Kiekoista

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marttis
Starting Member
Starting Member

Kiekoista

Viesti Kirjoittaja marttis »

Olen ottamassa kiekkoja altaaseeni ja tarvitsisin muutamia vinkkejä(olen lukenut kiekkosivuja). Altaani on 484-litranen 160x55x55. Tällä hetkellä minulla on niilinhauki siellä, mutta kunhan se pääsee uuteen kotiinsa, niin alkaa kiekkojen aika.
Itselläni ei ole kiekkoja ollut, mutta ajattelin kokeilla kun ovat komean kokoisia ja näköisiä.
Lukiessani huomasin, että moni pitää hiekkaa kiekoilla, onko välttämätön?Akvassani on soraa, joten täytyy vaihtaa jos tarvitsee.
Monta kiekkoa voisi vähintää ottaa aluksi?näkisi miten lähtisi menemään. En halua mitään kutupareja (tietoisesti).
Kävisikö appelsiinipleko kiekkojen seuraan?jos käy niin monta?1-2?Entäs monniset?
Pitääkö aina laittaa jotain tiettyä ainetta akvaan?Mites vesiarvot?
Riittääkö kun minulla on Eheimin 2217 ulkosuodatin ja ilmapumppu?
Kannattaako ottaa ensin muut kalat ja sitten vasta kiekot?

Hirveästi kysymyksiä, mutta mielummin kysyy kun katuu :)
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kiekoista

Viesti Kirjoittaja Misu »

marttis kirjoitti:Olen ottamassa kiekkoja altaaseeni ja tarvitsisin muutamia vinkkejä(olen lukenut kiekkosivuja). Altaani on 484-litranen 160x55x55. Tällä hetkellä minulla on niilinhauki siellä, mutta kunhan se pääsee uuteen kotiinsa, niin alkaa kiekkojen aika.
Itselläni ei ole kiekkoja ollut, mutta ajattelin kokeilla kun ovat komean kokoisia ja näköisiä.
Lukiessani huomasin, että moni pitää hiekkaa kiekoilla, onko välttämätön?Akvassani on soraa, joten täytyy vaihtaa jos tarvitsee.
Monta kiekkoa voisi vähintää ottaa aluksi?näkisi miten lähtisi menemään. En halua mitään kutupareja (tietoisesti).
Kävisikö appelsiinipleko kiekkojen seuraan?jos käy niin monta?1-2?Entäs monniset?
Pitääkö aina laittaa jotain tiettyä ainetta akvaan?Mites vesiarvot?
Riittääkö kun minulla on Eheimin 2217 ulkosuodatin ja ilmapumppu?
Kannattaako ottaa ensin muut kalat ja sitten vasta kiekot?

Hirveästi kysymyksiä, mutta mielummin kysyy kun katuu :)
Itseasiassa kiekot ei sitä hiekkaa niinkään tarvitse vaan pohjakalat. Hieno hiekka on mukavampi alusta pohjakalan lepäillä ja tonkia, se ei vahingoita viiksiä yms.

Itselläni on kaksi appelsiiniplekoa kiekkojen kanssa, kumpikaan ei aiheuta ongelmia toisillee, appelsiini ilmeisen sopuisa ja kiltti kala. Appelsiinien määrä riippuu tietenkin muusta kalastosta pohjalla. Monnisetkin käyvät kiekkojen altaaseen, muista vaan tarkistaa muiden kalojen lämpötilan sieto, joka tulee kiekoilla olla n. 28-30°.

Vesiarvot: ph noin 6-7, lämpötila jo tulikin, No3:n pidän itse alle 20-25mg:n jne. Palstalta löytyy kyllä vastaukset kaikkeen tähän. Suodattimesta en osaa sanoa. Minulla on kolme ulkosuodatinta muutama litra isommassa, kiekot ovat possukaisia...
rullarapu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja rullarapu »

Edellä ne jo melkein tulikin [;)] Ja sitä pohjahiekkaa on muiltakin ominaisuuksiltaan kehuttu, mutta ensisijaisesti se tosiaan on pohjakalojen kannalta mukavampaa. Ja pohjakalojakin kannattaa kiekkoaltaassa toki olla "talonmiehinä", kiekot kun tahtoo välillä possujakin olla. Ja tulee joka vesikerros asutettua tasaisesti.
Ex-kiekkoilija...
marttis
Starting Member
Starting Member

Paljonkohan tuohon 484-litraan saisi menemään hiekkaa? Kannattaako vaihtaa heti sora hiekkaan?vai esim puolet ensin vai miten?Kauan pitää sitten antaa olla että saa laittaa kiekot?
Hankinko plekot ja monniset ennen kiekkoja altaaseen?
Mitäs aineita akvaan pitää lisätä?tai onko jotain muuta kuin vedenparannuslääkettä?
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Hiekan määrä on pitkälti makuasia, riittävästi kuitenkin kasvien istutusta ajatellen. Minulla on 500l:ssa 125 kg, aika paksulti eli vähempikin varmaan riittäisi. Itse olen käyttänyt vedenparannusainetta, en muuta. Vedenparannusaineen käyttöäkin olen vähentänyt puoleen annokseen, saatan lopettaa kokonaankin. Kasvilannoitteita lukuunottamatta en käytä muita aineita. Kai joku 6-10 kiekkoa mahtuisi (olikohan hieman karski arvio?). [;)]
rullarapu
Member
Member

Hiekan määrä on helppo laskea: Pohjan pinta-ala kertaa hiekan paksuus mitä haluat sen olevan. [;)] jokunen sentti on hyvä varata, ja riippuu mitä kasveja aiot istuttaa.

Meillä on käytetty vedenparannusainetta ja hitunen pH-miinusta, kysäise paikkakuntasi vesilaitokselta paljonko vesijohtoveden pH on.. tietysti silloin tällöin lisännyt nestem. kasvilannoitetta ja vitamiinia kaloille.

Kyllä sinne moinen määrä kiekkoja menee mitä mainittiin 8-)
Ex-kiekkoilija...
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Ota aluksi riittävän monta, muuten kiekot ovat arkoja ja saattavat nahistella. Eli enempi on parempi, vaikka kaikki kerralla. Tuohon menee aikuisena ainakin 8 kiekkoa joidenki mielestä se kymmenenkin ihan hyvin.

Vesi pitää olla ensisijaisesti puhdasta. Viljellyillä kiekoilla ei sen pehmeyden ja pH:n kanssa ole niin tarkkaa. Kuopiossakin on kai ihan sellaisenaan käypä hanavesi.

Osta pulskia, hyvinsyöviä, pirteitä kikkoja. Ei mitään tummia, isosilmäisiä, laihoja, terävänokkaisia.

Käy tutustumassa täällä: http://article.discusnews.com/catagory-01.shtml#buy
marttis
Starting Member
Starting Member

Ph on täällä Klaukkalassa 7,6. Eli tarvisko sitä ph:ta laskea?
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Asiaa asian vierestä..Kysymys kuuluu: Minkä hintasia teidän lähiakva kaupoissa maksaa kiekot. Tänään kävin meidän ja siellä hinta pyyntö oli 95e :mrgreen: Huh huh.
Mutta todella kauniin oranssin punaisia.
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
marttis
Starting Member
Starting Member

Meidän lähiakvaario kaupassa ei ole edes kiekkoja, et pitää muualta lähtee etsimään, kun olen saanut kaikki tarvittavat tiedot kiekoista :D
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kasvien kannalta tärkeä hiilidioksidi laskee ph:ta, hommaa sellainen systeemi niin ei tarvi pelata ph-miinuslitkujen kanssa.

Ja kannattaa ostaa kiekot kiekkoharrastajilta, saat ainakin kotimaisia ja ehkä kuitenkin varmemmin terveitä kuin eläinkaupan mistä sattuu tuodut. Itselläni tosin on eläinkaupoista ostettuja ja nuo ovatkin hyviä mutta monesta on luovuttu. [;)]

Ps. Viljellyt kiekot on pääasiassa tottuneet noin 7 ph-arvoon mutta ihanteellistahan olisi käsittääkseni saada se 6,5 tuntumaan ja Co2:lla se onnistuu.
rullarapu
Member
Member

Teidän pH on loistohomma kun valmiiksi jo noin alhainen :) miinuslitkuista puheenollen, meillä on vesijohtoveden pH tyyliin 8,5 ja vähän vierastan laittaa sitä siltään akvaani :( sitä varten olen himpun käyttänyt pH-miinusta veden lisäysvaiheessa, en muussa. Sun tapauksessa vesi on jo valmiiksi hyvää :)

Ja kotimaisten kiekkokasvattajien kasvateista tietää ainakin varmemmin, että ne ovat tottuneet syömään ns. tavallistakin ruokaa [;)]
Ex-kiekkoilija...
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Täällä on lähiakvaariokaupassa kiekot 35 €, 40 € ja 45 €.
marttis
Starting Member
Starting Member

Mites sen suodatuksen kanssa? Akvassani siis on Eheim 2217 ulkosuodatin ja ilmapumppu, riittääkö ne vai?
Jos vaihdan soran hiekkaan ja teen sen kaiken kerralla, niin miten pitää toimia ennen kuin voi laittaa kiekot altaaseen?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Kyllä tulet tarvitsemaan lisäsuodatusta mikäli et ole halukas päivittäin vaihtamaan vettä. Meillä kiekkopytyssä (450 litraa) pyörii 2xEheim 2028 proffa II ja sisäsuodatin enkä koe, että suodatusta olisi yhtään liikaa. Ajan saatossa olen harkinnut hommaavani sen uuden Eheimin 2080:n.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Meillä 500l:ssa 3x Eheim 2226 ulkosuodattimet. [;)]
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

900 litraa ja 2* sylinterin mallista mattosuodatinta.
nuuskamuikkunen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nuuskamuikkunen »

1125 litrainen ja siinä 2260 ja 460 litrainen valutussuodatin (suodatin materiaalien tilavuus 350 litraa) ja kiekot kiittää.
marttis
Starting Member
Starting Member

No jopas on suodattimia, pitääkin ruveta etsimään ulkosuodatinta.
Sitten ihan asian vierestä, miten ulkosuodattimen kannen saa auki?Minulla on Eheim 2217 ulkosuodatin ja en saanut millään kantta auki 8O . Avasin ne klipsit ja yritin kiskoa, mutta ei auennut eli onko vaan tiukka vai onko joku kikka mitä en vaa löytänyt?
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Inia »

Irroitithan letkut (letkujen hanat) ennen kun aloit kiskoa? Alipaine on aika kova ja voi vetää suodattimen kiinni tuolla tavalla. Jos letkut ovat irti niin että suodattimeen pääsee ilmaa, ei auta muu kuin kiskoa...
marttis
Starting Member
Starting Member

Irroitin letkut, meitä oli kaksi kiskomassa :mrgreen: . Ei auta ku kiskoa näemmä.
Demi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Demi »

Siis tarkennuksena, niitten hanojen pitää olla auki asennossa. Siten, että sisään pääsee ilmaa. Muuten alipaine on kyllä niin kova, että ei kiskomalla irtoa :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”