Kysymys taas koskien tuliliskoja ja omppukotiloita(?)

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MinniHiiri^
Starting Member
Starting Member

Kysymys taas koskien tuliliskoja ja omppukotiloita(?)

Viesti Kirjoittaja MinniHiiri^ »

No tänään minä mittasin nuo arvot ja veteni kovuus on 150.. Ja mietin tuossa onko se sopiva omppukotiloille? En tiedä miten liskot suhtautuisivat mutta jos kielteisesti veisin ne evakkoon siskoni luo.Joten mitä luulette?Kysyn mielen kiinnosta kun on levä ogelma jolle ei näy loppua.Uuden lampun ostan huomenna , mutta jos se ei toimi olen avutun.Olisi ihanaa saada myös tähän kysymykseen vastaus.
Tike88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Ei tuliliskoja ja omppuja samaan altaaseen sanon minä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Re: Kysymys taas Koskien tuliliskoja ja omppukotiloita(?)

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

MinniHiiri^ kirjoitti:No tänään minä mittasin nuo arvot ja veteni kovuus on 150..
Millä asteikolla? Kokonaiskovuus, karbonaattikovuus? Ei tuliliskoja ja ompoja yhteen, ennemmin tai myöhemmin tularit keksivät ompon olevan syömäkelpoista, ja omppo tajuaa olevansa välipala jo ennen sitä. Turha pitää kotiloa oloissa joissa se on jatkuvan stressin alaisena. leväongelmaan en osaa auttaa, ehkä vastaus löytyy vesiarvoista, valaisusta ja kasvillisuudesta?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Vaikka tuliliskot eivät omppua kiusaisi, olisi onnellinen yhteiselo melko vaikea järjestää, kun toinen vaatii kovaa vettä ja toinen pehmeää vettä. Omenakotiloiden kuori menee pehmeässä vedessä huonoksi ja tulilisko taas voi pahoin kovassa vedessä. Tätä yhteiseloa kokeilleena voin vakuuttaa ettei se toimi.

-Nani-
Altaat: 720L, 207L, 40L
MinniHiiri^
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MinniHiiri^ »

Tarvitseeko tulilisko muka pahmeää vettä? Ja pah sanon minä. Meillä kokonais kovuus raana vedessä on juuri tuo 150.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ja pah, sanon minä, tuo mainitsemasi kokonaiskovuus on vielä laskettavissa pehmeäksi.

Omenakotilot pärjäävät tuollaisessa vedessä jos se pH on seitsemän tai yli, se on paljon tärkeämpi juttu kuin tuo kokonaiskovuus. Jos taas pH on alle 7, niin kuori rupeaa syöpymään. Liskojen tarpeista en sitten tiedä mitään.

Ja juu, jotkut ovat onnistuneet pitämään kotiloita ja tuliliskoja samassa, mutta jotkut taas eivät. En tiedä kumpi on yleisempää, mutta itse en suosittelisi.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mutta millä asteikolla se on 150? Minkä valmistajan testi? Todellakin niin kaloissa, ravuissa, kotiloissa kuin sammakkoeläimissäkin on erilaisissa vesiarvoissa viihtyviä lajeja ja välillä eri lajien yhdistäminen ei ole paras mahdollinen ratkaisu eläinten kannalta.

Jouni Paakkinen/liskot
www.herppi.net
matelijat/tulilisko

Tuliliskojen uloste on ainakin kaikkien käsityksieni mukaan kaloille myrkyllistä, joten kallistun epäilyksissäni siihen suuntaan että todennäköisesti sama koskee kotiloita altaassa tuliliskon kanssa. Ja ihan varma en ole mutta muistaisin jostain lukeneeni sellaistakin että tuliliskon iho olisi myrkyllinen/levittäisi myrkkyä...? Viisaammat korjatkoon.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuo 150 on parts per million, eli ppm, yksi saksalainen kovuusaste vastaa 17,9 ppm:ää.
martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Nyt tulee outo ehdotus: Laita pystyyn kotilofarmi muunnoslimakotiloista, jos ei lisko jaksa syödä kaikkia mitä siirrät sen altaaseen; voivat ehtiä siivota laseja. Vai saisiko lisko liikaa ruokaa? :|
kaloja, kotiloita, kissa
Nani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nani »

Taitaisi liskoille tulla tosi tukala olo jos se tuollaisia muunnoslimakotiloita tai ylipäätänsä mitään kotiloita söisivät. Suolistotukoksia siis olisi odotettavissa. Onneksi eivät sentään syö - toivottavasti eivät edes yritä.

-Nani-
Altaat: 720L, 207L, 40L
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”