan yhä itseäni, että suurempi on tulollansa, mutta kun muka kiirus piti olla kun halusi jo jotain.. Liikkeessä (joka on kyllä erikoistunut kaloihin, ainakin sellaisen käsityksen olen saanut tuttavilta ja liikkeestä) eivät esimerkiksi sanoneet minulle mitään eläinsuojelullisesta kokomääräyksestä, jonka nyt tiedän.

Toivottavasti ei tule paskaa niskaan, pienestä koosta huolimatta yritän pitää kalojen oltavat mahdollisimman hyvänä, eikä tarkoitus ole liikakansoittaa akvaariota.,.. Tarkoitus on saada se oikean kokoinen akvaario vielä tämän syksyn aikana...
WidIT
Starting Member
Starting Member

poikasista

Viesti Kirjoittaja WidIT »

Meillä miljoona-akka oli mielestäni ainakin viisi ellei kuusi viikkoa paksuna. Ihmettelinkin kun luin täältä, että noin kuukauden kestää, että onko jotain muuta vialla ja ettei se ollutkaan paksuna. Mutta niitä poikasia tulikin aika reilusti, noin 60. johtuneeko siitä. Mahtoi vaan ottaa koville synnytys, kun tiputteli 2-3 poikasta kerralla. Ja kesti vajaat kaks tuntia ennen kuin operaatio oli ohi.
suck my skateboard
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei ole olemassa eläinsuojelullista kokomääräystä akvaariosta. En ymmärrä mistä moinen käsitys on tullut, jotta tuollainen olisi.
On olemassa ministeriön suositus akvaarion vähimmäiskoosta. Tosin mitä pienempi akvaario on, sitä vaikeampi sitä on hoitaa.

Tuo kokosuositus löytyy vaikka täältä: http://www.aquahoito.info/suomi/etiikka/maarays.php
Ja sieltä liite 10: kalat.
Suositukset on kirjoitettu kursiivilla.
Lainaus tuosta liitteestä:
"Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa."
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No, aloittelijalle voi semmoista sattua ja jos tuo isompi on oikeasti tulossa niin ei sitä paskaa tule ainkaan täältä suunnalta. Itse kun joskus pikkulikkana aloitin pitämällä 3 miljoonakalaa 5 litran hillopurkissa... Onneksi nekin saivat jo viikon päästä 60-litraisen ja tajusin sentään sen pikkupurkissa pitämisen aikana vaihtaa osan vedestä päivittäin.

Pieni tuo allas kyllä on ja jo 6 kappaletta kuulosta paljolta tuollaiseen purkkiin, kun vesiarvot voi olla hankala pitää kunnossa. Millismammat voivat kasvaa melko suuriksi ja voi olla niille vaikeaa löytää rauhallista paikkaa jos akva on liian pieni. No, kai ne ovat vielä nuoria (=pienehköjä) kaloja, joten kunhan se isompi tulee piakkoin niin ei tässä vielä ole hirveää hätää. Lisää ei ainakaan pidä ottaa ennenkuin se isompi on hankittu. Kannattaa tarkkailla vesiarvoja ja vaihtaa vettä vaikkapa pari kertaa viikossa jos on tarvetta. Kai purkki on sentään kypsytetty? Ja paaaljon kasveja naaraille piiloiksi.

Tuli semmoista mieleen, että mahtaako raskauden aika vaihdella lämpötilasta riippuen?
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Kyllä minä ohjeiden mukaan koitin akvaariota valmistella kaloja varten. Mutta jäi keskentekoiseksi, kun rakas mieheni oli lasten kanssa käynyt hakemassa kalat sillä välin kun olin kursseilla... en mahtanut asialle sitten enää mitään :?

Itsellä on ollut eläimiä jo yli 20 vuotta,kaikenkarvaisia sellaisia, mutta akvaario on aivan uusi juttu. Ymmärrän oikein hyvin eläinten hyvinvoinnin tärkeyden, joten enköhän minä opi nuo fisutkin hoitamaan ajan kanssa oikein.. valitettavaahan se vain on, et kaikessa tahtoo tulla näitä kantapään kautta opittuja vähän väkisinkin :roll: Tyttäreni kovasti halusi sisälle lemmikkieläimiä, mutta koska molemmat olemme allergisia ja astmaatikkoja sanoin ajat sitten et akvaario meillä on sit joskus. Miesystäväni kuultua asiasta, hän haki akvaarion varastostaan meille heti, siksi siis pieni ja pikainen tää akvaario on... :mrgreen:
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kypsytys siis jäi kesken? Sitten vielä pari vinkkiä: ruokkikaa kaloja hyvin niukasti seuraavien viikkojen aikana ja seuratkaa nitriittiarvoja. Jos nitriittiä näkyy edes vähän, vaihtakaa heti puolet vedestä. Voisi jopa harkita vaihtaa varmuuden vuoksi vettä joka/joka toinen päivä, riippuen miten pitkälle kypsytys ehti. Tai sitten hankkia jotain kaupallisia kypsytysaineita, mutta niiden tehosta ei ole omakohtaista kokemusta.

Tsemppiä vaan harrastukseen ja toivotan onnea millisten kanssa. Kyllä tämä tästä. ;) Kannattaa muuten seurata AW:n myyntipalstaa, sieltä voi löytyä sopivia akvaariopaketteja edullisesti.
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Joo, olen käyttänyt mysö jotain "alotuspakkausta".. Ja niukasti olen koittanu sapuskaa antaa.. sit kun ohjekin oli vain että hyvin vähän... ja minä onneton huuli pyöreänä että mikähän on hyvin vähän... Huomenna pääsen itse tarkistamaan tilanteen, ja käyn veden vaihtoon.. Vesi toki on jo sankossa odottelemassa, että raanasta ei tarvitse laskea [;)]

Ja Oulussa olikin sopevan kokoinen akvaario myytävänä, 120 litraa ja 120 euroa.. muistaakseni.,.. ja siitä jo viestiä laitoinkin. kun vain taikoisin äkkiä rahat.. :mrgreen:

Tuosta veden vaihdosta vielä.. Olen ymmärtänyt joskus että vesi pitää seisottaa sankossa ennen altaaseen laittamista. Mutta sitten jostain foorumilta ohjetta olen nähnyt, et "riittävän pitkä letku niin yltää hanasta suoraan laskea"... kuinkas se sitten on...??
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ei se pelkkä veden seisottaminen auta mitään, pitäisi ilmastaa myös jotta siitä olisi jotain hyötyä eikä sitä taas tarvitse yleensä tehdä. Itse teen niin että otan vettä sankoon suoraan hanasta ja siitä heti akvaarioon sen jälkeen kun olen sankoon lisännyt mitä aineita kuhunkin akvaarioon täytyy lisätä. Ei ole vielä niin isoja akvoja ettei sankosysteemillä jaksaisi. ;)

Semmoinen 120 litraa on hyvä koko aloittaa, sinne saa jo mukavan kalastonkin. Suunnilleen samankokoisessa asustavat omat millikset platyjen ja partamonnin kanssa. ;)
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Ok, kiitoksia.. entäpäs, jos kerran hanasta laskee "suoraan", niin silloin haaleaa vettä ilmeisestikin.. tai siis mitataan et saman lämpöistä kuin akvaarion vesi?

Kiitos ja kumarrus jälleen kerran... Täältä foorumilta olen löytänyt paljon tietoa uudelle harrastukselleni :P
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu, samanlämpöistä vettä pitää olla. Ei se haittaa jos on eroa asteen tai pari, pienellä harjoituksella saa sormella kokeilemalla ja vertaamalla lämpötilan säädettyä sopivaksi.

Mukavaa jos tästä oli apua, lykkyä tykö vielä kerran. :) Ja AW:stä löytyy tosiaan paljon tietoa, ei muuta kun opiskelemaan. Täällä saa säännöllisesti oppia uutta vaikka on harrastellut pitemmänkin aikaa. ;)
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Jännitys tiivistyy... kupsahtelevatko kaikki poloiset.... Aivan oikeasssa olette, et pienessä akvaariossa hankala pitää ne vesiarvot... nitriittipitoisuudet tahtoo nousta herkästi. Jos kuolevat kaikki 6 millistä, niin sit en kyllä tuohon pieneeni mitään enää laita :cry:
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Jos altaassa nitriittiä on niin vaihda ehdottomasti vettä usein, vaikkapa joka päivä.
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

juu näinolen tehnyt. paitsi silloinkun en itse ole paikkakunnalla... noi kaks jäljellä olevaa ovat nyt kyllä olleet oikein virkkuja...
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Ilouutisia.

Olen saanut pienen akvaarioni vihdoin tasoittumaan, eikä nitriitit enää heittele. Johtui varmaan yliruokinnasta...

Ja sit ilo/suru-uutisia... Nyt meillä on myös 100 litran akvaario, ja sitä tässä pikku hiljaa laitellaan :)

Into kova, yhä edelleen,,, ja katsellaan kuinka tämän arvojen heittelyt sit alkaa...
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

MatamiMimmi kirjoitti:Ja sit ilo/suru-uutisia... Nyt meillä on myös 100 litran akvaario, ja sitä tässä pikku hiljaa laitellaan :)
Kypsytätte sen niin ei ole mitään ongelmaa edes runsaan ruokinnan takia. Sen pari-kolme viikkoa se ottaa, minkä kalojenkin kanssa.
MatamiMimmi
Starting Member
Starting Member

Ekat babyt akvaariossa, 6 kipaletta milliksen poikasia... Saas nähdä kuin niiden käy, rohkenen pelätä et häviävät sieltä. Pintaan saakka kun ei ole kasvanut viel mitään kasvia, tosin irrotin pari oksaa tosta... hmmm... en muista nimeä :? pälyilevät kiven ympärillä ja pienissä koloissa. Jospa ovat viisaita ja pysyvt pois nälkäisten tielltä... :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”